HOP-mania

Publicat în Dilema Veche nr. 606 din 24-30 septembrie 2015
HOP mania jpeg

● Gala Tînărului Actor HOP, ediţia a 18-a, Costineşti, 8-11 septembrie 2015.  

A treia ediţie a Galei HOP gîndită de Radu Afrim a continuat direcţiile deschise de regizor la începutul directoratului său. Tema pentru proba la alegere, provocatoare la fiecare ediţie, a explodat anul acesta: Dada („Ce-i cu dadaismele astea?“), dublată de una mai accesibilă, „Vacanţă la mare“. Intenţia lui Afrim este de a scoate tinerii actori din tiparele de gîndire şi expresie pe care le capătă în şcoală, de a le oferi spaţiul în care să-şi etaleze personalitatea, de a-i provoca să rişte, să se arate vulnerabili şi fabuloşi, dispuşi să spargă convenţiile şi să renege practicile teatrale învăţate, să fie tumultuoşi, liberi să încerce şi să greşească. Anul acesta, lucrurile s-au complicat, căci lipsa studierii dadaismului în şcoală a creat dificultăţi actorilor. Familiarizarea cu dadaismul şi formulele sale de expresie, care implică alt tip de interpretare şi de construcţie narativă (antinarativitate) decît cele studiate la şcoală, s-a dovedit a fi dificilă, atît la nivelul înţelegerii teoretice, cît la cel al punerii în practică. Provocarea lui Afrim a fost astfel totală şi poate că sugestia venită în timpul unei dezbateri cu critici şi directori de teatru, aceea ca un atelier (pe tema dată) să preceadă concursul, ar fi de luat în seamă pentru următoarele ediţii. 

O altă direcţie a fost aceea a unui atelier pe durata Galei HOP, care a fost susţinut în acest an (ca şi în mulţi ani cînd directorul Galei HOP a fost Cornel Todea) de coregraful Florin Fieroiu, atelier finalizat cu o prezentare (spectacolul rezultat în urma atelierului cu muzica Mariei Tănase, susţinut de muzicianul Vlaicu Golcea la Gala HOP 2013,

a făcut istorie). Fieroiu a prezentat un spectacol conceptual,

Parade, în care a pus tinerii actori, metaforic, în poziţia lor din sistemul teatral românesc, aceea de marginali (figuranţi). Am admirat conceptul (şi forma fizică a lui Fieroiu), cu atît mai mult cu cît spectacolul este dincolo de ceea ce se consideră „normă“ în dans (dansul este considerat exclusiv mişcare, nu expresie a gîndului prin corp). Desigur, asta este „chestie de gust“ (vorba lui Afrim), dar şi mai mult, aici este vorba despre informaţie şi de efortul de a fi contemporani cu noi înşine. 

Afrim a continuat transformarea concursului într-un show prin invitarea cîştigătorilor Galei HOP de anul trecut şi a unora dintre membrii juriului să performeze şi a candidaţilor din acest an să aibă momente speciale în afara concursului. Astfel, serile HOP au fost

, mai ales că bonusurile au luat forma

(mimarea, posibil parodică, a hiturilor muzicale), o formă de divertisment care a pus în valoare calităţi ale concurenţilor, neevidenţiate în probele de concurs. În plus, Afrim a optat anul acesta pentru Alex Bogdan în calitate de MC. Actor de un ludic exploziv, cu un excelent talent pentru

(a imitat cîteva personalităţi prezente la Gala Hop, în prezenţa lor – lucru delicat, perfect reuşit –, precum Victor Rebengiuc, Radu Afrim, Ion Caramitru), Alex Bogdan a dat concursului dimensiunea spectaculară, inclusiv prin crearea unui mini-show de deschidere cu toţi participanţii. 

Trebuie menţionat un alt element specific directoratului lui Afrim: crearea unei atmosfere de grup, de solidaritate între concurenţi, acel „împreună“ care a atenuat ascuţimea competiţiei. În plus, deşi nu a lucrat practic cu actorii candidaţi, Afrim a coagulat echipa, a creat atmosfera şi a impus ritmul. Preocupat de partea pragmatică a meseriei, Afrim a continuat tradiţia invitării la Gala HOP a directorilor de teatru cărora le-a adăugat regizori de film, cei care pot oferi tinerilor actori colaborări (ceea ce s-a întîmplat la ediţiile anterioare). 

Competiţia a avut două probe, cea la alegere şi una impusă, cu tema „Aici nu se cîntă“ – un text de muzică interpretat fără muzică, ambele supuse aprecierii juriului (Maia Morgenstern, Iuliana Vîlsan, Radu Jude, Luiza Zan, Tudor Chirilă). Dana Marineci şi-a adjudecat Marele Premiu al Galei HOP cu

de Kurt Schwitters – text alcătuit exclusiv din sunete căruia actriţa i-a găsit o formă de naraţiune şi i-a dat diferite tempo-uri – şi cîntecul „Amor estival“ al Stelei Popescu, în care a găsit un context viabil pentru text. Dana Marineci a dovedit maturitate în construcţia momentelor, intuiţie în alegerea textelor, expresie inteligentă şi simţ ludic. Nicholas Caţianis, desemnat „Cel mai bun actor“ şi ales în programul „10 pentru film“ la TIFF, a prezentat un fragment din

al lui Christopher Durang altoit cu

de Eugen Ionescu, o combinaţie care i-a folosit, punîndu-i în valoare fineţea interpretării şi comicul, exersat şi la proba impusă cu un

pe hitul Manuelei Fedorca,

Maria Teodora Filip, „Cea mai bună actriţă“, a funcţionat bine pe un umor intenţionat agresiv la ambele probe, „un dada clown“ la proba la alegere şi o tipologie de mahala universală la proba impusă. Premiul special al juriului a ajuns la Cătălina Bălălău, participantă la Secţiunea Grup cu spectacolul With a little help from my friends de Maria Manolescu, în care a jucat o adolescentă debusolată, iar la proba impusă a avut o prestaţie bună pe Maneaua sfîntă (Vasile Oprea), sublimată în discurs motivaţional-religios. Premiul Secţiunii Grup nu s-a acordat, prestaţiile fiind mediocre. Am reţinut

bine construit, dar cum era doar un fragment, spectacolul a rămas într-o zonă incertă, călduţă.

a combinat cele două teme din acest an într-un concept inventiv, care „lichefia“ imaginea, dar fără forţă vizuală. Dincolo de premii, am reţinut doi actori, pe Răzvan Krem Alexe, mai ales pentru prestaţiile din afara concursului, dinamice şi cu stil, şi pe Sonia Divile, o actriţă cu gîndire de regizoare, care a riscat dincolo de convenţii (folosindu-se de propriile imperfecţiuni şi acuzînd tiparele de frumuseţe vehiculate peste tot), a ştiut să-şi folosească bine corpul şi să genereze energie. 

Gala HOP sub direcţia lui Radu Afrim este o alternativă la gîndirea rigidă din şcoala de teatru, o provocare şi o lecţie de solidaritate.

Oana Stoica este critic de teatru.  

Foto: M. Ştefănescu, S. Radu

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.