"Ne-am înşelat. Avem nevoie de religie"

Wolf LEPENIES
Publicat în Dilema Veche nr. 88 din 22 Sep 2006
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

un dialog cu Mario Vargas LLOSA Atunci cînd se trezeşte de dimineaţă, Mario Vargas Llosa are un moment de ezitare pînă se lămureşte unde se află. Dacă baia e pe partea stîngă înseamnă că se află la Madrid, dacă e la dreapta, atunci e la Londra, iar dacă e drept înainte, atunci e la Paris. Ca mulţi scriitori sud-americani, Vargas Llosa nu numai că a terminat de mult Marele Tur al Europei, ci s-a şi integrat foarte repede în peisaj. Cu toate acestea, nu s-ar considera - aşa cum a făcut-o odată Jorge Luis Borges - "un european născut în Exil". Mario Vargas Llosa este reprezentantul unei Americi de Sud conştiente de propria-i valoare, o Americă de Sud care s-a emancipat atît de Statele Unite, cît şi de Europa. În fiecare an, el se întoarce pentru cîteva luni la Lima, în ţara lui natală, Peru. Vargas Llosa este un "geniu al prezenţei" - după cum îl caracterizează francezii. Patria înseamnă pentru el nenumărate locuri, căci se bucură de o extraordinară capacitate de a se adapta rapid la orice mediu nou, apreciindu-l drept un obiect de interes intelectual. Atunci cînd a fost, timp de un an, fellow la Wissenschaftskolleg din Berlin, nu numai că şi-a încheiat memoriul, ci a mai luat şi lecţii de germană şi a scris o carte despre un berlinez, "un om trist şi furios": George Grosz. Ne întîlnim la Londra. Seara, la South Kensington am repetat plimbarea făcută de Vargas Llosa şi soţia lui Patricia, acum mai bine de douăzeci de ani. La un colţ de stradă au putut vedea, prin geamurile deschise, o cameră de zi de la parter. Pe o masă imensă erau îngrămădite numeroase manuscrise - o binecuvîntare pentru un scriitor! Dar această imagine era, literalmente, o "natură moartă": era chiar masa de lucru a lui Arthur Koestler, care, ca şi soţia lui, Cynthia, şi-a pus capăt vieţii cu numai o zi în urmă. Vargas Llosa face parte din familia "intelectualilor publici", care se angajează politic şi se implică în dezbaterile publice. Dar el este cu totul altceva decît un "om trist şi furios". Caracteristica lui e reprezentată de vioiciune şi de politeţe amicală, relaxată. La ce lucrează în acest moment? "Scriu un roman, o poveste de dragoste - autobiografică în ceea ce priveşte scenariul şi locurile în care se petrece acţiunea. Povestea se întîmplă în '50 la Lima, în '60 la Paris, în '70 la Londra şi '80 la Madrid, adică în oraşele în care am locuit. Povestea de dragoste e în continuare cea mai mare provocare pentru un scriitor! În ceea ce priveşte mania exactităţii, mă simt foarte apropiat de Flaubert. Chiar dacă acţiunea este inventată, fac în toate aceste oraşe adevărate prospecţii de teren, pentru ca descrierile să corespundă realităţii." Cum a devenit scriitor politic? "La sfîrşitul anilor '50, atunci cînd Sartre a făcut carieră cu termenul de Ťliteratură angajată». Eram foarte naivi în acea vreme, credeam în fiecare vorbă rostită de Sartre. Eram convinşi că, dacă un roman ar fi putut să redea cu exactitate starea de spirit, lumea s-ar fi schimbat prin scris. Rătăcirile politice ale lui Sartre mi-au stins însă repede entuziasmul." Cu toate acestea, Vargas Llosa se consideră în continuare un scriitor angajat: "Literatura trebuie să fie, în opinia mea, mai mult decît divertisment. Atunci cînd scriu, vreau să produc o reacţie. Prin aceasta, rămîn în continuare apropiat de Sartre!" Mario Vargas Llosa a pierdut în iunie 1990 alegerile prezidenţiale din Peru, în favoarea lui Alberto Fujimori - deşi a intrat în cursa electorală din poziţia de favorit. Îşi aminteşte autoironic şi senin de ambiţiile sale politice: "astăzi, cu siguranţă nu mi-ar mai trece prin cap să candidez pentru vreo funcţie politică - chiar şi atunci, ideea era cam nebunească. Pur şi simplu nu pricepeam ce înseamnă să fii un politician de succes. Pentru asta, chiar îţi trebuie un apetit pentru politică, iar eu nu l-am simţit niciodată cu adevărat. Mă rog, poate simţeam o poftă oarecare, dar mi-a lipsit marea foame de politică. Îmi spuneam tot timpul cu nelinişte: Ťodată ce vei fi ales, cu siguranţă nu o să mai apuci să scrii, poate nici de lecturi n-o să mai ai parte!»" Nu povesteşte cu regret: candidatura la preşedinţie a fost o experienţă importantă, pentru că s-a confruntat cu toate problemele din Peru la o intensitate pe care n-ar fi resimţit-o niciodată ca scriitor. Cu ce sentiment priveşte acum, dinspre Europa către America de Sud? "Cel mai important mi se pare faptul că în ultima vreme, în multe state sud-americane au venit la putere partide de stînga care nu mai lucrează după reţetele vechii stîngi. E valabil atît pentru Lula, în Brazilia, cît şi pentru Kirchner, în Argentina, sau ŤFrente Amplio», alianţa care a adus pentru prima dată la putere stînga în Uruguay. Nestor Kirchner, de exemplu, este, de fiecare dată cînd deschide gura, un demagog - dar politicile economice pe care le întreprinde sînt orientate extrem de pragmatic. Retorica multor politicieni sud-americani este în continuare marcată de noţiuni stîngiste, căci nimeni nu se încumetă să-i înfrunte deschis pe Castro sau pe Chavez, dar politica pe care ei o reprezintă este în fond de sorginte social-democratică. În Brazilia, Argentina sau Uruguay sînt la putere grupări de stînga - dar nicăieri nu sînt ameninţate instituţiile democratice." Vargas Llosa urmăreşte în special ce se petrece în Venezuela şi Bolivia. Resursele financiare de care dispune preşedintele venezuelian Hugo Chavez - "un demagog megaloman" - datorită zăcămintelor de petrol ale ţării constituie un adevărat pericol. Tocmai Chavez, care, mai mult decît oricare alt politician, a ajuns la putere datorită urmărilor globalizării, visează la un subcontinent care să se detaşeze de lumea globalizată şi să-şi regăsească vechile rădăcini. A ajuns finanţatorul principal al indigenisimo, mişcarea social-politică ce a mobilizat indigenii din toată America de Sud. Evo Morales, liderul cocaleros din podişul bolivian şi probabil viitorul preşedinte al Boliviei, este susţinut puternic de Chavez. Bolivia e pentru Vargas Llosa un caz deosebit de tragic. "Ceea ce se petrece aici, mă întristează nespus. Am trăit multă vreme în Cochabamba, iubesc această ţară. Perspectivele sînt tulburi. Nu-mi pot imagina cum ar putea găsi Bolivia drumul spre democraţie. Nu se pot exclude nici puciurile militare, nici războiul civil între locuitorii podişului şi cei ai provinciei "modernizate" Santa Cruz. Secesiunea mult mai înstăritei provincii Santa Cruz, despre care se vorbeşte din ce în ce mai mult, ar fi o adevărată catastrofă pentru Bolivia. Iar asta se poate întîmpla oricînd dacă Evo Morales ajunge la putere. Ţara este ruptă în două - stratul superior s-a îndepărtat mult de popor. Pe de altă parte, mişcările de protest ale minerilor şi ale ţăranilor din Altiplano sînt departe de a fi omogene. Unii vorbesc aymara, ceilalţi kechua - iar interesele lor nu sînt deloc convergente. Şi nici conducătorii lor nu sînt tot timpul Ťindigeni». În Bolivia se poate remarca felul în care etniile pot fi folosite ca arme în disensiunile politice. Dar asta nu e valabil doar în America de Sud. Avem de-a face cu o monedă de schimb folosită peste tot în lume." Mario Vargas Llosa este un liberal înverşunat. Dar el nu împărtăşeşte iluzia liberală că toate problemele politice ar trebui lăsate în voia pieţei libere şi tratate cu mijloace economice. "Această viziune nu este deloc mai înţeleaptă decît ceea ce au predicat cîndva marxiştii. Marxiştii explicau totul în termeni economici, iar unii liberali cred că piaţa liberă rezolvă toate problemele - dar nici un mare gînditor liberal nu a argumentat atît de primitiv. "Liberalismul bine înţeles nu este ideologie, ci un sistem deschis de idei, supus autocriticii. Puterea sa modernizatoare rezidă, fără nici o îndoială, în faptul că dintr-însul au izvorît ideile ce stau la baza societăţilor democratice: drepturile omului, dreptul la liberă exprimare, recunoaşterea diversităţii, toleranţa, separarea puterilor şi scepticismul faţă de orice putere discreţionară." De abia acum vine vorba despre terorism. Pentru Vargas Llosa, nu e deloc o experienţă nouă. În Peru a trăit destule asemenea atacuri. În 1983 a preluat şefia unei comisii care, la cererea preşedintelui de atunci, Belaunde Terry, trebuia să ancheteze masacrul de la Uchuraccay, căruia i-au căzut victime mai mulţi jurnalişti. Raportul redactat atunci de Vargas Llosa mai merită citit şi astăzi datorită formidabilei sale precizii etnologice. Este o încercare disperată de a explica, cu mijloace raţionale, întîmplări complet iraţionale. Un lucru e cert pentru Vargas Llosa: "Poţi să înfrîngi armate şi să cucereşti ţări. Terorismul este însă de neînvins atunci cînd este practicat de mici grupări fanatice, ale căror membri se declară martiri şi acceptă, ba chiar îşi doresc, să fie omorîţi, ucişi". Pentru agnosticul Vargas Llosa, culoarea religioasă a majorităţii mişcărilor teroriste constituie o provocare. "Ne-am înşelat atunci cînd am afirmat că oamenii nu ar putea trăi fără religie. Însă doar o minoritate este capabilă să înlocuiască religia prin cultură. Cel puţin aceasta este experienţa mea în lumea mică pe care o cunosc. Marea majoritate a oamenilor au nevoie de transcendenţă, credinţa într-o altă lume. Tocmai de asta nu ai cum să te pui cu religia. Comunismul a încercat-o - şi poate că tocmai de aceea a şi eşuat. În democraţii, religia trebuie însă să devină o chestiune privată. Important e ca religia să nu se amestece în treburile statului sau, invers, ca statul să nu se identifice cu scopuri religioase." Mario Vargas Llosa, care a susţinut politica actualului Guvern american, îl critică pe George W. Bush: "Bush a mers prea departe, mult prea departe. Raportarea la credinţă ocupă un loc prea mare în discursul Casei Albe. ŤEvanghelicii» care au intrare la Casa Albă sînt profund nedemocratici şi obscuri prin atitudinea antiştiinţifică. Totuşi: aceste mişcări nu reprezintă un pericol real, căci rădăcinile democraţiei americane sînt suficient de puternice". La finalul plimbării de seară, care ne duce către fosta locuinţă a lui Arthur Koestler, ne întîlnim într-un pub cu fiica lui Mario Vargas Llosa, fotografă. A venit de la Madrid la Londra pentru a pregăti, alături de tatăl ei, un reportaj. La comanda ziarului El Pais, cei doi vor pleca în Israel, pentru a relata despre eliberarea de către evrei a localităţilor din Fîşia Gaza. Va mai dura ceva vreme pînă cînd romanul de dragoste al scriitorului politic Mario Vargas Llosa va fi gata. (Die Welt, 31 august 2005)

1025 21 Iamandi jpg
Business as usual
Poate că britanicii, spre deosebire de alte nații mai versatile, mai cameleonice, au exercițiul normalului.
VJ jpg
La aniversară. Valeriu Jereghi în spațiul filmului european
Creator a 19 filme ca regizor, 21 și ca scenarist, opt ca director de imagine și unul ca producător, a fost și actor în patru filme.
1014 23 jpg
„Probabil cel mai aşteptat album rap din ultimii zece ani” – G.P. VOLCEANOV în dialog cu PHUNK B –
Prima mea casetă de hip-hop românesc a fost Familiarizează-te de la La Familia, în 2001, septembrie, de ziua mea, la 7 ani.
p 21 WC jpg
Digital și analogic
Dincolo de sensul intrinsec al unui cuvînt sau al unei expresii, mai există unul, extrinsec, care rezultă din relația acestora cu contextul.
1013 23 Miru fotosoto jpg
„De ce iubim femeile MCs” (II) – G.P. VOLCEANOV în dialog cu MIRU
„Mi-ar plăcea măcar la Conservator, fiind de specialitate, să fie o materie legată de rap.”
image png
Trasul de șireturi
Dar nici cel din urmă nu se oprește vreodată din citit. Nu va declara niciodată că nu mai are nevoie de cărți.
1010 22 coperta jpg
image png
Hoțul de timp
Ei se fortifică în interiorul iluziei de a „avea în mînă accelerarea sau încetinirea călătoriilor la graniță, nu cea geografică, ci cea a veșniciei”
image png
Solidaritatea de aparență
Grație coincidenței onomastice, își însușise fără jenă „faptele de vitejie” ale acestui fotbalist sîrb; și-i mersese de minune pînă să fie descoperit.
image png
Iarna pe uliță
Psihic, însă... mi se pare că e invers.
image png
Privirea ca formă de gîndire în arta lui Marin Gherasim
Preocupările teoretice ale pictorului se manifestă de timpuriu.
p 21 Heinrich B”ll jpg
Dragostea tăiată la montaj. Heinrich Böll despre doliul Germaniei
Dar nu la asta se gîndea Heinrich acum: el se gîndea la speranța care luminase o clipă chipul mamei, numai o singură clipă, dar știa că o clipă înseamnă mult.
index jpeg 7 webp
Ce a căzut, de fapt, în 1989?
Ce nu știm este dacă această situație va dura. Experiența ne arată că omul nu poate trăi fără narative și că istoria la un moment dat se repetă.
pata umana jpg
Pata umană. Despre intoleranță și mizantropie
„Ignoranța nu este un vid, este un preaplin de scenarii și de certitudini.”
p 23 jpg
p 22 Dimitrie Cantemir WC jpg
Cantemir – confluenţe culturale şi aculturaţie
Cel care făcea această observaţie vorbea în bună cunoştință de cauză, sugerînd una din componentele procesului de aculturaţie.
p 22 jpg
Întotdeauna tu, niciodată eu sau despre violența invizibilă
Termenul de „violență psihologică” este intrat de puțini ani în vocabularul colectiv și conștientizat ca fenomen care se petrece și la care am fost și sîntem expuși fără a ne da seama.
987 23 Volceanov jpg
„De ce iubim femeile MCs” – G.P. VOLCEANOV în dialog cu GANI (partea I) –
Cel mai important e să fii true şi pasionat pînă la capăt.
982 22 Lepenies jpg
Muncă intelectuală
Munca intelectuală a lui Martus/Spoerhase e o carte foarte interesantă și plină de învățăminte.
p 23 jpg
În aerul firav al Globului
Ce lecție transfiguratoare despre puterea teatrului este acest spectacol! Și totuși, care Ioana? Ioana pitit/ă în fiecare din noi, care-și dorește să fie ascultat/ă, recunoscut/ă și acceptat/ă. Nimic mai simplu.
980 21 Badescu jpeg
Copel Moscu și jocul de-a realitatea
Filmele lui Moscu sînt documentare ale unei lumi ascunse, a unei alter-realități adevărate, care există, dar nu este într-un mod de la sine înțeles, adică prin însuși faptul de a fi, observată și băgată în seamă.
index jpeg 4 webp
Pe scurt, despre iluzia schimbării
Cădem de acord că aceste vremuri trecute erau frumoase atît pentru fete, cît și pentru băieți.
index jpeg 2 webp
Cu iubirea în minte, cu mintea în iubire
Cînd, la rîndul nostru, iubim o anumită persoană, această iubire se poate extinde la un obiect care i-a fost drag, poate deveni o colecție de obiecte iubite de acel om sau o pasiune pentru un anumit domeniu.
Robert Harron and Gertrude Norman in The Tender Hearted Boy (1913) (cropped) jpg
Iubire "all inclusive” sau prietenie?
Ceilalți, care își investesc energia în mai multe relații, în mai multe preocupări, au de-a face cu limitele, distanța, absența și iubirea neîmpărtășită toată viața.

Adevarul.ro

image
„Tobol”, arma secretă a lui Putin care bruiază semnalul GPS . Unde este plasată?
O arma secretă a Rusiei ar bruia sistemul GPS de navigație prin satelit al avioanelor și navelor comerciale, în regiunile din Marea Baltică, Marea Neagră și estul Mării Mediterane, potrivit The Sun.
image
Marea Britanie este „pe picior de război”. Ce anunț a făcut premierul Rishi Sunak din Polonia | VIDEO
Aflat într-o vizită oficială în Polonia, premierul britanic Rishi Sunak a declarat marţi că va creşte bugetul pentru apărare până la 2,5% din PIB. Sunak a subliniat că Marea Britanie „nu se află în pragul războiului”, ci „pe picior de război”.
image
Republica Moldova, urmǎtoarea țintǎ a Rusiei. Cine sunt trimișii lui Putin ANALIZǍ
Federaţia Rusă devine tot mai prezentǎ în Republica Moldova, în contextul în care Ilan Şor, omul Kremlinului, a anunţat înființarea platformei Victoria, menitǎ sǎ adune opoziția pro-rusǎ

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.