Un fel de bilanț

Publicat în Dilema Veche nr. 871 din 17 - 23 decembrie 2020
Un fel de bilanț jpeg

Pandemia a afectat piața românească de carte mai profund decît a făcut-o criza din anul 2009, din care abia își revenise. În prima parte a anului a existat o derută generală vecină cu disperarea. Afectate imediat și masiv de închiderea librăriilor, de anularea evenimentelor și a tîrgurilor de carte, editurile au înregistrat o scădere a vînzărilor de pînă la 80%, ceea ce a condus la planuri editoriale anulate, amînate sau reconfigurate, facturi și datorii neplătite. Vînzările din librăriile online au înregistrat o creștere între 30-70%, dar acestea nu au compensat pierderile din retail-ul clasic.

În acest timp, Ministerul Culturii a inițiat o biată campanie online numită „Citește românește”, fără concept, fără viziune și fără buget, care a demonstrat o dată în plus că acest minister – complet rupt de realitate, perfect inadecvat vremurilor și condus vremelnic de miniștri în general analfabeți cultural – ar putea la fel de bine să nu mai existe. De altfel, în politica românească nimănui nu-i pasă de cultură, iar acest abandon, într-o țară unde retorica patriotismului și sentimentul mîndriei naționale sînt la mare preț, s-a văzut din nou la recentele negocieri pentru portofoliile ministerelor, cînd nici măcar USR-PLUS, noua generație de politicieni, n-a mimat măcar interesul pentru cultură și educație.

În alte țări, cartea a fost catalogată drept bun de consum esențial, iar sectorul cultural a primit sprijin masiv de la stat. La noi, editurile au fost pe cont propriu și au încercat să reducă efectele dezastrului: și-au încetinit, mai mult sau mai puțin, ritmul publicării de noi titluri românești ori și-au amînat planurile editoriale și au încercat să speculeze momentul publicînd cărți în traducere și comerciale, inclusiv despre COVID-19, pandemie și izolare (Corint, Polirom, Nemira), au lăsat pentru descărcare gratuită pe propriile site-uri nenumărate titluri de cărți în format electonic (Cartier, Humanitas), s-au concentrat pe ofertele online și pe diverse strategii de promovare (cluburi de lectură și lansări online, scriitorii au semnat din izolare exemplare din noile lor cărți și s-au inițiat diverse forme de videolecturi de la ei de-acasă pe site-urile și pe conturile de Facebook ale Cărturești sau Paralela 45, pe citestema.ro, pe contul Maraton de poezie online 2020 ș.a.)

Unele campanii de stimulare a lecturii au continuat: „Zoom pe literatura română” la Casa de pariuri literare, concursul Humanitas în licee, „E timpul să citim” la Curtea Veche, „Noaptea cărților deschise #acasă” la Litera, „Cititori pentru scriitori” la Cărturești.

Salonul de carte Bookfest nu s-a ținut, iar Tîrgul de carte Gaudeamus a oferit o imitație online. Premiile literare au fost anunțate tot online, iar festivalurile au încercat diverse forme de desfășurare: „Poezia e la Bistrița” s-a ținut, FILIT a avut o ediție exclusiv locală, întreruptă la jumătate, Boovie și FILTM au avut loc online. Tramvaiul 26, spațiul independent de evenimente culturale, fondat în 2013 de poeta și traducătoarea Cătălina Matei, și-a încheiat activitatea după mai bine de o sută de evenimente preponderent literare.

Observator cultural a împlinit douăzeci de ani de apariție, Poesis Internațional a scos un număr, în timp ce Iocan a intrat în hiatus; a apărut Gen, revistă (genrevista.ro), o publicație online scrisă de tineri, mentorați în cadrul unui proiect Forum Apulum cu sprijinul Institutului Francez, iar legendara Familia a trecut în subordonarea Bibliotecii Județene din Bihor (rămîne de văzut dacă i se va mai respecta independența editorială).

Pe fondul decesului prelungit al Ministerului Culturii, Cărturești (împreună cu Pro Patrimonio & Asociația Maria) a acordat, pentru anul viitor, patru rezidențe de creație literară (Andrei Dósa – roman, Ștefania Mihalache – proză scurtă, Răzvan Andrei – poezie și Ștefan Bolea – eseu), iar librăria timișoreană independentă „La două bufnițe”, tot patru rezidențe literare (Marin Mălaicu-Hondrari, Marius Ciupertea, Philip OʼCeallaigh și Sven Popović). Ambele inițiative reprezintă o premieră la noi.

Cît despre noile apariții, a fost un an editorial modest. În acest an al pandemiei, literatura română a fost „sacrificată” deopotrivă de cititori și editori, nici unii n-au mai „riscat” cu producțile autohtone. Editura Paralela 45 și-a închis ambele colecții de literatură română, și de proză, și de poezie, în timp ce alte colecții similare au încetinit foarte mult ritmul aparițiilor (colecțiile de proză de la Humanitas și de la Nemira au publicat împreună mai puține titluri decît degetele unei singure mîini). Pandora M, sub coordonarea lui Bogdan-Alexandru Stănescu, „transferat” de la Polirom anul trecut, promite și autori români (deocamdată doar volumul de poezie al Ruxandrei Novac, Alwarda, și romanul lui Bogdan Coșa, Cît de aproape sînt ploile reci), iar Litera a inițiat colecția „Biblioteca de proză contemporană”, coordonată de Doina Ruști, unde au apărut deja cinci titluri, din păcate nici unul notabil.

În ceea ce privește proza, anul acesta doar Polirom pare să fi ținut steagul sus, publicînd peste douăzeci de titluri în cele două colecții ale sale, „Ego.Proză” și „Fiction Ltd.” Din ce-am citit, recomand două romane, Simona Sora – Complezență și Dora Pavel – Bastian (plus o mențiune în alb pentru Hipodrom de Nora Iuga), și două volume de proză scurtă: Simona Goșu – Fragil (debutul anului, în opinia mea) și Ștefan Manasia – Cronovizorul (plus o mențiune pentru antologia Un drum cu Ceapă de Radu Pavel Gheo). Două romane, care au făcut vîlvă la apariția lor acum mai bine de un deceniu, s-au reeditat și merită să aibă parte de o generație nouă de cititori: Băgău de Ioana Bradea (Humanitas) și Pizdeț de Alexandru Vakulovski (Polirom).

În ceea ce privește poezia, unele edituri au publicat doar o mînă de titluri (Charmides, Casa de pariuri literare), altele au rămas în stand-by (Nemira); cîteva însă și-au văzut de planurile editoriale: Casa de editură Max Blecher (cărți noi de Octavian Soviany, Moni Stănilă, Radu Nițescu), Tracus Arte (Mihai Ignat, Rodica Draghincescu, Ovidiu Baron, Mihai Măniuțiu) și OMG (Vlad Drăgoi, Andrei Dósa, Andrei Doboș ș.a.) De menționat două antologii ale unor tineri poeți dispăruți prematur: George Vasilievici (1978-2010) – Antologia (Hyperliteratura) și Adrian Diniș (1986-2018) – Toate zborurile au fost anulate (Casa de editură Max Blecher). Un comeback surprinzător, după treizeci de ani: Nu striga niciodată ajutor de Mircea Cărtărescu (Humanitas), două antologii ale unor clasici în viață: Ileana Mălăncioiu – Peste zona interzisă (selecție de Simona Sora) și Florin Iaru – Ospiciile imaginației (selecție de Livia Ștefan), ambele la Cartier; și una a unui clasic postbelic: Geo Dumitrescu – Cîinele de lîngă pod (selecție de Teodor Dună), la Tracus Arte.

Ca o paranteză, dintre aparițiile anului trecut, iată și cărțile cu mai mult de un premiu obținut anul acesta: volumele de poezie Industria liniștirii adulților de Anastasia Gavrilovici (Casa de editură Max Blecher), Berlin de Krista Szöcs (Nemira), Soldat. Umbre ale trecutului pe cîmpul de luptă & Jurnal scris în a treia parte a zilei de Angela Marcovici (frACTalia), și romanele Cartea Reghinei de Ioana Nicolaie (Humanitas) și Părinți de Diana Bădica (Polirom).

La eseu, trebuie menționat, în primul rînd, amplul proiect Enciclopedia imaginariilor din România, o lucrare în cinci volume coordonată de Corin Braga. După premiatul volum de anul trecut Bafta, Devla și Haramul. Studii despre cultura și religia romilor, Mirel Bănică revine cu o altă carte demnă de atenție: Prin România. Carnete de drum. De asemenea, merită menționate și volumele Călători români privind pe fereastra trenului. O încercare de istorie culturală (1830-1930) de Radu Mârza și Tiranul cu nas mare și cu suflet foarte mic. Lirică politică, sloganuri electorale și versificații satirice de campanie de la 1834 pînă în zilele noastre de Cristian Preda. Toate aceste titluri au apărut la Polirom, care a publicat și o premieră: pictoromanul Mustața lui Dalí de Felix Aftene și Lucian Dan Teodorovici. Tot o premieră este și jurnalul homoerotic De ce iubim bărbații de Dominic Brezianu (Curtea Veche). La capitolul memorialisticii (în sensul larg al termenului), aș mai menționa: Cartea cu fleacuri de Livius Ciocârlie (Tracus Arte), Fake News în Epoca de aur. Amintiri și povestiri despre cenzura comunistă de Ioan T. Morar (Polirom) și Sînt un copil al Războiului Rece de Stelian Tănase (Corint).

E posibil ca unele cărți meritorii să se publice acum, pe final de an, după scrierea acestui bilanț; altele, probabil, mi-au scăpat. Oricum, a fost un an ciudat, cu lipsuri, amînări și abandonuri, pe de o parte, dar și cu niște premiere interesante, pe de altă parte.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
„Tobol”, arma secretă a lui Putin care bruiază semnalul GPS . Unde este plasată?
O arma secretă a Rusiei ar bruia sistemul GPS de navigație prin satelit al avioanelor și navelor comerciale, în regiunile din Marea Baltică, Marea Neagră și estul Mării Mediterane, potrivit The Sun.
image
Marea Britanie este „pe picior de război”. Ce anunț a făcut premierul Rishi Sunak din Polonia | VIDEO
Aflat într-o vizită oficială în Polonia, premierul britanic Rishi Sunak a declarat marţi că va creşte bugetul pentru apărare până la 2,5% din PIB. Sunak a subliniat că Marea Britanie „nu se află în pragul războiului”, ci „pe picior de război”.
image
Republica Moldova, urmǎtoarea țintǎ a Rusiei. Cine sunt trimișii lui Putin ANALIZǍ
Federaţia Rusă devine tot mai prezentǎ în Republica Moldova, în contextul în care Ilan Şor, omul Kremlinului, a anunţat înființarea platformei Victoria, menitǎ sǎ adune opoziția pro-rusǎ

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.