Note, stări, zile

Publicat în Dilema Veche nr. 100 din 15 Ian 2004
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Un călugăr dominican ia decizia curajoasă (şi, pînă la un punct, utilă) de a "rezista" filosofiei analitice cu propriile ei arme. El încearcă să circumscrie tematica "religiosului", recurgînd la limbajul, reflexele şi manevrele intelectuale ale sectei anglo-saxone, cu rezultatul că trece tangent pe lîngă protocolul specific al problemei de care se ocupă. (Cf. Brian Davies, Introducere în filosofia religiei , Editura Humanitas, 1997). Cîteva observaţii: problema "în ce măsură o anumită credinţă religioasă poate fi întemeiată raţional" nu este o problemă a credinţei, respectiv a religiei în genere. E o problemă de logică, eventual o problemă de filosofie speculativă. Ca atare, ea nu are nici o legătură cu experienţa religioasă, cu metabolismul nevoii de Dumnezeu şi cu treptele căutării Lui. Cînd logicianul, teoreticianul limbajului sau filosoful analitic se întreabă asupra sensului pe care îl poate avea (mai degrabă nu) afirmarea existenţei lui Dumnezeu, el trebuie să ştie că întrebarea aceasta nu survine niciodată în spaţiul credinţei şi nu poate căpăta un răspuns în perimetrul religiosului. De fapt, pentru campionii Cercului de la Viena (cu excepţia - complicată - a lui Wittgenstein), problema credinţei sau măcar a sacrului nu se pune. Sfera religiei e un prilej - între altele - de punere la încercare a mecanismelor logice. Pentru ei, a testa logic consistenţa afirmaţiei "Dumnezeu există" e un exerciţiu din aceeaşi clasă cu a testa logic sensul afirmaţiei "Fiinţa este" sau "Pisicile sînt muritoare". Nici o nuanţă metafizică nu e îngăduită, nici un dram de participare, nici o nelinişte. De teama căderii în afara pozitivismului logic, toţi termenii utilizaţi sînt anesteziaţi, castraţi, aduşi sub nivelul semnificaţiei lor depline. Cel mai acut suferă termenul însuşi de "sens" (care e curăţat de orice conotaţie de vectorialitate, tatonare, orientare, non-sens latent şi germinativ). Dar nici "adevărul" (opus, strict, falsului) nu e mai avantajat sau "experienţa" (redusă la senzoriu) sau "existenţa" sau "faptul". Mi se va spune că reproşez filosofiei analitice exact ceea ce ea asumă în mod programatic. Dar care e întemeierea şi, mai ales, care e rezultatul programului ei? În definitiv, totul se reduce la a spune că "un enunţ are sens, dacă experienţa senzorială poate să îl confirme într-o anumită măsură" (versiunea "slabă" a "principiului verificării"). Cu alte cuvinte, "toate aserţiunile metafizice (inclusiv cele religioase) sînt lipsite de sens". De fapt, filosofia analitică nu vrea să dezbată nimic. Nu vrea să discute despre nimic. Ea se mobilizează, laborios, pentru a furniza argumentele necesare unei suspendări legitime a oricărei discuţii. Nu e vorba de . a nega existenţa lui Dumnezeu, ci a de a evacua problema aceasta din teritoriul reflecţiei: e vorba de a neantifica problema existenţei lui Dumnezeu. Brian Davies se străduieşte să conteste procedura analitică: principiul verificării (în varianta lui "slabă") nu ţine. "Ce experienţă senzorială ne va dovedi că numai un enunţ confirmat senzorial e calificabil drept factual sau raţional?" Tezei vieneze (existenţa lui Dumnezeu nu poate fi nici demonstrată, nici infirmată, ergo enunţarea ei e lipsită de sens) i se opune o teză cuviincioasă, dar care, din unghi religios, e tautologică: "se poate vorbi cu sens despre Dumnezeu"! Nu pot arăta - senzorial - că Dumnezeu există. Nu pot arăta - senzorial - nici că nu există. Asta nu înseamnă însă, neapărat, că sînt în minus-sens. Pot fi în contra-sens sau în "supra-sens". Sau în non-sensul fertil al unui început de reflecţie. Distanţa dintre un text patristic şi fineţurile de mai sus măsoară întreg intervalul dintre viaţa reală a spiritului şi febrilitatea comatoasă a inteligenţei. Bucureşti, 2004, vara Primul verset din Isha Upanishad: "Află că tot ce se mişcă în această lume mişcătoare e învelit în Dumnezeu (iøshaøvaøsyam), îmbibat de El. Caută-ţi deci bucuria în renunţare (...)". O suită imprevizibilă: ubicuitate divină - renunţare - bucurie. Renunţi pentru că: 1) oricum nu ai nimic, nimic nu-ţi aparţine cu adevărat. Totul e "proprietate" divină. Statutul ontologic al lumii suspendă, prin el însuşi, temeiul lui "a avea". A renunţa e a pricepe că "averea" omenească e un aspect secund al "fiinţei" divine. 2) oricum ai totul: prezenţa divină conferă preţ şi prestigiu chiar şi celei mai precare posesiuni. A renunţa e a resimţi prea-plinul dumnezeiesc al fiecărei clipe, al fiecărui fir de aţă. Diferenţa dintre puţin şi mult e caducă. În cele ce sînt, Dumnezeu nu e nici mult, nici puţin: e tot. Esenţial este însă ca afectul corelativ al renunţării să fie bucuria. Renunţarea posomorîtă e încă o confirmare, ultima, a pasiunii de a avea. Patologia supremă a lui "a avea" se vădeşte în conştiinţa posesiunii de sine. Ideea că îţi aparţii, că ai un "eu", o voinţă, un corp, un gînd - e apogeul erorii. La aceste posesiuni trebuie să renunţi mai întîi. Cu alte cuvinte, figura paradigmatică a renunţării este renunţarea la sine. A anihila apetitul achizitiv, ataşamentul faţă de lucruri, dar mai ales ataşamentul faţă de sine - iată imperativul vieţii religioase. El e justificat şi răsplătit prin faptul că lumea e "muiată" în Dumnezeu, impregnată de El: Iøshaøvaøsyam . Dumnezeu stă în materia lumii ca siropul într-o cosmică baclava.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Germania a arestat doi cetăţeni ruşi care ar fi conspirat să atace o bază militară americană
Doi cetățeni ruși au fost arestați în sudul Germaniei, fiind suspectați că au plănuit atacuri de sabotaj împotriva unor instalații militare americane, au anunțat joi procurorii germani.
image
O româncă se judecă de zece ani cu Elon Musk. Inițialele numelui său sunt pe acumulatorii mașinilor Tesla Model S
Brașoveanca Cristina Bălan a fost un inginer de mare viitor la Tesla, dar a fost concediată pentru că a atras atenția asupra unor defecte de fabricație. După zece ani încă se judecă cu Elon Musk
image
Cum arată interiorul „celei mai scumpe case” din lume, cu 100 de camere. Pentru ce sumă fabuloasă este scoasă la vânzare VIDEO
Castelul vast Chateau d'Armainvilliers din Seine-et-Marne, Franța, considerat a fi cea mai scumpă casă din lume, este scos la vânzare pentru 363 de milioane de lire sterline, potrivit Express.co.uk.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.