În căutarea sursei "Garbis"

Publicat în Dilema Veche nr. 428 din 26 aprilie - 2 mai 2012
În căutarea sursei "Garbis" jpeg

Să tot fie vreo zece ani de cînd, ori de cîte ori o văd pe Ioana Diaconescu, o bat la cap să-şi strîngă în volum articolele despre scriitorimea română, Securitate, puşcărie, domiciliu forţat ş.a.m.d., publicate în România literară. Sincer să fiu, mi-era tare teamă că, după anii ’90, care ne-au torpilat cu memorialistica unor Ion Ioanid, Adriana Georgescu, Nicolae Steinhardt, Alice Voinescu, Ion Gavrilă-Ogoranu, Petre Pandrea, cînd ne-am familiarizat cu reeducările de la Piteşti şi Aiud, cu Sighetul, Jilava, Malmaison-ul, Gherla, Salcia, Periprava, cu alde Nicolschi, Ţurcanu, Bogdanovici, Ciolpan, Maromete, Crăciun, Pantiuşa, Goiciu, Enoiu, Pleşiţă, dar şi cu istoricul grupurilor de rezistenţă din Făgăraş, Banat, Bucovina, Dobrogea, Argeş, după zecile de volume de memorialistică editate la AFDPR, culegerile de documente publicate în ultimii ani sub egida CNSAS, INMER, IICCMER, la Polirom, Curtea Veche, Fundaţia Academia Civică ş.a., seriile de studii coordonate de Marius Oprea, Vladimir Tismăneanu, Silviu Petcu ş.a., sau realizate prin extraordinara osîrdie a unor cercetători ca Dora Mezdrea, Clara Mareş şi, slavă Domnului, încă mulţi alţi tineri de acelaşi redutabil calibru – după sutele de titluri de acest gen, deci, o nouă carte dedicată Scriitorilor în arhiva C.N.S.A.S. n-ar mai fi avut cine ştie ce forţă de impact.

Mă bucur că m-am înşelat. Oricît de multe culegeri documentare şi sinteze am avea, sîntem (încă) departe de senzaţia de saţietate şi dezabuzare de care se plînge adeseori junimea germană, rusă, israeliană, poloneză etc., cînd vine vorba de reexaminarea trecutului. Cartea Ioanei Diaconescu, subintitulată „Intelectuali urmăriţi informativ, arestaţi, condamnaţi, ucişi în detenţie 1946-1989“ – şi care-i cuprinde, în ordinea sumarului, pe Lucian Blaga, Constant Tonegaru, Vladimir Streinu, V. Voiculescu, Dinu Pillat, N. Steinhardt, Sandu Tudor, Alexandru Marcu, Mircea Vulcănescu, Ion Petrovici, Petre Ţuţea, Petre Pandrea, Ernest Bernea, Nicolae Carandino, Ştefan Baciu, Mircea Eliade, Emil Cioran, A.E. Baconsky, Marin Preda, Alexandru Ivasiuc, Dan Deşliu – ne oferă alternativ tot atîtea prilejuri de furie, sentimentalism şi resemnare, de stupefacţie, compătimire, răzbunare şi neputinţă.

Aş fi zis că, după toate cele publicate de Dorli Blaga din DUI-ul alor săi, nimic nu te mai poate şoca în existenţa bietului „Lulu“ turnat constant de (între alţii) Pavel Apostol. Ei bine, aici avem un Raport al Direcţiei Regionale Cluj a MAI din 4 Mai 1959, unde se dă ca sarcină plantarea de valută în casa percheziţionatului, acolo unde agenţii descoperă numaidecît, cu uluitor calm notat meseriaş (!), un „caiet cu 20 de poezii cu caracter idealist, metafizic, scrise cu o alegorie poetică fină şi cu o semnificaţie extrem de voalată şi de subtilă. Stilul este vibrant, rima în hexametru şi pătrunsă de profunde note de pesimism...“ Să vezi şi să nu crezi lectură fină la percheziţie!

Jos pălăria pentru Vladimir Streinu, un om pe care nu l-am crezut niciodată îndeajuns de tare pentru a rezista presiunilor nenorocitei Instituţii. Referatul Securităţii din 18 dec. 1962 notează cu blazare: „Intenţionam iniţial să-l folosim pentru influenţarea pozitivă a numitului Şerban Cioculescu, dar judecînd după poziţia pe care el a adoptat-o, considerăm că acesta nu merită încrederea pe care noi i-am acordat-o“.

„Ape vor seca în albie“ şi nimeni nu va putea măsura vreodată la adevărata-i măsură sacrificiul dumnezeiescului „Voiculescu C. Vasile“ în catacombele literaturii române. Singur el, poetul îngerilor şi al shakespearienelor poeme închipuite, ţine mîntuitor pe aripile unui sacrificiu de sine, total nemeritat de netrebnicia oportunismului valah, sute de destine literare alterate de laşitate, egoism, trădare. În 1959, la 75 de ani, V. Voiculescu e declarat, cu criminală seninătate, ca avînd severe „antecedente personale“ (febră tifoidă, tifos exantematic, febră recurentă, hepatită epidemică, TBC pulmonar stîng, sindrom cardio-vascular, colită cronică de fermentaţie, cistită cronică, apendicită cronică), 57 kg la 1,65 înălţime, fiind declarat „inapt de muncă“. O recomandare care nu l-a scutit nicidecum de-o moarte unică în panteonul nefericirii noastre literare. Una pe care, ca nobleţe amuţitoare, n-o merităm nici cît negru sub unghie.

Pereche întru jertfă îi fusese Mircea Vulcănescu, alt caz care ne va arde pe veci nimicnicia şi remuşcările. „Tensiunea 17,2 cu 10, slăbire progresivă – a pierdut 40 de kg, stare de debilitate extremă, tremurături ale degetelor, exolftalmie, tahicardie – puls 90 în repaos. Necesită examen metabolism bazal, regim adecvat“. Notaţii rezumative din iunie 1947. În iunie 1951: „la adresa din 25 aprilie 1951, cu onoare va aducem la cunoştinţă că avizăm nefavorabil asupra transferului şi internării în Spitalul Penitenciarului Văcăreşti a deţinutului Vulcănescu Mircea Aurel“. Care avea să moară în octombrie 1952!

Dacă am a-i reproşa ceva Ioanei Diaconescu este tăcerea pe care înţelege s-o păstreze – din discreţie? de ruşine şi stupoare faţă de anvergura turnătorilor? de teama proceselor de calomnie? din compasiune faţă de vinovaţi? – atunci cînd dosarele îi etalează surse lesne recognoscibile. Ne spune la p. 178 că în dosarul Mircea Eliade „sînt trimişi peste hotare, ca informatori ai Securităţii, profesori universitari (sub pretextul burselor de studiu), ziarişti de prestigiu de la ziarele centrale – organe ale P.C.R. – sau editori români faimoşi“. Pas cu pas, tu, neofit, reuşeşti să-l identifici fără ezitare, sub masca informatorului „Anton“, pe Aurel Martin (p. 181), să-i presupui pe Adrian Păunescu sau Gheorghe Bulgăr, ori să te gîndeşti uluit la posibilitatea ca însuşi Ioan Petru Culianu... După cum „Tomescu“ („a efectuat între 20 decembrie şi 23 iulie 1971 un curs de specializare la Institutul Deutsches Volksliederarchiv din Freiburg“) ar trebui să fie lesne decriptabil (dar cine s-o facă?). Nu altfel este cazul raportorului de la p. 180 : „Între 1.X.1972 şi 30.VI.1973, pe baza acordului de schimburi ştiinţifice între România şi SUA, am funcţionat ca profesor invitat la University of Chicago, Departamentul de lingvistică...“ Cum să nu fie identificabil?

Lucrul cel mai incitant exhibat de cercetarea Ioanei Diaconescu, în cazul Mircea Eliade, este conflictul, cînd latent, presupus, cînd vizibil, dacă nu chiar exploziv, dintre consilierii profesionişti ai Securităţii (gen Virgil Cândea, Marian Popa, Dan Zamfirescu) – pragmatici, flexibili, iute adaptabili, subtili strategic – şi ruginăria principialismului doctrinar de partid, încremenit răzbunător în interbelic, din stirpea lui Miron Constantinescu, Gogu Rădulescu, Ion Popescu-Puţuri & comp. „În mod categoric – observă Ioana Diaconescu – avem de-a face cu o disensiune între organele Securităţii, care sînt pentru publicarea lui Mircea Eliade în România, şi cenzorii din Comisia Ideologică a partidului. Se dovedeşte şi în acest caz subordonarea neîndoielnică a Securităţii faţă de ideologia partidului unic şi faţă de organele acestuia.“

Oare chiar să nu reuşească nimeni decriptarea surselor Velerin, Brătescu, Tedy, Vlad, Marinescu şi Garbis grupate-n jurul cazului „Mareş“ (Eliade)? (p. 193 ş.u.). Barem Garbis apărea (cu y) deopotrivă în DUI-ul meu din anii ’70, dar şi la Dorin Tudoran şi N.C. Munteanu. Cînd mi-am citit dosarul, am crezut că-l identific în Artur Silvestri (Gabriel Târnăcop), omul care-mi dăduse de azi pe mîine o carte despre misticii spanioli, pe care-o copiasem într-o noapte, act ce constituia, în opinia lui „Garbys“, o clară dovadă de misticism reprobabil, periculos, antistatal. Or, văd acum că-n toamna lui 1980, acelaşi Garbis trebuia instruit, în cadrul „procesului de influenţare pozitivă“ a lui Eliade, să-l determine pe acesta „să publice materiale favorabile ţării în ziare şi reviste de prestigiu ale emigraţiei loiale“. Să fi fost Artur Silvestri-Târnăcop în atari relaţii epistolare cu Mircea Eliade?!? Mă cam îndoiesc.

O distinsă traducătoare, hispanistă, care a lucrat în diplomaţie şi susţine că l-ar fi găbjit pe Garbis, n-a vrut să-mi spună decît că este vorba „de un profesor de la Filologie la care ţineţi şi dumneavoastră“.

Na belea.

Oricum, meciul continuă. 

Dan C. Mihăilescu este critic literar. Cea mai recentă carte publicată: Oare chiar ne-am întors de la Athos?, Humanitas, 2011.

Foto: Vasile Voiculescu

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Nu suntem egali în fața bolilor: care sunt românii care nu vor plăti suprataxă pe concediu medical
Politicienii și-au făcut calculele și au decis că nu suntem egali în fața bolilor. Mai exact, PSD și PNL lucrează la o ordonanță de urgență prin care încearcă să elimine supraimpozitarea concediilor medicale doar în cazul anumitor pacienți
image
„Lâna de aur”, cel mai scump material textil natural din lume. Firul de Vicuña se vinde la gram, la fel ca aurul
Firul de Vicuña, recoltat o dată la doi sau trei ani în cantități limitate, se distinge ca fiind cel mai rar și scump fir din lume. Cu o grosime de 12 microni, comparabilă cu cea a aurului, este comercializat la gramaj, se vinde la prețuri exorbitante și presupune un proces de producție meticulos.
image
Decizie radicală pentru „Tesla de Cluj”. „Dacă ziceam că e produsă în Elveția, clienții ar fi sărit s-o cumpere cu 450.000 de euro”
Echipa proiectului a luat o decizie importantă: va regândi „Tesla de Cluj” într-o variantă mult mai ieftină. „Probabil că dacă ziceam că mașina este produsă în Elveția, clienții ar fi sărit să o cumpere cu 450.000 de euro”, susține Florin Dehelean, unul dintre investitori

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.