Şcoala în şantier

Publicat în Dilema Veche nr. 792 din 25 aprilie – 1 mai 2019
Şcoala în şantier jpeg

● Limite Text: Mihaela Michailov, Radu Apostol, versuri: Bobi Dumitraș (de la Fără Zahăr). Cu: Mihaela Rădescu. Regie: Radu Apostol. Scenografie: Gabi Albu. Costum: Irina Gâdiuță. Muzica & spațiul sonor: Alex Bălă. Video: Elena Găgeanu. Centrul de Teatru Educațional Replika. 

De ani de zile, învăţămîntul românesc supravieţuieşte în haos. Reforme peste reforme ale programelor şcolare duc la dificultatea de a crea o strategie de educare pe termen mediu sau lung. Instabilitatea sistemului şi condiţiile financiare neatrăgătoare au generat deprofesionalizarea cadrelor didactice, în special în mediul rural, unde s-au închis multe şcoli. Acestea sînt doar cîteva defecte care se văd la suprafaţa ruginită a sistemului de educaţie autohton, dar există şi vicii ascunse care îl transformă într-un mecanism greoi, contraproductiv, inadecvat realităţii şi uneori chiar toxic. Sistemul se dovedeşte nepregătit să facă faţă problemelor actuale cu care se confruntă copiii (bullying, cyber-bullying, violenţă fizică, dependenţă de droguri etc.). Un raport al Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, publicat recent, arată că bullying-ul în şcoli plasează România pe locul 3 la nivel european în privinţa fenomenului, iar un studiu naţional al Organizaţiei Salvaţi Copiii dă cifre exacte: aproape 400.000 de elevi sînt ameninţaţi cu bătaia şi 220.000 sînt bătuţi în mod repetat de colegi.

Mihaela Michailov şi Radu Apostol au creat de-a lungul timpului mai multe spectacole despre şcoală şi universul copiilor şi al adolescenţilor. Cea mai recentă premieră a lor, Limite, explorează panoramic sistemul de educaţie prin investigarea mentalităţilor adulţilor implicaţi, profesori şi părinţi. Pornit de la un caz real de bullying şi documentat prin interviuri, spectacolul surprinde atitudini, mai mult sau mai puţin rigide, învechite sau nedrepte, ale adulţilor care eşuează în gestionarea unei probleme a copiilor. Hărţuirea unei fete cu un corp anormativ (este supraponderală, ceea ce duce la etichetarea ei ca retardată întrucît mentalul colectiv asociază obezitatea cu un intelect redus, deşi ea poate fi un semn de stres – bulimie, o disfuncţie endocrină sau urmarea unei alimentaţii deficitare, cu alimente de slabă calitate) de către un băiat dintr-o familie „bună“ antrenează acţiuni eronate din partea adulţilor şi le revelează mentalităţile retrograde. Mai mult, actul agresiv al copilului, care făcea parte din comportamentul obişnuit al acestuia, se reproduce şi între adulţi. Profesorii se hărţuiesc între ei sau sînt hărţuiţi de părinţi. Deşi conştienţi că fiul lor este violent – ceea ce poate reprezenta reacţia copilului la probleme exterioare sau disfuncţii emoţionale –, părinţii preferă să atenueze efectele în loc să caute cauza. Mentalitatea discriminatorie şi atitudinea jignitoare ale copilului sînt parţial inspirate de părinţi. Deşi ei sînt primii care pot corecta situaţia, profesorii nu îşi asumă o poziţie tranşantă, nu doar din cauză că familia agesorului este „utilă“ şcolii – un viciu generat de subfinanţarea învăţămîntului –, ci şi din cauză că nu ştiu exact care ar fi aceasta. Opiniile lor diferă, de la recunoaşterea vinovăţiei băiatului şi suportarea consecinţelor de către acesta la absolvirea totală de vină, pentru incident fiind responsabilizaţi (puţin) părinţii şi (mai mult) profesoara.

Prejudecăţi, mentalităţi anchilozate, părinţi cu potenţial financiar, interesul şcolii – această reţea de dependenţe supravieţuiește unui moment critic prin solidarizarea celor care au puterea decizională. Diferenţa de statut social între agresor şi victimă este esenţială pentru deznodămîntul cazului: agresorul are de partea lui „avocaţi“, în timp ce pentru victimă nu vorbeşte nimeni. Copilul agresiv, şi el victima unor disfuncţii (eșecul supravegherii psihologice a copiilor în școală, acţiunile eronate ale părinţilor), este salvat pînă la următoarea criză, dar nu se identifică şi nu se rezolvă cauza care îi generează comportamentul. Însă pentru victima lui, o fetiţă vulnerabilă, crescută de bunică în timp ce mama este la muncă în străinătate, nu doar că nu exista salvare, dar i se agravează situaţia. Oricît am fi de înţelegători cu limitele de gîndire şi empatie ale fiecărui adult şi ale sistemului în întregul său, este insuportabil faptul că cel care plăteşte preţul cel mai mare este victima.

rosencrantz foto augustina iohan jpg jpeg

Construit ca un one woman show, spectacolul vorbeşte la propriu despre construcţii de sisteme, şcoli şi mentalităţi. Într-un dreptunghi cu moloz (groapa de nisip din curtea şcolii), în care se ascund manuale, hărţi, instrumente de geometrie, toate vechi, tronează o scară. Este un şantier în care se lucrează, dar nu se finalizează nimic, o imagine corectă pentru învăţămîntul actual. În mijlocul acestui şantier, Mihaela Rădescu este un corp populat de identităţi succesive şi alternative, un muncitor „murdărit“ de prejudecăţi şi presiuni, un Meşter Manole didactic. În trei episoade, actriţa jonglează abil cu o multitudine de personaje, argumentaţii, dinamici corporale şi verbale, timbre vocale (aici este „ajutată“ de Alex Bălă, care prelucrează direct fiecare voce, mai puţin pe cea a dirigintei), reuşind să facă inteligibil tabloul complex al cazului. Este un efort uriaş pentru că, pe de o parte, textul conţine scene de două sau mai multe personaje în care alternanţa acestora este rapidă (monoloagele succesive ale mai multor personaje sînt mai uşor de jucat pentru că personalitatea fiecăruia se construieşte ca un monolit, pe cînd aici este fragmentată), iar pe de altă parte, actriţa trebuie să controleze o serie de minimecanisme, infiltrate în costum şi recuzită. Complexitatea dramaturgică şi dramatică a întregului construct performativ este susţinută prin dexteritatea interpretării, una dintre cele mai bune performanţe actoriceşti ale Mihaelei Rădescu.

O ştire recentă din educaţie: un copil de 3 ani a murit după ce a căzut în fosa septică a grădiniţei. Sistemul de învăţămînt nu înseamnă doar arii curriculare coagulate într-un program, mai mult sau mai puţin coerent, ci şi administrare, mentalitate, aptitudini pedagogice, racordare la realitate etc. Deocamdată, luminiţa de la capătul tunelului groazei din educația românească nu se vede. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Augustina Iohan

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Nu suntem egali în fața bolilor: care sunt românii care nu vor plăti suprataxă pe concediu medical
Politicienii și-au făcut calculele și au decis că nu suntem egali în fața bolilor. Mai exact, PSD și PNL lucrează la o ordonanță de urgență prin care încearcă să elimine supraimpozitarea concediilor medicale doar în cazul anumitor pacienți
image
„Lâna de aur”, cel mai scump material textil natural din lume. Firul de Vicuña se vinde la gram, la fel ca aurul
Firul de Vicuña, recoltat o dată la doi sau trei ani în cantități limitate, se distinge ca fiind cel mai rar și scump fir din lume. Cu o grosime de 12 microni, comparabilă cu cea a aurului, este comercializat la gramaj, se vinde la prețuri exorbitante și presupune un proces de producție meticulos.
image
Decizie radicală pentru „Tesla de Cluj”. „Dacă ziceam că e produsă în Elveția, clienții ar fi sărit s-o cumpere cu 450.000 de euro”
Echipa proiectului a luat o decizie importantă: va regândi „Tesla de Cluj” într-o variantă mult mai ieftină. „Probabil că dacă ziceam că mașina este produsă în Elveția, clienții ar fi sărit să o cumpere cu 450.000 de euro”, susține Florin Dehelean, unul dintre investitori

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.