Care este criteriul după care o carte tipărită ajunge şi carte vorbită?

Criteriile? Să-ţi vină s-o păstrezi, s-o poţi citi/asculta cu aceeaşi plăcere şi altă dată, să aibă poveste, să fie scurtă, să găsim vocea pe măsura poveştii. Mă refer la colecţia „Audiofiction“, aşa au fost alese: Metamorfoza, Moartea lui Ivan Ilici, Prăbuşirea Casei Usher, Mantaua, Rashomon, Bartleby. La „Eseistică“ se complică puţin lucrurile, se restrînge publicul şi atunci alegerea textelor devine ceva mai dificilă. Celelalte colecţii („Ascultă şi învaţă“, „Teatru“, „Memorialistică“, „Self Help“) sînt crude încă, dar avem cîte un bestseller în fiecare dintre ele: O scurtă istorie a românilor povestită celor tineri, Contrabasul, Jurnalul unei fete greu de mulţumit, În sfîrşit, nefumător.

Există voci de succes care determină vînzarea unui audiobook?

Da. Vocea care ştie să spună povestea, să ne rupă de lumea asta, să ne ducă de mînă frumos şi să ne piardă în lumea din carte. Cei care reuşesc să ne citească astfel o carte sînt puţini. E o încercare şi pentru actori. N-au voie să joace, trebuie să transmită textul cu o anumită discreţie, dar să păstreze toate sensurile şi subtilităţile lui. Mi s-a spus că nu-i chiar uşor. Sînt foarte atentă cînd trimit textul unui anumit actor. Acum ştiu ce le-ar plăcea, ce li s-ar potrivi domnilor Victor Rebengiuc, Răzvan Vasilescu, Marcel Iureş, Ion Caramitru, Marian Rîlea, doamnei Irina Petrescu, maestrului Radu Beligan. Dar abia aştept să descopăr o voce nouă.

Ce preferă românii: CD-ul sau formatul mp3?

Cei-cu-căştile-în-urechi preferă, evident, formatul mp3, iar colecţionarii îşi doresc obiectul audiobook, care, nu ştiu dacă ai observat, arată din ce în ce mai bine. 

Mihaela Coman este director general al Humanitas Multimedia. Titlu în curs de apariţie: Însemnări din subterană de F.M. Dostoievski, în lectura lui Răzvan Vasilescu. Mai multe pe site-ul editurii.

a consemnat Marius Chivu.