Fără speranță

Publicat în Dilema Veche nr. 762 din 27 septembrie – 3 octombrie 2018
Fără speranță jpeg

● O creatură delicată / A gentle creature (Franța, 2017), de Serghei Loznitsa. 

Al treilea lungmetraj de ficțiune al regizorului ucrainean Serghei Loznitsa, O creatură delicată, reconfirmă predilecția acestuia pentru marea școală a cinema-ului rus. Sufletul slav are, printr-un impecabil stil clasic, o nouă reprezentare foarte profundă, după precedentele My Joy și In the fog. Loznitsa nu este însă numai un abil povestitor în imagini, ci și un spirit introspectiv și foarte lucid, de aceea problemele pe care le ridică filmul său au nevoie de o mizanscenă specială, căreia el îi oferă tot spațiul și timpul necesare, așa cum nu prea se mai fac filme în ziua de azi.

Dacă premisa este simplă – o femeie oarecare, de vîrstă medie, dintr-un cătun rusesc, pleacă să cerceteze de ce s-a întors coletul trimis soțului său aflat într-o închisoare dintr-un colț îndepărtat al Rusiei –, felul în care trama se dezvoltă este labirintic, îmbinînd armonios echilibrul formei și creionarea unui spațiu totalitar, în care nu există legi și logică, predictibil sau ierarhii instituționale, în care absurdul devine coșmaresc (trebuie să fac pușcărie pentru că vreau lapte condensat? – întreabă un personaj), iar demnitatea ființei umane este o cauză apriori pierdută.

Loznitsa (alături de directorul de imagine Oleg Mutu, colaboratorul său de cursă lungă) este mereu preocupat să decupeze chipuri din mulțime și dintr un spațiu aglomerat, exilînd deseori eroina într-un timp-capsulă (un exercițiu foarte bun în acest sens este și documentarul său mai vechi A train stop). Fețele umane, ca și sufletele, sînt aproape identice, aceiași actori interpretează uneori roluri diferite, pe un fundal – ironic – al culorilor calde, pastelate.

Extraordinara Vasilina Makovceva (actriță de teatru la bază) compune cu minimum de mijloace portretul unei femei la prima vedere insignifiantă, care în ciuda fragilității sale fizice are o ardoare interioară specifică marilor caractere, dar și o smerenie care îi dă puterea de a înfrunta totul. În acest univers închis, kafkian, dintr-un orășel de provincie din Rusia contemporană, unde SUV-urile coabitează firesc cu Volga anilor ’60, străzile au nume ca Lenin sau Marx, iar vilele decorate minimalist alternează cu insalubre locante aglomerate, nu există speranță și nu există lumină. De la șoferul de taxi la gardienii închisorii ca o fortăreață, de la gazda femeii și șmenarii locului, ba chiar și blazata activistă pentru drepturile omului din localitate, toți îi promit să o ajute să afle ce este cu soțul ei, însă toate aceste ipostaze umane sînt grotești și pervertite. În cadre desprinse parcă din Goya sau pictorii barocului, umanitatea este abolită, coruptă, larvară, fără putință de salvare și, mai grav, fără nici cel mai mic rest al dorinței de a se salva. O situație paradoxală, pe care o explică tot regizorul: „Sîntem martorii acestei situații teribile, vedem cum se succed toate aceste condiții abominabile, dar ele se produc într-un soi de coerenţă foarte armonioasă: totul pare să trăiască într-un echilibru perfect. Chiar și eroina noastră, care nu are nimic dintr-un Hamlet care vine să protesteze împotriva a tot ceea ce vede, este o parte a acestui întreg armonios. De aceea, în Rusia, ideea de progres, așa cum îl știm în Europa, nu există, lucrurile sînt mai degrabă trăite ca un ciclu, o spirală infinită. Procesele staliniste ale anilor ’20 nu au fost niciodată cercetate serios“. Sau, cum spune un alt personaj din film, „închisoarea este icoana noastră“.

Ca miză personală și semnătură stilistică, cineastul compune și o lungă scenă onirică suprarealistă, care conturează foarte bine felul în care terorismul de sorginte nihilistă s-a născut în Rusia (cu evidente trimiteri la Demonii lui Dostoievski). Aici oniricul nu este doar un limbaj cinematografic personal, ci și spațiul în care nenumitul, infernul, metafizica răului prind un chip poate mai predictibil, mai uman și chiar mai prietenos decît în realitate, cea care etalează de obicei necruțător efectele răului. Un nihilism care este acceptabil atîta timp cît nu devine cinism și nu inoculează cititorul cu disperare, cum spunea un psihoterapeut referitor la funcția terapeutică a literaturii moderne.

O creatură delicată este, cu siguranță, cel mai matur și cel mai complex film de ficțiune de pînă acum al cineastului ucrainean, însă și cel mai asumat politic. „Acest film este pentru mine o metaforă pentru o țară în care oamenii sînt mereu abuzaţi. Această țară este impregnată de toate formele de violență. Pe de o parte, există ipocrizia totală, o minciună uriașă, un cod perfect al tăcerii… și pe de alta, lucruri absolut oribile care continuă să se întîmple în fiecare zi. Pentru mine, totul este încă o enigmă foarte îngrijorătoare. (…) La noi, da: faci parte din iad. După ce ai trecut linia care separă umanul de non-uman, este aproape imposibil să faci cale întoarsă. De aceea, este extrem de dificil în Rusia să se discute despre vinovăția precisă a cuiva anume: vina este întotdeauna colectivă. Toată lumea o înțelege, o știe, o simte. Și nimeni nu poate sau nu vrea să se autosancţio-neze. Este o dezumanizare completă, care are loc de la Revoluția din 1917“, declara cineastul la conferința de presă a Festivalului de Film de la Cannes din 2017, o ediție al cărei palmares a ignorat pe nedrept acest film foarte gogolian în substanță.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
De ce suntem penultimii în UE la salarii și primii la creșterea prețurilor. Expert: „Inflația e mama tuturor taxelor”
România este pentru a treia lună consecutiv țara cu cea mai mare inflație, conform statisticilor Eurostat, iar ca și cum nu ar fi de ajuns, doar bulgarii câștigă mai puțin. Analistul economic Adrian Negrescu explică, pentru „Adevărul”, cum s-a ajuns aici și de ce statul nu are soluții.
image
La ce riscuri de sănătate se expun cei care lucrează noaptea. Boala cumplită care îi paște
Persoanele care lucrează în ture de noapte prezintă un risc mai mare de demență și alte boli, spune un important expert în somn, a cărui afirmație se bazează pe rezultatele unor studii științifice.
image
Banii viitorului: Ce s-ar întâmpla dacă am renunța la cash și am folosi bani virtuali
Într-o lume tot mai digitalizată, ideea de a renunța la tranzacțiile cu bani cash și de a folosi exclusiv bani virtuali devine din ce în ce mai atrăgătoare, punctează specialiștii.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.