Moromete și rasismul

22 iunie 2020
Moromete și rasismul jpeg

Citesc intrigat un articol din volumul de publicistică Mustul care fierbe al lui Octavian Goga. Articolul apărut în deceniul trei al secolului trecut se cheamă Povestea lui Ilie Muromets. Da, Muromets, și chiar și Ilie, exact ca eroul principal din Moromeții lui Marin Preda apărut cu treizeci de ani mai tîrziu. Nu știu dacă romancierul s-a inspirat din articolul lui Goga sau este vorba de o coincidență remarcabilă. Oricum, în articolul lui Goga, Muromets este eroul justițiar rus echivalent cu Pintea Viteazul de la noi, erou care stăruie în mentalul basarabenilor în pofida aspirațiilor naționale ale acestora. Profilul lui Muromets este însă cu totul altul decît cel al lui Moromete, care e mai degrabă un om al contemplației și adaptării, decît al acțiunii și contestării, cum e cazul „haiducului” rus.

Dacă nu e o coincidență, să fi vrut Preda să-i dea romanului său din 1955 un ascendent care să dea bine în ochii noilor influenceri politici sovietici? Dar în acest caz este mai degrabă posibil ca Preda să fi aflat de Ilie Muromets din altă sursă, independentă de articolul lui Goga. Căci e greu de crezut că Goga a fost unul dintre preferații săi literari, dar mai ales doctrinari, din care să se lase inspirat.

Aici ajungem la mai vechea dispută privind raportarea lui Marin Preda la comunism. La momentul la care scriu, Wikipedia îl prezintă pe scriitor drept „un fervent opozant al regimului comunist”. Alți exegeți, cu identitate precizată, nu ascunsă după Wikipedia, sînt de altă părere. Ovidiu Pecican, de exemplu, a scris acum două decenii că „nu rezultă de nicăieri aversiunea lui Marin Preda față de comunism”. În ce mă privește, pot spune că îmi vine greu să înțeleg preocuparea obstinată de a stabili om cu om dacă un scriitor sau un intelectual în general a fost pro sau anti comunist înainte de 1989. Ar trebui, cred, să admitem că în unele situații problema pur și simplu nu se pune. Că există intelectuali care au știut să evite în epocă opțiunea și cărora nu le putem noi acum inventa retrospectiv una. Și cred că Marin Preda poate fi un astfel de caz. Bineînțeles, rămîne în continuare valabil că poziția etic optimă a fost anticomunismul, dar asta nu înseamnă că opțiunea non-pronunțării este condamnabilă. În plus, în baza simplei „nășiri” a lui Ilie Moromete nu pot trage concluzii privind presupusa adeziune a lui Preda la comunism. Nici eu, și cred că nici pasionații echidistanți ai problematicii.

Judecînd la concret, dincolo de coincidențe și opțiuni, aș menționa că, în pofida popularității imense a lui Marin Preda, mie, ca licean spre sfîrșitul anilor ‘80, îmi venea greu să îl savurez. Las la o parte tehnicalitățile de adult întoarse pe toate fețele de romancier și care, în mod firesc, unuia de vîrsta mea îi scăpau deseori. Mă refer la tematică, la preocupările ideologice perene ale lui Preda. În urma puternicei presiuni, imperative sau sugestive, exercitate de cenzura și educația comuniste, regele, Antonescu, legionarii, antisemitismul ajunseseră să mi pară subiecte și personaje irelevante, pecetluite definitiv, depășite. Țin minte cît de tare m-a mirat în acest sens cînd în decembrie 1989 Ceaușescu dădea vina pe „legionarii” care voiau să răstoarne „orînduirea”, ceva la fel de desuet ca și temele lui Preda, așa cum le percepeam atunci. Astăzi însă, aș fi de altă părere. Preda avea dreptate să se ocupe obstinat de ele, în vreme ce autoritățile încercau să le scoată din uz și să interzică dezbateri pe marginea lor, vitale de altfel pentru societatea românească. Este clar că acum celor avizați li s-ar putea părea copilărești unele pasaje din Preda despre legionari și antisemitism, dar de fapt el nu făcea decît să ducă mai departe o discuție legitimă. Poți fi sau nu de acord cu el, căci avea și el o părere la care oricine are dreptul (și, la o adică, poziția lui nu era fix la antipozii celei oficiale), dar dincolo de aceasta, el menținea vii dezbateri supuse asfixierii ideologice. Prin programa școlară, prin cenzurările impuse părinților, noi, liceenii de atunci, eram de fapt cei deconectați de la cursul discuției și implicit al istoriei, iar Preda și - ciudat - Ceaușescu sau, pe cale de consecință, succesorul său Ion Iliescu, erau mai adecvați.

Ca o paranteză, preocuparea lui Marin Preda pentru subiecte preferabil tabu a impus un standard și pentru cenzură. Faptul că el a putut împinge ofensiv unele granițe mai spre adîncimea teritoriului ideologic comunist aflat în perpetuă expansiune a fost de folos și altor scriitori, care i-au putut prelua parțial ștafeta și continua anumite teme. De pildă, cred că unul dintre scriitorii despre care s-ar putea spune că au înaintat tematic pe vadul creat de Preda este Norman Manea. Prin transpunere, și la scară mult mai redusă, pîlpîirile menținute de scriitori mai puteau lumina sporadice ecouri și în alte zone, cum ar fi orele unor profesori mai curajoși, chiar și de gimnaziu.

Cezura reflecției publice asupra unor evenimente și atitudini de istorie recentă a fost probabil cea mai grea moștenire lăsată de comunism României postcomuniste și sănătății ei sociale. Noi am astupat un totalitarism cu altul și nu i-am permis primului să răsufle complet. Așa se face că și în prezent sîntem departe de capacitatea de a evalua nuanțat momentele cheie ale perioadei interbelice dominate de extremismul de dreapta. Ca și în cazul comunismului, nu le judecăm de obicei decît în alb și negru. Stilul binar, dihotomic, tinde să devină definitoriu pentru felul românesc de a pune problema - vezi și discuțiile recente despre rasism sau gen. Dar poate că pînă la rasismul altora ar trebui să încercăm să ne întoarcem și spre rasismul și limitele naționalismului nostru, care, în pofida unor eforturi disparate, nu au fost încă abordate așa cum ar fi fost firesc într-un parcurs lipsit de intervenția artificială a cezurii comuniste.

Ionuț Iamandi este jurnalist la Radio România Actualități.

1025 21 Iamandi jpg
Business as usual
Poate că britanicii, spre deosebire de alte nații mai versatile, mai cameleonice, au exercițiul normalului.
VJ jpg
La aniversară. Valeriu Jereghi în spațiul filmului european
Creator a 19 filme ca regizor, 21 și ca scenarist, opt ca director de imagine și unul ca producător, a fost și actor în patru filme.
1014 23 jpg
„Probabil cel mai aşteptat album rap din ultimii zece ani” – G.P. VOLCEANOV în dialog cu PHUNK B –
Prima mea casetă de hip-hop românesc a fost Familiarizează-te de la La Familia, în 2001, septembrie, de ziua mea, la 7 ani.
p 21 WC jpg
Digital și analogic
Dincolo de sensul intrinsec al unui cuvînt sau al unei expresii, mai există unul, extrinsec, care rezultă din relația acestora cu contextul.
1013 23 Miru fotosoto jpg
„De ce iubim femeile MCs” (II) – G.P. VOLCEANOV în dialog cu MIRU
„Mi-ar plăcea măcar la Conservator, fiind de specialitate, să fie o materie legată de rap.”
image png
Trasul de șireturi
Dar nici cel din urmă nu se oprește vreodată din citit. Nu va declara niciodată că nu mai are nevoie de cărți.
1010 22 coperta jpg
image png
Hoțul de timp
Ei se fortifică în interiorul iluziei de a „avea în mînă accelerarea sau încetinirea călătoriilor la graniță, nu cea geografică, ci cea a veșniciei”
image png
Solidaritatea de aparență
Grație coincidenței onomastice, își însușise fără jenă „faptele de vitejie” ale acestui fotbalist sîrb; și-i mersese de minune pînă să fie descoperit.
image png
Iarna pe uliță
Psihic, însă... mi se pare că e invers.
image png
Privirea ca formă de gîndire în arta lui Marin Gherasim
Preocupările teoretice ale pictorului se manifestă de timpuriu.
p 21 Heinrich B”ll jpg
Dragostea tăiată la montaj. Heinrich Böll despre doliul Germaniei
Dar nu la asta se gîndea Heinrich acum: el se gîndea la speranța care luminase o clipă chipul mamei, numai o singură clipă, dar știa că o clipă înseamnă mult.
index jpeg 7 webp
Ce a căzut, de fapt, în 1989?
Ce nu știm este dacă această situație va dura. Experiența ne arată că omul nu poate trăi fără narative și că istoria la un moment dat se repetă.
pata umana jpg
Pata umană. Despre intoleranță și mizantropie
„Ignoranța nu este un vid, este un preaplin de scenarii și de certitudini.”
p 23 jpg
p 22 Dimitrie Cantemir WC jpg
Cantemir – confluenţe culturale şi aculturaţie
Cel care făcea această observaţie vorbea în bună cunoştință de cauză, sugerînd una din componentele procesului de aculturaţie.
p 22 jpg
Întotdeauna tu, niciodată eu sau despre violența invizibilă
Termenul de „violență psihologică” este intrat de puțini ani în vocabularul colectiv și conștientizat ca fenomen care se petrece și la care am fost și sîntem expuși fără a ne da seama.
987 23 Volceanov jpg
„De ce iubim femeile MCs” – G.P. VOLCEANOV în dialog cu GANI (partea I) –
Cel mai important e să fii true şi pasionat pînă la capăt.
982 22 Lepenies jpg
Muncă intelectuală
Munca intelectuală a lui Martus/Spoerhase e o carte foarte interesantă și plină de învățăminte.
p 23 jpg
În aerul firav al Globului
Ce lecție transfiguratoare despre puterea teatrului este acest spectacol! Și totuși, care Ioana? Ioana pitit/ă în fiecare din noi, care-și dorește să fie ascultat/ă, recunoscut/ă și acceptat/ă. Nimic mai simplu.
980 21 Badescu jpeg
Copel Moscu și jocul de-a realitatea
Filmele lui Moscu sînt documentare ale unei lumi ascunse, a unei alter-realități adevărate, care există, dar nu este într-un mod de la sine înțeles, adică prin însuși faptul de a fi, observată și băgată în seamă.
index jpeg 4 webp
Pe scurt, despre iluzia schimbării
Cădem de acord că aceste vremuri trecute erau frumoase atît pentru fete, cît și pentru băieți.
index jpeg 2 webp
Cu iubirea în minte, cu mintea în iubire
Cînd, la rîndul nostru, iubim o anumită persoană, această iubire se poate extinde la un obiect care i-a fost drag, poate deveni o colecție de obiecte iubite de acel om sau o pasiune pentru un anumit domeniu.
Robert Harron and Gertrude Norman in The Tender Hearted Boy (1913) (cropped) jpg
Iubire "all inclusive” sau prietenie?
Ceilalți, care își investesc energia în mai multe relații, în mai multe preocupări, au de-a face cu limitele, distanța, absența și iubirea neîmpărtășită toată viața.

Adevarul.ro

image
Cât costă minivacanța de 1 Mai-Paște pe Valea Prahovei sau în stațiunea Padina-Peștera
În scurt timp începe minivacanța de 1 Mai-Paște (5 mai 2024), prilej de relaxare și călătorii. Două populare destinații sunt Valea Prahovei și stațiunea Padina-Peștera (Dâmbovița). Ofertele de cazare sunt multiple și variate.
image
Ce ascunde China în Wuhan. Misterele locului de unde a pornit pandemia, dezvăluite de un cunoscut vlogger român VIDEO
Cătălin Stănciulescu, vlogger-ul român devenit celebru pentru în peregrinările sale a făcut interviu cu fratele celebrului baron al drogurilor, Pablo Escobar, a vizitat Wuhan, locul din China de unde a pornit pandemia care a ucis zeci de milioane de oameni.
image
Zboruri din Sibiu, de la 200 de euro biletul. Care sunt destinațiile de vacanță
Se reiau cursele spre cinci destinații de vacanță din această vară, cu un total de zece frecvențe săptămânale, ce vor fi disponibile pentru rezervare la agențiile de turism cu care colaborează aeroportul din Sibiu.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.