Ironie şi credinţă

Publicat în Dilema Veche nr. 753 din 26 iulie – 1 august 2018
Ironie şi credinţă jpeg

Dar se potrivesc ele? La prima vedere s-ar părea că nu. Ironia ia distanţă (faţă de un fenomen, o concepţie, un mod de gîndire). Pe cînd credinţa presupune ataşament puternic, absolut. Ironia trage gîndul, viziunea înapoi, minează ceea ce în ele e construcţie bombastică, monumental facil. Le raportează răsturnat la măruntul de aici. Se bazează pe un „contrast descendent, deflaţionist“ (Jankélévitch), „dezumflător“. Credinţa, în schimb, e înaintare, elan către un pol prea îndepărtat. Pe urmă, ironia pune în criză afirmaţia, regimul afirmativ; introduce subtil un dubiu dizolvant, fără a aşeza în loc o altă formulare explicită. Te lasă în inconfortul nelămuririi, în cîmpia interogativităţii. Credinţa îţi dă repere suprem ferme, imunitate faţă de îndoială. În sfîrşit, ironia zîmbeşte, mizează pe atingerea uşoară a aluziei, pe jocul vorbei de duh. Se potriveşte ea cu gravitatea credinţei, cu seriosul ei?

Credinţa să refuze prin urmare ironia, să nu aibă ce face cu ea? Chiar aşa să fie? Cînd ne luăm drept experţi ai credinţei, cînd decretăm concepţii şi practici religioase obligatorii, ca şi cum am avea absolutul la degetul cel mic, nu ar fi bună puţină autoironie? Undeva, în Frică şi cutremur, Kierkegaard spune că tot capitolul 6 din Evanghelia după Matei recomandă ironia, are tonul ei.

În parabola crinilor cîmpului şi a păsărilor cerului (Matei, 6, 25-34), Iisus pune credinţa în chestiune, o stîrneşte să se judece pe sine, să se întrebe despre calitatea ei. Nu procedează însă „afirmativ“, nu defineşte, sermonizant, credinţa în varianta ei ideală. Acel reper rămîne inexplicit, necircumscris; e sugerat prin simbolismul firii celei mai mărunte. Iisus se ocupă de varianta foarte comună a credinţei: cea instalată, mulţumită de ea însăşi, compunînd „omeneşte“ cu grijile temporalităţii. Pe care o tratează „deflaţionist“. Florile sălbatice şi zburătoarele par a fi mult mai capabile de detaşare decît noi, par să aibă în „mod natural“ credinţă, să se încredinţeze de la sine Creatorului. Pasajul e celebru prin prospeţimea lui poetică: „Luaţi seama la crinii cîmpului cum cresc: nu se ostenesc, nici nu torc. Şi vă spun vouă că nici Solomon, în toată mărirea lui, nu s-a îmbrăcat ca unul dintre aceştia. Iar dacă iarba cîmpului, care astăzi este şi mîine se aruncă în cuptor, Dumnezeu astfel o îmbracă, oare nu cu mult mai mult pe voi, puţin credincioşilor?“

În ce stă ironia? În sugestia unei ierarhii răsturnate? Iisus asta indică: omul, menit centralităţii, se dovedeşte, în general, puţin demn de ea; natura apare drept un mai bun partener al Creatorului. Credinţa, apanaj al conştiinţei vii, încordate, în mers, e mai bine exprimată de vietăţile negînditoare, cărora nu le e dat să-şi depăşească starea. Ni se sugerează oare că varianta comună, cvasi-unanimă de credinţă e mai strîmtă, mai străină de infinit decît e splendoarea repede trecătoare a pajiştii? Sau e vorba despre plasticitate? Crinii şi păsările îşi primesc fără probleme strălucirea, în vreme ce sufletul e puţin sensibil, greoi, nereceptiv la modelajul divin? Ori ni se spune ceva despre posesivitate, despre credinţă concepută ca achiziţie de care sîntem siguri, pe care o administrăm după norme prea terestre? Sau se face aluzie la insensibilitatea noastră faţă de simbol, faţă de seminţele de sens pe care le cuprinde imediatul, la incapacitatea noastră de a le transpune vertical? „Contrastul deflaţionist“ joacă în multe direcţii.

Ironia stă, poate, în faptul că omul, unica fiinţă dotată cu posibilitatea credinţei, nu-şi „realizează“ în genere această nobilă singularitate. În fiecare există potenţialitatea ei, dar foarte puţini o actualizează semnificativ. Iisus ar fi vrut să se adreseze unor credincioşi şi întîlneşte, rare fiind excepţiile, „puţin credincioşi“ care nu au dubii că sînt „drept credincioşi“. Stăm în genere prost cu detaşarea, cu raportul între temporalitate şi prezentul polar, cu maleabilitatea interioară, cu examinarea necomplezentă de sine, cu hermeneutica spirituală a imediatului. Parabola ne arată că nu prea înţelegem credinţa, că e cazul să-i cercetăm mai alert, mai lucid, pretenţioasa calitate.

Dar nu sînt mai toate parabolele christice procedeu „ironic“? Andrei Pleşu (Parabolele lui Iisus. Adevărul ca poveste) menţionează că ele nu urmăresc ceea ce genul respectiv îşi propune îndeobşte, anume să expliciteze înţelesul unei teme opace, să producă pe seama ei afirmaţii precise, lămuritoare. Iisus inversează funcţiunea parabolei. Parabola christică adînceşte interogativitatea, nu o rezolvă. „«Credeţi că aţi înţeles?» − sună, socratic, întrebarea lui Iisus. «Atunci am să vă spun o poveste. Veţi vedea că n-aţi înţeles cum trebuie»“ (op. cit., p. 32). Parabola christică te dislocă, te atrage pe drumul înţelesului, te stîrneşte să porneşti pe el.

Cea de mai sus frapează prin frumuseţea imaginii, prin tensiunea ei mobilizatoare, nu intenţionează să-şi amuţească interlocutorul, îl îmbie să devină partener de dialog, călător împreună cu ea pe calea sensului. De altfel, ironia socratică, ironia în genere e binedispusă, binevoitoare faţă de interlocutor, îl creditează cu capacitatea înţelegerii. Nu te lasă să te opreşti în loc, blocat de exteriorităţi, de afirmaţii limitative, de concepte sau imagini în care un „dincolo“ nu transpare. Ea poate uni limpezimea şi elanul interiorităţii. Poate lucra în intelectualii contemplativi şi în veneraţia populară.

Iată, de pildă, o evocare a Părintelui Scrima privind grupul de la Antim: „acel loc era locul unei deschideri spre altă lume, deja prezentă: fără emfază, fără miraculisme; eram toţi destul de lucizi, ironici… şi mai ales dotaţi cu discernămînt, ceea ce era foarte necesar dată fiind confuzia, destul de cunoscută, care se manifesta în domeniul credinţei şi continuă să se manifeste şi astăzi…“

Dar iată şi un caz de veneraţie populară, ţinînd de budismul birmanez (G. Rozenberg, „L’invraisemblance du surnaturel“, Archives de sciences sociales des religions, 145/ 2009). În acel spaţiu e răspîndită credinţa că oameni care au atins înalte grade spirituale îşi întîrzie intrarea în vidul ultim pentru a reveni benefic printre cei de aici. Un cult a patru dintre aceşti weikza a luat amploare acum cîteva decenii într-un sat birmanez. Apariţia periodică a acestor fiinţe „supranaturale“ − zbor, ubicuitate, daruri care cad de sus – este reprezentată/actualizată de adepţii cultului, care furnizează fructele-daruri, asigură posibilitatea apariţiei la înălţime a oficiantului-suport etc. Rozenberg a constatat că, deşi conştienţi de scenografia evenimentului, credincioşii nu sînt mai puţin convinşi de eficacitatea apariţiilor. Unii dintre adepţii cei mai participativi fac haz de elementele neverosimile, fără a pune la îndoială prezenţa reală a personajelor. Disting aşadar între reprezentare şi ceea ce o transcende, iau neverosimilul ca simbol al inserţiei supranaturalului în natural. O fac cu distanţa ironiei, cu bună dispoziţia ei.

Pînă la urmă, s-ar spune că, în credinţă, nu strică un strop de ironie, mai ales de autoironie: faţă de starea noastră interioară, faţă de concepţia pe care o avem despre credinţă. 

Anca Manolescu este cercetător în domeniul antropologiei religioase. Cea mai recentă carte publicată e Modelul Antim, modelul Păltiniş. Cercuri de studiu şi prietenie spirituală, Humanitas, 2015.

Foto: Vladimir Jankélévitch, wiki

Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.