Amorul şi amoralitatea

Publicat în Dilema Veche nr. 792 din 25 aprilie – 1 mai 2019
Amorul şi amoralitatea jpeg

●  Legături primejdioase, adaptare de Christopher Hampton după romanul omonim al lui Choderlos de Laclos, traducerea: Irina Velcescu, regia: Cristi Juncu, scenografia: Cristina Milea, asistent scenografie: Cezara Negoescu, muzica: Ada Milea. Cu: Florin Piersic Jr., Diana Cavallioti, Ana Bianca Popescu, Silvana Mihai, Rodica Mandache, Ionuț Vișan, Alina Rotaru, Beatrice Peter, Cezar Grumăzescu. Teatrul Mic. 

Romanul epistolar Legături primejdioase, scandalos la vremea lui (1782), scris de Choderlos de Laclos, care a împărţit gloria ireverenţiozităţii literare cu Marchizul de Sade, a fost resuscitat în mai multe ecranizări, cea din 1988 devenind un film-cult. Regizat de Stephen Frears, cu o distribuţie excepţională (Glenn Close, John Malkovich, Michelle Pfeiffer, Uma Thurman), filmul se baza pe adaptarea lui Cristopher Hampton (premiul Oscar pentru cel mai bun scenariu). În recentul spectacol de la Teatrul Mic, regizorul Cristi Juncu foloseşte această adaptare pentru a reimagina odiosul pact dintre Marchiza de Merteuil şi Vicontele de Valmont privind seducerea virginei Cécile de Volanges şi a virtuoasei Madame de Tourvel ca o vînătoare în grădina Raiului, folosind erotismul pe post de armă. Plasarea poveştii în paradis este stabilită deopotrivă de decorul opulent al Cristinei Milea – o masă lungă, ca un podium, cu diferite funcţii (pat, catafalc etc.), acoperită, ca şi celelalte obiecte de mobilier, de plante luxuriante – şi de anecdotele flegmaticului valet Azalon (Ionuţ Vişan), care desanctifică Raiul prin punerea iubirii carnale pe aceeaşi treaptă cu imperativele morale stabilite de Dumnezeu la facerea lumii. În această grădină cu floră luxuriantă, menţinută mai mereu într-un clarobscur senzual, personajele se împart în vînători şi vînat. Prada este urmărită, încolţită şi expusă ca trofeu. Cînd este cucerită, sărmana Madame de Tourvel este încarcerată într-o colivie (un candelabru somptuos). Deşi baroc ca scenografie, spectacolul mizează pe intimitate prin includerea spectatorilor în decor. Practic, publicul „stă la masă“.

Identitatea animalieră a personajelor, nu neapărat explicită – fauna paradisului este mitică, nu realistă –, este dată de perucile impunătoare, create, ironic, ca nişte căciuli de lînă care parodiază blana şi penajul vieţuitoarelor primordiale. Cu peruca lui ciufulită, Valmont este o pasăre de pradă, deşi se poziţionează, în povestea edenică, în rolul şarpelui. Vicontele este, de altfel, un Casanova un pic trecut, a cărui bogată experienţă de vînător a ajuns să-i fie povară: e plictisit, nepăsător, neinteresat de nimeni şi nimic. De altfel, nu se oboseşte să îşi cosmetizeze prezenţa decît în momentul în care este atras de ceva sau cineva. Florin Piersic Jr. se află aici într-un emploi perfect, senzualitatea rostirii, vocea şoptită, tonul coborît fiind specifice actorului în viaţa civilă, astfel încît personajul pare a i se potrivi ca o piele. Partenera sa, Diana Cavallioti, face din Madame de Merteuil o femeie rece, lipsită de scrupule, stăpînă pe orice situaţie, dar îi lipseşte acea tuşă de malefic pe care personajul o presupune. Madame de Volanges, cu tabieturile şi rigiditatea ei (excelentă Ana Bianca Popescu, abuzînd de vocalize pentru a portretiza această mamă acaparatoare, sufocantă), cu trecutul ei scandalos, pozînd pios în mare virtuoasă, şi mătuşa Rosemunde, cu anturajul ei de doamne onorabile, însă înţelegînd prea bine aspectele lumeşti ale iubirii (Rodica Mandache face aici o bătrînă alintată), fac parte dintr-un cuconet ipocrit, dar respectat şi chiar amuzant datorită unei subversive ireverenţiozităţi. Căci apare şi a doua ramă a spectacolului, dincolo de cea a deconstrucţiei fantastic-filozofice a Raiului, aceea comic-absurdă din scrierile lui Lewis Carroll: cuconetul amintit, în format extins (cu Madame de Merteuil şi Cécile), joacă mai multe partide de cărţi, ale căror imagini reprezintă nuduri masculine. În această societate încărcată de protocol şi falsitate (perucile joacă rolul „măştilor“, cînd sînt folosite, personajele sînt la vînătoare), nubila Cécile este o Lolită încă neconştientă de forţa sa (Silvana Mihai are o alură virginală, de femeie-copil) şi, în acelaşi timp, este o Alice care alunecă prin văgăuna iepurelui direct în regatul reginelor din cărţile de joc. Există aici şi o foarte tînără Madame de Tour-vel, încorsetată pînă în gît (în morala epocii) şi tot mai dezgolită pe măsură ce curtea lui Valmont devine tot mai insistentă. Vicontele nu pare atras de tinereţe – este indiferent faţă de adolescenta Cécile, cît şi faţă de exotica Émilie (Beatrice Peter) –, ci de partenere care îl pot provoca, pentru seducerea cărora are nevoie de strategii complexe. Excesiva tinereţe a Madamei de Tourvel, respectiv aparenţa puberă a Alinei Rotaru, ridică o problemă de credibilitate a relaţiei ei cu Valmont. Chiar şi cînd se îndrăgosteşte de altcineva, Vicontele rămîne legat de Madame de Merteuil, fascinat de complexitatea personalităţii ei, de inteligenţa ei diabolică, sedus de complicatele jocuri senzuale în care îl antrenează. Căci marchiza este o devoratoare de bărbaţi (nătîngul Danceny – Cezar Grumăzescu – este „savurat“ din plictiseală) în aceeaşi măsură în care Valmont este un consumator de femei: au acelaşi viciu, un amestec de erotism şi pasiune pentru putere, şi asta îi uneşte.

rosencrantz foto 1 bogdan catargiu jpg jpeg

Costumele mixează epoci (redingote şi corsaje ale barocului), caracteristici ale personajelor (duritate sau inocenţă) şi expresii ale mentalităţilor (conformismul sau spiritul de frondă). De exemplu, rochia marchizei este din piele neagră şi are elemente decorative din costumele motocicliştilor, o castă modernă de aventurieri. Marchiza este o rebelă, o precursoare a feminismului, a eliberării femeii din anchiloza unei morale restrictive. Corsetele şi crinolinele ei şi ale urmaşei ei, Cécile, sînt uneori puse peste rochie, ca expresie a frondei. Poate că ar fi putut fi explorată mai mult ideea revoltei, prin erotism, împotriva normei care făcea din femei deţinutele bărbaţilor, ale Bisericii (sonorităţile Adei Milea revelează în cheie comică lupta dintre ascunsele dorinţe carnale şi masca pioşeniei) şi ale averilor care trebuiau conservate, luîndu-le dreptul de a decide singure asupra destinului lor. Altfel, de ce ne-ar mai interesa astăzi scandaloasele jocuri erotice ale celor doi politicieni ai amorului? 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Bogdan Catargiu

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Motivul absurd pentru care o vânzătoare a refuzat doi tineri. „Poate credea că îl folosiți la orgii“
Doi tineri, unul de 25, iar celălalt de 21 de ani, susțin că o vânzătoare a refuzat să-i servească și le-a cerut să vină însoțiți de părinți, deși aveau actele și puteau să demonstreze că sunt majori. De fapt, ei nici măcar nu au cerut țigări, alcool sau alte produse destinate exclusiv adulților.
image
Prețul amețitor cu care se vinde un garaj din lemn în Brașov: „E inclusă și mașina în preț?"
Un anunț imobiliar din Brașov pentru vânzarea unui garaj din lemn a stârnit ironii din partea românilor. Garajul de 22 metri pătrați din lemn costă cât o garsonieră.
image
Ianis, sufocat de Hagi: cum un părinte, „orbit“ de subiectivism, a ajuns să facă țăndări imaginea băiatului său
Managerul Farului a mai creat un caz, deranjat că selecționerul nu i-a titularizat băiatul în amicalele cu Irlanda de Nord și Columbia. Episodul lungește lista derapajelor unui părinte care persistă în greșeala de a-și promova agresiv fiul, mărind și mai mult povara numelui pe umerii acestuia.

HIstoria.ro

image
Bătălia codurilor: Cum a fost câștigat al Doilea Război Mondial
Pe 18 ianuarie a.c., Agenția britanică de informații GCHQ (Government Communications Headquarters) a sărbătorit 80 de ani de când Colossus, primul computer din lume, a fost întrebuințat la descifrarea codurilor germane în cel de Al Doilea Război Mondial.
image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.