Cel mai rapid roman din lume

Publicat în Dilema Veche nr. 462 din 20-26 decembrie 2012
Cel mai rapid roman din lume jpeg

Motto: „Acest roman a fost scris de 53 de autori şi a fost realizat în 9 ore, 5 minute şi 8 secunde, de la momentul startului pînă la apariţia primului exemplar tipărit.“  

● Moş Crăciun & Co., Editura ART, 2012. 

Conceput de Asociaţia culturală Aedificatio şi Editura Art, împreună cu Link Associates – The High Stakes Communication, cu sprijinul Universităţii Bucureşti, proiectul celui mai rapid roman din lume s-a desfăşurat sîmbăta trecută, 15 decembrie, în două laboratoare ale Facultăţii de Matematică echipate cu calculatoare, cu toţi cei 53 de scriitori* prezenţi in situ. Presa a avut acces nelimitat pe toată durata evenimentului, jucînd şi rol de observator, căci proiectul a vizat ca recordul să fie înregistrat în Guinness Book. De altfel, protocolul validării şi omologării acestui record (lucru care ar urma să aibă loc în Ajunul Crăciunului) a cerut ca procesul scrierii romanului să fie cronometrat de un arbitru oficial şi filmat integral, o echipă de operatori şi fotografi de la Veioza Arte fiind cei care au documentat întregul eveniment.

Acestea fiind datele aşa-zis tehnice ale proiectului, elaborarea subiectului romanului a revenit celor patru naratori principali: Gabriel H. Decuble, Florin Iaru, Răzvan Ţupa şi subsemnatul, care, în ceva mai mult de o oră, au ales titlul, au conturat personajele, au stabilit teatrul acţiunii romanului şi au împărţit naraţiunea în 53 de momente/secvenţe/episoade care au fost apoi comunicate şi distribuite scriitorilor împărţiţi în patru echipe conduse de cîte unul dintre cei patru naratori principali. Elaborarea subiectului şi scrierea în sine a romanului a durat 5 ore şi 35 de minute, restul timpului fiind necesar redactării, editării şi tipăririi.

Fără a intra în detalii şi analize, ţin să spun cîte ceva şi despre subiectul acestui roman (citit la această oră, prin forţa şi viteza împrejurărilor, doar de o mînă de oameni), un „roman cu români“ care vorbeşte, cu empatie şi umor, despre România vremurilor noastre. Acţiunea romanului se petrece în Ajunul Crăciunului acestui an, deci în viitorul cît se poate de apropiat, după Sfîrşitul Lumii, care n-a venit nici de data aceasta, şi este plasată într-un Bucureşti ce trece, în plină criză, prin frenezia de dinaintea Crăciunului, cînd oamenii se află, fiecare, în goana după ceva, cînd nu le mai ajunge timpul pentru a-şi împăca jobul cu viaţa privată, pentru a-şi îndeplini atribuţiile de serviciu şi/sau dorinţele personale. Plasate în medii şi locuri cît se poate de variate: mall, spital, birouri, apartamente, biserică, parcuri, autobuze, stradă şi canale, întîmplările picareşti-urbane ale acestui roman de sărbători implică personaje la fel de diferite, dar recognoscibile din societate: corporatişti, ONG-işti, vedete, studenţi, profesori, preoţi, medici, dealeri, jurnalişti, taximetrişti, aurolaci, inclusiv cîteva animale (şi nu doar maidanezi). Întîmplările prin care trec, în ziua Ajunului Crăciunului, cele aproximativ zece personaje principale şi celelalte, nenumărate, episodice se intersectează şi se influenţează reciproc, astfel că, deşi construit şi scris modular (fiecare capitol funcţionează ca o povestire în sine, o piesă dintr-un puzzle mai mare, dar care are propriul desen), varianta finală a acestui roman colectiv este (aş zice surprinzător de) închegată, omogenă, coerentă. Cu micile, inevitabile, inadvertenţe, care nu fac decît să sporească umorul acestei cărţi, altfel deloc lipsite de momente lirice, dramatice, groteşti sau simbolice, căci, deşi scris în cheie realistă, romanul are momentele lui de fantezie şi delir.

(Aş face aici o paranteză pentru a sublinia disponibilitatea, entuziasmul şi spiritul de echipă al scriitorilor – cu vîrste cuprinse între 20 şi 62 de ani; debutanţi sau, vorba clişeului, clasici în viaţă – care, după cum a remarcat şi Florin Iaru, au lăsat deoparte orgoliile pentru a lucra împreună, pentru a dezvolta personaje şi conflicte primite de-a gata şi a fi coordonaţi vreme de cîteva ore scriind un roman-experiment care va avea partea lui de glorie literar istorică şi, cred eu, şi comercială.)

Primele reacţii – de pe bloguri, conturi de Facebook sau comentarii pe site-uri – apărute imediat după mediatizarea acestui proiect (multe chiar în timp ce proiectul era în plină desfăşurare) au fost cît se poate de variate şi, astfel, semnificative, fiecare în felul lor. Căci acest experiment literar s-a transformat, prin actul reacţiei şi nu al receptării propriu-zise (dat fiind că era vorba de un work in progress), într-un experiment social. Unele dintre reacţii, cele care se luau foarte în serios şi considerau producerea colectivă a unui roman drept "demitizare a actului scrierii", spre exemplu, denotau o percepţie limitată asupra literaturii. O să spun doar atît: literatura/arta este, dintotdeauna, şi experiment; literatura presupune deopotrivă convenţie, joc şi chiar constrîngeri formale; literatura nu se produce într-un unic, singur fel şi nu depinde de numărul celor implicaţi în proces. Alte reacţii găseau în ideea de viteză argumentul suprem pentru inevitabilul eşec estetic al romanului, neţinînd cont de caracterul colectiv al proiectului care presupunea scrierea unui episod gata schiţat cu personaje gata conturate în trei-patru pagini avînd la dispoziţie patru ore. Asta nu înseamnă cîtuşi de puţin un ritm al creativităţii bune irealizabil. Alte reacţii, stupide sau absurde de-a dreptul, erau lamentaţii privind "pîngărirea" spaţiului de la Facultatea de Matematică (altfel singurul loc potrivit, dpdv al infrastructurii, proiectului care avea nevoie de cîteva laboratoare echipate cu suficiente calculatoate) prin această scriere literară colectivă. Ca şi cum literatura, pe lîngă matematică, ar fi o activitate impură. Altfel, înainte de a fi citit sau măcar răsfoit, romanul a mai fost judecat, cu hiperseriozitate, şi după titlu (voit comercial, dar şi suficient de "încăpător"),  şi după copertă (voit kitschy), şi contestînd calitatea de scriitori a unor nume (ca şi cum pentru a fi scriitor îţi trebuie patalama de la vreo instituţie), nu doar după numărul de coautori sau timpul în care a fost scris, arătînd că pretenţiile exigenţei sînt, uneori, invers proporţionale cu inteligenţa, curiozitatea nu supravieţuieşte prejudecăţilor şi frustrărilor, iar simţul umorului a sucombat din lipsă de exerciţiu.

Scris şi tipărit sîmbătă, intrat în librării marţi, lansat miercuri, textul de faţă, apărut astăzi, joi, deşi nu este o recenzie, poate fi considerat, totuşi, primul semnal consistent pe print dedicat celui mai rapid roman din lume. Asta dacă, între timp, lumea a supravieţuit propriului sfîrşit profeţit de mayaşi.   

* Leonard Ancuţa, Diana Bădică, Lavinia Bălulescu, Lavinia Branişte, Anca Bucur, Marius Chivu, Laurenţiu Constantin, Bogdan Coşa, Andrei Crăciun, Augustin Cupşa, Silviu Dancu, Gabriel H. Decuble, Adrian Diniş, Luca Dinulescu, Cosmin Dragomir, Gruia Dragomir, Florin Dumitrescu, M. Duţescu, Mihail Gălăţanu, Adrian Georgescu, Silviu Gherman, Adela Greceanu, Mugur Grosu, Ioan Groşan, Florin Iaru, Marieva Ionescu, Cristina Ispas, Cosmin Manolache, Maria Manolescu, Eusebiu Matei, Marin Mălaicu-Hondrari, Mitoş Micleuşanu, Iulia Militaru, Dmitri Miticov, Oana-Cătălina Ninu, Radu Niţescu, Veronica Plăcintescu, Dan Pleşa, Matei Pleşu, Mihai Radu, Ana Maria Sandu, Elena Stancu, Bogdan-Alexandru Stănescu, Alexandru Al. Şahighian, Livia Ştefan, Cecilia Ştefănescu, Silvia T., Simona Tache, Iulian Tănase, Alex Tocilescu, Răzvan Ţupa, Luiza Vasiliu şi Anca Vieru.  

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
„Tobol”, arma secretă a lui Putin care bruiază semnalul GPS . Unde este plasată?
O arma secretă a Rusiei ar bruia sistemul GPS de navigație prin satelit al avioanelor și navelor comerciale, în regiunile din Marea Baltică, Marea Neagră și estul Mării Mediterane, potrivit The Sun.
image
Marea Britanie este „pe picior de război”. Ce anunț a făcut premierul Rishi Sunak din Polonia | VIDEO
Aflat într-o vizită oficială în Polonia, premierul britanic Rishi Sunak a declarat marţi că va creşte bugetul pentru apărare până la 2,5% din PIB. Sunak a subliniat că Marea Britanie „nu se află în pragul războiului”, ci „pe picior de război”.
image
„Pitești, am auzit că îți plac dungile”. O reclamă Sephora jignește miile de victime ale Experimentului Pitești. Reacții acide
Sephora România, filiala celebrului lanț francez cu produse de înfrumusețare și parfumuri, a postat pe pagina de Facebook și pe Instagram o reclamă jignitoare asociată cu teribila închisoare Pitești, unde mii de deținuți au fost torturați de comuniști. Postarea a fost ștearsă după câteva ore.

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.