Portret în oglindă cu Cortázar

Publicat în Dilema Veche nr. 353 din 18 - 24 noiembrie 2010
Portret în oglindă cu Cortázar jpeg

Relaţia dintre un scriitor şi editorul său este în continuare – în ciuda atîtor memorii, scrisori sau drame repovestite – o nebuloasă vie, mereu în mişcare, evoluînd după legi psihologice obscure, blocîndu-se imperceptibil într-o privire sau un gest, continuînd tumultuos, ca o poveste de amor, pînă la (un) capăt. Atunci cînd relaţia între un scriitor adevărat şi un editor care îşi merită numele este altceva decît un troc, un schimb comercial de produse, ea poate căpăta, prin complexitate şi stranietate, accente şi nuanţe de-a dreptul romaneşti. E acel gen de amistad amorosa, cum numea zilele trecute la Bucureşti Mario Muchnik, editorul lui Cortázar, întîlnirea aceasta de destin, plină de pathos, dar nu de patetism, din care au ieşit cărţi de convorbiri, lungi interviuri reciproce, albume şi expoziţii de fotografie. 

Mario Muchnik este, de mai bine de jumătate de secol, unul dintre cei mai importanţi editori europeni. După o formaţie de fizician (specializat, poetic, în particule elementare şi energii înalte), după mai mulţi ani petrecuţi în edituri prestigioase din Londra şi Paris, el a întemeiat Muchnik Editores, a fost director general la Seix Barral. Faimosul său Atelier de la Madrid este un loc al rafinamentului editorial, căci directorul său, fotograf celebru, este cunoscut, înainte de orice, ca un om de gust. Lui i se datorează apariţia în spaniolă a mai multor autori central-europeni, Elias Canetti fiind, poate, cel mai important dintre ei. În urmă cu cîţiva ani, Mario Muchnik a publicat o carte semnată de el însuşi (album şi memorialistică) intitulată Lo peor no son los autores (Nu autorii sînt cei mai răi), unde capitolul favorit este, fără îndoială, cel dedicat lui Julio Cortázar şi ultimei veri petrecute împreună la Segovia. Acesta a fost şi subiectul conferinţei ţinute de Muchnik zilele trecute la Bucureşti. 

Chiar codificată şi retorizată de povestirile itinerante ale lui Mario Muchnik, reconstituirea ultimei veri cu Cortázar transcrie o foarte privilegiată relaţie omenească. Şi asta nu doar pentru că cei doi erau buni prieteni; nu doar pentru că Muchnik i-a editat toate cărţile, chiar şi pe cele care nu i-au plăcut cu adevărat (Nicaragua tan violentamente dulce, de pildă); nu doar pentru că, de 30 de ani încoace, Muchnik scrie şi vorbeşte cu emoţie, căldură şi devotament despre „minunea de om“ care era Julio Cortázar. Relaţia dintre cei doi şi-a păstrat intensitatea primă mai ales pentru că Mario Muchnik ştia cine este Julio Cortázar. A demonstrat-o în cîteva fraze de-o exactitate critică fără cusur, din finalul conferinţei sale. 

Din ultima vară petrecută cu Cortázar – găzduit de cuplul Mario şi Nicole Muchnik în străvechea moară din Segovia, transformată într-o locuinţă neobişnuită –, editorul şi fotograful a recuperat portretul ataşant, vibrant, de un umor cu totul particular al unui mare scriitor. Gesturile, tabieturile, ingenuităţile, dar şi doliul pe care Cortázar îl parcurgea după moartea ultimei sale soţii sînt ale unuia dintre cei mai importanţi inovatori în limbaj literar din secolul trecut, iar Mario Muchnik – cu acea amistad amorosa care străbătea din fiecare frază a sa despre Cortázar – ştia foarte bine, mai bine ca mulţi critici contemporani, acest lucru. În ciuda faptului că relatarea lui Muchnik despre Cortázar a căpătat cu timpul un ton de iubire necondiţionată, aproape paternă (ca faţă de un prieten egal ca vîrstă cîndva, rămas însă tînăr prin forţa lucrurilor), editorul ştia cu exactitate în ce cărţi Cortázar e genial şi unde e doar bun, care sînt textele construite fără cusur, cu un ritm interior impecabil şi cu o accelerare finală tipic cortázariană, şi care sînt cele în care tensiunea slăbeşte prea repede, lăsînd să se vadă armătura butaforiei, golul de sub construcţia de cuvinte. 

Aşa încît ultima vară petrecută în trei la moara din Segovia, cu lungi conversaţii şi tăceri, plimbări cu maşina sau evocarea prietenilor comuni este şi prilejul schiţării unui personaj care avea o nestăvilită pasiune pentru oameni. Surprins în anul dintre moartea celei de-a treia soţii, canadianca Carol Dunlop, şi anul propriei sale morţi, acest Cortázar care-şi păstrase figura juvenilă de la 18 ani, dar care era deja măcinat de leucemie e un personaj totalmente cortázarian, surprins între două lumi, pe o funie subţire (la fel ca Oliveira din Rayuela între cele două ferestre), între două imagini extrem de greu de fixat. Un Cortázar ce detesta ideea de autobiografie, mulţumindu-se să rămînă aşa cum l-au văzut prietenii, admiratorii, cititorii. Un Cortázar ce visa, în mod recurent, un oraş în care – ca în Second life – apărea uneori o nouă cafenea, o sală de expoziţii, o altă cameră din care răsuna compozitorul său preferat, Lutoslavski. În fine, un Cortázar în care încăpea întotdeauna (reflectată, povestită, asumată) imaginea celuilalt. În fotografia pe care i-a făcut-o Mario Muchnik în ultima zi petrecută împreună din vara aceea (întîmplător, ziua de 26 august 1973, ultima sa aniversare) Cortázar şi-a păstrat imenşii ochelari de soare, în care astfel se reflectă, ca într-o oglindă neagră, imaginea lui Muchnik – editorul şi prietenul de-o viaţă, unul dintre puţinii martori care ni-l mai pot evoca azi pe Cortázar rîzînd în hohote, nevrînd să pară criticón, desfăşurîndu-şi cei doi metri înălţime cînd cobora din maşină sau graseind inconfundabil, în ultima sa vară segoveză.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.