Portretul filozofiei la bătrîneţe

Publicat în Dilema Veche nr. 703 din 10-16 august 2017
Portretul filozofiei la bătrîneţe jpeg

● Laurențiu Staicu, Trei istorii metafizice pentru insomniaci, Editura Trei, 2017. 

Stephen Hawking, Neil deGrasse Tyson și Bill Nye („tipu’ cu știința“, într-o traducere aproximativă). Ce au cei trei în comun, dincolo de faptul că au făcut din „edutaiment“ ceva cool, care probabil a atras mulți tineri spre științele exacte? Rostogolirea unui mit urban conform căruia filozofia (sau ce înțeleg cei trei că ar fi aceasta) e o colecție de basme inutile pentru secolul al XXI-lea. Viitorul va fi scientist ori nu va fi deloc, par a spune cei trei.

Parțial, cei trei muschetari ai științei televizate au dreptate. O parte (nu îndeajuns de semnificativă însă) a filozofiei se ocupă preponderent de chestiuni pur speculative, ignorînd sîrguincios multe dintre implicațiile descoperirilor științifice din prezent. Modul în care trebuie să discutăm chestiuni care țin de metafizică, ontologie ori etică, pentru a da numai cîteva exemple, s-a schimbat radical odată cu noile descoperiri din cosmologie, fizică, neuroștiințe ori biologie. Dacă ne uităm atent la feed-ul nostru de Facebook și lăsăm deoparte pozele cu pisicuțe și status-urile angajate politic, observăm că științele naturii par a avansa implacabil. Sîntem din ce în ce mai aproape să găsim un leac la cancer, să printăm organe atît de necesare pentru transplanturi ori să descifrăm secretele ascunse ale creierului uman. Pornind de la acest trend, Hawking, deGrasse Tyson și Bill Nye vor să se descotorosească de filozofie pe motiv că, indiferent de faptul că aceasta ar fi avut un rol în trecut, viitorul aparține oamenilor îmbrăcați în halate care construiesc metodologii complicate pentru experimente ori emit ipoteze care mai de care mai extravagante privitoare la originea universului.

Cartea lui Laurențiu Staicu îmi pare a fi un răspuns in extenso la această provocare „scientistă“ la adresa filozofiei, care pare tratată ca un soi de bunică bătrînă senilă (de înțeles, are totuși vreo 2500 de ani, nu-i așa?) pe care strănepoții ei din prezent, fizicieni, psihologi sau cosmologi, o tratează fără respect. În fapt, Trei istorii metafizice pentru insomniaci este o dublă pledoarie. Pe de-o parte, reușește să taie din elanul criticilor acerbi ai filozofiei: diferența majoră între filozofie și știință (înțelese ca discipline generice, nu intrăm în particularități) e una de branding. Dacă oamenii de știință au vedete de tipul Stephen Hawking ori deGrasse Tyson care prezintă în culori vii (atît la propriu, cît și la figurat) istoria cosmosului, filozofii sînt în continuare fițoși cu privire la popularizarea filozofiei și la recunoașterea potențialului pe care filozofia practică a lui Lou Marinoff o poate avea în spațiul public pentru a atrage atenția asupra filozofiei în general.

Pe de altă parte, Laurențiu Staicu indică, punctual, de ce e insuficient să ne bazăm pe răspunsurile pe care ni le oferă în prezent știința cel puțin cu privire la trei întrebări: „De ce există lumea?“, „În ce constă identitatea personală?“ ori „Ce este cu adevărat real?“. Întrebările sînt la fel de relevante acum precum erau și pe vremea grecilor antici, știința ne poate oferi cîrlige pentru a progresa în a găsi un răspuns la acestea, dar nu e capabilă (va fi oare vreodată?) să ne dea verdictul final și de nerevizuit al acestora. Să luăm cazul primului capitol, construit în jurul întrebării „De ce există lumea?“. E la modă în prezent ca, în toiul unei dialog stîrnit de această întrebare, una dintre participantele implicate în discuție să vorbească despre odiseea Cosmos a lui Neil deGrasse Tyson. Emisiunea este, desigur, exemplară prin capacitatea ei de a prezenta, într-un format prietenos, originea universului. Problema este însă că, astfel, noi vom avea un răspuns doar la întrebarea „Cum a apărut lumea?“, nu la întrebarea căreia ne străduim să-i găsim un răspuns de 2500 de ani.

Valoarea acestei cărți derivă, în opinia mea, tocmai din capacitatea autorului de a oferi o reconstrucție într-un limbaj prietenos și accesibil a ideilor filozofice stipulate cu privire la identitatea personală, natura realității ori cu privire la motivul din cauza căruia există ceva mai degrabă decît nimic. Contribuțiile originale ale autorului vin sub forma discuției critice a acestor idei și a unui epilog al fiecăruia dintre cele trei capitole în care creionează posibile răspunsuri la aceste dileme filozofice, ținînd cont și de ultimele descoperiri științifice. Într-un fel, la limită, sarcina filozofilor atunci cînd discută aceste dileme poate fi aceea de a le arăta oamenilor de știință că, atunci cînd caută răspunsuri la aceste întrebări fără a se baza pe metode științifice, ci pe pure speculații, ei fac filozofie. Asemeni burghezului gentilom al lui Molière, aceștia află că și ei fac filozofie, nu neapărat însă una de bună calitate.

Filozofii merită însă, la rîndul lor, să fie muștruluiți. Rămînerea lor în turnul de fildeș al Absolutului și abandonarea temelor de filozofie practică este, pentru Laurențiu Staicu, o strategie deloc profitabilă. Pe de-o parte, numeroase cercetări realizate pe piața muncii din SUA indică valoarea practică pe care filozofia o poate avea în găsirea unui job bine plătit (deci pe partea de branding am putea fi, astfel, asigurați). Pe de altă parte, din ce în ce mai puțini filozofi se implică în teme de filozofie practică: „pare a fi rîndul filozofiei să facă acest pas important și să se întoarcă, într-un fel, la rădăcinile sale, adică să răspundă nevoii noastre de a ne înțelege mai bine pe noi înșine și lumea“. 

Radu Uszkai este doctor în filozofie și profesor asociat în cadrul Departamentului de Filozofie și Științe Socioumane (ASE București).

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
O problemă a unghiilor ar putea fi un semn mai puțin cunoscut al cancerului
Anumite modificări ale unghiilor ar putea fi un semn al problemelor grave de sănătate, inclusiv cancer și artrită reumatoidă. Avertismentul vine din partea dr. Amir Khan, de la ITV. Acesta a recomandat o programare la medic, în cazul în care observăm semnele.
image
Cei mai mari poluatori cu plastic din lume, dezvăluiți de un studiu. Ce companii binecunoscute otrăvesc planeta
Conform rezultatelor unui studiu publicat miercuri, 56 de multinaționale sunt responsabile pentru mai mult de jumătate din poluarea cu plastic la nivel mondial, iar cinci dintre ele sunt responsabile pentru un sfert din această poluare
image
BBC: Ucraina a folosit rachete cu rază lungă de acțiune, livrate în secret de SUA
Ucraina a început să folosească rachete balistice cu rază lungă de acțiune împotriva forțelor rusești. Faptul că armele au fost furnizate în secret de SUA a fost confirmat de către oficialii americani.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.