Fenomenologia sportului rege

Publicat în Dilema Veche nr. 747 din 14-20 iunie 2018
Fenomenologia sportului rege jpeg

● Simon Critchley, Faza cu fotbalul, traducere de Radu Paraschivescu, Editura Baroque Books & Arts, 2018. 

Dacă n-aţi judecat niciodată fotbalul prin gîndirea filozofică a unor Hegel, Husserl, Merleau-Ponty, Sartre, ­Nietz­sche, Habermas, Heidegger, Gadamer sau Lacan, o veţi face (sau nu) după ce veţi citi eseul acestui britanic pe nume Simon Critchley, profesor de filozofie la New School for Social Research din New York şi fan de-o viaţă al clubului Liverpool.

„La ce ne gîndim cînd ne gîndim la fotbal? Fotbalul înseamnă o mulţime de lucruri – o mulţime de lucruri complexe, contradictorii şi care se bat cap în cap: memorie, istorie, loc pe hartă, clasă socială, genul, în toate variaţiile lui tulburi (îndeosebi masculinitatea, dar tot mai des şi feminitatea), identitate familială, identitate tribală, identitate naţională, natura grupurilor (atît de jucători, cît şi de suporteri) şi relaţia adeseori violentă, dar uneori paşnică şi discret-admirativă, dintre grupul nostru şi altele“ – aşa îşi începe Simon Critchley excursul său inteligent, presărat în egală măsură cu jargon filozofic, date din istoria fotbalului şi anecdote personale de microbist incurabil. Ambiţia lui este să creioneze o fenomenologie a acestui sport care a trecut din epoca sa socialistă („fotbalul este baletul clasei muncitoare“) în cea capitalistă, cu structură corporatistă şi transnaţională (FIFA) şi, fatalmente, coruptă. „Cum negociem contradicţia dintre nevoia unei critici a fotbalului şi posibilitatea unei poetici a lui? Poate fi rezolvat conflictul dintre asociativismul şi socialismul pe care-l are forma fotbalului şi capitalismul agresiv al fondului său?“, se întreabă Simon Critchley, care alege să se concentreze asupra poeticii fotbalului, pe care-l consideră mai meditativ şi mai contemplativ decît multe alte sporturi, descriindu-i natura controversată prin rezonanţa cu textele fenomenologilor mai sus amintiţi.

Veţi găsi în această carte nu doar informaţii surprinzătoare (cuvîntul „soccer“, din lat. soccius, este de fapt un termen britanic, folosit în Regatul Unit pînă în 1970, cînd a fost abandonat, fiind însă deja exportat pe terenul american), dar mai ales fraze şi formulări sofisticate, preţioase sau poetice care, scoase din context, te umplu de nedumerire şi/sau încîntare: „fotbalul defensiv italian oferă bucurii dialectice“, „fotbalul vorbeşte despre schimbările care apar în experienţa timpului“, „trecutul unui meci se uită repede şi uneori este greu de recuperat“, „poetica fotbalului este apotropaică“, „jocul are întîietate în faţa conştiinţei jocului“, „jucătorii nu sînt definiţi de intențiile lor subiective într-un joc care nu e explicat de forţe cauzale obiective“, „mingea dă impresia că are potenţial de viaţă“, „fotbalul este un act constant de mimesis sau de imitaţie productivă“, „trebuie să te gîndeşti la fotbal ca la un teatru al diferenţierii identitare, unde diferenţa este dată de distanţa dintre teorie şi praxis“, „calitatea sacră a fotbalului constă în diverse elemente aparent infantile, cum ar fi culoarea tricourilor“, „fiinţa jucătorilor nu este fiinţă-în-sine, ci fiinţă-pentru-noi, mediată prin spectatori şi reclamînd cunoaşterea care să le afirme existenţa“, „antrenorul poate părea ca o figură mesianică, ca un Iisus răstignit sau ca un nou Lazăr“ şi, preferata mea, „fotbalul, de obicei, vorbeşte despre cum e cînd pierzi“.

Cum elegant îşi descrie intenţia de a se apleca exclusiv asupra „încîntării“, creionînd „doar“ o poetică a experienţei fotbalistice, finalul cărţii îl aduce însă pe Simon Critchley şi într-o zonă ceva mai critică. „Sportul este sublimarea războiului civil“, spune el într-un ultim capitol în care vorbeşte puţin şi despre partea întunecată a balonului rotund. Şi continuă: „fotbalul oferă o organizare legală a violenţei“, consolidează unui soi de tribalism la nivelul cluburilor, naţionalism la nivelul ţării şi colonialism la nivel continental (cluburile oligarhilor transferă, transformînd în marfă, jucători de culoare), are o natură patriarhală, discriminatorie sexual şi rasial. Simon Critchley nu insistă, dar pare în măsură să scrie şi o astfel de analiză.

Faza cu fotbalul (cu titlul original carverian What we think about when we think about football) este o carte inteligentă – al cărei traducător, Radu Paraschivescu, şi-a dorit mult victoria, făcînd faţă cu brio driblingurilor jargonului filozofic – şi, dacă asta căutaţi, te ajută să meditezi ceva mai mult în timpul meciurilor Campionatului Mondial din Rusia. Care începe chiar astăzi cu un meci între Rusia şi Arabia Saudită. Asta apropo de „organizarea legală a violenţei“.

***

Simon CRITCHLEY
Faza cu fotbalul (fragment)

Spectatorii ştiu cum evoluează meciul şi cam în ce fel o să se termine. Jucătorii se pierd în vîrtejul meciului. Dacă joacă bine, se investesc cu totul în fazele de joc. Însă spectatorul e un lucru aparte, care participă de la o distanţă absolută, ce-l absolvă de implicarea în activitatea frenetică de pe teren. Uneori spectatorii se simt mulţumiţi dacă echipa lor cîştigă la scor şi se dezlănţuie frenetic, chit că pentru scurtă vreme, cînd unul dintre jucători înscrie. Însă adeseori ne uităm la meci cu o presimţire de rău augur. Distanţa contemplativă poate fi o distanţă a neliniştilor. Preluînd un gînd al clasicistei Mary Lefkowitz, rolul spectatorului e acelaşi cu al zeilor din tragedia antică: asistă la acţiune, îi urmăresc desfăşurarea, ştiind din capul locului că lucrurile care se petrec nu sînt rodul unui eveniment neaşteptat sau un joc al întîmplării, ci o parte din maşinaţiile sorţii. În drama antică, îndeosebi la Euripide, zeii apăreau pe un dispozitiv teatral ca o macara deasupra scenei (mechane), ca nişte spectatori dintr-un stadion cosmic. De multe ori, sportivii dau impresia că sînt nişte jucării ale sorţii, incapabili să afecteze cursul dramei şi să-i schimbe deznodămîntul adeseori tragic, cu toate strădaniile lor intense, dînd impresia că sînt prinşi în păienjenişul pieirii.

E ca şi cum te-ai uita la dansul psihotic al lui Lucky, din primul act din piesa lui Beckett, Aşteptîndu-l pe Godot, cel căruia Pozzo îi spune „plasa“. Iar fanii presimt tot ce urmează să se întîmple şi se lasă la loc în scaune, simţindu-se stupefiaţi şi dezamăgiţi. De fapt, e mult mai grav, fiindcă atît timp cît meciul nu s-a terminat, măcar în cele cîteva minute de prelungire încă putem spera. Aşa cum o să arăt nu peste mult timp, în fotbal nu te omoară doar dezamăgirea, ci şi speranţa mereu reînnoită. Cel mai rău lucru al condiţiei de iubitor al fotbalului este tocmai acest cocktail oribil de presentiment şi speranţă.

Cei cărora le place fotbalul nu sînt o adunătură de huligani neghiobi, naţionalişti săraci cu duhul sau fascişti turbaţi. Nici vorbă. Pe de altă parte, nu sînt nici participant cvasi-nietzscheeni la o comuniune ritualică şi sacră. Sînt un public inteligent, adeseori extrem de bine informat şi critic, chiar dacă se dedau frecvent prostului-gust dus la extrem şi candorilor licenţioase ale parrhesiei. Sînt, de multe ori, experţi autentici, relaxaţi, cînd îşi spun părerea, şi nu se tem să emită judecăţi. Avem aici un public compus din oameni capabili de totalitate – care sînt în stare să vadă tabloul de ansamblu. După părerea mea, fotbalul oferă un exemplu profund de raţionalitate discursivă. Mai mult, poate că fotbalul este singurul domeniu de activitate umană în care filozoful şi teoreticianul social german Jürgen Habermas are dreptate cînd vorbeşte despre natura consensuală a acţiunii comunicative şi despre forţa argumentului superior. Ne susţinem echipa şi avem motive întemeiate s-o facem. Dar asta fac şi suporterii altor echipe.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.