Religia e atunci cînd…

Publicat în Dilema Veche nr. 766 din 25-31 octombrie 2018
Religia e atunci cînd… jpeg

● În numele Tatălui, documentare și text: Elena Vlădăreanu; regia: Robert Bălan; scenografia: Elisabeta Gëdo. Cu: Virgil Aioanei, Carmen Florescu, Ozana Oancea. Proiect cultural co-finanțat de AFCN. Producător: Asociația Art No More. Parteneri: Tranzit.ro, Casa de pariuri literare. Finanțator: UNITER. 

Premiat cu patru premii în Maratonul Teatrului Independent Bucharest Fringe, În numele Tatălui a fost prezentat la începutul acestei săptămîni în cadrul Festivalului Naţional de Teatru. Hitul finalului de stagiune, spectacolul adună diferite experienţe cu religia (de unde şi titlul, care arată că spectacolul se concentrează pe cei care acţionează ca reprezentanţi ai credinţei) din perspectiva celor aflaţi, la un moment dat, în aria de influenţă a unui cult religios. Bazat pe interviuri, textul scriitoarei Elena Vlădăreanu are aparenţa unor confesiuni „banale“ datorită stilului colocvial, valorificat în spectacol prin interpretarea actorilor, intenţionat neteatrală, cît şi prin spaţiul de joc configurat „civil“. Teatru de cameră, intimist (face parte dintr-un proiect numit „Teatru intim“), adică în strînsă şi directă relaţie cu spectatorul, discursiv şi confesional, În numele Tatălui este un spectacol pentru 30 de spectatori adulţi care devin parte din show, fără a fi activi (nu li se cere să intervină în spectacol). Actorii se plasează printre ei, ca oameni obişnuiţi care, de regulă, „nu se aud“ în zgomotul certurilor pasionale pro şi contra religie şi Biserică. Se discută în timp ce se pregăteşte cina, doar că poziţionarea actorilor şi a spectatorilor, de o parte şi de alta a unei mese supradimensionate, încărcată cu flori, pahare, apă, vin şi cozonac, identifică în imaginarul publicului, fără a fi enunţată explicit, scena unui parastas, unde conversaţia, la început politicoasă, antrenează trezirea memoriei şi socializarea, ambele esenţiale pentru coagularea unei comunităţi care să valideze. Şi dacă am ajuns la comunitate, trebuie spus că acesta este unul dintre elementele de bază pe care stă spectacolul.

Mărturiile din spectacol aparţin unor personaje care au frecventat – sau încă frecventează – culte religioase şi au făcut parte din comunităţile acestora. Este vorba despre acele grupuri care se creează în jurul unui aşezămînt religios (nu spun biserică pentru că includ aici, pe lîngă ortodocşi, catolici şi penticostali, şi pe Martorii lui Iehova), cu o dinamică socială proprie (oamenii se cunosc între ei şi au relaţii de prietenie şi sprijin reciproc). Aceste grupuri au un regulament interior în ceea ce priveşte comportamentul, care diferă de la cult la cult. În unele comunităţi religioase, libertatea indivizilor este mare, altele sînt foarte stricte, avînd chiar proceduri de sancţionare a „infractorilor“, ba chiar dezvoltă un sistem de supraveghere care reproduce (sper că involuntar) tactici şi tehnici ce amintesc de poliţiile secrete. Modul lor de funcţionare capătă uneori aspecte dramatice prin erijarea lor într-o instanţă de judecată morală, în care „judecătorii“ nu sînt cu nimic mai presus decît „acuzatul“. Aici se descoperă gunoiul de sub preş, adică tarele care se asociază cu religiile: impunerea unor reguli de viaţă retrograde, în contradicţie cu realitatea şi cu practicile sociale uzuale (de exemplu, ignorarea faptului că tinerii îşi încep viaţa sexuală înaintea căsătoriei), controlul asupra vieţii celorlalţi, ipocrizia generalizată, misoginismul, abuzurile (de regulă, sexuale) etc. Ce transpare din poveşti este centrarea atenţiei cultelor religioase pe controlul corpului – propriu, dar şi al altuia – prin demonizarea sexului (şi a instinctelor) şi inducerea sentimentului de vină. Este o formă de putere prin umilire şi control. Dar În numele Tatălui nu merge cu investigaţia către cei care impun puterea, ci spre capătul celălalt, al celor care i se supun. Căci un alt pion pe care stă spectacolul este nevoia de credinţă şi/sau de religie (forma materializată şi instituţio­nală a credinţei), ca reper şi normare a vieţii sociale. Şi aici lucrurile se complică, căci spectacolul se poziţionează pe o linie subţire ce desparte intoleranţele de un fel sau altul: arată ipocrizia şi obsesia controlului pe care le generează religia, dar şi nevoia omului de a aparţine unei comunităţi (pentru că aşa au fost învăţaţi de predecesori, pentru că se pot identifica prin asta etc.), devoalează practici şi mentalităţi retrograde, dar reliefează şi utilitatea unui set de credinţe personale în stabilirea unui echilibru afectiv (religia funcţionează ca antidepresiv şi ca speranţă în momente dificile).

rosencrantz foto 3 andrei fotache jpg jpeg

În numele Tatălui refuză să acuze sau să apere o religie sau un comportament, panoramează nevoi şi tare care se dezvoltă simbiotic în jurul ideii de credinţă şi al formelor instituţionale ale acesteia. Regizorul Robert Bălan alege să accentueze civilismul spectacolului său, să-i sterilizeze (aproape) complet teatralitatea, pentru a facilita accesul spectatorului la dezbatere şi confesiune deopotrivă, astfel că show-ul trece din starea civilă performativă în starea civilă pur şi simplu, anulînd aplauzele şi continuînd firesc discuţia, dincolo de scenariu, cu publicul. Trecerea de la teatru la realitate se face lin, fără ca schimbarea paradigmei să fie ostentativă. La asta contribuie esenţial actorii Ozana Oancea, Carmen Florescu şi Virgil Aioanei, al căror joc cinematografic, de o veridicitate confuzantă uneori (la prima intervenţie a Ozanei Oancea mă întrebam dacă nu cumva scenariul presupune improvizaţie pe o schemă narativă, căci lejeritatea cu care se forma un personaj dintr-un ansamblu de tonuri nesigure, reflexive, interogative, de gesturi fireşti, uneori ticuri era uluitoare), credibilizează această galerie de personaje, de „oameni de alături“. De fapt, aici este vorba despre un demers antispectacular, care nu doar deconstruieşte convenţia din teatru, ci şi refuză să traseze limite între artă şi viaţă.

Spectacolul se poziţionează pe o perspectivă integralistă, fără să pretindă că are răspunsuri, fără să direcţioneze spectatorul, fără să tragă concluzii. Sînt aici mai multe tipuri de discursuri ale Bisericii (generic spus), de nevoi pe care aceasta le satisface şi de tare pe care posedă, de mecanisme prin care se conectează cu enoriaşii, dar şi o deconstrucţie a formatelor de spectacol. Practic, În numele Tatălui este o deconstrucţie pe mai multe planuri a unor certitudini şi obişnuinţe, religioase şi artistice. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Andrei Fotach

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Nu suntem egali în fața bolilor: care sunt românii care nu vor plăti suprataxă pe concediu medical
Politicienii și-au făcut calculele și au decis că nu suntem egali în fața bolilor. Mai exact, PSD și PNL lucrează la o ordonanță de urgență prin care încearcă să elimine supraimpozitarea concediilor medicale doar în cazul anumitor pacienți
image
„Lâna de aur”, cel mai scump material textil natural din lume. Firul de Vicuña se vinde la gram, la fel ca aurul
Firul de Vicuña, recoltat o dată la doi sau trei ani în cantități limitate, se distinge ca fiind cel mai rar și scump fir din lume. Cu o grosime de 12 microni, comparabilă cu cea a aurului, este comercializat la gramaj, se vinde la prețuri exorbitante și presupune un proces de producție meticulos.
image
Decizie radicală pentru „Tesla de Cluj”. „Dacă ziceam că e produsă în Elveția, clienții ar fi sărit s-o cumpere cu 450.000 de euro”
Echipa proiectului a luat o decizie importantă: va regândi „Tesla de Cluj” într-o variantă mult mai ieftină. „Probabil că dacă ziceam că mașina este produsă în Elveția, clienții ar fi sărit să o cumpere cu 450.000 de euro”, susține Florin Dehelean, unul dintre investitori

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.