Mîinile însîngerate ale măcelarului

Publicat în Dilema Veche nr. 667 din 1-7 decembrie 2016
Mîinile însîngerate ale măcelarului jpeg

Violenţa noastră şi violenţa voastră, regie: Oliver Frljic. Cu: Barbara Babacic, Dasa Dobersek, Uros Kaurin, Dean Krivacic, Jerko Marcic, Nika Miskovic, Draga Potocnjak, Matej Recer, Blaz Sef; dramaturgie: Marin Blazevic; costume: Sandra Dekanic; scenografie: Igor Pauska; producător: HAU, Berlin împreună cu Teatrul Mladinsko, Ljubljana şi teatre din Austria şi Croaţia. Temps D’Images #9, Cluj-Napoca.

O constantă a Festivalului Temps D’Images din Cluj este invitarea unor performance-uri provocatoare. Calitatea a-ces-tora nu se rezumă la intrigarea superfi-cială a spectatorului, ci vizează scoaterea acestuia din starea de confort şi repunerea în starea de reflecţie. Asta s-a întîmplat şi la ediţia din acest an, cînd a fost invitat Violenţa noastră şi violenţa voastră în regia croatului Oliver Frljic, cunoscut pentru un alt spectacol, Blestemat fie trădătorul de patrie!, prezentat în urmă cu doi ani în Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu. Regizorul a susţinut un atelier pentru dramaturgi şi regizori clujeni şi a avut o lungă discuţie postspectacol cu publicul.

Frljic este un regizor incomod din cauză că nu are deloc grijă de confortul moral al publicului, de pretenţia de superioritate care bîntuie Occidentul sau de sentimentele naţionale. Ceea ce face el – şi enervează pe toată lumea – este să relativeze convingerile absolute prin argumentare. Desigur, pentru asta se foloseşte de un cocteil care impietează conservatorismul: nuditate, sex, violenţă, religie.

Inspirat de romanul Estetica Rezis-ten-ței de Peter Weiss, spectacolul zdruncină fri-cile europene generate de valul de refugiaţi şi atacurile teroriste şi, odată cu asta, şi victimizarea aferentă. Frljic dezvoltă ideea unei legături de cauzalitate între colonialismul euro-american şi terorism. Cîteva sute de victime ale atacurilor teroriste, deplînse de tot mapamondul, şi patru milioane de victime ale războaielor din Afganistan, Irak şi Siria, din 1990 încoace, despre care nu se prea vorbeşte – iată o informaţie care face spectacolul inconfortabil, căci denotă ipocrizia publică, refuzul realităţii, complacerea într-un adevăr propriu. Supremaţia profitului în capitalism este conectată cu războaiele contemporane pentru exploatarea resurselor. Una dintre scene arată cum un Iisus răstignit pe o cruce din bidoane de benzină, acoperit cu steagul ţării în care este prezentat spectacolul (Frljic vorbeşte întotdeauna despre probleme care ne privesc pe toţi), coboară şi violează o femeie musulmană. Femeia îl sărută apoi. Frljic relativizează din nou: agresiunea europeană asupra refugiaţilor sirieni (generată de dorinţa accesului la petrol), a creştinilor asupra musulmanilor coabitează cu seducţia exercitată de Europa asupra acestora.

Mirajul european şi reversul său sînt prezentate într-o altă scenă, a torturării unui imigrant de către o familie europeană. Diferenţele culturale şi religioase sînt exhibate şi se dovedesc a fi mult mai puternice în conştiinţa publică decît sînt – sau erau, căci lucrurile s-au schimbat în ultima perioadă, de cînd, ca să citez un politician local, „vremea corectitudinii politice a apus“ – recunoscute la nivel oficial. Noţiunea de „diferit“ nu este acceptată, nici tolerată (cupluri hetero şi gay îşi şterg de pe corp, prin sărut, texte scrise în arabă – dragostea nu face diferenţe de gen, rasă, religie). Din nou, Frljic refuză să privească într-o singură direcţie.

rosencrantz2 foto roland vaczi jpg jpeg

Regizorul leton Alvis Hermanis îşi explică decizia de renunţare la spectacolul pe care îl pregătea la Teatrul Thalia din Hamburg după ce această instituţie s-a alăturat mişcării „Welcome Refugees“. Opiniile conservatoare ale lui Hermanis sînt binecunoscute, iar incidentul a fost dezbătut în luna mai la Theatertreffen, Berlin (festivalul mainstream al teatrului de limbă germană din Germania, Austria şi Elveţia). Hermanis pleacă la Paris, unde este martor al atacurilor teroriste din vară şi trimite o scrisoare publică în care îşi prezintă frica, susţine că terorismul este urmarea politicii permisive de imigrare şi acuză faptul că nu i se acceptă opiniile. „What about democracy?“ În spectacol, scrisoarea este rostită de imigrantul torturat. Frljic îi acordă astfel lui Hermanis statutul de victimă, dar ironic. Şi din nou, relativizează. De altfel, în aceeaşi scenă, tortura se opreşte brusc şi actorii încep o sesiune Q&A cu publicul, căruia îi amintesc astfel că spectacolul este o convenţie. Ceea ce vezi este adevărat?

Oliver Frljic pune cîteva probleme: cum negociezi cu suferinţa – la discuţiile postspectacol, s-a remarcat că suferinţa din proximitate generează o empatie mai mare decît cea îndepărtată; acuză ipocrizia occidentală –, violenţa este mixată cu muzică de divertisment şi religioasă (condamnaţii la moarte dansează pe „Cheek to cheek“, uciderile se produc pe Bach sau colinde de Crăciun – în timp ce Europa este culturală şi creştină, crimele se petrec pe fronturile invizibile), există deconstrucţii teatrale, perspectiva asupra temei este relativizată (uniformele portocalii ale deţinuţilor par a fi americane, dar arabii au copiat modelul – crimele sînt de ambele părţi).

Frljic panoramează ipocrizia statului şi prejudecăţile colective, refuzul violent al diferitului şi tolerarea forţată care generează frustrări, neoliberalismul şi războaiele pentru profit, naţionalismele şi fanatismul religios. Spectacolul abundă de steaguri, folosite scandalos (ca în violul lui Iisus) sau ireverenţios de-a dreptul (o musulmană scoate din vagin steagul ţării în care este reprezentat show-ul). Asta a dus la o anchetă în Polonia (aflată în curs) şi la acuzaţii în Croaţia (unde scena nu mai poate fi reprezentată), la vizionarea spectacolului „pe propria răspundere a spectatorilor“ la Sarajevo şi la o presiune asupra lui Frljic (mesaje de ameninţare, scuipat pe stradă etc.). Ceea ce arată că milioane de oameni ucişi, alte milioane refugiate din faţa războiului – pentru care Occidentul este responsabil – trezesc mai puţină empatie decît simbolurile naţionale. „Cine e împotriva terorismului, dar nu şi a capitalismului, e ca acela care mănîncă viţel, dar nu vrea să vadă mîinile însîngerate ale măcelarului“.

Oliver Frljic face spectacole provocatoare, care ţin mintea spectatorului în priză. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Roland Vaczi

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Nu suntem egali în fața bolilor: care sunt românii care nu vor plăti suprataxă pe concediu medical
Politicienii și-au făcut calculele și au decis că nu suntem egali în fața bolilor. Mai exact, PSD și PNL lucrează la o ordonanță de urgență prin care încearcă să elimine supraimpozitarea concediilor medicale doar în cazul anumitor pacienți
image
„Lâna de aur”, cel mai scump material textil natural din lume. Firul de Vicuña se vinde la gram, la fel ca aurul
Firul de Vicuña, recoltat o dată la doi sau trei ani în cantități limitate, se distinge ca fiind cel mai rar și scump fir din lume. Cu o grosime de 12 microni, comparabilă cu cea a aurului, este comercializat la gramaj, se vinde la prețuri exorbitante și presupune un proces de producție meticulos.
image
Decizie radicală pentru „Tesla de Cluj”. „Dacă ziceam că e produsă în Elveția, clienții ar fi sărit s-o cumpere cu 450.000 de euro”
Echipa proiectului a luat o decizie importantă: va regândi „Tesla de Cluj” într-o variantă mult mai ieftină. „Probabil că dacă ziceam că mașina este produsă în Elveția, clienții ar fi sărit să o cumpere cu 450.000 de euro”, susține Florin Dehelean, unul dintre investitori

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.