După douăzeci de ani

Publicat în Dilema Veche nr. 869 din 3 - 9 decembrie 2020
Scriitorii, rudele mele maghiare jpeg

Săptămîna asta se împlinesc douăzeci de ani de cînd scriu săptămînal cronici de carte. Am debutat, impulsionat de Ioana Pârvulescu, în România literară nr. 48/2000 cu o recenzie scrisă de mînă la o carte de poezie; o perioadă am scris, în paralel, şi în Observator cultural, iar din 2007 am început să scriu, alternativ cu Simona Sora, în Dilema veche. O vreme am ţinut, la invitaţia lui Cezar Paul-Bădescu, o rubrică de carte şi în Adevărul literar şi artistic, în alte reviste am scris doar ocazional. Conform arhivei mele, în aceşti douăzeci de ani am semnat puţin peste o mie de recenzii (peste şase sute numai în această rubrică), majoritatea despre cărţi scrise de autori români. S-ar fi adunat cîteva volume de recenzii, însă am considerat dintotdeauna că valoarea lor este exclusiv publicistică. Nu m-am considerat niciodată critic, doar cronicar literar.

Am scris suficient de mult încît să nu mă recunosc în mare parte dintre texte. Unele mi se par scrise de un recenzent mai bun (odată foloseam un vocabular mai bogat), din altele n-aş putea extrage mare lucru. Am scris, în funcţie de formatul rubricilor, şi recenzii de două mii de semne, şi recenzii de douăzeci de mii de semne. Unor scriitori le-am recenzat aproape toate cărţile publicate între timp, unora le-am recenzat o singură carte, despre alţii s-a întîmplat să nu scriu niciodată. De unele cronici sînt mîndru, în altele poate n-am „văzut” prea mult, iar în altele e posibil să fi fost nedrept sau, fatalitate, chiar să fi greşit. Uneori am exagerat şi cu entuziasmul, şi cu dezamăgirea; am fost excesiv de precaut, dar şi mult prea sigur pe mine. E o meserie în care devii mai bun pe măsură ce o practici şi oricum nu vei convinge pe toată lumea. Acumularea de cunoştinţe literare, rafinarea privirii critice, echilibrul în evaluare necesită timp.

Aşa cum e nevoie de timp ca să te lecuieşti de un anume orgoliu al puterii pe care ţi-l conferă postura de a (crede că poţi) decide valoarea unei cărţi. Critica de întîmpinare e o muncă de echipă (e nevoie de mai mulţi recenzenţi pentru a întîmpina cum se cuvine o carte), dar cînd eşti tînăr ţi se pare că fiecare cronică negativă îţi consolidează un anume statut. Cu timpul, am ajuns să cred că nu merită să investeşti timp în cărţi mediocre, cel mai bun tratament este ignorarea şi, oricum, cronicile negative fac cartea atractivă, au parte de o audienţă nejustificat de mare şi atrag reacţii dintre cele mai neplăcute (fie entuziasm tembel, fie dispreţ vecin cu calomnia). Devine frustrant la un moment dat ca renumele tău să fie legat de astfel de texte sau abia ca acestea să fie citite/citate. În general, nu mi-a făcut plăcere să scriu cronici negative şi m-am simţit jenat. Acum, încerc să le evit cu totul.

În aceşti ani, am văzut cărţi extraordinare fără noroc şi uitate pe nedrept, cărţi redescoperite miraculos, cărţi mediocre premiate şi traduse, bucurîndu-se de un succes nemeritat şi inexplicabil. E straniu cum cărţile par că au un destin al lor, indiferent de numărul şi calitatea celor care le citesc, le iubesc sau cred în ele. De asemenea, am văzut scriitori crescînd şi trecînd graniţele, am văzut scriitori rătăciţi, plafonaţi sau epuizaţi, unii au dispărut din literatură, alţii s-au întors, unii au murit prematur. Am văzut scriitori schimbînd genurile literare, devenind ideologi, activişti sau funcţionari în instituţii culturale. E straniu ce căi pot urma carierele unor scriitori!

Mi-am văzut colegii de critică de întîmpinare renunţînd rînd pe rînd, intrînd în mediul universitar, retrăgîndu-se în cercetare sau în cu totul alte meserii. Există o anume singurătate a criticului de cursă lungă şi e nevoie de anduranţă ca să practici meseria asta ani în şir. Căci nu poţi scrie cu uşurinţă despre toate cărţile, nu despre toate cărţile ai şi ce spune, nu toate ţi se potrivesc, uneori simţi că rulezi aceleaşi tipuri de recenzii. Curba entuziasmului variază, nu poţi fi mereu proaspăt, lucid, inspirat în formulări. Eşti predispus la greşeli neforţate, dar şi la reacţii nedrepte. Am fost acuzat de plagiat, incultură, impostură, oportunism, că nu citesc cărţile, că sînt superficial, mainstream sau chiar prea sexy pentru un critic literar serios. Indiferent cum ai scrie, dezamăgeşti pe cineva sau trezeşti suspiciuni.

Paradigma culturală s-a schimbat semnificativ în aceste două decenii în care cronica în foileton a lăsat locul selfie-ului cu coperta şi rating-ului cu steluţe: au dispărut suplimentele literare ale ziarelor, reviste culturale, blog-urile, cenaclurile. Cronica literară era ucenicie, acum e bază pentru cursurile de creative writing. Am început să scriu recenzii literare cînd nu-i cunoşteam pe scriitori, acum am ajuns să fiu conştient inclusiv de sexul lor. Înainte recenzam cărţi şi nume, acum recenzez teme scrise de scriitori bărbaţi sau de scriitoare femei. Am început să fac critică literară timorat de importanţa scriitorilor recenzaţi sau nesigur pe vreo teorie ori concept critic, acum scriu preocupat de neatenta folosire a unor termeni şi cuvinte neadecvate, de judecata ideologică de pe Facebook. Înainte greşeala făcea parte din regula jocului şi, eventual, primeai ameninţări cu bătaia, acum greşeala nu mai e un drept, rişti să fii ostracizat pe reţele sociale. Literatura, mediul, receptarea – toate s-au schimbat.

O mie de recenzii sînt arhisuficiente. Dacă mai continui o vreme, o fac din obişnuinţă şi nostalgie, preponderent despre cărți în traducere și preferențial despre cărți românești. Altfel, cred că am cam terminat aici.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Farmacia din grădină. Rolul legumelor în prevenirea unor boli foarte grave, explicat de un renumit cercetător român
Legumele și verdețurile din grădină au efect terapeutic, cu atât mai puternic cu cât ele sunt produse în sistem tradiţional. O spun specialiştii în horticultură care s-au convins, în urma unor studii, că organismul uman preia din roadele pământului o gamă largă de substanţe care ne menţin sănătatea
image
Motivul incredibil pentru care au fost terorizați niște români în Mexic. „I-au adus pe unii agitați, cu arme”
Mexic e o destinație exotică la care visează numeroși români, dar fără să știe riscurile la care se expun. În primul rând, de multe ori vameșii mexicani le interzic accesul și îi expulzează imediat ce coboară din avion. Când totuși le este permis să viziteze țara, au parte de surprize neplăcute
image
Eroarea celor care plâng după industria comunistă. Economist: „Avem una dintre cele mai complexe economii din lume”
Contrar nostalgicilor care plâng după baza industrială moștenită din comunism, România astăzi una dintre cele mai complexe economii din lume, susține economistul Radu Nechita, citând un studiu de la Harvard. El explică de ce industria comunistă era una falimentară

HIstoria.ro

image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.
image
Un proces pe care CIA l-a pierdut
În toamna lui 1961, CIA se mută din Washington în noul şi splendidul sediu de la Langley, Virginia.
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.