Un album care se lansează pe 8 mai 2020, cu 7 arii din 12 înregistrate în premieră mondială și o ocazie de a admira vocea unuia dintre cei mai cunoscuți contratenori ai momentului, argentinianul Franco Fagioli.

Leonardo Vinci este autorul celor 12 arii care figurează pe albumul Veni, vidi, vinci. Nu, nu are legătură cu Leonardo da Vinci – Leonardo Vinci a trăit între 1690 și 1730 și este un reprezentant al operei napoletane, care în acea perioadă era una dintre cele mai importante din Europa, strălucind prin vocile extraordinare ale cîntăreților castrați și prin operele compuse special pentru ei.

Dacă ar fi să comparăm ceea ce ne imaginăm că era vocea unui cîntăreț castrat cu vocile de astăzi, probabil că cea mai apropiată rămîne vocea de contratenor, acest tip foarte rar de voce masculină care sună ca un timbru feminin. Iar Franco Fagioli este unul dintre cei mai cunoscuți și apreciați contratenori ai momentului, cu un timbru bogat, cald, cu o virtuozitate ieșită din comun, dar și cu o inteligență și curiozitate care i-au permis să redescopere noi repertorii uitate. Așa cum este și creația lui Leonardo Vinci: Franco Fagioli a apărut și în București interpretînd o operă de Leonardo Vinci, Cattone in Uttica, la una dintre precedentele ediții ale festivalului Enescu. Și a înregistrat nu doar integrala operei Cattone in Uttica de Leonardo Vinci, dar și opera Astarsese, iar acum, acest album de recital cu arii de Vinci.

Franco Fagioli este primul contratenor care a semnat vreodată, în istorie, un contract cu celebra casă Deutsche Grammophon. Din această colaborare au rezultat pînă astăzi două albume de recital, cu arii de Rossini și Händel, și integrala operei Serse de Händel care a primit în 2020 premiul ICMA pentru cea mai bună înregistrare cu muzică barocă vocală.

Așa că era de așteptat ca al patrulea album al lui Fagioli pentru Deutsche Grammophon să fie, într-adevăr, o victorie rapidă, așa cum sugerează titlul jucăuș, Veni, vidi, vinci, un inspirat joc de cuvinte între celebra expresie a lui Iulius Cezar și numele lui Leonardo Vinci.

Iar victoria nu vine din muzica lui Leonardo Vinci, care, chiar redescoperită și prezentată în premieră mondială, rămîne totuși tributară unui mod manierist de a face muzică. Victoria este a lui Franco Fagioli, un cîntăreț cu o voce foarte calitativă, dublată de o inteligență ascuțită, care își vrăjește ascultătorul și în momentele rapide, conduse cu perfectă știință a cîntului baroc, dar, mai ales, în cele lente, evocatoare, dramatice sau, dimpotrivă, pline de senzualitate. În egală măsură, victoria este și a ansamblului care-l acompaniază pe Franco Fagioli, Il Pomo d’oro, condus de violonista bulgară Zefira Valova, specializat în muzica veche și perfect adaptat cerințelor repertoriale presupuse de muzica barocă.

Din muzica operei italiene de la începutul secolului al XVIII-lea, istoria a păstrat un simbol, și acesta este al cîntărețului castrat Farinelli, intrat în conștiința populară și datorită unui film apărut în 1994. Farinelli interpreta în 1728 premiera operei Medo de Leonardo Vinci la Napoli și mi se pare emblematic că Franco Fagioli a inclus două arii din această operă, astăzi uitată, pe acest album.

Era epoca cînd unii cîntăreți castrați se bucurau de un succes comparabil cu cel al vedetelor pop-rock de astăzi și, privind partiturile scrise pentru acești cîntăreți, poți realiza că, într-adevăr, vocile lor aveau caracteristici speciale, care le permiteau un discurs uimitor prin numărul de note care puteau fi cîntate într-o singură respirație, precum și prin ambitusul întins.

Cred că marele merit al lui Franco Fagioli este că transformă muzica lui Leonardo Vinci dintr-un muzeu, într-o prezență vie, vibrantă și perfect adaptată timpurilor noastre. Ca și în timpurile operei napoletane, nu mai contează personajele mitologice, acțiunea trenantă sau muzica poate lipsită de inspirație, uneori, dacă ai șansa de a fi cuprins de focul pătrunzător al unei voci ieșit din comun. Așa cum este cea a lui Franco Fagioli.

Albumul Veni, vidi, vinci a fost difuzat de Radio România Muzical și poate fi reascultat aici

Albumul este disponibil pentru audiție pe platformele de streaming online, de tipul Spotify, sau pe site-ul casei de discuri