Atenție, cade tencuiala!

Publicat în Dilema Veche nr. 759 din 6-12 septembrie 2018
Salutări de la Basel jpeg

E o întîmplare de o tristețe sfîșie-toare: la începutul acestei săptămîni, în noaptea de duminică spre luni, un incendiu a izbucnit la Muzeul Național din Rio de Janeiro. Clădirea muzeului, un fost palat imperial, a ars în întregime, cu (aproape) tot ce era înăutru: o vastă colecție de istorie egipteană, una de artefacte greco-romane, o colecție de paleontologie care cuprinde, printre altele, cea mai veche fosilă umană descoperită pe teritoriul Braziliei, datînd din paleolitic, o bibliotecă științifică și multe altele. În total, s-au pierdut peste douăzeci de milioane de obiecte. Era unul dintre cele mai importante și mai vechi muzee de istorie naturală și de istoria civilizației de pe continentul american.

Dis-de-dimineață, în timp ce pompierii încă se mai luptau cu flăcările și îngrijitorii scormoneau, disperați, prin cenușă, pentru a salva ceea ce oricum nu mai putea fi salvat, începeau să se întrevadă și detaliile sinistre ale acestei catastrofe. Dacă originea incendiului e încă necunoscută, știm deja de ce s-a extins focul atît de repede și de ce nu a putut fi stins ori măcar izolat în timp util: pentru că muzeul nu dispunea de un sistem automat de stingere a incendiului. Nici măcar hidranții din exterior nu au funcționat. Și – se presupune – primele flăcări au fost depistate prea tîrziu, după ce focul cuprinsese mai multe săli. Reducerile succesive ale fondurilor publice au pus muzeul în imposibilitatea de a și pune la punct un atît de necesar dispozitiv de securitate la incendiu. Iar lipsa personalului a făcut ca un accident să se transforme în dezastru. Scînteia care a provocat acest dezastru nu s-a aprins, deci, fatal, duminică seară. Flăcăruia ardea deja prin birourile aleșilor și ale funcționarilor, era acolo, prin cine știe ce sertare prăfuite ale contabililor ori, poate, prin cabinetele consilierilor.

Dacă povestea tristă a Museu Nacional v-a pus pe gînduri – imaginile cu palatul în flăcări sînt, într-adevăr, copleșitoare –, aflați că și muzeele din România sînt într-o situație aproape la fel tragică. Subfinanțarea cronică a muzeelor românești creează toate premisele unei tragedii precum cea de la Rio de Janeiro. Doar că muzeele noastre sînt mistuite nu de un incendiu devastator, ci ard la foc mic. Și focul continuă să ardă, de multă vreme. Cu aceleași efecte ca incendiul de la Rio.

Un prim exemplu. Din colecțiile muzeelor dispar, treptat, piese de mare valoare. Ca mistuite de foc! Nu peste noapte, ci în ani și ani de nepăsare aproape criminală a autorităților. După principiul restitutio in integrum, sute de opere de artă au fost (sau sînt pe cale să fie) înapoiate foștilor proprietari ori moștenitorilor acestora. Numai în cazul Muzeului Național de Artă al României au fost retrocedate peste 2000 de obiecte, alte cîteva sute se află în litigiu, în pericol iminent de retrocedare. MNAR nu e un caz aparte. Și alte muzee sînt în aceeași situație. Cazurile în care muzeele au putut negocia cu proprietarii și achiziționa obiectul de artă supus procedurii de restituire sînt rarisime. În multe din cazuri, piesele retrocedate sînt printre cele mai valoroase. Odată privatizate, aceste lucrări părăsesc circuitul public: ele intră în colecții particulare, se transformă, din obiecte de artă, în bunuri de schimb. Lasă că și multe clădiri care adăpostesc muzee au fost retrocedate, punîndu-se astfel în pericol integritatea colecțiilor conținute și, pînă la urmă, misiunea însăși a muzeului, aceea de a și prezenta, public, patrimoniul!

Îngrijorătoare este și starea generală a clădirilor de muzeu: multe se află într-o situație precară, cu risc de prăbușire iminentă. Inscripția „Atenție, cade tencuiala!“ nu mai e de multă vreme doar un avertisment pentru pietonii mai temerari care, trecînd pe lîngă o clădire de patrimoniu, riscă să fie loviți de bucăți de stucatură desprinse de pe fațada imobilului, e semnul unui eșec sistemic, al neputinței cronice, al unui faliment instituțional, al unui dezastru în desfășurare.

Cazuistica e încă și mai consistentă. Muzee care funcționează fără aviz ISU. Monumente care necesită urgente lucrări de restaurare, lăsate de izbeliște. Case de patrimoniu lăsate dinadins să se degradeze ori distruse cu bună știință fără vreo intervenție salvatoare din partea autorităților doar pentru ca terenul să poată fi utilizat mai profitabil. Lucrări de artă prețioase păstrate în colecții publice pentru care, din lipsă de fonduri, muzeele nu pot plăti asigurarea. Etc.

Oare ce-au învățat comunitatea muzeală, decidenții politici, administratorii culturali din dezastrul de la Museu Nacional?

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
De ce suntem penultimii în UE la salarii și primii la creșterea prețurilor. Expert: „Inflația e mama tuturor taxelor”
România este pentru a treia lună consecutiv țara cu cea mai mare inflație, conform statisticilor Eurostat, iar ca și cum nu ar fi de ajuns, doar bulgarii câștigă mai puțin. Analistul economic Adrian Negrescu explică, pentru „Adevărul”, cum s-a ajuns aici și de ce statul nu are soluții.
image
La ce riscuri de sănătate se expun cei care lucrează noaptea. Boala cumplită care îi paște
Persoanele care lucrează în ture de noapte prezintă un risc mai mare de demență și alte boli, spune un important expert în somn, a cărui afirmație se bazează pe rezultatele unor studii științifice.
image
Banii viitorului: Ce s-ar întâmpla dacă am renunța la cash și am folosi bani virtuali
Într-o lume tot mai digitalizată, ideea de a renunța la tranzacțiile cu bani cash și de a folosi exclusiv bani virtuali devine din ce în ce mai atrăgătoare, punctează specialiștii.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.