Un om fericit

Victor GELAN
Publicat în Dilema Veche nr. 838 din 12 - 18 martie 2020
Un om fericit jpeg

Una dintre ideile lui Aristotel, care a ajuns pînă la noi, este aceea că fericirea reprezintă scopul ultim sau sensul vieții omului. Fericirea este un scop în sine, iar tot ceea ce face omul în această viață este, în fond, în vederea dobîndirii fericirii sau a unei vieți fericite. Dar, ne spune Aristotel, despre un om nu se poate afirma că este în mod deplin sau complet fericit înainte de a părăsi această lume. Doar după ce a plecat dintre noi vom putea spune cu adevărat dacă el a fost sau nu fericit. Asta pentru că sensul fericirii era la Aristotel echivalent mai degrabă cu cel de împlinire, de calitate bună a vieții și nu cu cel modern, subiectiv și psihologic, de a te simți fericit dintr-un motiv sau altul. În acest sens, ai putea să fii fericit (adică împlinit) fără să te simți neapărat fericit (să fii într-o stare de exaltare interioară). Fericirea (eudaimonia) nu este, potrivit lui Aristotel, o stare subiectivă sau doar un afect (pathos), ci, mai degrabă, un proces, o activitate sau o situație obiectivă în care te afli, o situație în care „lucrurile îți merg bine, în care ai succes (1098b, 20-22), prosperi sau înflorești“ (1095a, 19-20) (Valentin Mureșan, Comentariu la Etica nicomahică, p. 294). Dacă, de exemplu, asupra unui om sau a familiei lui se abătea o nenorocire sau dacă rămînea fără cele necesare traiului, fără prieteni sau fără libertatea de a face ceea ce dorea să facă etc., atunci despre acel om nu se mai putea spune că era fericit, adică împlinit. Tocmai de aceea considera Aristotel că despre un om nu se poate spune cu adevărat că este fericit în mod deplin sau complet decît atunci cînd viața lui a ajuns la sfîrșit. Pentru că oricînd el ar fi putut suferi o nenorocire atît de mare încît să-l facă nefericit pentru tot restul vieții.

Dacă te uiți astăzi pe rețelele sociale, vei întîlni deseori îndemnul motivațional: „Fă ceea ce te face fericit!“. Numai că, de cele mai multe ori, sensul lui fericit este aici cel subiectiv, psihologic, de stare sau trăire interioară de moment. Cu alte cuvinte, dacă iei un drog sau bei mai mult alcool sau faci orice altă activitate care îți aduce o plăcere de moment sau o stare de exaltare interioară de moment, atunci, potrivit ideii motivaționale din îndemnul de mai sus, te vei simți fericit. Dar nu vei fi neapărat fericit. Cel puțin nu în sensul lui Aristotel. Pentru că ceea ce te poate face să te simți fericit pentru un moment (exaltarea de moment) te-ar putea face nefericit (ne-eudaimon) pentru mai mult timp. Din acest motiv, îndemnul de mai sus ar suna mai potrivit în acest fel: „Fă ceea ce te împlinește!“ sau „Fă ceea ce te face împlinit!“. Fă ceea ce te face eudaimon, intrînd sub purtarea de grijă a unui daimon bun (eu – bun; daimon – spirit supranatural, înger păzitor). Fericirea, în sensul de eudaimonia, are mai mult de-a face, așadar, cu calitatea vieții (celui în cauză) și mai puțin cu o stare subiectivă de moment, pe care el o va simți uneori.

Una dintre întrebările centrale ale eticii este: cum ar trebui să trăim? Răspunsul la această întrebare, aproape unanim acceptat, este acela că ar trebui să trăim în așa fel încît să fim fericiți (adică împliniți). Ceea ce diferă însă sînt opiniile cu privire la ce înseamnă a fi fericit. Unii vor zice că fericirea înseamnă trăirea plăcerii, alții că ea înseamnă să ai bogăție materială, alții că ea constă în a-i ajuta pe ceilalți și a face bine în jurul tău, alții că ea este echivalentă cu dezvoltarea și evoluția spirituală etc., păreri care, după cum putem observa, sînt și astăzi, în mare, cam aceleași ca pe vremea lui Aristotel.

Pentru Aristotel, fericirea nu era însă o stare afectivă, dar nici o stare finală, un rezultat final; ea era, mai curînd, o energeia, un act sau un proces, o activitate de activare a virtuților etice (a nous-ului practic) și dianoetice (a nous-ului speculativ) ale sufletului. Iar virtuțile pot fi dobîndite la fel cum sînt dobîndite abilitățile necesare exersării unei arte. De exemplu, curajul se dobîndește pe cîmpul de luptă, ne spune Aristotel, adică prin acțiune; printr-o acțiune concretă, exersată în mod repetat. La fel și celelalte virtuți etice, dar și dianoetice (intelectuale) deopotrivă (care presupun și ele exersarea constantă). Tot prin exersarea regulată a virtuților se dobîndește și înțelepciunea practică (phronesis) și se formează înțeleptul practic (phronimos). Fericirea poate fi dobîndită, într-un mod aparte, și prin contemplare (activarea nous-ului), și prin exersarea filosofiei (activarea sophiei).

Ești fericit, potrivit lui Aristotel, atunci cînd ceea ce faci în mod constant în viața de zi cu zi duce la actualizarea tuturor calităților și virtuților sufletului tău (etice şi dianoetice deopotrivă – tinzînd însă spre cea mai înaltă dintre ele: activarea nous-ului, prin contemplare), virtuţi ce trebuie însoţite de plăceri specifice şi potenţate de bunuri exterioare şi mijloace utile, toate acestea fiind necesare pe parcursul întregii vieţi. Un om care ar dispune de toate acestea ar putea fi numit un om fericit. O viață fericită ar fi, așadar, una în care omul își dezvoltă și își exercită toate calitățile sale și, în special, pe cele care îl singularizează pe el ca om, adică pe cele care îl apropie mai mult de divin decît de animalitate.

Cu puțin timp în urmă a plecat dintre noi profesorul Valentin Mureșan, comentator și promotor de seamă, printre altele, al eticii lui Aristotel. Într-una dintre cărțile sale, el nota: „Un om care are posibilitatea să trăiască o viață împlinită – iar nu unul care doar se fălește din cînd în cînd cu ea din perverse rațiuni de «imagine» – merită într-adevăr să fie lăudat și bănuit că a avut șansa întîlnirii unui daimon bun care l-a luat în grijă“ (Valentin Mureșan, Comentariu la Etica nicomahică, p. 365). Dincolo de toate încercările vieții prin care a trecut profesorul Valentin Mureșan, cred că ceea ce a lăsat în urma lui la nivel profesional (prin activitatea lui filosofică și universitară), dar, fără îndoială, și la nivel personal ne poate face să credem că el a fost unul dintre acei fericiți muritori care au avut șansa întîlnirii unui daimon bun, care l-a luat în grijă și l-a ghidat pe întreg parcursul vieții și activității lui pe acest pămînt. În acest sens, el a fost, fără îndoială, un om fericit.

Victor Gelan este absolvent de filozofie și psihologie.

Foto: wikimedia commons

1025 21 Iamandi jpg
Business as usual
Poate că britanicii, spre deosebire de alte nații mai versatile, mai cameleonice, au exercițiul normalului.
VJ jpg
La aniversară. Valeriu Jereghi în spațiul filmului european
Creator a 19 filme ca regizor, 21 și ca scenarist, opt ca director de imagine și unul ca producător, a fost și actor în patru filme.
1014 23 jpg
„Probabil cel mai aşteptat album rap din ultimii zece ani” – G.P. VOLCEANOV în dialog cu PHUNK B –
Prima mea casetă de hip-hop românesc a fost Familiarizează-te de la La Familia, în 2001, septembrie, de ziua mea, la 7 ani.
p 21 WC jpg
Digital și analogic
Dincolo de sensul intrinsec al unui cuvînt sau al unei expresii, mai există unul, extrinsec, care rezultă din relația acestora cu contextul.
1013 23 Miru fotosoto jpg
„De ce iubim femeile MCs” (II) – G.P. VOLCEANOV în dialog cu MIRU
„Mi-ar plăcea măcar la Conservator, fiind de specialitate, să fie o materie legată de rap.”
image png
Trasul de șireturi
Dar nici cel din urmă nu se oprește vreodată din citit. Nu va declara niciodată că nu mai are nevoie de cărți.
1010 22 coperta jpg
image png
Hoțul de timp
Ei se fortifică în interiorul iluziei de a „avea în mînă accelerarea sau încetinirea călătoriilor la graniță, nu cea geografică, ci cea a veșniciei”
image png
Solidaritatea de aparență
Grație coincidenței onomastice, își însușise fără jenă „faptele de vitejie” ale acestui fotbalist sîrb; și-i mersese de minune pînă să fie descoperit.
image png
Iarna pe uliță
Psihic, însă... mi se pare că e invers.
image png
Privirea ca formă de gîndire în arta lui Marin Gherasim
Preocupările teoretice ale pictorului se manifestă de timpuriu.
p 21 Heinrich B”ll jpg
Dragostea tăiată la montaj. Heinrich Böll despre doliul Germaniei
Dar nu la asta se gîndea Heinrich acum: el se gîndea la speranța care luminase o clipă chipul mamei, numai o singură clipă, dar știa că o clipă înseamnă mult.
index jpeg 7 webp
Ce a căzut, de fapt, în 1989?
Ce nu știm este dacă această situație va dura. Experiența ne arată că omul nu poate trăi fără narative și că istoria la un moment dat se repetă.
pata umana jpg
Pata umană. Despre intoleranță și mizantropie
„Ignoranța nu este un vid, este un preaplin de scenarii și de certitudini.”
p 23 jpg
p 22 Dimitrie Cantemir WC jpg
Cantemir – confluenţe culturale şi aculturaţie
Cel care făcea această observaţie vorbea în bună cunoştință de cauză, sugerînd una din componentele procesului de aculturaţie.
p 22 jpg
Întotdeauna tu, niciodată eu sau despre violența invizibilă
Termenul de „violență psihologică” este intrat de puțini ani în vocabularul colectiv și conștientizat ca fenomen care se petrece și la care am fost și sîntem expuși fără a ne da seama.
987 23 Volceanov jpg
„De ce iubim femeile MCs” – G.P. VOLCEANOV în dialog cu GANI (partea I) –
Cel mai important e să fii true şi pasionat pînă la capăt.
982 22 Lepenies jpg
Muncă intelectuală
Munca intelectuală a lui Martus/Spoerhase e o carte foarte interesantă și plină de învățăminte.
p 23 jpg
În aerul firav al Globului
Ce lecție transfiguratoare despre puterea teatrului este acest spectacol! Și totuși, care Ioana? Ioana pitit/ă în fiecare din noi, care-și dorește să fie ascultat/ă, recunoscut/ă și acceptat/ă. Nimic mai simplu.
980 21 Badescu jpeg
Copel Moscu și jocul de-a realitatea
Filmele lui Moscu sînt documentare ale unei lumi ascunse, a unei alter-realități adevărate, care există, dar nu este într-un mod de la sine înțeles, adică prin însuși faptul de a fi, observată și băgată în seamă.
index jpeg 4 webp
Pe scurt, despre iluzia schimbării
Cădem de acord că aceste vremuri trecute erau frumoase atît pentru fete, cît și pentru băieți.
index jpeg 2 webp
Cu iubirea în minte, cu mintea în iubire
Cînd, la rîndul nostru, iubim o anumită persoană, această iubire se poate extinde la un obiect care i-a fost drag, poate deveni o colecție de obiecte iubite de acel om sau o pasiune pentru un anumit domeniu.
Robert Harron and Gertrude Norman in The Tender Hearted Boy (1913) (cropped) jpg
Iubire "all inclusive” sau prietenie?
Ceilalți, care își investesc energia în mai multe relații, în mai multe preocupări, au de-a face cu limitele, distanța, absența și iubirea neîmpărtășită toată viața.

Adevarul.ro

image
O problemă a unghiilor ar putea fi un semn mai puțin cunoscut al cancerului
Anumite modificări ale unghiilor ar putea fi un semn al problemelor grave de sănătate, inclusiv cancer și artrită reumatoidă. Avertismentul vine din partea dr. Amir Khan, de la ITV. Acesta a recomandat o programare la medic, în cazul în care observăm semnele.
image
Cei mai mari poluatori cu plastic din lume, dezvăluiți de un studiu. Ce companii binecunoscute otrăvesc planeta
Conform rezultatelor unui studiu publicat miercuri, 56 de multinaționale sunt responsabile pentru mai mult de jumătate din poluarea cu plastic la nivel mondial, iar cinci dintre ele sunt responsabile pentru un sfert din această poluare
image
BBC: Ucraina a folosit rachete cu rază lungă de acțiune, livrate în secret de SUA
Ucraina a început să folosească rachete balistice cu rază lungă de acțiune împotriva forțelor rusești. Faptul că armele au fost furnizate în secret de SUA a fost confirmat de către oficialii americani.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.