Oglinda prezentului

Publicat în Dilema Veche nr. 345 din 23 - 29 septembrie 2010
Oglinda prezentului jpeg

Am ajuns, la sfîrşitul verii, pentru prima dată, la Sighet. După o scurtă escală la Baia Mare, urma să ieşim din ţară pe la vama Petea, aşa încît am amînat cu o zi plecarea ca să ajungem la Memorialul Victimelor Comunismului şi al Rezistenţei, despre care citisem, auzisem, văzusem (pe ecrane) atîtea. Am făcut chiar şi o vizită virtuală pe impecabilul lor site (http://www.memorialsighet.ro/). Nimic nu poate însă înlocui drumul pînă acolo, în nordul nostru extrem, la cîţiva kilometri de Ucraina, unde Ana Blandiana şi Romulus Rusan au reuşit (cu ajutorul Consiliului Europei) să facă din neantul ororii omeneşti o escală obligatorie pentru oricine vrea să priceapă cu propria minte pe ce lume se află. 

Probabil nu întîmplător am ajuns la Sighet atît de tîrziu şi nu doar cu ai mei, ci şi cu o veche prietenă (întîmplător şi rudă) stabilită de cîţiva ani în Baia Mare ca medic oftalmolog. Nu ne văzuserăm de mulţi ani şi drumul de la Bucureşti la Baia Mare îl făcusem special s-o revedem. Nici ea nu ajunsese – deşi locuieşte la doi paşi, iar în anumite zile din săptămînă are consultaţii într-un cabinet din Sighet – să vadă Memorialul. Am intrat împreună în sala hărţilor, am ascultat un moment prezentarea muzeului pe care urma să-l vizităm şi apoi vechea mea prietenă (pe care o cunosc de cînd avea două zile) a dispărut. Am căutat-o o vreme, după care am sunat-o. Ieşise în curtea interioară, copleşită de ceva ce o lăsase fără suflare şi îi tăiase genunchii. Abia atunci mi-am amintit că, încă din copilărie (şi apoi toată adolescenţa ei), Zoe ne convinsese pe toţi – prin predicţii exacte şi viziuni de-a dreptul romaneşti, căci a fost dintotdeauna o mare cititoare – că e „sensibilă“ la tot felul de lucruri, în special la emoţiile extreme (trecute, prezente şi viitoare). Ce simţise intrînd la Sighet, în celula în care a murit Iuliu Maniu, aflată imediat după sala de prezentare a gulagului românesc (cu închisori, azile psihiatrico-politice, gropi comune), întrecuse în intensitate nu numai ce simţise vreodată, dar şi ceea ce-şi imaginase că s-ar putea afla în zona neagră a suferinţei omeneşti. A ieşit rapid, după ce abia intrase, lividă şi cu două dungi vinete în jurul buzelor, ajutată de un domn în vîrstă care se afla în aceeaşi celulă. 

Nu trebuie însă să fii atît de sensitive ca să fii copleşit de concentratul memento de la Sighet. Întrebată adesea de ce au ales Sighetul, de ce au făcut un muzeu al represiunii comuniste dintr-o veche închisoare austro-ungară transformată în penitenciar comunist de maximă siguranţă, Ana Blandiana a vorbit mai ales despre încărcătura de semnificaţii a locului, despre retezarea brutală a elitelor intelighenţiei româneşti interbelice, a elitei politice, culturale, religioase, dar şi profesionale. Maramureşul, de altfel, în întregul său, a fost o zonă imposibil de asimilat de către sovietici şi imposibil de stăpînit. Ilie Lazăr, fruntaşul ţărănist arestat odată cu „lotul Maniu“ şi căruia îi este dedicată una dintre sălile principale, e unul dintre acei nobili maramureşeni care nu s-au predat niciodată, o figură charismatică, de o rezistenţă fizică, psihică şi morală legendare, un conducător adevărat cum nu veţi întîlni în ultimii 50 de ani de „politică“ românească. A făcut 20 de ani de puşcărie şi apoi a trăit 10 ani la Cluj, în cartierul Grigorescu. Cînd îi citeşti biografia şi, mai ales, cînd îi vezi figura (trebuie să fi fost o apariţie în Clujul acelor vremuri!) nu-ţi vine să crezi că a fost, chiar şi pentru o perioadă atît de scurtă, contemporan cu noi. Cînd străbaţi însă cele aproape 60 de celule transformate în săli tematice şi cronologice ale represiunii, vezi zeci, sute de asemenea figuri – oameni demni, inflexibili, umani pînă şi în infernul inimaginabil din această (şi din alte) puşcărie comunistă. Unde o fi dispărut această specie? 

La Sighet au fost închişi şi, în parte, exterminaţi reprezentanţii elitelor româneşti, oameni care ştiau exact cine sînt şi care îi puteau face şi pe alţii să înţeleagă acest lucru. Dacă la Aiud erau închişi mai ales foştii membrii ai Gărzii de Fier, la Galaţi – capii Partidului Naţional-Ţărănesc (Ilie Lazăr a stat acolo o vreme, din ’47 pînă în ’51), la Făgăraş – foştii poliţişti, la Sighet au ajuns şefii principalelor partide politice, principalii miniştri, episcopii greco-catolici şi romano-catolici ai vremii. Numele lor, ale tuturor, ar trebui pomenite, măcar în „Ziua Memoriei“ (unul dintre evenimentele anuale de la Sighet), de fiecare ziar din România. Din memoriile unora dintre cei care au rezistat regimului de înfometare, bătaie, privare de îngrijire medicală, am aflat în ultimii ani amănunte halucinante despre teroarea fizică şi psihică pe care o aplicau – inventiv şi cu plăcere – gardienii puşcăriilor comuniste, despre crimele nepedepsite care nu mai pot fi dovedite, despre umilirea unor oameni bătrîni, bolnavi, în pragul morţii.

La Sighet a existat, se pare, cel puţin o excepţie, cea a gardianului numit „Cireşică“ sau „Piccolo“ – pomenit de Andrea Dobeş în excelentul său studiu de caz, Reprimarea elitelor interbelice: colonia „Dunărea“ Sighet (1950-1955) –, gardian care avea o deosebită consideraţie pentru preoţii uniţi, dar şi pentru Iuliu Maniu, pe care-l numea „tatăl nostru“ în convorbirile cu ceilalţi deţinuţi. 

Ce nu se poate însă povesti e atmosfera apăsătoare, aerul încremenit şi panica de-a dreptul organică intrate în zidurile refăcute ale închisorii. Cînd intri în camera fără ferestre sau aerisire („Neagra“) unde erau izolaţi deţinuţii consideraţi „recalcitranţi“, ţi se taie respiraţia, la propriu, simţi – ca ei, atunci – lespedea care se închide deasupra. 

Trebuie mers periodic la Sighet, căci Memorialul Victimelor Comunismului şi al Rezistenţei este mai mult decît „un mijloc de resuscitare a memoriei colective“, cum a fost numit: e o oglindă deloc flatantă a prezentului, cu destulele lui mizerii, laşităţi şi oportunisme, dar şi a viitorului proxim, cu inevitabilele sale scadenţe.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.