Un pescăruş Frilensăr. Legende contemporane

Publicat în Dilema Veche nr. 723 din 28 decembrie 2017 – 10 ianuarie 2018
Un pescăruş Frilensăr  Legende contemporane jpeg

● Înaintea erei noastre. Cu: Alina Mîndru, Maria Veronica Vârlan, Paul-Ovidiu Cosovanu, Tiberiu Enache, Tudor Morar, Dumitru Georgescu. Concept: Daniel Chirilă. Producţia: Frilensăr & Teatrul LUNI de la Green Hours. 

Vizibilă în ultimii ani, graţie asocierii cu Teatrul Luni de la Green Hours, trupa Frilensăr s-a impus prin cartografierea performativă a universului rural într-o formă intelectuală de teatru popular. Proiectul TRISTORY – trilogia emoțiilor tradițional neînchipuite (Mălăieş în călcăieş – povesti urbanî, #daughter sau Hadika Tsuki, Mioritza) are o scriitură sclipitoare, cu umor inteligent, concepte bine argumentate şi o recontextualizare viabilă a basmelor şi legendelor, coborîte din „înălţimea“ mitologiei în concreteţea prezentului astfel încît să genereze naraţiuni despre lumea contemporană. După acest proiect, Frilensăr a intrat într-o altă etapă, aceea a creării propriilor mitologii.

Înaintea erei noastre este o legendă urbană care se petrece la… sat. Spectacolul se poate asocia tematic cu filmele din seria lui Cristian Mungiu, Amintiri din Epoca de Aur sau cu volumul lui Cătălin Mihuleac, Zece povestiri multilateral dezvoltate, doar că, sub aspect temporal, nu este plasat exclusiv în comunism, precum acestea, ci în perioada de trecere dintr-un regim în altul. Show-ul este beckettian cu tuşe caragialeşti: într un sat din Moldova, profesorul, care este şi primar (Dumitru Georgescu, frisonant într-o variantă modernă de Marius Chicoş Rostogan), şi cei patru elevi ai săi (tipologii de copii de la ţară, în care se prefigurează deja destinele – excelenţi Tiberiu Enache, Paul-Ovidiu Cosovanu, Tudor Morar şi Maria Veronica Vârlan) trăiesc defazaţi în timp, căci în lipsa curentului electric (produs de un generator cu manivelă) şi, prin urmare, a accesului la informaţie, noutăţile, precum Revoluţia din ’89, nu ajung la ei. Astfel că prezentul acestor oameni, deconectaţi de la curent şi de la realitate, este deja istorie pentru ceilalţi.

Dacă timpul este continuu, spaţiul este la limita magicului: un sat izolat de la capătul lumii (adică din Moldova), în care educaţia nu foloseşte în viaţa reală, rolurile genurilor în comunitate şi familie sînt strict configurate şi marcate de un misoginism zdravăn (singura fată din clasă are ca sarcină permanentă să aranjeze covorul din sala de curs) şi de unde evadarea este improbabilă. Se conturează astfel o imagine a sărăciei profunde – expusă ludic printr-un comic absurd încîntător – pe care mulţi ar putea o crede ca fiind integral ficţiune, dacă nu au fost de curînd prin satele româneşti, unde viaţa este complet diferită faţă de cea prezentată în reclamele pentru turismul rural, alimentaţia bio şi pensiunile de trei margarete. Dar dincolo de aceste naraţiuni ale satului, ca lume uitată sau ignorată, spectacolul vorbeşte despre modul în care purtăm cu noi prejudecăţi, frustrări şi neputinţe, căpătate într-un context social şi care ni se strecoară în ADN, despre cum ideile, conceptele şi noţiunile se amestecă pînă acolo încît realitatea nu le mai diferenţiază, despre cum „trecutul glorios“ comunist şi „viitorul luminos“ democratic sînt la fel în lipsa resurselor şi a educaţiei. Televizorul – acest obiect „extraterestru“ dintr-o realitate ce pare fabuloasă, adus în dar de inspectoarea de la Capitală (Alina Mîndru construieşte cu mare fineţe un personaj comic) odată cu noutăţile – produce, în lipsa antenei, doar „paraziţi“. Iar personajele, ca şi o parte a României reale, rămîn, privind la el, în afara istoriei şi înăuntrul sărăciei. 

● Bătălii, regi şi elefanţi de Daniel Chirilă. Cu: Tiberiu Enache, Paul-Ovidiu Cosovanu. Regia: Daniel Chirilă. Muzica: Ovidiu Cosovanu. Video mapping: Tiberiu Enache. Producția: Teatrul LUNI de la Green Hours & Frilensăr.

Cel mai recent spectacol al Frilensărilor, cu premiera în timpul aniversării a 20 de ani de către Teatrul LUNI, are ca punct de plecare cartea lui Mathias Énard, Vorbeşte-le despre bătălii, regi şi elefanţi, care ficţionalizează în­tîlnirea lui Michelangelo cu Orientul (Imperiul Otoman), dar este totodată roman de dragoste şi meditaţie asupra artei. În spectacolul Frilensărilor, doar titlul trimite la carte, care este mai degrabă sursă de inspiraţie pentru autochestionare decît material pentru scenariu. Structurat în trei părţi cu doi actanţi, spectacolul începe cu un scheci absurd despre conştiinţă, dublu şi sine, continuă cu asumarea, de către personajele embrionare, a unor identităţi, cele reale, ale actorilor, şi se termină cu o meditaţie asupra evoluţiei limbajelor performative. Scenografia urmează acelaşi drum: straturi de materiale de exfoliază – sub exteriorul neutru, alcătuit complet din foi de plastic, se descoperă un interior domestic cu valenţe de decor de teatru – precum identităţile personajelor. Mai puţin reuşit ca formulă artistică decît precedentele creaţii ale grupului, spectacolul are importanţă dintr-o anumită perspectivă: se constituie într-o ars dramatica pentru Frilensăr, prin afirmarea directă a „formelor noi“ în teatru – trimiterile la Pescăruşul de A.P. Cehov şi la Hamlet de W. Shakespeare erau de aşteptat – pe care grupul le promovează în show-urile sale (redescoperirea teatrului popular, vitalizat prin perspective contemporane şi prin crearea noilor legende urbane). Aici însă poate exista şi o altă conotaţie (în stilul Frilensărilor, în care un simbol/personaj poate avea chei multiple de citire): vremea poveştilor explorate pînă acum, vechi sau noi, a trecut şi ar fi timpul ca trupa să iniţieze alte abordări, tematice şi estetice, în demersurile sale artistice. Ambele interpretări sînt posibile, ba chiar ele pot fi concomitent adevărate.

Frilensăr este una dintre cele mai plăcute descoperiri teatrale din ultimii ani, inteligenţa, verva şi umorul lor, abilitatea de a crea un stil fără să se manierizeze, logica discursului performativ şi, deloc de neglijat, pofta lor de joc sînt de-a dreptul reconfortante într-un peisaj teatral care se mulţumeşte, de cele mai multe ori, să se (auto)copieze la nesfîrşit. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Dragoş N. Savu

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Ucrainenii au distrus un vehicul blindat rusesc rar, proiectat pentru a transporta liderii ruși în caz unui atac nuclear, biologic sau chimic
Ucraina a distrus un vehicul blindat rusesc rar folosit pentru prima dată la dezastrul nuclear de la Cernobîl .
image
Geamăna siameză Abby Hensel s-a căsătorit. Motivul pentru care femeile nu au recurs la operația de separare VIDEO
Una dintre cunoscutele gemene siameze Abby și Brittany Hensel și-a găsit dragostea adevărată. Conform Mirror, tânăra Abby Hensel, în vârstă de 34 de ani, s-a căsătorit cu Josh Bowling, asistent medical și veteran al armatei Statelor Unite.
image
Un român care a cumpărat de pe Facebook un permis fals de conducere s-a dus la poliție să-l reînnoiască
Un bărbat din Alba Iulia a fost condamnat la 4 luni și 20 de zile de pușcărie, pentru complicitate la fals în legătură cu permisul său de conducere.

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.