Festival de criză

Publicat în Dilema Veche nr. 822 din 21–27 noiembrie 2019
Festival de criză jpeg

● FESTin pe Bulevard, Ediția a VIIa, 11-20 octombrie.

Una dintre caracteristicile peisajului teatral din România este aglomerarea de evenimente în două perioade din an, aprilie-iunie, şi toamna, septembrie-noiembrie, cu două vîrfuri, în lunile mai şi octombrie, în care oferta culturală atinge niveluri ameţitoare. Evenimentele se adună într-un interval scurt de timp, într-un areal restrîns (mari oraşe, în centrul acestora), ajungînd să se lupte pentru public şi presă. Motivaţiile fenomenului sînt diferite, de la calendarul proiectelor cu finanţare nerambursabilă (AFCN) pînă la perioada tradiţională de derulare a festivalurilor. Aşa că se suprapun premiere, spectacole-lectură, festivaluri, la care se adaugă evenimente de dans (platforme, proiecte punctuale), care rup şi ele o bucăţică din acelaşi public. Este ca şi cum am avea ingrediente pentru zece pahare de limonadă, dar le-am pune pe toate într-unul singur: nouă pahare ar conţine apă chioară, iar unul ar fi de nebăut. Situaţia a devenit critică, chiar cu nuanţe absurde: se produc evenimente fără public, deşi nevoia de ele este foarte mare, doar că în altă parte, temporal şi geografic. De la relaxarea calendaristică pînă la difuzarea acţiunilor culturale în zone care exced centrului, lucrurile trebuie schimbate. Însă e puţin probabil că se va întîmpla asta în absenţa dorinţei şi a unui efort comun al operatorilor culturali şi finanţatorilor, dar şi a unei strategii culturale naţionale, care să fie pusă în practică, nu doar să zacă pe hîrtie într-un sertar din Ministerul Culturii.

Unul dintre festivalurile care se luptă pentru vizibilitate în octombrie este FESTin pe Bulevard, organizat de Teatrul Nottara. Pe fondul reducerilor bugetare din domeniul cultural, festivalurile din acest an au funcţionat la cotă de avarie, motivaţia derulării lor în aceste condiţii ţinînd de continuitate (menţinerea atenţiei publice etc.). Prin urmare, ele au fost regîndite ca să se poată produce cu bugete reduse şi să se „justifice“ conceptual (asta fiind partea cea mai puţin reuşită). În aceste condiţii, FESTin a fost, în fapt, un showcase al teatrului-gazdă, cu cîteva spectacole invitate (care şi-au plătit singure deplasarea), coagulate (şi nu prea) în jurul unei teme, vagă ca enunţ: „Criza feminităţii“.

rosencrantz2 iona credit foto mihaela marin jpg jpeg

Printre spectacolele teatrului-gazdă, Iona de Marin Sorescu, coproducţie cu Teatrul Maghiar de Stat din Cluj, în regia lui Tompa Gabor, a fost unul dintre punctele de interes. Interpretată, de regulă, ca o parabolă a comunismului şi a restricţionării libertăţii (de opinie, mişcare, creaţie), piesa lui Sorescu a necesitat reinterpretări după 1989, cînd realitatea politică s-a schimbat. Tompa Gabor duce ideea singurăţii umane în univers, chestionată filosofic în text, în zona dilemelor artistice prin identificarea lui Iona, metaforic, cu Constantin Brâncuşi. Decorul Carmencitei Brojboiu sugerează un atelier în şantier, în care un schelet de peşte aduce cu Coloana infinitului, iar Iona manevrează diferite Domnişoare Pogany – de fapt, el le desenează, personalizîndu-le, căci acele obiecte ovoide sînt nonfigurative iniţial şi trimit la alte lucrări brâncuşiene precum Sculptura pentru orbi, Începutul lumii etc. (cred că am văzut şi Peştele pe scenă). În această construcţie este înşurubat monologul lui Iona, echilibrat bine de Gabriel Răuţă, atent să nu cadă în patetism, nici să fie abscons. Ce nu poate evita însă este monotonia dată de dinamica monocordă a textului, pe care spectacolul încearcă să o spargă, dar reuşeşte numai parţial. Se pune presiune pe monotonie prin introducerea unui personaj, un Ianus cu două sensuri, o voce interioară a lui Iona şi o voce exterioară a universului (Providenţa, oricare ar fi ea, cosmosul, marea etc.), o reverberaţie în univers a problematicii umane. Căci dacă problema lui Iona e singurătatea, cel care îi răspunde, ca în Micul prinţ al lui Antoine de Saint-Exupéry, este ecoul. Imaginat sonor şi textual de Ada Milea şi susţinut cu dexteritate muzicală şi umor de Cristina Juncu, acest personaj este pata de culoare şi ritm din spectacol.

O altă coproducţie, cu unteatru, care oferă zona de bar ca spaţiu de joc, Yonkers de Neil Simon, în regia Andreei Vulpe, pune în discuţie autoritarismul în relaţiile de familie. Dramă de familie plasată în 1942, Yonkers vorbeşte despre zidurile interioare pe care le ridică trauma şi despre imposibilitatea dărîmării lor. Bunica (excelentă Mihaela Trofimov într-un rol de compoziţie, rigidă ca o statuie), emigrată în SUA din Germania, unde s-a confruntat cu violenţa aparatului poliţienesc al Kaiserului la finalul secolului al XIX-lea, ajunge să reproducă militarismul german în propria familie, pe care o conduce cu mînă de fier şi complet lipsită de afecţiune. Rezultatul constă în distrugerea emoţională şi psihologică a copiilor şi nepoţilor. Povestea este spusă din perspectiva generaţiei tinere, care are cea mai bună şansă de a scăpa de tirania domestică, prilejuind nişte interpretări foarte bune nepoţilor adolescenţi (Alex Popa şi Sandra Ducuţă în travesti) şi fiicei debile (Cristina Juncu).

rosencrantz3 boys and girls foto oana monica nae jpg jpeg

Unul dintre spectacolele invitate, Girls Boys Love Cash, producție a Citizen.KANE.Kollektiv, în colaborare cu Junges Ensemble, Stuttgart, în regia lui Christian Müller, abordează prostituţia dintr-o perspectivă care, în România, a mai fost prezentată într-un singur spectacol, Tabu, regia David Schwartz, la Macaz. Ideea de lucrător sexual este aproape necunoscută la noi, prostituţia fiind mereu asociată cu traficul de persoane şi violenţa. Spectacolul are la bază o documentare de doi ani, inclusiv în România. De altfel, un interviu cu o lucrătoare sexuală din România, care vorbeşte despre prostituţie ca muncă sexuală, dar şi despre experienţele negative (violenţa şi violurile, unele comise chiar de poliţişti), „sparge“ structura bazată pe ficţiune şi impersonal. Spectacolul pune problema supraviețuirii financiare în conexiune cu imigrația economică, discriminarea muncitorilor est-europeni, acutizarea discrepanţelor dintre clasele sociale, dar şi a relaţiei dintre corp, dragoste, sex şi bani într-un format performativ ce conţine documentar video, autobiografie (una dintre actriţe este româncă şi prezintă clişeele cu care este văzută în Occident) şi performance. Propunînd o temă nouă într-o structură performativă eterogenă, e greu de spus în ce măsură artiştii au reuşit să transmită informaţiile publicului unui festival nu tocmai interesat de astfel de abordări artistice.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Teatrul Nottara, Mihaela Marin, Oana Monica Nae

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Poliția avertizează cu privire la un nou mod de înșelăciune, prin apeluri telefonice. Cum funcționează spoofingul
Poliția Română avertizează cu privire la spoofing, o formă de înșelăciune, în care atacatorii se folosesc de tehnologia Voice over IP (VoIP) pentru a-și ,,masca” numărul real de telefon, făcându-l să apară ca și cum ar fi un număr legitim sau asociat cu o instituție cunoscută.
image
Vila din Sinaia a prințului Paul de România, vândută de ANAF. Prețul obținut la licitație a uimit experții imobiliari
După două licitații eșuate, Fiscul a reușit în cele din urmă să vândă vila de lux deținută de Prințul Paul Philippe al României, situată la Sinaia. Nepotul regelui Carol al II-lea a fost condamnat definitiv în 2020, în dosarul „Ferma Băneasa”.
image
Ce mâncau bucureștenii în postul din anul 1869: melci, stridii, halva cu miros de trandafir, nuga și unt-de-lemn de Toscana
În secolul al XIX-lea, magazinele de profil din București se aprovizionau cu delicatese din toată Europa, pentru ca oamenii să treacă mai ușor peste post.

HIstoria.ro

image
Wall Street-ul Bucureștiului interbelic
În perioada interbelică, pe Wall Street-ul local, existau nu mai puțin de 80 de bănci, dintre care 50 erau cu dotări la standarde moderne, desfășurându-și activitățile în adevărate opere arhitectonice, care rivalizau cu City-urile marilor capitale europene. 

image
Bacalaureatul de tip nou din 1948: „Aspecte de la un examen care nu mai seamănă cu cele din trecut“
În 1948, elevii şi cadrele didactice erau puse în faţa Bacalaureatului de tip nou.
image
Cine a fost cel mai impunător reprezentant al vechii boierimi?
Tânărul Cantacuzino va urma cursurile Facultății de Drept din Paris, unde își ia și doctoratul în 1858.