Vintilă MIHĂILESCU | ...@hai-hui.ro
Iletrismul academic
– Asta nu mai e antropologie, nici nu vreau să mai aud! – se răsti colegul meu de comisie şi trînti dosarul din faţa lui cît colo. După care o trînti şi pe candidată.
– Da’ şi asta există, nu? – am dat eu să intervin.
– Ce să existe!? – s-a înfuriat şi mai tare domnul cu pricina. Ştiinţele sociale se ocupă cu realitatea socială, în care trăim cu toţii, pe care o poţi vedea, o poţi auzi şi deci o poţi investiga. Cu „virtualul“ ăsta, ce să vezi şi ce să auzi? Ce realitate e asta? Cum să cercetezi aşa ceva? După care iar a luat teza fetei de pe birou şi a trîntit-o la loc pe masă:
– Ia să mă mai lase cu prostiile astea, n-au decît să se joace acasă cît vor cu Internetul lor, la mine să nu vină cu aşa-zise subiecte de-astea, că nu ţine!
Nu au trecut două zile şi m-am confruntat cu un coleg de-al meu de data asta, întors de la un doctorat din străinătate. Cunoşteam atît candidatul, cît şi comisia, aşa că s-a înfipt direct în mine:
– Ascultă, ia spune-mi şi mie, ce fac ăia acolo tu numeşti antropologie?
– Da, bineînţeles, dar de ce? – m-am mirat eu, presimţind tot ce se poate mai rău.
– Păi ce mă interesează pe mine ce fac nu ştiu ce săteni cu vinul lor de pe nu ştiu ce colină pierdută din Italia? De cînd e asta ştiinţă? – s-a revoltat colegul meu, aşa, mai în glumă, ca între prieteni.
– Pentru italieni poveştile astea de branduri locale nu sînt chiar de joacă... Apoi, nu despre vin era vorba, ci despre identitatea locală construită în jurul lui. Iar asta ne interesează pe toţi.
– Te-ai prostit şi tu!... – a conchis colegul meu şi, ca să revenim la lucruri serioase, m-a invitat la o bere.
În numărul anterior al Dilemei noastre săptămînale, o doamnă profesoară (re)aduce în discuţie problema iletrismului. „Spre deosebire de analfabetism, care înseamnă necunoaşterea absolută a scrisului şi cititului, iletrismul presupune trecerea printr-o formă de învăţămînt fără a fi dobîndit competenţele necesare citirii unui text şi înţelegerii acestuia, fie că vorbim de un text funcţional sau de unul literar“ – ne aducea aminte doamna cu pricina. Din acest punct de vedere, situaţia în România nu este, se pare, foarte roză: „aproximativ 15% dintre absolvenţii de liceu şi 20% dintre cei care termină învăţămîntul gimnazial au mari dificultăţi în a înţelege un text simplu şi a executa cerinţele legate de acest text“. Nu vă gîndiţi deci la filozofie înaltă, un „text funcţional“ poate fi şi cea mai simplă şi inevitabilă cerere, iar iletrismul acoperă inclusiv competenţele de a înţelege şi utiliza sisteme semantice devenite cotidiene, precum semnalizarea într-un aeroport sau cardurile bancare. Nu vreau să mă gîndesc care este, în condiţiile astea, procentul de iletrism din România, mă consolez cu moartea caprei vecinului: şi francezii, cînd au încercat să-l măsoare acum cîţiva ani, s-au îngrozit...
Există însă şi un soi de iletrism academic, al oamenilor cu studii superioare, uneori multe, care sînt incapabili să „citească“ un text – sau un cuvînt – altfel decît ştiu ei că ar trebui să sune, altfel decît au învăţat şi îi învaţă şi pe alţii. Care ajung pur şi simplu să nu vadă ceea ce nu intră în cîmpul denotativ al cuvintelor lor preferate şi care nu acceptă că alte cuvinte – sau alte înţelesuri ale cuvintelor – decît cele acreditate de ei ar putea avea vreun sens, ar putea desemna vreo realitate.
Da, ştiu, „ţara arde şi baba se piaptănă“, îmi veţi spune. Dar vă pot răspunde cu altă zicală din repertoriul aceleiaşi înţelepciuni populare: „peştele de la cap se împute“! Iletrismul academic este aşadar, într-un fel, şi mai periculos, căci „academicii“ cu pricina (uneori li se spune şi elite...) au, de regulă, şi puterea – sau, în orice caz, au mai multă putere decît „analfabetul“ de rînd. Ei pot să impună astfel sensul unor cuvinte şi să forţeze realitatea să intre în cîmpul semantic al acelor cuvinte îngrădite de simpla lor incompetenţă, de ţanţoşul lor „iletrism“. Cum să încerci măcar să dezvolţi politici culturale, de pildă, cu iletraţi care cînd văd cuvîntul „cultură“ nu pot să vadă nimic altceva decît cărţi, picturi sau spectacole de teatru şi niciodată nimic altceva? Cum să discuţi despre tradiţii şi să gîndeşti strategii în acest domeniu, cu oameni pentru care „tradiţia“ pur şi simplu este ceea ce este pentru că aşa este de cînd este şi care te excomunică din cercul lor de iniţiaţi dacă încerci cumva măcar să-i întrebi la ce se referă, de fapt, prin acest cuvînt? Cum să faci ştiinţe sociale şi să speri la expertiză naţională în acest domeniu cu specialişti pentru care toată activitatea online care a invadat viaţa cotidiană a planetei nu este „realitate socială“ şi cu asta, basta; sau pentru care „local“ înseamnă ceva nesemnificativ pur şi simplu pentru că nu este universal – şi, în plus, nu este nici localul lor? Şi exemplele pot continua, din păcate, la nesfîrşit...
Nu o fi asta cea mai bună definiţie a Omului, nu o fi nici cea mai completă, dar rămîn convins că omul este esenţialmente o fiinţă vorbitoare. Or, cu bîlbîiţi nu are cum să iasă nimic altceva decît o mare bîlbîială!
PUBLICITATE
● Din tot ce am auzit săptămîna trecută, nici o idee nu m-a zguduit ca aceea încredinţată lui Laurenţiu Ungureanu, de la Adevărul, de către pensionarul Simion Avram, adică fostul clovn Siminică, celebrul Siminică: „Acum nu mai e circ… a dispărut de tot clovnul adevărat“. Am repetat aceste cuvinte, căci aveam de ce, de cîteva ori pe zi. (R. C.)
● S-ar putea să încalc legea privind protecţia datelor personale – nu ştiu. S-ar putea să scrie Cristian Ghinea (încă) un articol foarte bun pe tema asta, precum cel despre Orange – nu ştiu. Dar simt nevoia să vă împărtăşesc textul celui mai nou spam pe care l-am primit (desigur, în semitraducerea automată pe care o oferă Internetu’): „Hi, doar a decis să se cunoască nu veţi fi un fel surprised. If de tine, atunci poate doriţi să ştiţi (lurita_4life@yahoo.in). cu dragoste. lurita“. Ahhh, Lurita…(M. V.)
● Săptămîna trecută, Adrian Păunescu urla pe Realitatea TV despre „mizeria“ sistemului care permite moartea bebeluşilor în maternităţi. Cum omul ştie cîte ceva şi despre sistemul care permite uciderea oamenilor în trafic, l-am ascultat cu atenţie. (M. C.)
citiţi
În vremuri de demult, moartea era prezentă mai abitir decît astăzi. Sărăcia norodului îi accentua vizibilitatea, căci de murit nu-i mare filozofie, îngropăciunea îi miza, şi sărindarele, şi riturile alea funerare, şi… Uliţele, maidanele, şanţurile ascundeau deseori cadavrele celor rătăciţi în viaţă; cerşetori, vagabonzi sau doar calici care „adormeau“ pentru vecie uneori pe cîmpuri, alteori pe la porţile unora.
citiţi












Corecţii
adăugat de Mihai FLOAREA la data de 29 Iulie 2010 11:07:21
Stimulat de comentariile docte ale antepostatorilor mei, semnalez pleonasmul din enunţul:
"Nu o fi asta cea mai bună definiţie a Omului, nu o fi nici cea mai completă, dar rămîn convins că omul este esenţialmente o fiinţă vorbitoare."
Cît despre sugestia d-lui ,,GABRIEL TARANU" (pun ghilimelele fiindcă presupun lipsa diacriticelor din nume), trecînd peste virgula d-sale pusă anapoda înainte de ,,etc." şi peste cacofonia d-sale antologică din ,,le va mai explica că dacă...", am semnalat de mult ,,inapetenţa" pentru scriere şi rostire corectă în limba română nu numai a acelora autopropulsaţi în politică şi în jurnalism după 1990, ci - vai! - chiar şi a unor... profesori! Tuturora le-am adresat şi le adresez un cald îndemn: înapoi la gimnaziu, doamnelor şi domnilor, că se duce şi limba română de rîpă! Totul e să fiu auzit/citit măcar de cîţiva dintre sfertodocţii cu pricina!
Aveţi dreptate
adăugat de GABRIEL TARANU la data de 30 Iulie 2010 11:07:24
Aveţi dreptate. Am greşit impardonabil. Promit să nu se mai repete.
O formă precară nu poate fi scuzată de un fond corect. Şi nici invers.
Rămânem sub semnul lui Caragiale ( Ion Luca, nu Mateiu ) şi al lui Titu Maiorescu.
Discutăm PE sau DESPRE
adăugat de GABRIEL TARANU la data de 28 Iulie 2010 01:07:50
În ce categorie intră parlamentarii şi şefii de partide care discută şi dezbat PE BUGET, PE JUSTIŢIE, etc. şi nu despre buget sau despre justiţie? Ei nu sunt nici analfabeţi, nici iletrişti.
Încearcă doar, după posibilităţile lor sărace, să-şi formeze un limbaj propriu, cu aparenţă de preţiozitate şi specialitate în acelaşi timp.
Din păcate au ajuns să fie copiaţi şi de unii ziarişti care îi citează cu sfinţenie, fără să le îndrepte tacit formulările de semidocţi.
Poate îşi va face cineva pomană cu ei şi le va explica, la o oră de maximă audienţă şi în direct, când se foloseşte prepoziţia PE şi când DESPRE. Şi poate le va mai explica că dacă pot încălca toate legile şi regulile din ţara asta amărâtă fiindcă ei sunt, nu-i aşa, aleşii poporului, nu pot viola şi GRAMATICA LIMBII ROMÂNE fiindcă limba aceasta este o construcţie la care ei nu au contribuit cu nimic şi nici nu o pot simplifica pe măsura sumarelor cunoştinţe pe care le posedă.
Vă rog, domnule MIHĂILESCU, domnule VASILESCU, ajutaţi nişte bieţi bieţi corigenţi cu mari pretenţii. Ţara vă va fi recunoscătoare. Şi GRAMATICA LIMBII ROMÂNE.
Influenţa limbii englobeze
adăugat de Marius Delaepicentru la data de 28 Iulie 2010 05:07:12
Pe, în loc de despre apare, fie prin contragerea lui pe tema..., fie prin calchirea englobezului on, deşi, argotic cel puţin, pe a rezultat din încrucişarea lui pe bune cu pe cinstite. Dacă e să analizăm relaţia funcţională rezultată din compunerea lui de cu spre, compusul e la fel de lipsit de sens precum pe.
Limba e o lighioană vie. A pierdut ea, armeana, genul substantivelor, sub influenţa azerei. Au reuşit trei limbi balcanice* să sufixeze articolul hotărît. De ce n-am fi de acord şi cu înlocuirea naturală a unei prepoziţii, cu uzajul extins la fel de natural şi de istoric, dar, în esenţă, o particulă la fel de lipsită de sens? (Saussure ne-ar lămuri în două vorbe.)
Problema ridicată de autor este tirania constricţiei semantice (a sintagmelor). Adică, sărăcirea artificială (din prostie, din snobism etc.) a semnificaţiei unei construcţii, iar nu înlocuirea ei cu alta. Cu alte cuvinte, dacă neo-fonfăiţii ne-ar obliga, în vreun fel sau altul, să folosim pe în loc de despre, atunci, da, monstruozitatea se poate agrava. Pînă atunci, ne putem iluziona că inadecvarea lexicală cu pricina e ceva efemer.
---------------
* Este vorba despre limbile: română, bulgară şi albaneză. Deşi heterogene, tustrele sufixează articolul hotărît.
Antropologie
adăugat de Dl.Goe la data de 27 Iulie 2010 02:07:45
Desigur ca termenul "antropologie" este atat de cuprinzator incat orice n-are legatura cu matematica poate fi considerat antropologie. Nici despre matematica n-as fi sigur ca n-ar putea decadea in antropologie. Realitatea virtuala ofera un camp de studiu incredibil in domeniul antropologiei. In zece ani de acum incolo majoritatea doctoratelor vor avea teme inspirate din aceasta realitate. Vad insa ca dl. Mihailescu, dupa ce a chochetat cu problema, orbitand la un moment dat foarte aproape de societatea online, se misca acum pe o spirala din ce in ce mai larga ce-l indeparteaza de aceasta tema antropologica. S-o fi speriat.
Letrism si academician
adăugat de Atamild la data de 25 Iulie 2010 08:07:21
Intodeauna cand citesc ceva, doresc sa aflu de fapt unde vrea sa bata parsoana. Prin urmare, ca sa nu ma balbai cand scriu.. ;) si cand ma aflu intre capete luminate, incerc sa aflu intelesul fiecarui cuvant pe care nu-l cunosc. Letrism mi-a fost clar, iletrism ramane inca pentru mine un cuvant in cercetare :-) l-am cautat prin dictionare, e drept insa am dat numai de ilegalist, ilegitim, (era ilizibil) :-) glumesc, insa da, iluminat ilustru si iluzoriu exista. Ma opresc aici.. si raman deci la letrism, teoria literara ce spune ca esenta poeziei consta intr-o simpla sonoritate a sunetelor. De multe ori ele sunt inbinate euforic arbitrar. Referind la ziar, ma intreb, oare ''colegul tau de comisie'' de care ai pomenit in povestire, incearca si el cap "iluminat", sa priceapa acest lucru? Multi nici nu cunosc ce inseamna o cercetare antopologica, cred eu. Si asta cred eu iar, numai din cauza faptului ca in dictionarul limbii romane lipseste un cuvant important din definitia antropologiei. O clipa, am gasit! Voi adauga eu cu permisiunea voastra cuvantul care lipseste CU LITERE MARI. Deci, definitia antropologiei suna asa: Stiinta cere studiaza originea, evolutia si varietatea omului IN VIATA.. atat mi-am permis sa adaug.
Este un lucru uitat de multe ori, insa usor de retinut Antropologie de la Alfa si Om, de la Omega.
Ce sa-ti doresc acum aici, intr-o lume cand lumea noua se joaca de-a vechiul, si lumea veche se joaca de-a noul.. decat o vara frumoasa? Si iti mai daruiesc versurile unui cantec lin ce-mi vin acum in minte, un cantec pe care cu sigurata il fredonezi si tu uneori: "academica aca de mica arta anemica viva si ce? profesores, profe soores,.. academica, arta, morbida, siinta, vida.''
pa!
Si multa sanatate!
Matilda
Iletrismul
adăugat de Nechiti Florin ... la data de 25 Iulie 2010 06:07:48
În clasa întîia, preocupat fiind să citesc cît mai repede, demostrativ, mă trezeam că nu pătrunsesem bine cele citite.Asta cică se cheamă "analfabetism funcţional" - a nu şti să faci sinteza unui cuvînt, sau a întregului (con)text.Cu timpul însă am ajuns şoricel de bibliotecă.Stau poate prea mult cu nasul în cărţi.Încerc să citesc "printre rînduri" şi unde nu e neapărat cazul...
Cred că în semiotică, în general, se pune problema sugestivităţii şi a... pedagogiei semnelelor folosite în vreun domeniu.Semnele trebuie să...semnalizeze sau chiar să...simbolizeze obiectul sau realitatea la care se referă.Consumerismul de astăzi, inclusiv cel de lectură, ne creează facilităţi, dădăceli(cărţi ca pentru cei mici, cu prea multe poze, cărţi pentru ascultat, electronice etc.; mă gîndesc cu teamă la apariţia şi la noi a filmelor "titrate", în care vom auzi doar nişte voci de duzină, şi toate aceste lucruri născute doar pentru...comoditatea noastră generală!...).Dumneavoastră vorbiţi de "iletrism" ca despre un concept ceva mai amplu.De o lectură cu...deschiderea incompletă.De o lectură care ar trebui citită în "cheia" necesară a ei.Aici se poate vorbi şi de aspectul neputinţei(obtuzităţii) dezlegării unui text, despre cel al relei credinţe(rea voinţă), al indolenţei (apropo de comoditatea de azi...) etc.
Florin Nechiti
Stenoza semantică şi ischemia administrativă
adăugat de Marius Delaepicentru la data de 24 Iulie 2010 10:07:51
Cînd nechemaţii sunt puşi în posturi de decizie, ştiindu-se frauduloşi, ei au tendinţa să restrîngă aria semantică a noţiunilor cu care operează. Iată un exemplu de bîlbîială adminsitrativă.
Primesc de la consulat:
(3 iulie 2009)
Am răspuns:
(5 iulie 2009)
Antropologii produc şi victime. Uneori, la distanţă de decenii.
Vă mai amintiţi de genocidul din Rwanda? Descrisă în linii mari, povestea lui e aceasta: Pe la începutul secolului XX, o echipă de antropologi belgieni a luat la măsurat populaţiile din zonă. Prin nu ştiu ce calcule savante, echipa a ajuns la concluzia că acolo sunt două etnii, diferenţiate fenotipic: tuţi, formată din indivizi înalţi şi deşiraţi, şi hutu, indivizi scunzi. Nici acum nu ştiu dacă pe savanţi i-au preocupat limba, obiceiurile şi credinţele celor două tipuri anatomice. Simpla aplicare a compasului pe craniile oamenilor a dus, în plan administrativ, la transpunerea pe buletinele de identitate ale aborigenilor, decizia "antropotehnică". Tu eşti tuţi, iar tu eşti hutu. Acolo unde iniţial a fost o identitate, antropologii au produs o diferenţă, ceea ce a dus, treptat, la formarea a două conştiinţe sociale. O schizoidie ce a costat, în anii '90 ai secolului trecut, peste 800.000 de victime directe, şi peste un milion de refugiaţi, majoritatea din grupul tuţi. Reconcilierea nu este nici azi gata, deşi se fac eforturi.
Cred că povestea Rwandei, prin dezastrul cît se poate de material pe care l-a produs, arată clar că ceea ce cred oamenii despre ei înşişi este o realitate socială mult mai importantă decît obişnuiesc marxiştii să expedieze cu: "un fleac! e doar o chestie de suprastructură socială".
Aşadar, atenţie la bîlbîiţi! Nu e nevoie să-i dovedim cu compasul. bîlbîiţii sunt criminali.