"Aici se dansează cu corpul şi cu mintea"

Adriana GHEORGHE
Publicat în Dilema Veche nr. 333 din 1-7 iulie 2010
"Aici se dansează cu corpul şi cu mintea" jpeg

Centrul Național al Dansului București (CNDB) și-a încheiat stagiunea primăvară-vară 2010. Iată un bilanț (subiectiv) al spectacolelor prezentate de CNDB pînă acum.

„Aici se dansează cu corpul şi cu mintea“ spunea Dan Perjovschi despre CNDB, motivîndu-şi gestul de a-i desena unul din ziduri. „Abia aştept să văd ce soluţii vor găsi dansatorii, odată TNB intrat în renovare şi Centrul Dansului – ras“, adăuga artistul într-un interviu recent. „Pierderea unui spaţiu e un moment de criză de care oamenii care gîndesc trebuie să profite“, insista acesta.

Mai în glumă, mai în serios, în ultima vreme Centrul Dansului e peste tot, la televizor (prin intervenţia realizată de Ion Dumitrescu şi Florin Flueraş la OTV), online, pe strada Clemenceau, într-o fostă vitrină „de modiste“, în clubul (prea puţin „compromiţător“) Gaia, la Cluj, pe la diverse festivaluri naţionale şi internaţionale. 

Pe de altă parte, pentru o artă care se hrăneşte din prezent şi prezenţă şi pentru artişti care îşi folosesc corpul, emoţiile, creierul ca intrumente performative perfecţionabile, spaţiul de lucru şi de prezentare nu este deloc ceva neglijabil. Memoria corpului se poate dovedi copleşitoare. La ultima Miercure lejeră, un format curatoriat de Eduard Gabia şi Maria Baroncea, care invită profesionişti şi diletanţi, deopotrivă, să propună performance-uri neelaborate, de cîteva minute, coregrafa Mădălina Dan şi-a rememorat piesele lucrate şi prezentate în Sala Rondă, aparent cub negru, alb-lăptoasă la origini şi cu acustică inconfundabilă. 

Despre CNDB, Vera Mantero, celebră coregrafă portugheză, care a prezentat la Bucureşti, în 2007, două solo-uri, spunea că este în primul rînd locul unde femeia care face curăţenie a insistat s-o cureţe şi pe ea după omagiul otrăvit adus lui Josephine Baker (care presupune vopsea neagră pe tot corpul) şi n-a putut fi convinsă sub nici un chip să renunţe la gestul ei. Tot Vera Mantero a vorbit despre exerciţii de eliberare a vocii din corp şi a umplut Sala Rondă cu „un chagrin, une impossibilité, une tristesse, une chute/a-troce/a-atroce“ hipnotice. 

În 2006, în Mediatecă, de această dată, Xavier Le Roy, faimos coregraf francez, la origini specialist în biologie moleculară, a povestit publicului despre una din sursele lentorii incredibile care-i caracterizează mişcarea în piesa Self-Unfinished: un delay dat iniţial de faptul că se filma acţionînd şi apoi se privea, în mod reptat, calculat aproape matematic în performarea finală. Cu securea deasupra capului de ani de zile, din chiar anul în care a început să funcţioneze ca o instituţie în toată puterea cuvîntului, tot mai aproape de un deznodămînt, CNDB încheie stagiunea cu trei premiere, formează noi performeri ş.a.  

Calul, Rui  şi manipularea 

Din piesa Alexandrei Pirici (realizată împreună cu Dennis Deter) – A Horse Opera – voi reţine doar supralicitarea citirii literale a ironiei, mecanism interesant folosit de coregrafă şi în alte propuneri. Astfel, Dragoş, un cal real, impresionant de blînd şi de frumos, adus în Sala Rondă pentru fix această piesă, e, în egală măsură, o enormitate şi o chestiune magică. 

Piesa Rui Catalão. Inside words prezentată pe 5 şi 6 iunie, de şi cu Rui Catalão, dramaturg, performer şi scriitor portughez, se putea chema la fel de bine doar Rui Catalão, fiind punerea în scenă a personalităţii autorului ei şi a biografiei sale reale şi/sau ficţionale (ambiguitate dezirată) printr-un solo-tur-de-forţă-thriller-emoţional de două ore şi cu o bună stăpînire a tehnicilor narative, performative sau, simplu, dramatice. În încercarea de a înţelege mai bine cine (poate crede că) deţine, de fapt, informaţia, în convenţia spectatori/performeri (chiar şi iniţiator proiect/perfomeri), coregraful Eduard Gabia le-a propus întîi Mariei Baroncea, Alexandrei Pirici, lui Vlad Basalici şi lui Jean-Lorin Sterian, după care şi spectatorilor, tot felul de scheme de urmărit sau mecanisme-„capcană“. Astfel, la „premiera“ din 18 iunie a „spectacolului“ Inerţia pentru toţi, publicul au fost invitat explicit să se implice, dar s-a reuşit o foarte perversă invitaţie neterminată, spectatorii rămînînd mereu cu impresia că există o ordine fixată pe scenă sau măcar o complicitate la care nu au acces, aşa încît nu deţin aceeaşi informaţie în acelaşi timp cu performerii şi nu pot participa la acţiuni similare simultane; pot cel mult să repete o acţiune văzută sau, şi asta mi-ar fi plăcut să văd, ar putea să-şi facă propriul spectacol în paralel, conducîndu-se după informaţii numai de ei cunoscute.

Alte cîteva observaţii: genial dozată scena „luptei pentru scaune“ (corpuri zburînd în aer, coloană sonoră dramatissimă, amestec rafinat de ironie şi executare puternic implicată a unei acţiuni), mult material care nu aducea nepărat ceva în plus sau în minus, senzaţia supărătoare de lipsă de intenţie sau de luciditate a performerilor, anume că teoria de mai sus, fără de care m-aş fi plictisit teribil, e strict afacerea mea.

Ce se aplaudă 

Cele cîteva piese cu succes de public, reprogramate în ultima parte a stagiunii, sînt teatrul coregrafic OuiBaDa, semnat de (altminteri) delectabilul coregraf Gigi Căciuleanu, care, însă, intenţionează aici o lucrare pornind de la „balada naţională românească Mioritza“ şi se ţine de cuvînt; şi cea de-a doua, cu un succes de altă factură, Bun rămas! (sau despre discretele scăpări ale sistemului limbic), este feeria extrasenzorială a lui Farid Fairuz şi a „vrăjitoarelor“ sale hiperficţionalizate: Maria Baroncea, Alexandra Pirici, Carmen Coţofană, Mădălina Dan şi Iuliana Stoianescu. Farid Fairuz este noul nume de scenă al coregrafului Mihai Mihalcea (rămas strict directorul CNDB) şi e născut, fără greutate, din dificultăţile artistului Mihalcea de a fi director (responsabil) de instituţie de stat. În timp ce Mihalcea e diplomat şi acordă ceva şanse raţiunii, Fairuz e un monstru alcătuit din chestiuni marginale reprimate şi care au stat la dospit pînă au explodat în sclipici dătător de dureri de dinţi. Mai simplu, folosindu-se de farmecele celor cinci şi cu el şase (dintre care Mădălina Dan şi Carmen Coţofană sînt incredibile), Mihalcea-Fairuz încearcă să se conecteze la terminaţiile nervoase ale spectatorilor, direct, fără filtre de orice fel.

Unul dintre cele mai complexe proiecte este cel dezvoltat de coregraful Manuel Pelmuş, iniţiat împreună cu Ecumest şi Dan Perjovschi – sub forma cercetării „Cartografierea istoriei invizibile a dansului românesc“, care, ulterior, prin colaborarea cu Florin Flueraş, Brynjar Bandlien şi CNDB, a luat forma performativă a reconstrucţiei unui spectacol controversat din anii ’60 – Ciocanul fără stăpîn, de Stere Popescu, din care există un minut filmat şi cîteva mărturii şi cronici, şi mai există şi doamna Sanda Agalides, soţia lui Stere Popescu, decedat la puţin timp după premieră, la Paris. În demersul lor de a chestiona istoria dansului şi (im)posibilitatea de a revizita un spectacol, în cea mai recentă fază a proiectului de reconstrucţie a piesei lui Stere Popescu, redevenit proiect de re-scriere a „istoriei dansului românesc“, performerii renunţă la orice formă de ambiguitate în ironie şi invită lumea întreagă, literal, via chat roulette, să facă parte din istoria dansului, alături de Sanda Agalides, veritabil ready-made în acest context. 

De asemenea, trebuie amintite două piese remarcabile, d.p.d.v. subiectiv & obiectiv, la nevoie, parte, în fapt, din „istoria dansului“ – Preview de Manuel Pelmuş şi Fine tuning between me and the universe in a black box de Eduard Gabia. Plus Miercurea lejeră, un format care a încurajat apariţia de noi performeri, via artele vizuale. 

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Ucrainenii au distrus un vehicul blindat rusesc rar, proiectat pentru a transporta liderii ruși în caz unui atac nuclear, biologic sau chimic
Ucraina a distrus un vehicul blindat rusesc rar folosit pentru prima dată la dezastrul nuclear de la Cernobîl .
image
Geamăna siameză Abby Hensel s-a căsătorit. Motivul pentru care femeile nu au recurs la operația de separare VIDEO
Una dintre cunoscutele gemene siameze Abby și Brittany Hensel și-a găsit dragostea adevărată. Conform Mirror, tânăra Abby Hensel, în vârstă de 34 de ani, s-a căsătorit cu Josh Bowling, asistent medical și veteran al armatei Statelor Unite.
image
Un român care a cumpărat de pe Facebook un permis fals de conducere s-a dus la poliție să-l reînnoiască
Un bărbat din Alba Iulia a fost condamnat la 4 luni și 20 de zile de pușcărie, pentru complicitate la fals în legătură cu permisul său de conducere.

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.