De cîte ori a murit Kurt Cobain?

Publicat în Dilema Veche nr. 599 din 6-12 august 2015
De cîte ori a murit Kurt Cobain? jpeg

FITS 2015 

● Courtney Love, text: Pawel Demirski, regia: Monika Strzepka, scenografie: Michal Korchowiec, muzica: Jan Suswillo, coregrafie: Rafal Urbacki, cu: Katarzyna Straczek, Adam Cywka, Mariusz Kiljan, Andrzej Klak, Igor Kujawski, Agnieszka Wietniewska / Dagmara Mrowiec, Michal Majnicz / Rafal Kronenberger, Michal Mrozek, Michal Opalinski, Marcin Pempus, Teatr Polski, Polonia.

În 1975, Mick Jagger, aflat în vîrful topurilor muzicale şi convins că faima durează la infinit, adică pînă la 40 sau 45 ani, declara că mai bine să fie mort decît să cînte hit-ul „(I Can’t Get No) Satisfaction“ (1965) la vîrstele respective (biografii se contrazic asupra cifrei, însuşi Jagger a susţinut la un moment dat că ar fi zis 38 ani, deci durata infinitului rămîne deocamdată incertă). În 2014, The Rolling Stones făcea un turneu (aproape… mondial) din care „Satisfaction“ nu a lipsit. De unde se trage concluzia că infinitul durează ceva mai mult decît apreciază un star rock, uneori chiar împotriva voinţei sale.

Jagger şi „Satisfaction“ nu au nici o legătură cu spectacolul polonez

perioada rock-ului pe care au pus ochii dramaturgul Pawel Demirski şi regizoarea Monika Strzepka e ulterioară Stones-ilor şi se leagă de începutul erei

, dar ideea unor staruri rock care concertează fosilizate, mimînd furia şi gloria tinereţii, este preluată din perspectiva exploatării acestora de către casele de discuri şi a dependenţei de faimă. 

Prezentat în Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu, spectacolul urmăreşte destinul ipotetic a două trupe, faimoasa Nirvana şi o cvasinecunoscută formaţie din zona Lacurilor Mazuriene poloneze. Prima poveste se concentrează în jurul icon-ului Kurt Cobain, a morţii lui cu multiple variante, interpretări şi consecinţe, ba chiar ia în calcul posibilitatea ne-morţii, cu eventualele efecte ale acesteia. De partea cealaltă, aspiraţia la faimă şi la beneficiile sale presupune accesul într-un sistem comercial dur (industria muzicală), în care e greu de ajuns şi încă şi mai greu de supravieţuit, astfel că rockerii polonezi eşuează glorios. Spectacolul discută relaţia dintre artişti, casa de discuri şi public, modul în care artistul este exploatat

de producător şi fani, raportul dintre artă şi comerţ, utopii („muzica schimbă lumea“)

realitate (producătorii/fanii devorează artiştii). Mecanismul comercial care consumă artistul conţine şi elemente-standard în istoria formaţiilor rock: începuturi dificile, baterişti schimbaţi des (mai mult ca o modă decît din necesitate), nevasta liderului ca

malefic (versiunea Yoko Ono), lupta cu directorul caselor de discuri şi presiunea comercială a acestora etc. Plasat într-un garaj (spaţiu-prototip pentru orice trupă), show-ul conţine muzică live: Nirvana, Hole, dar şi Guns N’ Roses, întrucît Axl Rose se vîntură şi el pe acolo, cu kiltul şi angoasa sa de star rock depăşit de valul

. Pe lîngă membrii Nirvana – doi dintre baterişti, Chad Channing şi David Grohl, ulterior liderul Foo Fighters (alt conflict de curente muzicale, Foo Fighters a urmat Nirvanei), Krist Novocelic şi Kurt Cobain –, apar jurnaliştii şi muzicienii Everett True şi Henry Rollins, directorul casei de discuri Sub Pop, Jonathan Poneman (care a lansat formaţia), Amy Winehouse sau Bill Clinton. Spectacolul trimite la contextul local polonez, adaptat minimal pentru reprezentaţia de la Sibiu la realitatea românească. Este vorba despre festivalurile muzicale, văzute exclusiv ca instituţii ale profitului sau despre derizoriul prestaţiei artistice în contextul exploatării ultimelor picături de celebritate în concerte „la Caracal“. O scenă puternică, amintită deja, este aceea a unei Nirvane a viitorului, cu un Kurt Cobain viu, dar amnezic, care concertează pe la 70 de ani fără să ştie unde şi ce, producînd profit din imaginea glorioasă de odinioară. Varianta opusă este aceea a unei Nirvane care refuză conservarea comercială, pactul cu sistemul, eşuarea în angrenajul exploatator al producătorilor, fanilor şi criticilor, în tiparele conflictelor interne, şi rămîne într-o zonă de nişă, imprimînd albume în serii reduse, pentru prieteni. Distopia şi utopia sînt contrazise însă de realitate, una în care Kurt Cobain se sinucide (1994) înainte de a schimba lumea şi de a fi salvat sau distrus de nevastă, dar şi el face, de fapt, tot un gest „standard“ în industria muzicală, intrînd în „clubul 27“ (al muzicienilor morţi la 27 ani: Jimi Hendrix, Janis Joplin, Jim Morrison, Amy Winehouse etc). 

Courtney Love, soţia lui Cobain, actriţă, muziciană,

al feminismului cu imaginea ei acuzatoare de adolescentă – tîrfă,

(lidera trupei Hole), are propriile bătălii în industria muzicală: cu misoginismul (ca femeie, nu e luată tocmai în serios în muzica rock), cu tiparul de nevasta-care-distruge-trupa, cu drogurile – ale ei şi ale lui Kurt –, cu mariajul pe ducă, cu maternitatea etc. Trecutul accidentat (diagnosticată cu autism la 9 ani, dependentă de droguri, mariaje multiple) o face să devină rapid, în ochii fanilor, ai criticilor şi ai restului trupei, vinovată de moartea lui Kurt. Spectacolul foloseşte elemente reale pentru crearea unor posibile linii narative care oferă o viziune critică asupra industriei muzicale. Naraţiunile sînt exclusiv ficţionale, deşi elementele reale ating uneori detalii subtile precum ursuleţul de pluş pe care fiica lui Cobain, Frances Bean (interpretată excelent de un actor bărbos, Michal Opalinski) îl poartă mereu cu ea şi în care mama Courtney a pus o parte din cenuşa lui Kurt (detaliu real care nu este explicat în spectacol). 

Dincolo de scanarea comerţului cu muzică (şi a unor legături mai puţin explicite cu realităţi poloneze), ceea ce şochează este scriitura. Cele două planuri – povestea Nirvanei şi cea a formaţiei poloneze necunoscute – se contopesc la propriu, personajele se prelungesc unul în altul într-o singură frază, actorii joacă mai multe caractere concomitent, naraţiunile se dezvoltă simultan. Este un tip de scriitură incitant, care condensează multiple planuri narative, dar în acelaşi timp este disturbator, mai ales pentru un public, cum este cel românesc, obişnuit cu narativitatea clasică. S-a adăugat prezentarea spectacolului cu un titlu adaptat

, în loc de

care a indus în eroare, nefiind nici un

. La rîndul lor, fanii Nirvana n-au fost interesaţi de abordarea politică a subiectului. Şi uite aşa, cu o dramaturgie postmodernă, o poveste de dragoste care nu a existat decît în titlu şi un subiect politic, spectacolul polonez a pierdut ceva spectatori, suficient pentru ca replica lui Courtney Love – „Sînteţi un public rău!“ – să pice la ţanc. 

Dar replica ce pune, ironic, degetul pe rană este alta: „Nu-mi place să ascult melodii cîntate de bărbaţi fiindcă simt că cei care cîntă ar putea să-mi reguleze nevasta cu succesul lor maredeteapucăgroaza“. Faima este castratoare. Publicul şi artiştii se devorează reciproc. 

Oana Stoica este critic de teatru.  

Foto: A. Bulboacă, S. Marcovici

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.