Singurătăţi asaltate

Publicat în Dilema Veche nr. 735 din 22-28 martie 2018
Singurătăţi asaltate jpeg

Azi, cînd vorbim despre singurătate, ne gîndim mai degrabă la una cu semnul minus: marginali, excluşi, exilaţi, bătrîni. Sau la singurătatea individului, care îl apasă, îi contractă fiinţa. O presimţim cînd trăim mărunt sau gata făcut, din fapte şi din scopuri prea la îndemînă, cînd ne plictisim de noi înşine, cînd aerul dimprejurul fiinţei noastre se împuţinează. Cînd nu mai avem destulă vlagă pentru a-l întîlni cu adevărat pe celălalt, nici pentru a ne struni sufletul.

Există însă şi oameni care se retrag deliberat din agitaţia curentă pentru a se dedica „singurătăţii bune“. Cărora ea le izbuteşte, le devine program de viaţă. În tradiţiile religioase, ca şi în filozofia veche, însinguratul e modelul unificării, al împlinirii spirituale, al comunicării limpezi cu divinul. Condiţia lui nu stă oare sub un paradox, sub o presiune?

Iată-l întîi pe eremitul din primele secole creştine. De cum are spor notabil în efortul lui, el începe să capete faimă, devine un magnet. Trebuie să-şi negocieze singurătatea cu mulţimile care i-o solicită. Nu numai discipoli încep să-l înconjoare, ci şi vizitatori „din lume“. Vin ca să fie primiţi în ruga eficace a sihastrului, să-i simtă prezenţa „îmbunătăţită“, să ia cu ei ceva din atmosfera pe care o emană. Pustnicul trebuie să-şi păstreze singurătatea şi s-o dăruiască. E angajat faţă de Unul divin şi faţă de oglindirea Aceluia în diversitatea sufletelor.

Pe stîlpul său, singur între pămînt şi cer, Simeon (Siria, secolul V) e înconjurat de „rîurile de rugători“ curgînd de pretutindeni. În pustia egipteană, „monochilia“ unor părinţi prestigioşi se dedublează în „chilia dinăuntru“ şi „chilia din afară“, de care pomenesc unele apoftegme. Tăcerea aspră a deşertului poate cuprinde aşadar, pe lîngă locul reculegerii, şi un loc de sfătuire, de ospitalitate. Ultimul e de o intimitate permeabilă, vizibilă, comuniantă; primul de o intimitate secretă, unde multiplul nu are acces, unde singurătatea îşi încordează şi îşi semnifică puterea unificatoare. De îndată ce îşi declară angajamentul, însinguratul religios e perceput – şi intens solicitat – ca „mediator“. Dar nu numai el atrage prin singularitatea lui.

Pe calea filozofiei, Plotin exaltă „fuga celui singur către Cel singur“ şi totuşi nu ni-l putem imagina în afara cercului său de discipoli. Marele lui prestigiu în cetate se datorează limpezimii cu care se avîntă către Unu şi generozităţii cu care îşi împărtăşeşte cercetarea. Lumea de azi nu e mai puţin atrasă de asemenea singurătăţi.

Retras la Păltiniş, Constantin Noica a stîrnit în anii ’70-’80 ai secolului trecut un fenomen de societate. În plin îngheţ comunist, el a devenit, fără intenţie, ţintă de pelerinaj pentru tot felul de persoane şi de grupuri interesate de cultura înaltă, de sapienţial. În chip paradoxal, Jurnalul de la Păltiniş, unde Gabriel Liiceanu reconstruieşte o experienţă formativă de elită – studiul cîtorva în jurul „Bătrînului“ –, tocmai el a îndesit valurile de vizitatori.

Pentru ce veneau atîţia şi atît de diverşi să-l viziteze pe Constantin Noica în cabana precar dotată? Pentru că, în retragerea lui, el reda filozofiei chipul ei dintîi, acela al unui mod de viaţă. Îndeletnicirea intelectuală şi bucuria ei dominau la el, cu un uimitor firesc, întreaga existenţă. Ca să aibă un climat potrivit pentru preocuparea lui, Noica accepta privaţiunile ca pe ceva neimportant, fără a avea pretenţii de asceză. Mai mult, le silea – cu umor, cu o ludică silnicie – să intre într-o rînduială superioară. Această imagine de solitar capabil să formeze umanul, cu măruntul lui cotidian cu tot, pentru ordinea intelectului impresiona. Şi el era perceput ca un mediator între sufocanta existenţă de aici şi un Acolo unde bătea amplu, suveran, suflul Spiritului.

În ochii mulţimilor care îl solicită, solitarul, fie el religios ori intelectual, nu apare doar ca mediator. Apare ca un mirabil străin. E liber – sau se străduieşte să se distanţeze – de servituţile condiţiei noastre obişnuite. E deja familiar cu ordinea spre care face semn, poate chiar apartenent la ea. Pentru cei care i se adresează, el e o figură a depăşirii limitelor curente, un călător spre dincolo, o întrupare a transcenderii.

Părintele spiritual apare şi el ca figură a străinului. El este, spune André Scrima, „cel ce trece şi îţi trece tradiţia“. Ca vocaţie personală, el este „cel ce trece“ şi lasă o urmă de urmat. Ca funcţie, el este cel „care îţi trece“ tradiţia, alături de propria experienţă pe drumul infinitului lui Dumnezeu. Părintele André Scrima însuşi şi-a construit, şi-a semnificat cu grijă străinătatea, chiar de-a lungul vieţii lui concrete, nu numai în viaţa interioară. Monah ortodox şi profesor de ştiinţe religioase, a fost un călător prin geografiile fizice, culturale şi spirituale ale lumii. A discernut în ele ceea ce poate deveni instalare/rutină/mărginire de ceea ce este experienţă/cale/dinamică a Universalului Viu. Le-a privit din perspectiva lui Christos atotcuprinzător, pe care nici o limită nu-l poate cuprinde.

Constantin Noica nu atrăgea şi el prin calitatea de „străin“? Ce putea fi mai eterogen, mai contrastant faţă de demagogia spectrală a regimului decît consistenţa şi cordialitatea cercetării-împreună din care se alcătuia atmosfera Păltinişului? Locul acela era străin şi implicit opus plasei de minciună pe care totalitarismul o dorea atotstăpînitoare. Era o dovadă că totalitarismul ca totalitarism nu poate izbîndi, chiar dacă dispune de o imensă forţă brută.

Dar, pînă la urmă, însinguratul spiritual îşi defineşte oare opţiunea prin raportare la social? Criteriul lui să fie distanţarea de imediat şi de mulţime? Nu tocmai. Ceea ce urmăreşte el este să obţină/înainteze în familiaritatea cu lumile de sus, cu polul dens al realului. Această familiaritate, această parrhesia metafizică – spre care tinde sau pe care o realizează – fac din el un magnet pentru mulţimile solicitante, un mediator amplu creditat. Potrivit mărturiilor din diferite tradiţii, solitarul atinge o condiţie paradoxală: familiar al Unului, el ajunge să exprime ceva din universala radiaţie a Aceluia, să-i răspîndească în lume sensurile.

Dar este el doar un străin „mediator“, asigurînd comunicarea indirectă între solicitanţi şi Polul cu care este familiar? Sau „străinătatea“ lui are, azi ca întotdeauna, calitate de model, de reper al unei aspiraţii? Nu numai religioase. Pierre Hadot pune ca motto al cărţii lui Exerciţii spirituale şi filozofie antică cuvintele lui Georges Friedmann, sociolog şi filozof marxist, critic în cele din urmă faţă de comunism. „A-ţi lua zborul în fiecare zi. Măcar pentru o clipă care poate fi scurtă, cu condiţia să fie intensă… A gusta din veşnicie depăşindu-te.“ Asta sună foarte apropiat de Marc Aureliu, spune Pierre Hadot.

Fie că e religios sau pur şi simplu atent la statura umanului, omul tîrziu modern continuă să aibă nevoie de singurătatea verticală. La fel ca acela antic. Stă dovadă atracţia pe care o stîrneşte, atunci ca şi acum, modelul. 

Anca Manolescu este cercetător în domeniul antropologiei religioase. Cea mai recentă carte publicată e Modelul Antim, modelul Păltiniş. Cercuri de studiu şi prietenie spirituală, Humanitas, 2015.

Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.
image png
Tramvaie
Timpul de așteptare e afișat electronic și calculat la secundă.

Adevarul.ro

image
Paradisul care atrage turiști români cu prețuri neschimbate de 10 ani. „Numai la noi se practică japca”
Românii aleg demulte ori să-și petreacă vacanțele în străinătate, în special vara, spre disperarea hotelierilor care se plâng de lipsa clienților. Însă, în foarte multe cazuri, turistul român face această alegere pentru că, nu e un secret, un sejur în străinătate e mai ieftin decât în propria țară
image
Radonul, ucigașul invizibil din Ardeal. Medic: „Se atașează de aerosol și rămâne la nivelul de 1-1,5 m înălțime, exact unde respiră copiii”
A crescut numărul cazurilor de cancer pulmonar la nefumători, iar un motiv este iradierea cu radon, un gaz radioactiv incolor și inodor foarte periculos pentru sănătate dacă se acumulează în clădiri.
image
Căutătorii de artefacte milenare. Fabuloasele noi descoperiri ale detectoriştilor, arheologii amatori plini de surprize
Înarmaţi cu detectoare de metal, colindând locuri numai de ei ştiute din ţinutul Neamţului, arheologii amatori au reuşit, graţie hazardului şi perseverenţei, să aducă la lumină vestigii din vremuri trecute

HIstoria.ro

image
„Monstruoasa coaliție”, Cuza și francmasonii, în „Historia” de aprilie
De ce au ales adversarii lui Cuza să-l răstoarne de la putere? Care a fost rolul masoneriei în acest proces? Este apartenenţa lui Cuza la masonerie confirmată documentar?
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.