Procesul

Publicat în Dilema Veche nr. 762 din 27 septembrie – 3 octombrie 2018
Procesul jpeg

● Teroare de Ferdinand von Schirach, traducerea: Ciprian Marinescu. Regia: Bobi Pricop, scenografia: Nikola Toromanov, asistent regie: Kacsó Judit-Andrea, asistent scenografie: Denisa Berceanu, regizor tehnic: Stelian Chiţacu. Cu: Monica Ristea, Theo Marton, Richard Balint, Elena Purea, Mihai Crăciun, Ale Țifrea, Laura Mihalache, Ștefan Mura. Sufleur: Laura Moldovan. Teatrul Naţional Tîrgu Mureş, Compania „Liviu Rebreanu“. 

Unul dintre regizorii interesaţi – poate chiar obsedaţi – de dramaturgia contemporană, Bobi Pricop a adus de curînd în premieră o nouă piesă la Teatrul Naţional din Tîrgu Mureş, Compania „Liviu Rebreanu“. Teroare, de Ferdinand von Schirach, revizitează o serie de cazuri care se studiază în Facultatea de Drept şi care pun în discuţie diverse principii, precum şi modul concret în care acestea se aplică în practică: răul cel mai mic versus răul cel mare, prevalenţa principiilor asupra situaţiilor concrete, sistemul ierarhic şi „ordinul nu se discută“ în armată etc. Premisa narativă este simplă: un avion de vînătoare intervine pentru a rezolva o situaţie de criză, respectiv deturnarea de către un terorist a unui avion de linie. Teroristul ameninţă să prăbuşească aeronava cu pasageri peste un stadion cu 70.000 de oameni, iar ministrul Apărării decide să nu o doboare. Însă pilotul avionului de vînătoare o va face, fără ordin, ucigînd pasagerii şi salvînd oamenii de la sol. Pilotul este judecat pentru crimă și textul redă procesul, punînd sub lupă, una cîte una, legi, reguli militare, calităţi umane, chestionînd unde încep şi se termină principiile şi umanitatea, ce poate funcţiona într-o situaţie imposibilă, pentru care nu există o rezolvare fericită, care este rolul statului în raport cu individul, dacă convenţiile (precum statul, regulile juridice etc.) au limite – dincolo de care omul poate interveni – şi care sînt acestea. Însă cum miza textului şi a spectacolului este tocmai dezbaterea acestor teme – dacă principiile şi legile care le instituie au rămas „mici“ în raport cu viaţa şi infinitatea de situaţii practice imposibil de prevăzut –, nu le voi discuta aici, căci ar însemna să îi răpesc spectatorului plăcerea ascultării unor argumentaţii şi reflectarea asupra validităţii acestora. Căci rolul publicului în spectacol, pe lîngă cel de clasic, de martor, este de data aceasta şi de jurat, astfel că, la final, el trebuie să dea verdictul, pe care judecătoarea îl va susţine/justifica juridic (există două finaluri, în funcţie de condamnarea sau achitarea acuzatului).

762 19 rosencrantz foto cristina ganj jpg jpeg

Teroare aminteşte de filmele cu procese, care pun în discuţie subiecte sensibile (precum Procesul maimuţelor, care chestiona criza identitară a societăţii americane prin prisma conflictului dintre evoluţionişti şi credincioşi, film care are la bază o piesă de teatru şi un proces real). De aici, structura lineară – acţiunea este constituită integral din proces, fără naraţiuni secundare –, simetrică (alternanţa argument-contrargument la interogarea martorilor şi susţinerea pledoariilor), cu o dinamică constantă. Din scriitură, spectatorii sînt poziţionaţi ca juraţi, deci integraţi în convenţie, ceea ce duce la o dilemă: care este, în spectacol, proporţia între convenţia teatrală explicită şi aparenţa de realitate? Aici, spectacolul lui Bobi Pricop răspunde ingenios. Scenograful Nikola Toromanov a creat o sală de tribunal pe scena mare a teatrului, a cărei amploare este comparabilă cu cea a scenei mari de la Teatrul Naţional din Bucureşti, ambele ridicînd aceleaşi probleme de configurare scenografică (pe care artistul bulgar ştie să le rezolve cu măiestrie, de exemplu, în Vizita bătrînei doamne, la Bucureşti, a construit un oraş pe verticală). Detaliul care face diferenţa între acest decor extraordinar şi unul banal (care aici ar fi fost nefuncţional) este că întreaga construcţie a spaţiului – o prismă răsturnată – porneşte şi completează decoraţiunile reale ale sălii de spectacol astfel încît este anulată complet senzaţia de decor de teatru, de artificial, iar spaţiul de joc devine „civil“. Pe de o parte, asta plasează publicul, învestit ca jurat, în „realitatea“ imediată şi îl responsabilizează (induce starea de responsabilitate), pe de altă parte, dă autoritate sălii de judecată. Este exploatată senzaţia de strivire pe care o dă spaţiul amplu, făcînd simţită greutatea răspunderii juraţilor pentru viaţa unui om (acuzatul) şi, ca într-o Matrioşkă, şi a acuzatului pentru vieţile pe care le-a sacrificat sau salvat. Însă montarea spectacolului la sala mare are un impediment: distanţa dintre actanţi şi public este mult prea mare pentru un contact direct. Astfel, în timpul pledoariilor reapare teatralitatea: actorii simt nevoia să revină la instrumentele teatrale pentru a acoperi spaţiul dintre ei şi spectatorii-juraţi.

Bobi Pricop poziţionează unele personaje cu spatele la public, arătîndu-le chipul în prim-plan, pe un ecran de dimensiuni mari. Este o multiperspectivare care sugerează că adevărul este subiectiv. Acuzatul (Theo Marton) este profund tulburat, deşi face eforturi să-şi păstreze siguranţa cazonă. Martorul militar (Mihai Crăciun) funcţionează exact pe dos: impasibilitatea sa este rareori traversată de emoţie. Soţia uneia dintre victime (Ale Ţifrea) este împietrită de durere, la propriu: chipul este inexpresiv, secătuit de suferinţă. Avocatul acuzatului (Richard Balint) este cel mai ludic, intervine în forţă, cu nerv, dar fără să se emoţioneze. În schimb, procuroarea (Elena Purea) îşi păstrează aparenţa de „stîncă“, deşi argumentele ei trădează emotivitatea. Tronînd în fundal, deasupra tuturor, judecătoarea (Monica Ristea) are un calm imperturbabil, sub care nu se prea poate ghici ce se ascunde. Personajele jonglează astfel cu impasibilitatea şi emoţia, iar măiestria lor în a ascunde ce nu vor să se vadă îi vizează direct pe juraţi, adică publicul, care votează verdictul.

Pe site-ul http://terror.theater/en sînt monitorizate verdictele date în toate reprezentaţiile cu această piesă pe glob. Este interesant cît de strict sînt interpretate principiile în funcţie de geografie (de sistemul juridic şi de valorile sociale). Odată cu premiera de la Tîrgu Mureş, România a intrat şi ea pe această hartă. Vom vedea cum vor evolua lucrurile. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Cristina Gânj

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Germania a arestat doi cetăţeni ruşi care ar fi conspirat să atace o bază militară americană
Doi cetățeni ruși au fost arestați în sudul Germaniei, fiind suspectați că au plănuit atacuri de sabotaj împotriva unor instalații militare americane, au anunțat joi procurorii germani.
image
O româncă se judecă de zece ani cu Elon Musk. Inițialele numelui său sunt pe acumulatorii mașinilor Tesla Model S
Brașoveanca Cristina Bălan a fost un inginer de mare viitor la Tesla, dar a fost concediată pentru că a atras atenția asupra unor defecte de fabricație. După zece ani încă se judecă cu Elon Musk
image
Cum arată interiorul „celei mai scumpe case” din lume, cu 100 de camere. Pentru ce sumă fabuloasă este scoasă la vânzare VIDEO
Castelul vast Chateau d'Armainvilliers din Seine-et-Marne, Franța, considerat a fi cea mai scumpă casă din lume, este scos la vânzare pentru 363 de milioane de lire sterline, potrivit Express.co.uk.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.