Pe podea, covrig ne facem*

Publicat în Dilema Veche nr. 838 din 12 - 18 martie 2020
Pe podea, covrig ne facem* jpeg

● Beginners de Tim Crouch, traducerea: Silvia Năstasie, Andrei Marinescu, regia: Bobi Pricop, asistent regie: Andreea Lucaci, scenografia: Nikola Toromanov, asistent scenografie: Gabi Albu, muzica și mișcarea scenică: Eduard Gabia, desen și animații: Dan Basu. Cu: Raluca Aprodu, Ada Galeș, Alexandru Potocean, Istvan Teglas, Ciprian Nicula și copiii Chloe Basu / Eva-Ilinca Crudu / Maria Moustache, Maria Luana Colica / Erica Mihaela Tanasov, Rareș Gheorghe / Victor Vasilescu, Radu Anghelina / Ștefan Popa. TNB.

Maturizarea copiilor este un proces dificil, uneori traumatizant, pentru că presupune conștientizarea unor probleme din universul intim (de exemplu, conflicte între părinți) și revelația unor legi ale existenței greu de acceptat (precum caracterul muritor al ființei). Tim Crouch, unul dintre cei mai provocatori dramaturgi contemporani, își plasează piesa Beginners în mijlocul procesului de maturizare a patru copii. Personajele au 9-10 ani, dar se maturizează accelerat, în contextul unor schimbări majore și parțial dramatice legate de părinți; unii divorțează și se recăsătoresc, alții se îmbolnăvesc grav, sînt pe moarte sau au murit, și aproape nici unul dintre ei nu are timpul sau disponibilitatea de a se (pre)ocupa de nevoile, în special emoționale, ale copiilor. Joy (Ada Galeș – deprimată din cauza bolii mamei), Lucy (Raluca Aprodu – temerara care le spune părinților pe nume), Nigel (Alexandru Potocean – fanfaronul care ascunde dorul de sora sa) și Bart (Istvan Teglas – străinul care încearcă să treacă peste complexul nou-venitului) sînt forțați să se descurce singuri, să își înfrunte fricile și să învingă, dacă nu moartea, măcar teama de ea. Aflați împreună cu părinții într-o vacanță de o săptămînă, devenită tradițională, copiii (care nu sînt frați „buni“) învață să facă față împreună apocalipselor familiale.

Tim Crouch este un dramaturg surprinzător prin modul în care fluidizează mecanismele spectacolului. Dramaturgul sabotează convenția în scopuri bine determinate. În acest caz, printr-o narațiune cu suspans, se produce un joc legat de reprezentare și de vîrstă: copiii sînt interpretați de adulți, inițial dînd senzația unor personaje adulte, apoi, pe măsură ce povestea se derulează și identitatea personajelor începe să se lămurească, ei devin tot mai „copii“ pentru ca, în final, să fie jucați chiar de actori-copii. Asta asigură o dublă perspectivă, a adulților asupra lumii copiilor și invers, a copiilor asupra adulților, dar generează și un joc cu timpul, și o trimitere la forțarea maturizării care ucide copilăria, și o alta, la copilul interior, pe care fiecare adult îl poartă cu sine (umbrele copiilor însoțesc sporadic personajele „adulte“ pînă cînd le iau locul). Crouch tulbură scena și cu un personaj-cîine, Sandy, interpretat însă de un actor, și care, pe lîngă funcția de prieten cel mai bun al omului (cîinelui îi revine sarcina de a alina și îmbrățișa copiii în momente de criză), este și vocea rațiunii, chiar dacă vorbește într-o limbă „cîinească“. Animalul este o femelă interpretată de Ciprian Nicula – jocul cu reprezentările nu se oprește la vîrstă –, cel care interpretează rolul principal într-un spectacol anterior al lui Bobi Pricop, O întîmplare ciudată cu un cîine la miezul nopții, tot la TNB.

Copiii învață să-și controleze emoțiile și să supraviețuiască prăbușirii lumilor personale prin solidaritate – grija de celălalt, integrarea străinului etc. – și creativitate. Crearea unui spectacol de teatru, cu o poveste care metaforizează realitatea, este terapeutică, îi ajută să își asume problemele și le oferă speranță: un final fericit, în care copiii-supereroi înving moartea. Un părinte mort reapare ca erou dintr-un imaginar accesibil copiilor (Darth Vader), iar un altul, bolnav, le este alături, singurul adult care le înțelege traumele.

Finalul acestui drum al maturizării vine într-o cheie diferită de restul spectacolului. Cît timp copiii au fost „maturi“, spațiul creat de scenograful Nikola Toromanov, delimitat în fundal de un perete și în față de o perdea de ploaie, este cenușiu. Fereastra-zid este acoperită cu desene, care sînt animate și reflectă vremea, nu neapărat pe cea reală, exterioară (vacanța este afectată de ploaie care îi ține pe toți închiși în casă, cu suferințele și gîndurile lor), cît tumultul interior. Copiii preiau problemele și comportamentele adulților (singura perspectivă în spectacol este a copiilor) și asta se materializează în austeritatea spațiului. E un sfîrșit de lume în această încăpere sumbră, dar ea redevine o cameră a copiilor, luminoasă și veselă, atunci cînd aceștia își recapătă, dacă nu copilăria, măcar o oarecare seninătate. Prin spectacolul în spectacol, copiii colorează griul cu umor și inocență, rupînd ritmul și picturalitatea sobră de pînă atunci. Basmul lor despre moartea albinelor reimaginează cataclismele personale într-o apocalipsă planetară. Dispar lumile individuale, dar și Lumea, însă copiii pot să reînceapă viața, căci ei sînt pionierii unei lumi noi.

rosencrantz beginners foto andrei gindac 49 jpg jpeg

La a treia montare a unui text de Crouch, regizorul Bobi Pricop creează un construct performativ complex în care elemente de copilărie și maturitate, existente în identitatea personajelor, și atmosfera de sfîrșit de lume se regăsesc și în spațiul de joc, și în muzica lui Edi Gabia, secționată de pasaje din Beatles, și în desenele animate ale lui Dan Basu. Bobi Pricop face un spectacol despre maturizare, internalizarea suferinței și supraviețuire, despre fragilitatea și regenerarea copilăriei, despre arta ca terapie și funcțiile reprezentării. Actorii adulți știu să oprească infantilizarea personajelor la limita caricaturii, astfel încît acestea să nu fie privite cu condescendența adultului. Dar vedetele sînt copiii-actori, care revigorează convenția prestabilită și dau spectacolului vibrația onestității performative, a candorii, creînd o emoție de-a dreptul dezarmantă și momente de un comic savuros.

Spectacol inteligent ca mecanism dramatic și emoționant ca temă, Beginners consolidează identitatea artistică a lui Bobi Pricop, orientată spre texte care chestionează sau răstoarnă dispozitivele spectaculare convenționale și spre o estetică mai degrabă conceptuală și funcțională decît luxuriantă vizual.

* Titlul reprezintă o replică din concluzia existențială a lui Sandy.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Andrei Gîndac

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Motivul absurd pentru care o vânzătoare a refuzat doi tineri. „Poate credea că îl folosiți la orgii“
Doi tineri, unul de 25, iar celălalt de 21 de ani, susțin că o vânzătoare a refuzat să-i servească și le-a cerut să vină însoțiți de părinți, deși aveau actele și puteau să demonstreze că sunt majori. De fapt, ei nici măcar nu au cerut țigări, alcool sau alte produse destinate exclusiv adulților.
image
Prețul amețitor cu care se vinde un garaj din lemn în Brașov: „E inclusă și mașina în preț?"
Un anunț imobiliar din Brașov pentru vânzarea unui garaj din lemn a stârnit ironii din partea românilor. Garajul de 22 metri pătrați din lemn costă cât o garsonieră.
image
Ianis, sufocat de Hagi: cum un părinte, „orbit“ de subiectivism, a ajuns să facă țăndări imaginea băiatului său
Managerul Farului a mai creat un caz, deranjat că selecționerul nu i-a titularizat băiatul în amicalele cu Irlanda de Nord și Columbia. Episodul lungește lista derapajelor unui părinte care persistă în greșeala de a-și promova agresiv fiul, mărind și mai mult povara numelui pe umerii acestuia.

HIstoria.ro

image
Bătălia codurilor: Cum a fost câștigat al Doilea Război Mondial
Pe 18 ianuarie a.c., Agenția britanică de informații GCHQ (Government Communications Headquarters) a sărbătorit 80 de ani de când Colossus, primul computer din lume, a fost întrebuințat la descifrarea codurilor germane în cel de Al Doilea Război Mondial.
image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.