Detest sfîrșiturile, și totuși...

Publicat în Dilema Veche nr. 761 din 20-26 septembrie 2018
Detest sfîrșiturile, și totuși    jpeg

Am ales drept temă a Dosarului „sfîrșitul“, mai întîi dintr-un motiv simplu: am urît, întotdeauna, sfîrșiturile. Nu suportam, de cînd era mică, să se termine ceva, fie că era vorba de o carte, un film, o piesă de teatru, o întîlnire sau o vacanță. Visam la lucruri veșnice...

Pe la 8 ani, mi-am pus, desigur, și problema morții. În jurul meu, în familia mea, totul era idilic, oamenii păreau că se iubesc între ei, că mă iubesc pe mine și totul era o joacă infinită. Sau? Era într-adevăr infinită? Cît de mult se putea prelungi starea asta de bine, care era treaba cu moartea și cu timpul? Undeva, în străfundul minții mele de copil, mi-am pus problema finitudinii. Și, ca orice copil, am întrebat-o pe mama cum stau lucrururile. Mama mi-a răspuns destul de prompt, pe linia mitologică în care mă crescuse pînă atunci: momentan nu sîntem nemuritori, dar se lucrează la un elixir pentru asta, și pînă mă fac eu mare...

Timpul a trecut, la elixir presupun că se tot lucra, doar că eu am crescut, iar tatăl meu nu a mai prins formula finală și a murit. În mintea mea s-a produs, atunci, un declic în ce privește sfîrșiturile, dar nu știu dacă exact cel care trebuia. În orice caz, am mers mai departe, crezînd în continuare în mitologii, și, mai nou, în viața de apoi. În faptul că moartea nu e chiar un sfîrșit.

De aici pînă la ideea – clișeu în optimismul ei – că „Orice sfîrșit e un nou început“ nu a fost decît un pas. Un pas, însă, nu atît de ușor de făcut. Pentru că, oricît mi-aș fi dorit, și oricît optimism aș fi vrut să-mi inoculez, am văzut că, în viața cotidiană, sfîrșitul își are locul lui. Am încercat diverse „cariere“, de pildă, care s-au terminat mai repede decît au început, pentru că... n-a fost să fie. Am terminat chiar relații, uneori cu cruzime și regrete fără sfîrșit, pentru că aveam în mine, se pare, și latura asta. Am încercat să fac anumite lucruri „mărețe“, care, la o primă vedere, mi s-au părut floare la ureche; dar care, de fapt, nu au ieșit, pentru că timpul alocat lor nu era, deloc, nelimitat. Și am înțeles, astfel, cu greu ce-i drept, că sîntem circumscriși condiției noastre umane limitate, că tot ce facem trebuie să aibă un termen, căci altfel expiră. Că orice lucru început, dacă vrei să existe, e cazul să aibă un sfîrșit.

Nu pot spune că m-am obișnuit pînă la capăt cu această determinare. Am continuat să nu termin relații imposibile, chiar distructive, de teama sfîrșitului. Și să încep tot soiul de chestii pe care nu le-am terminat niciodată, lăsînd un final deschis.

Un Dosar despre sfîrșit, pornind de la toate acestea, mi se pare necesar. Dar și inepuizabil. Evident că din planul personal analizat mai sus se poate ajunge, ușor, într-unul public. Unde, mai mult decît oricînd, cred că se simte nevoia sfîrșitului unui anume tip de mentalități bolnave și înlocuirea lor cu unele noi și sănătoase. Dacă-l privim așa, sfîrșitul devine pozitiv...

Ilustraţie de Ion BARBU

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cât costă minivacanța de 1 Mai-Paște pe Valea Prahovei sau în stațiunea Padina-Peștera
În scurt timp începe minivacanța de 1 Mai-Paște (5 mai 2024), prilej de relaxare și călătorii. Două populare destinații sunt Valea Prahovei și stațiunea Padina-Peștera (Dâmbovița). Ofertele de cazare sunt multiple și variate.
image
Ce ascunde China în Wuhan. Misterele locului de unde a pornit pandemia, dezvăluite de un cunoscut vlogger român VIDEO
Cătălin Stănciulescu, vlogger-ul român devenit celebru pentru în peregrinările sale a făcut interviu cu fratele celebrului baron al drogurilor, Pablo Escobar, a vizitat Wuhan, locul din China de unde a pornit pandemia care a ucis zeci de milioane de oameni.
image
Zboruri din Sibiu, de la 200 de euro biletul. Care sunt destinațiile de vacanță
Se reiau cursele spre cinci destinații de vacanță din această vară, cu un total de zece frecvențe săptămânale, ce vor fi disponibile pentru rezervare la agențiile de turism cu care colaborează aeroportul din Sibiu.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.