Între tăcere și muzică

Publicat în Dilema Veche nr. 764 din 11-17 octombrie 2018
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg

Între 5 și 26 octombrie, Accademia di Romania, cu sprijinul Institutului Cultural Român, prezintă publicului italian o splendidă expoziție dedicată pictorului Alexandru Țipoia (1914-1993), unul dintre ultimii maeștri care au beneficiat de stagiul roman înainte de instaurarea comunismului. Este, fără îndoială, o reparație morală pe care opera acestuia, făurită cu tenacitate și discreție, o merită din plin. Astăzi, grație devotamentului exemplar al fiului său, pictorul George Tzipoia, curator al retrospectivei de la Roma, Alexandru Țipoia a fost redescoperit în toată polivalența geniului său: expoziții, cataloage, studii semnate de Amelia Pavel, Ioana Vlasiu și Pavel Șușară readuc în atenție una dintre operele majore ale artei românești din a doua parte a secolului al XX-lea.

Putem avea astfel o perspectivă cuprinzătoare asupra întregului parcurs artistic, de la primele participări la expoziții colective, semnalate elogios în epocă, pînă la cele din urmă lucrări: o succesiune de neîncetate căutări, o varietate de stiluri ce reflectă, în condițiile acelor vremuri, însăși devenirea artei europene. De la Cézanne la Utrillo și Giorgio de Chirico, de la Braque și Picasso la Paul Klee, de la arta cicladică la cea tradițională românească, opera lui Țipoia dezvoltă un vast dialog cu resorturile intime ale marilor creații, respirînd aerul unei renașteri „la infinit, cu fiecare nouă lucrare“, după cum însuși autorul mărturisea într-o notație fulgurantă.

Ceea ce se impune la o privire atentă asupra întregii opere este tocmai legătura cu arta italiană, un anume caracter mediteraneean vibrînd, dincolo de limbajele formale, pînă la vîrsta deplinei maturități. Expoziția de la Accademia di Romania cuprinde mai ales lucrările din perioada „romană“ care, pe de o parte, modulează teme deja prezente în creația tînărului Țipoia, iar, de pe alta, marchează întîlnirea decisivă cu pictura metafizică. Roma și Assisi, cu încărcătura lor culturală și spirituală, oferă prilejul unei dinamici a căutării expresive și totodată al unei afirmări sigure de sine prin constanța cromatică și, mai cu seamă, prin preferința pentru volum și formă.

De la bun început, criticii au remarcat calitatea graficianului și a desenatorului, precum și propensiunea spre o „geometrie poetică“ (Paul Comarnescu, 1943). Sobrietatea peisajelor este reflexul unei priviri meditative care urmărește o viziune interioară și conduce spre esențial. Această reducere la esențial avea să străbată toate metamorfozele artistice ale lui Alexandru Țipoia, aidoma unui demers brâncușian, vizibil mai cu seamă în ciclurile care au ca leitmotive cariatidele și instrumentele muzicale. Însă gravitatea construcției și sobrietatea cromatică nu inspiră deloc răceală, ci lasă să se simtă, ca în arhitectura unei cochilii, ecoul unei intense trăiri și al unei sensibilități elegiace.

Arta lui Alexandru Țipoia este traversată de pasiunea de a contempla esențele, de a vedea realul transfigurîndu-l sau adîncindu-l în cheie simbolică, de a-i surprinde vibrația interioară. Această dimensiune contemplativă, care însoțește o privire deopotrivă intensă și generoasă asupra lumii, este mărturisită de însuși pictorul pentru care „arta este un exercițiu și un limbaj al tăcerii“. Iar tăcerea nu este altceva decît locul revelării și al contemplației, originea însăși a muzicii creației, a ordinii și sensurilor sale. Poate de aceea Alexandru Țipoia, convins de rostul tăcerii, își propunea să redea în opera sa „armonia muzicii“, tinzînd spre o sinestezie totală, în care „imaginea să devină ea însăși muzică pură“. Este aici, în acest efort mereu reluat, renăscut, nutrit de năzuință metafizică, o meditație asupra sensurilor creației, a rațiunilor sale interne, a structurilor de adîncime. De-a lungul operei sale, explorînd potențialitățile diferitelor limbaje, Alexandru Țipoia a aplicat constant o „tehnică spirituală“: s-a retras ascetic din zarva lumii pentru a asculta răbdător tăcerea din care izvorăște splendoarea vizibilului. 

Bogdan Tătaru-Cazaban este cercetător în istoria religiilor. Cea mai recentă carte publicată este Corpul îngerilor. Fragmente dintr-o istorie a ierarhiilor cerești (Humanitas, 2017).

Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.