Debutanţi la proza scurtă

Publicat în Dilema Veche nr. 466 din 17-23 ianuarie 2013
Debutanţi la proza scurtă jpeg

● Maxim Blum, O junglă ca toate celelalte, Editura Humanitas, 2012.
● Laura Aprodu, Amintiri din casa scării, Editura Humanitas, 2012.    


De cîţiva ani, proza scurtă, care înregistrează doar cîteva volume pe an, are mare noroc cu acest concurs de debut sponsorizat de UniCredit Ţiriac Bank, cu sprijinul bibliofagia.ro şi Editura Humanitas. Ajuns acum la a cincea ediţie, întîmplarea a făcut chiar ca două manuscrise cu proză scurtă să fie premiate şi publicate la tîrgul de carte din toamnă. Tot anul trecut, Adrian Buzdugan, debutat în 2010 cu volumul de „povestiri ultimative“ Capela excomunicaţilor, a publicat romanul Citadela de fier (Tracus Arte), devenind astfel, dacă nu mă înşel, primul scriitor debutat în cadrul acestui concurs care ajunge să publice a doua carte. De altfel, volumul său de povestiri primise o nominalizare (din partea USR) şi cîştigase în 2011 nu mai puţin de trei premii pentru debut, performanţă, din nou, singulară, printre debutanţii concursului UniCredit Ţiriac, semn că, acolo unde există un proiect şi perseverenţă, lucrurile chiar pot depăşi aşteptările. (Măcar în paranteză fie lăudată iniţiativa acestei bănci, singura care, nu doar că se implică şi în promovarea artelor vizuale, dar, iată!, sprijină şi literatura română.)

Volumul lui Maxim Blum, O junglă ca toate celelalte, cuprinde treisprezece proze scurte împărţite în două secţiuni foarte diferite între ele: prima dintre acestea şi cea mai consistentă, „Omul-far“, adună povestiri în sensul narativ convenţional; în vreme ce a doua parte, „Poveşti adevărate“, este compusă dintr-o serie de sketch-uri absurd-onirice pe teme politice, hasidice sau monden-artistice. Cartea se deschide cu un fel de parabolă politică, „În apărarea sensului simbolic“, în care proiectata statuie gigant din bronz a unui dictator, (supra)numit „Marele Om“, se dovedeşte a fi un eşec ingineresc şi este plasată într-o Piaţă a Republicii, dar nu pe un soclu, ci culcat, de-a curmezişul pieţei: „Aşa cum stătea pe spate, cu braţul drept ridicat, Marele Om părea că se străduieşte să oprească o hemoragie nazală. Dar chiar şi aşa statuia era impresionantă. Veneau oameni din toată ţara să o vadă, ba chiar şi din străinătate“. Devenită loc de pelerinaj, apărată chiar de un dispozitiv de pază, statuia se dovedeşte însă, printr-un concurs de împrejurări naturale, că funcţionează ca o capcană a morţii. Deşi poate fi prevenită, moartea este acceptată (apoi muşamalizată şi despăgubită de autorităţi) doar pentru a nu perturba simbolistica monumentului.

Povestirea „O viaţă nouă“ schimbă registrul grav al parabolei cu umorul a ceea ce poate fi o satiră a practicilor vrăjitoreşti: un vraci african, ajuns la Bucureşti pe urmele fiului transferat la un club de fotbal, descoperă cu totul alte beneficii ale transferului în trupuri străine. „Specii dispărute“ este un fel de distopie eco: o specie de peşti (numită frumos Plaphusia Miranda) este salvată de la dispariţie cu ajutorul sîngelui uman recoltat în spitale. În Pianistul, un mare instrumentist (al cărui prenume aminteşte de Chick Corea) ratează înregistrarea live a unui concert din cauză că, ceea ce el fredonează în gînd, este captat de microfoane. Hămăitul incontrolabil al pianistului care-şi compromite, astfel, magistralele interpretări poate fi „citit“ şi în cheia simbolică a geniului interpretativ ce nu poate fi imortalizat pe bandă.

Ultima povestire a primei secţiuni, care îi împrumută şi titlul, este cea mai consistentă şi cea mai valoroasă din volum. Construită, indirect, ca o (pseudo)hagiografie a unui scriitor SF din perioada comunistă, cu un final neaşteptat care îi dă brusc un caracter noir, „Omul-far“ este exact tipul de povestire care ar fi făcut frecventabil volumul colectiv Romania Noir. O antologie de povestiri mystery & thriller (editori George Arion şi Bogdan Hrib, Crime Scene Publishing, 2011). Theodor Ghimbeanu, personajul a cărui înmormîntare deschide povestirea, este figura cea mai importantă a SF-ului românesc, iar povestea lui o aflăm, prin analepsă, cu ajutorul lui Liviu, un tînăr participant la şedinţele unui cenaclu science-fiction. Ce mi se pare cu adevărat important la această povestire este insight-ul foarte bun pe care Maxim Blum îl are în lumea SF-ului.

Cenaclurile, revistele şi premiile de gen; faptul că scriitorii provin din rîndul inginerilor şi medicilor; frustrările, pasiunea şi mîndria, dar, mai ales, felul în care aceştia, de obicei, se autoamăgesc cu arta lor narativă (care, de cele mai multe ori, este doar o pastişă); implicaţiile ideologice ale genului în perioada comunistă cînd se bucura de o libertate mai mare din partea cenzurii – toate acestea conturează o imagine foarte reală a lumii SF-ului: „Majoritatea celor care se adunau în sala rece şi igrasioasă a fostului cinematograf muncitoresc nu aveau, la drept vorbind, nici urmă de talent literar. Dintre aceştia, o parte se încăpăţînau totuşi să scrie... Comentariile textelor atingeau chestiuni ştiinţifice şi filozofice complicate. Se vorbea despre teoria relativităţii, geometria fractalilor, maşina Thuring şi a patra lege a roboticii a lui Luben Dilov... Deşi în acea perioadă Theodor Ghimbeanu nu mai frecventa cenaclul pe care-l fondase, numele şi premiile sale continuau să reprezinte un prilej de mîndrie.

După revoluţie, în timpul nesfîrşitelor dezbateri despre reaşezarea valorilor, numele său fusese des pomenit în revistele literare serioase. Cîţiva tineri critici îl propulsaseră în rîndul marilor scriitori ignoraţi pe nedrept. Într-un articol din România literară, unul dintre ei îl prezentase drept «o combinaţie explozivă de Gabriel García Márquez, Ray Bradbury şi George Orwell»...“ Acest Theodor Ghimbeanu chiar se dovedeşte a fi un adevărat personaj: îl cunoscuse pe Hemigway la Madrid pe vremea cînd fusese corespondent de război, publicase o carte de succes, apoi fusese cenzurat de comunişti, făcuse compromisuri etc., oricum povestea vieţii şi a operei bătrînului scriitor este plină de lumini şi umbre, de reuşite şi decăderi, şi nu ni se dezvăluie cu totul decît la final, cînd un teribil secret ameninţă să fie făcut public iar tînărul fan decide să-i salveze memoria cu un gest radical.

Evoluînd între parabola politică, distopia eco şi scenariul noir, între fabula livrescă şi falsa biografie, între schiţa absurdă şi poemul oniric, istoriile ingenioase, stranii sau doar simpatice, ale ficţionarului miniaturist Max Blum sînt scrise simplu şi curat, fără ornamente stilistice. Spre deosebire de el însă, Laura Aprodu, cealaltă debutantă în proză scurtă a concursului UniCredit, are o abordare stilistică nu atît predominant realistă, cît mai colorată, folosind mult oralitatea, limbajul familiar, cu multe inversiuni şi, în general, cu o stilistică mai lucrată, uşor emfatică (îndrăznind chiar cîteva jocuri livreşti/meta-textuale), urmărind de fiecare dată efectele umoristice şi accentuînd trăsăturile personajelor ori derizoriul situaţiilor.

Deşi numerotate precum capitolele unui roman, cele şaisprezece proze ale Laurei Aprodu nu au, în afara stilisticii spumoase, prea multe în comun. Prozele, cele mai multe dintre ele, funcţionează mai degrabă ca pretexte narative „croşetînd“ întîmplări banale din existenţa cotidiană (un personaj intenţionează să scrie „un roman în care nu se petrece nimic“), altele sînt mai degrabă nişte reportaje de mediu uşor dramatizate sau portrete dezvoltate sub forma unor mici biografii de oameni simpli, din cartier sau de pe scara blocului. Aşa cum se pronunţă vocea narativă, în două locuri, nu e vorba despre „fapte cu însemnătate“ iar „viaţa e o chestiune de retorică“. Laura Aprodu are vervă de povestitor, aude vocile personajelor şi are simţul detaliilor, ca şi pe cel al derizoriului cotidian, îi lipseşte deocamdată anvergura – răbdarea de a sonda mai mult şi de a dezvolta destinele şi întîmplările pe care, în acest volum de debut, le povesteşte atît de zglobiu.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Germania a arestat doi cetăţeni ruşi care ar fi conspirat să atace o bază militară americană
Doi cetățeni ruși au fost arestați în sudul Germaniei, fiind suspectați că au plănuit atacuri de sabotaj împotriva unor instalații militare americane, au anunțat joi procurorii germani.
image
O româncă se judecă de zece ani cu Elon Musk. Inițialele numelui său sunt pe acumulatorii mașinilor Tesla Model S
Brașoveanca Cristina Bălan a fost un inginer de mare viitor la Tesla, dar a fost concediată pentru că a atras atenția asupra unor defecte de fabricație. După zece ani încă se judecă cu Elon Musk
image
Cum arată interiorul „celei mai scumpe case” din lume, cu 100 de camere. Pentru ce sumă fabuloasă este scoasă la vânzare VIDEO
Castelul vast Chateau d'Armainvilliers din Seine-et-Marne, Franța, considerat a fi cea mai scumpă casă din lume, este scos la vânzare pentru 363 de milioane de lire sterline, potrivit Express.co.uk.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.