Patologie magică și ritualitate iatrică în complexul Gurbanului rudăresc

Bogdan NEAGOTA
Publicat în Dilema Veche nr. 754 din 2-8 august 2018
Patologie magică și ritualitate iatrică în complexul Gurbanului rudăresc jpeg

Prolog. Rudarii şi obsesia etnologică a originilor

Rudarii sînt o populaţie românofonă panbalcanică, constituită în comunităţi preponderent rurale, dispersate pe un teritoriu vast: România meridională (Muntenia şi Oltenia), Bulgaria, Grecia septentrională, Serbia (la sud de Dunăre), Albania. Băieşii/băiaşii (< baie, mină), izomorfi din punct de vedere etnic, sînt răspîndiţi îndeosebi în fostele provincii ale Imperiului Habsburgic: Transilvania meridională, Ungaria orientală, Croaţia septentrională şi de est, Bosnia, Serbia (Vojvodina), Slovacia (est şi sud), Ucraina (Transcarpatia). În Moldova, rudarii apar cu numele de albieri.

O mare parte a cercetărilor etno-antropologice româneşti asupra rudarilor a fost blocată, vreme de decenii, în chestionarea istoricistă a etnogenezei acestei populaţii. Intenţionalitatea ideologică a cercetării era evidentă, atunci, ca şi acum. În epoca socialistă, nu se scria despre rudari, aşa cum nu se scria despre ţigani, în contextul naţional-comunismului din deceniile şapte-opt. Ulterior, în perioada postsocialistă, cercetările asupra rudarilor au fost absorbite, din raţiuni politice şi financiare, de romani studies, care devin hegemonice în contextul dezvoltării unilaterale, cu intenţionalităţi ideologice, a antropologiei etnicităţii din Europa Centrală şi de Est.

Întrebările predominante ale cercetătorilor, mai vechi sau mai noi, sînt: de unde provin rudarii, care este provenienţa lor etnică, care au fost posibilele rute de migraţie a comunităţilor de rudari/băieşi etc. Pe fondul penuriei documentelor istorice, recursul la documentele orale şi utilizarea unei metode regresive devin condiţii sine qua non în cercetare, în sensul construirii unei metodologii funcţionale, deopotrivă istorică şi antropologică, cu ingrediente teoretico-literare (problematica ficţionalizării/mitificării) şi psihologice (problematica memoriei). Astfel, este posibilă o reconstituire a istoriei recente a comunităţilor de rudari, prin scanarea memoriei de lungă durată a vîrstnicilor (interviurile de tip povestea vieţii) şi sondarea istoriei medii prin lectura adecvată a tradiţiilor narative orale. […] Legendele etiologice joacă un rol fundamental în (re)generarea periodică a identităţii comunitare, prin învestirea memoriei mitice ca memorie istorică: în legendele rudăreşti din Vîlcea, o serie de aspecte socio-profesionale (meseria de lemnar), de viaţă cotidiană (locuirea în bordeie, retrase înspre păduri şi în lunci) şi ceremonială (Gurbanul) sînt convertite în etiologii mitice cu valoare identitară: originea dacică a rudarilor (marginalizarea dacilor după cucerirea romană şi retragerea lor în păduri, unde au supravieţuit ca lucrători în lemn şi păstori) şi rădăcinile biblice ale acestora (strămoşul rudarilor este Avraam, al cărui sacrificiu fondator e perpetuat în Gurban/Noe, ai cărui descendenţi s-au retras în păduri/Sfîntul Iosif, tatăl adoptiv al lui Iisus, tîmplar de meserie). […]

Gurbanul ritual. O descriere morfologică

Gurbanul e un complex ceremonial magico-religios, difuz în comunităţile rudăreşti sud-carpatice (Mehedinţi, Dolj, Olt, Teleorman, Giurgiu, Gorj, Vîlcea şi Argeş) şi sud-dunărene (Timocul bulgăresc şi sîrbesc şi Valea Moravei), la care meseria tradiţională consta în prelucrarea lemnului (albieri, rotari şi, uneori, corfari). […]

Ceremonialul este activ în două versiuni, izomorfe ca structură, dar profund diferite ca funcţionalitate, deşi pot fi celebrate la aceeaşi dată calendaristică (Sfîntu Gheorghe Nou/Vechi şi Înălţarea) şi, uneori, în acelaşi perimetru: varianta rituală (Gurbanul de vindecare/sănătate) şi varianta deritualizată (Gurbanul de drag). Mobilul acestui ritual sacrificial iatric îl constituie vindecarea celor loviţi de Gurban/pociţi de Sfinte. Gurbanul se constituie ca un complex ritual-narativ de o cazuistică bine elaborată, redusă, în fond, la masa sacrificială (cu miei sau cu peşti) oferită Sfintelor (nivel ritual) de către cei care le-au deranjat, într-un fel sau altul, călcînd din nebăgare de seamă în masa Sfintelor (nivel narativ) sau comiţînd alte erori involuntare (participarea la Gurban fără păstrarea curăţeniei preliminare, călcarea în vechile vetre de Gurban ş.a.).

Gurbanul este un ritual în care sînt cel puţin două straturi culturale: „experienţele extatice“ care circumscriu un „complex daimonic folcloric“ (Sfintele, Şoimanele, Ielele), atestate în lumea rurală românească pînă recent şi ritualul Kurbanului din aria culturală islamică turcofonă (Kurban Bayram), „care şi-a schimbat însă destinatarul divin, de la Allah la Sfinte (daimoni patogeni şi iatrici, în acelaşi timp)“. În lectură istorică, Gurbanul este dovada concretă a migraţiei sud-dunărene a rudarilor românofoni şi a convieţuirii acestora cu musulmanii balcanici. […]

Gurbanul constituie un sistem magico-religios subîntins de cîteva seturi de reguli, care asigură funcţionarea „dramaturgiei“ rituale şi distribuie rolurile fiecărui actant, pacient sau martor. Bolnavii din Gurban constituie nodurile acestei reţele ceremoniale, cei care trebuie să îndeplinească cu scrupulozitate riturile şi să respecte regulile preliminare: curăţenie generală în casă şi curte; curăţenie corporală şi abstinenţă sexuală timp de şase săptămîni, înaintea sărbătorii şi o săptămînă după; curăţenie morală – interdicţia de a înjura şi comite fapte reprobabile; abstinenţă şi asceză; curăţenie corporală şi vestimentară. Un statut aparte îl are personalul ceremonial, care îndepineşte o funcţionalitate precisă în sintaxa Gurbanului: popii (cei care urează mielul), preotesele (cele care urează mescioarele cu peşti şi pîinici), diecii (care dau răspunsurile la urare/rugăciune) şi, desigur, tehnicienii sacrificiali (sacrificatorii, care taie mieii şi îi prelucrează). În sfîrşit, participanţii la Gurban, fără a fi actanţi principali, sînt parte integrantă a unei distribuţii ceremoniale sine qua non. Şi ei trebuie să respecte regulile adjuvante, constitutive pentru sistemul terapeutic gurbanic: curăţenia corporală şi abstinenţa sexuală, între trei săptămîni şi o săptămînă; oricare comesean trebuie să participe la trei mese de Gurban, în aceeaşi zi de sărbătoare; hainele cu care a fost la Gurban trebuie schimbate după întoarcerea acasă şi spălate.

De asemenea, există o distribuţie strictă a rolurilor rituale, după gen, transgresabilă doar în cazul în care lipseşte paredrul masculin. Bărbaţii taie lemnele pentru foc, fac groapa Gurbanului, pregătesc ţeapa şi crăcanele, sacrifică mielul şi îl eviscerează, îl cos (în cazul mielului fript) / îl tranşează cu cuţitul (în cazul mielului fiert), fac focul, urează mielul, sparg ţeasta acestuia şi îi dau bolnavei/bolnavului să guste din limba şi din creierul acestuia, rup mielul în bucăţi şi îl împart comesenilor la ospăţul sacrificial, astupă cu pămînt groapa de Gurban, înfig ţeapa şi crăcanele în groapă / le aruncă pe apă. Femeile se roagă la pom (păr/măr pădureţ) sau la salcie, urează la mescioare, fac focul, fac pîinicile, spală maţele mielului la rîu (acolo unde acestea sînt fierte împreună cu bureţii), fierb viscerele mielului (bureţii), pregătesc peştii pentru mescioare / pentru Gurban, fac mămăliga, pregătesc masa de Gurban, ornînd-o cu crengi de fag, spală vasele de lut şi mesele la groapă.

Majoritatea detaliilor acestei cazuistici rituale atît de minuţioase sînt decelabile doar prin coprezenţa cercetătorului ca martor la Gurbane (aşa-numita „observaţie participativă“), de-a lungul a minimum doi-trei ani. Este imposibilă radiografierea personalizată a tuturor Gurbanelor dintr-o comunitate, în aceeaşi zi festivă, mai ales atunci cînd numărul acestora este ridicat (10-15 vetre) şi cînd apar pacienţi noi în fiecare an. Interviurile, esenţiale pentru accesarea structurilor cognitive de profunzime, circumscriu mai mult poveştile Gurbanului (nivelul narativ, cel al povestirilor de boală şi vindecare) şi furnizează doar descrieri generice ale sintaxei ceremoniale, mai mult sau mai puţin schematice. […]

Epilog

Gurbanul reifică, în planul sintaxei ceremoniale, structurile cotidianului, o serie de aspecte ale vieţii tradiţionale rudăreşti, consumate în pădure şi în lunci, pe care le activează în contextul dialecticii sacrului şi a profanului, transmutîndu-le condiţia epistemică şi convertindu-le în obiecte sacre. Obiecte şi gesturi profane, rupte de contextul pragmatic inţial şi reasamblate într-un context ritual, se resemantizează şi devin hierofanii şi rituri cu semnificaţie magică şi religioasă.

Pe de altă parte, sistemul cultural al Gurbanului se poziţionează la intersecţia dintre religiozitatea populară, cea locală şi cea familială. Contextul social e ipostaziat într-o sumedenie de microcontexte familiale, exprimate la nivel narativ, în povestirile de boală şi de vindecare, care constituie cimentul coagulant al construcţiei rituale gurbanice şi, totodată, izvorul motivaţional de adîncime. Ele unifică, precum o pînză freatică, întreaga comunitate locală şi generează, prin circumscrierea narativă a ritualităţii sacrificiale, o identitate culturală de tip tradiţional, în care relaţia (personalizată) cu sacrul este condiţia sine qua non a existenţei corpului comunitar şi a etnicităţii. În ultimă instanţă, ritualul Gurbanului serveşte ca liant între comunitatea locală religioasă şi cea socială, înscriind religia populară în religiozitatea familială şi în experienţa personală. Acest fapt îi conferă vitalitate şi îi asigură viitorul, chiar în condiţiile secularizării mentalităţii colective rudăreşti. 

(Fragment din articolul „Patologie magică şi ritualitate iatrică în complexul Gurbanului rudăresc. Morfologie şi istorie“, publicat în volumul Cultura populară la români. Context istoric şi specific cultural (Editura Universitaria, Craiova & Editura Presa Universitară Clujeană, 2014) 

Bogdan Neagota, doctor în filozofia culturii și în istoria religiilor, este directorul Departamentului de Limbi și Literaturi Clasice al Facultății de Litere, Universitatea „Babeș-Bolyai“, Cluj.

Foto: Alessandro Galantucci, flickr

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Germania a arestat doi cetăţeni ruşi care ar fi conspirat să atace o bază militară americană
Doi cetățeni ruși au fost arestați în sudul Germaniei, fiind suspectați că au plănuit atacuri de sabotaj împotriva unor instalații militare americane, au anunțat joi procurorii germani.
image
O româncă se judecă de zece ani cu Elon Musk. Inițialele numelui său sunt pe acumulatorii mașinilor Tesla Model S
Brașoveanca Cristina Bălan a fost un inginer de mare viitor la Tesla, dar a fost concediată pentru că a atras atenția asupra unor defecte de fabricație. După zece ani încă se judecă cu Elon Musk
image
Cum arată interiorul „celei mai scumpe case” din lume, cu 100 de camere. Pentru ce sumă fabuloasă este scoasă la vânzare VIDEO
Castelul vast Chateau d'Armainvilliers din Seine-et-Marne, Franța, considerat a fi cea mai scumpă casă din lume, este scos la vânzare pentru 363 de milioane de lire sterline, potrivit Express.co.uk.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.