Radical din depresie

Publicat în Dilema Veche nr. 791 din 18-24 aprilie 2019
Radical din depresie jpeg

 Proof de David Auburn, traducerea: Anna Maria Popa, Costin Manoliu, regia: Andrei și Andreea Grosu, scenografia: Vladimir Turturică, -light design: Dragoș Mărgineanu. Cu: Marian Râlea, Dana Rogoz, Ionuț Vișan, Florentina Ţilea. Unteatru. 

Recompensată cu premiile Pulitzer şi Tony în 2001, piesa americanului David Auburn, Proof, cunoscută datorită ecranizării lui John Madden (2005), cu Anthony Hopkins şi Gwyneth Paltrow (Madden şi Paltrow au creat întîi un spectacol, în 2002), porneşte de la o realitate: linia subţire dintre genialitate şi nebunie. Asemeni lui John Forbes Nash, matematicianul (real) schizofrenic portretizat în A Beautiful Mind, personajul ficţional din Proof, tot un matematician excepţional, suferă de o boală psihică (demenţă). Locuind împreună cu fiica sa cea mică, Catherine, care, deşi îi moşteneşte talentul şi inteligenţa, îşi abandonează studiile pentru a-l îngriji, el se stinge, lăsînd în urmă haos: o fiică speriată de posibila moştenire maladivă, o altă fiică, Claire, interesată de moştenirea materială, un fost student, Hal, preocupat de moştenirea ştiinţifică. Dar ceea ce se află în centrul atenţiei în acest text îmi pare a avea legătură mai degrabă cu familia decît cu matematica: relaţia dintre părinţi şi copii, dificultatea de a îngriji un părinte bolnav (psihic), vulnerabilizarea îngrijitorului prin „contaminarea“ îndelungată cu bolnavul, modul în care sarcinile se împart în generaţia copiilor – cine pleacă şi cine rămîne acasă –, avînd drept consecinţă stabilirea (dez)echilibrului de putere între ei.

Titlul, Proof, ambivalent ca sens (dovadă/demonstraţie), face referire la dificultatea de a proba cui aparţine o teorie matematică, tatălui sau fiicei. Dar miza nu este poliţistă, ci psihologică, prin deconstruirea fundamentelor care alimentează (ne)încrederea personajelor unele în altele (din acest motiv nu există o dezlegare clară a engmei). De la un punct încolo, Catherine este înconjurată doar de îndoiala apropiaţilor faţă de inteligenţa ei şi sănătatea sa mentală. Dar ceea ce o dărîmă nu este (doar) suspiciunea celorlalţi că ea este fragilă psihic, ci neîncrederea ei în sine. Căci îndelunga claustrare cu tatăl bolnav a dereglat-o, i-a schimbat perspectiva asupra lumii exterioare şi asupra sinelui. Reperele se modifică, realitatea lui Catherine diferă de realitatea obiectivă pentru că universul în care ea a trăit ani de zile este diferit de cel obiectiv. Nu înseamnă că simţurile sale dau rateuri, ci că percepţia ei este afectată de experienţa traumatizantă prin care a trecut. Dar cînd această percepţie este invalidată de cei din jur, lucrurile scapă de sub control.

rosencrantz foto 1 adi bulboac 1 jpg jpeg

Spectacolul regizat de Andrei şi Andreea Grosu lasă textul în prim plan, construind puţin în jurul lui: un interior auster – o masă cu două scaune –, într-un decupaj ca un cadru de tablou tridimensional (scenograf: Vladimir Turturică), cîteva lumini geometrice precum un triunghi care înconjoară posibila idilă între Catherine şi Hal (light design: Dragoș Mărgineanu) şi conexiuni filmice între scene, cu personaje care „se preling“ dintr-o scenă în alta. Accentul cade pe personaje şi pe relaţii. Catherine este fragilă, dar nu psihic, ci emoţional. Îşi iubeşte tatăl nu doar dintr-un sentiment filial, ci şi cu admiraţia ucenicului faţă de maestru. Pe ei doi îi uneşte matematica, nu doar familia. Iar în familie, Catherine întrupează o tipologie, cea a copilului care renunţă la sine pentru a avea grijă de părinţi. Dana Rogoz este surprinzătoare în acest rol pentru că joacă la antipodul imaginii sale publice, cu parcimonie de mijloace, fără patetism, mereu sub presiune, gata să cedeze. Ea face un personaj anxios, agresat de boala tatălui, de abandonul surorii mai mari, de renunţarea la propriile aspiraţii. E interesant faptul că tatăl este interpretat de Marian Râlea, recompunîndu-se astfel cuplul Abramburica-Magicianul, dar în alt registru, dramatic, ca discipol/fiică – maestru/tată, o solidaritate dată deopotrivă de dragostea pentru matematică şi de gestionarea bolii mentale, pentru care e nevoie de amîndoi. Dacă Marian Râlea tranformă fragilitatea maladivă a tatălui în tandreţe, Dana Rogoz face vulnerabilitatea autodistructivă. Ce o înfrînge (parţial) pe Catherine este neîncrederea celorlalţi în inteligenţa ei, astfel că personajul pare să abandoneze voluntar lupta pentru propria independenţă atunci cînd îi este contestată paternitatea demonstraţiei.

Prin contrast, sora ei, Claire, este construită pe modelul învingătorului: pleacă de acasă, urmîndu-şi drumul, şi se întoarce pentru a-şi revendica moştenirea. Apare aici un tipar (cu potenţial conflictual) al relaţiilor dintre fraţi, în care cei care rămîn acasă devin, într-un fel, victimele celor care pleacă. Căci pentru cel ce pleacă, „acasă“ se poate restrînge la bunuri materiale vandabile, în timp ce acela care rămîne poate avea o perspectivă emoţională, mai ales faţă de locuinţă, care reprezintă şi identitatea sa locativă. E o situaţie valabilă pentru acest text, dar şi pentru altele – să ne amintim că, la Cehov, Ranevskaia vine de la Paris ca să vîndă livada de vişini, fără să ţină cont de Maşa, iar Serebriakov intenţionează, fără să reuşească, să vîndă moşia lui Vanea, care îi asigură banii pentru viaţa la Moscova. În Proof, Claire pleacă la New York, de unde trimite bani acasă, pe care doreşte să-i recupereze prin vînzarea casei. Pragmatismul ei este manipulator – se poate intui şi umbra unui iubit autoritar şi hrăpăreţ –, dar Florentina Ţilea face o Claire ceva mai umană decît apare în text, rezonabilă, chiar stîngace în defazajul ei faţă de realitatea de acasă, cu bune intenţii (grija pentru sănătatea surorii sale e reală), dar care nu ezită să devină inflexibilă cînd ia decizii. Ionuţ Vişan face din Hal cel mai relaxat personaj, pe care contactul cu universul acesta un pic cîş, în care trăiesc profesorul şi fiica lui, îl face curios, fără să îl sperie. O jumătate de poveste de dragoste cu Catherine nu îl transformă însă în susţinătorul ei, iar asta îi dă fetei lovitura de graţie. Proof este un text despre complicate relaţii de familie şi despre cum, în viaţă, ca şi în matematică, variabilele au un rol determinant. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Adi Bulboacă

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
„Tobol”, arma secretă a lui Putin care bruiază semnalul GPS . Unde este plasată?
O arma secretă a Rusiei ar bruia sistemul GPS de navigație prin satelit al avioanelor și navelor comerciale, în regiunile din Marea Baltică, Marea Neagră și estul Mării Mediterane, potrivit The Sun.
image
Marea Britanie este „pe picior de război”. Ce anunț a făcut premierul Rishi Sunak din Polonia | VIDEO
Aflat într-o vizită oficială în Polonia, premierul britanic Rishi Sunak a declarat marţi că va creşte bugetul pentru apărare până la 2,5% din PIB. Sunak a subliniat că Marea Britanie „nu se află în pragul războiului”, ci „pe picior de război”.
image
„Pitești, am auzit că îți plac dungile”. O reclamă Sephora jignește miile de victime ale Experimentului Pitești. Reacții acide
Sephora România, filiala celebrului lanț francez cu produse de înfrumusețare și parfumuri, a postat pe pagina de Facebook și pe Instagram o reclamă jignitoare asociată cu teribila închisoare Pitești, unde mii de deținuți au fost torturați de comuniști. Postarea a fost ștearsă după câteva ore.

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.