Antibiografice

Publicat în Dilema Veche nr. 436 din 21-27 iunie 2012
Un jurnal impersonal jpeg

Să recunoaştem, e un mare curaj să scrii o carte despre biografia unui scriitor fără biografie, fie ea şi o antibiografie. Să scrii – la urma urmelor – despre cei 10 ani activi din viaţa unui scritor cu o identitate multiplă (românească, evreiască, franţuzească) şi cu un gust mărturisit pentru pseudonime, aplecare căreia, totuşi, i-a ţinut piept cum a ştiut mai bine. Să scrii biografia unui antibiografic neuitînd o clipă că partea ei cea mai spectaculoasă a fost scrierea cîtorva cărţi, dintre care una excepţională, deşi unora nu le-a plăcut. Să ştii, din capul locului, că scrierea acelei biografii „a unui autor implicat atît de activ în lupta împotriva naraţiunii auto(biografice)“ ar putea fi ilegitimă şi, totuşi, s-o duci pînă la capăt minuţios, selectiv, verificînd nu doar sursele unor fapte, ci chiar plauzibilitatea unor gesturi, situaţii, întîlniri... Iată cîteva forme de curaj critic, dar şi scriitoricesc, pe care Doris Mironescu şi le-a asumat în Viaţa lui M. Blecher. Împotriva biografiei (Editura Timpul, 2011) – o biografie antibiografică (refuzînd, adică, orice determinism, fie el şi unul psihologic, şi privilegiind interioritatea, nu exterioritatea, cum ne-am aştepta) ce mizează pe semnificaţii, pe imponderabile şi pe asumarea unei forme de intimitate creatoare ce nu poate şi nu trebuie explicată.

N-am fost mereu de acord cu idiosincraziile criticului de la Iaşi (de pildă, chestiunea identităţii mi s-a părut mereu esenţială la Blecher, iar „denunţarea naraţiunii biografice“ – o fază secundă, legată de instalarea implacabilă a bolii şi de conştiinţa morţii iminente). Nu pot însă să nu recunosc coerenţa construcţiei eului biografic, empatica restituire a figurii interioare a acestuia. Dacă Doris Mironescu şi-a propus să reconstituie – utopic şi eroic – figura ataşantă a lui Blecher aşa cum s-a conturat ea mai ales din corespondenţă, din relaţia cu familia, din prieteniile (Geo Bogza, Mihail Sebastian, Pierre Minet, pictoriţa Lucia Demetriade-Bălăcescu) şi iubirile sale (mai ales Maria Ghiolu), atunci criticul a reuşit, fără îndoială, în cel mai neostentativ mod cu putinţă. Figura lui Blecher – pe care Doris Mironescu n-o regăseşte în nici un portret din epocă (există, cred, unul, reprodus în Dicţionarul general al Literaturii Române, editat recent de Academia Română) – o putem găsi în cele mai mici detalii ale ei în acest eseu biografic despre un om care a trăit mai ales ca să-şi încheie opera. Raportul între viaţa trăită şi scris apare cumva inversat, căci „viaţa trăită“ (postum) a cărţilor sale – exegeza adevărată şi nenumăratele traduceri – a răsturnat proporţiile iniţiale.

Acesta e, într-un fel, şi lucrul care relativizează biografia obişnuită, cronologică şi „tîmpit-burgheză“ (cum ar zice Blecher) pe care Doris Mironescu o respinge. Ce să scrii despre viaţa unui scriitor care n-a prea avut viaţă (dar a avut mari prieteni!) şi cum să omiţi, ca autor al unei antibiografii exemplare, suferinţa atroce la care Blecher a fost supus în ultimii săi ani de viaţă, cu atît mai mult cu cît şi scriitorul a făcut-o? Doris Mironescu nu are un răspuns, poate de aceea demersul său minuţios şi subtil care reface o lume provincială (cea a unui Roman moldav în care şi Blecher, şi biograful său s-au născut), un spaţiu încremenit, unde însă emblemele modernităţii (cinematograful, gramofonul, jazzul, telefonul, călătoriile spre pol) sînt chestionate şi ironizate. În această lume binecunoscută (şi cu atît mai neliniştitoare) îşi fixează antibiograful critic personajul ataşant, un etern adolescent la care gîndirea magică nu s-a estompat pînă tîrziu, şi tot aici îl regăseşte scriindu-şi ultimele cărţi înainte de moarte. Între cele două perioade în insolitul Roman, el cunoaşte miraculosul Paris, atlanticul Berck şi asepticul Leysin helvet, Bucureştii prietenilor şi Braşovul cristalizat în jurul revistei Frize. Doris Mironescu urmăreşte simultan peregrinările lui Blecher printr-o Europă stînd să ia foc, dar şi ecourile lui în literatura română, care îl recuperează abia prin 1970: „Atunci cînd îi va dedica acestuia unul dintre «ferparele» sale din Alţi doi ani pe un bloc de gheaţă (1974), Radu Cosaşu va vedea în Berck «unul dintre cele mai importante oraşe, o capitală, o capitală a suferinţei şi durerii». Dubletul antagonic Paris-Berck, prefigurat de Blecher în cărţile sale, se vede împlinit prin lectura atît de elocventă a lui Cosaşu: capitala modernităţii primeşte replica din partea capitalei bolii.“

Avem, astfel, în Viaţa lui M. Blecher. Împotriva biografiei o biografie a operei şi o antibiografie a marelui bolnav, contopite de această gîndire magică pe care criticul o socoteşte esenţială pentru Blecher şi de „doctrina irealităţii imediate“ formulată încă din aforismele din Insinuări şi care structurează principalul roman blecherian. Dinamitînd clasica biografie cronologică şi înlocuind-o cu o mai interesantă biografie a operei lui Blecher, Doris Mironescu reuşeşte să dea unul dintre portretele cele mai suprarealiste ale lui Blecher. Un portret heteroclit, discontinuu, bizar pe alocuri, în care sînt importante, în egală măsură, cărţile antume şi postume, obiectele din jurul scriitorului („buimăcite ca un om luat noaptea din pat“), desenele neliniştitoare, ascunse de părinţi după moartea lui, pastrama trimisă de mama lui Blecher lui Geo Bogza, romanul iubirii cu Maria Ghiolu, şosetele lui Fred Vasilescu, „tîmpita burghezie“, hotelul din Leysin, cinematograful Brand din Roman, invenţiile blecheriene şi „mediumnice“ ale Soranei Gurian... Un portret scris cu talent literar, migălos şi „adevărat“, care va fi pomenit des de-acum înainte, de cîte ori se va scrie despre „suferinţele tînărului Blecher“. 

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Farmacia din grădină. Rolul legumelor în prevenirea unor boli foarte grave, explicat de un renumit cercetător român
Legumele și verdețurile din grădină au efect terapeutic, cu atât mai puternic cu cât ele sunt produse în sistem tradiţional. O spun specialiştii în horticultură care s-au convins, în urma unor studii, că organismul uman preia din roadele pământului o gamă largă de substanţe care ne menţin sănătatea
image
Motivul incredibil pentru care au fost terorizați niște români în Mexic. „I-au adus pe unii agitați, cu arme”
Mexic e o destinație exotică la care visează numeroși români, dar fără să știe riscurile la care se expun. În primul rând, de multe ori vameșii mexicani le interzic accesul și îi expulzează imediat ce coboară din avion. Când totuși le este permis să viziteze țara, au parte de surprize neplăcute
image
Eroarea celor care plâng după industria comunistă. Economist: „Avem una dintre cele mai complexe economii din lume”
Contrar nostalgicilor care plâng după baza industrială moștenită din comunism, România astăzi una dintre cele mai complexe economii din lume, susține economistul Radu Nechita, citând un studiu de la Harvard. El explică de ce industria comunistă era una falimentară

HIstoria.ro

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.
image
Un proces pe care CIA l-a pierdut
În toamna lui 1961, CIA se mută din Washington în noul şi splendidul sediu de la Langley, Virginia.