O scrisoare deschisă... Spre cine?

2 decembrie 2020
O scrisoare deschisă    Spre cine? jpeg

E de înţeles că oamenii credincioşi se simt apăsaţi de măsurile impuse de pandemie. E de înţeles că le lipseşte practica liturgică obişnuită, întrunirea în biserici drept comunitate mărturisitoare. E de înţeles că preoţii vor să slujească, în biserici, în mijlocul credincioşilor. Dar cei mai mulţi acceptă ceea ce acceptăm (aproape) toţi. Ne aflăm – temporar – în condiţii speciale care pun viaţa oricui în primejdie. Pandemia a făcut sensibilă – primejdios sensibilă – o dependenţă foarte concretă. Cei care nu respectă distanţa sanitară nu-şi riscă doar propria sănătate, riscă să-i contamineze pe cei din jur şi pe mulţi alţii, neştiuţi. Nu e nevoie de cine ştie ce luciditate ca să-ţi dai seama de pericol. Împotriva „solidarităţii negative” a bolii nu putem opune, ca societate, decît solidaritatea, responsabilă, a urmării regulilor de precauţie. Majoritatea credincioşilor şi a clerului o asumă. Înţeleg că e vorba despre o constrîngere temporară, că participarea la liturghie – în biserici – poate fi suplinită, temporar, de adaptări ale vieţii religioase. Sensul cultului poate fi interpretat, adîncit, interiorizat chiar în lipsa – temporară – a actualizării lui fizice.

Există însă şi o minoritate – vocală – de adepţi (seculari ori religioşi) ai libertăţilor nelimitate. La aceştia, pretenţia de libertate nemărginită, pentru ei şi grupul lor, se însoţeşte cu indiferenţa faţă de drepturile (inclusiv dreptul la viaţă şi la sănătate) ale celorlalţi. Printre asemenea „absolutişti unilateriali” se află şi clerici. Cel mai strident e arhiepiscopul Tomisului, cu scrisoarea deschisă adresată Guvernului, săptămîna trecută, în care revendica dreptul la pelerinaj de Sf. Andrei. Scrisoarea lui nu e un simplu „fapt divers”. E un discurs religios ameninţător, extremist, adresat de un ierarh ortodox oficialităţilor Statului. Iar, o dată formulat, el rămîne un document public care poate avea influenţă nocivă, care e de judecat, de analizat.

Ca om (adică ins înzestrat cu ceva raţiune), scrisoarea te contrariază. Ca cetăţean, eşti indignat de discursul ei. Iar cele mai întemeiate respingeri i le poate înfăţişa, desigur, credinţa. De altfel, intelectuali ortodocşi cu înalte studii religioase, intervievaţi de Europa Liberă, au criticat sever demersurile ierarhului care au culminat cu scrisoarea în cauză. ÎPS Teodosie încearcă să folosească frustrările pricinuite de restricţiile sanitare pentru „un proiect politic radical” (Teodor Baconschi). E un „apel la insurecţie” de care Sinodul B.O.R. şi Patriarhul trebuie să se delimiteze (Toader Paleologu).

E evident că, în scrisoarea sa deschisă, ÎPS Teodosie făcea (nevoit ori voit?, programatic?) o mulţime de confuzii. Întîi încurca temporarul cu definitivul: limitarea trecătoare a posibilităţilor de cult echivala, pentru el, cu suprimarea libertăţii religioase, cu „călcarea ei în picioare”. Apoi încurca pandemia cu autorităţile Statului, cînd pretindea că nu boala, ci guvernul interzice adunările unui număr mare de persoane. Încurca pînă şi confesiunile creştine cînd ameninţa cu reeditarea (mai amplă!) a rezistenţei dimprejurul pastorului reformat Tőkés, care a declanşat revoluţia din 1989, ceea ce a dus la căderea regimului de atunci. Ba, chiar, măsurile sanitare deveneau, în ochii lui, ofensiva unei crîncene secularizări secondate de o „ştiinţă absurdă” (cea medicală?); dacă nu cumva, se sugera, ţin de un tenebros complot! În cuvintele ierarhului:

„Nu vom îngădui acum, ca dreptul de a-l cinsti așa cum se cuvine, pe Sfîntul Apostol Andrei, cel Întîi chemat, Ocrotitorul României, să ne fie călcat în picioare de cei care nu au frică de Dumnezeu și se închină unei științe absurde, care nesocotește pe om în integralitatea sa: trup, dar și suflet. Ce veți face? Ne veți bate, amenda, aresta și executa pe toți cei care vom merge să ne rugăm la Mănăstirea Peștera Sfîntului Apostol Andrei?!? Veți asmuți justiția și forțele de ordine împotriva propriilor frați și surori pentru a vă atinge scopurile fixate?”

Ca om (adică ins înzestrat cu ceva raţiune), eşti stînjenit să auzi asemenea enormităţi, demne de eroii lui Caragiale. Eşti aproape amuzat... Ca cetăţean, însă, eşti indignat. Căci ÎPS Teodosie încurcă (nevoit ori voit?, programatic?) autorităţile şi statul de drept, pe care încercăm să-l construim, cu o dictatură. În timpul comunismului, călugării se răreau (doar pensionarii aveau ceva drept la monahism), bisericile se dărîmau, pelerinaje nu prea erau. Cei puţini, care aveau curajul să ducă o viaţă spirituală comunitară, cum a fost de pildă grupul „Rugului Aprins”, erau anchetaţi, arestaţi, bătuţi, încarceraţi. Discursul care se potrivea acelei stări trecute îl rosteşte astăzi – liber – ÎPS Teodosie, aplicîndu-l fantasmatic actualului regim. Nu e nici un pericol ca ierarhul să fie „bătut, arestat, executat” pentru asta. Dar a trata statul de drept, cu ordinea lui, drept un închipuit regim totalitar e un pericol. Nu e numai fals, e distructiv: înseamnă că vrei să fragilizezi statul de drept, să-l descalifici, să-l înlocuieşti cu un altfel de regim. Ce fel de regim?

În sfîrşit, din punctul de vedere al credinţei, discursul ÎPS Teodosie e respingător. Cum de-şi îngăduie să declare că pelerinajul organizat de el garantează o moarte care duce drept la ceruri? („Cine vine la sărbătoare, dacă acolo este momentul să plece din viața aceasta, pleacă la Dumnezeu”, a decretat el). E el confidentul lui Dumnezeu? Este el, asemenea radicalilor musulmani, în posesia deciziilor divine?

Şi ce se întîmplă cu ceilalţi oameni, nepelerini la peştera Sfîntului Andrei, pe care acţiunile ierarhului îi pun în pericol de contaminare? Nu poartă şi ei oglindit în suflet chipul lui Dumnezeu? Medicii care îşi fac munca riscantă, bolnavii, oamenii de tot felul care îndură restricţiile, ei nu contează pentru ÎPS Teodosie? Sînt neînsemnaţi, inexistenţi? Valorează ei mai puţin decît realizarea de anul acesta a pelerinajului?

În compoziţia credinţei de tip ÎPS Teodosie nu intră nici fir de grijă faţă de semenii care nu i se alătură. Ce universalitate a creştinismului, ce iubire a aproapelui de orşiunde! Ce atenţie faţă de tot omul, creştin ori necreştin! Astea sînt, pentru ÎPS Teodosie, detalii! Dar nu şi pentru mesajul lui Christos.

Sursa foto: Arhiepiscopia Tomisului / adevarul.ro

image png
Despre îmbătrînire și alți demoni
Cum îți ascunzi ridurile și îți antrenezi corpul să fugi de semnele timpului și cît de bine le maschezi și le cosmetizezi.
image png
Cititori din lumea largă
Apoi m-am uitat pe pozele articolului și am realizat, iarăși previzibil, că majoritare erau cititoarele și în grupul newyorkez.
WhatsApp Image 2023 10 26 at 21 47 10 jpeg
FILIT e un roman în sine... și încă un roman foarte bun
literatura le rezolvă pe toate, tot de ceea ce oamenii nu sînt capabili...
image png
Noi, cînd se ceartă Polonia cu Ucraina
Recentul schimb de vorbe tari dintre Polonia și Ucraina a fost comentat la noi cu același clișeu cu care se comentează cam orice.
index jpeg 5 webp
Putin și Occidentul Al treilea război mondial?
„Rusia este o țară cu un viitor sigur; doar trecutul ei este imprevizibil.”
AMSandu NOU jpg
Feel good - după FILIT -
FILIT-ul e cea mai bună dintre lumile posibile pentru un scriitor, fie el la început de drum sau, din contră, consacrat.
Page Cover Viitorul În constructie 768x432 jpg
Cum își văd adolescenții viitorul? - Termenul pentru înscrieri s-a prelungit până la data de 11 OCTOMBRIE
Ne interesează cum te raportezi la locul în care trăiești, înveți, cum ți-l imaginezi peste ani și unde te vezi la maturitate.
AMSandu NOU jpg
Privirea ei pierdută, de copil neajutorat
Filmele și cărțile ne vorbesc de multe ori chiar despre viețile noastre, în asta stă puterea lor.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Politețe înainte de toate!
Îmi cer scuze doamnei căreia dl Iancu i s-a adresat nepoliticos pentru faptul că am publicat formula ireverențioasă.
Conversations jpg
Călătoria nu s-a desfășurat conform planului
Poți iubi mai mulți oameni în același timp?
De la Bacalaureat la dreptul moral jpeg
A fi ortodox, astăzi
Un grup de credincioși a lansat lumii o declarație cu privire la cea mai dureroasă problemă care rănește azi sufletul ortodoxiei: invazia Rusiei asupra Ucrainei.
Eu cum pot să ajut? jpeg
Eu cum pot să ajut?
Frică. Negare. Furie. Neputință. Îngrijorare.
Trei întrebări și o sugestie pentru pacifiștii zilei jpeg
Trei întrebări și-o sugestie pentru pacifiștii zilei
Descurajarea sau chiar împiedicarea propriului guvern să apere țara cu forțe armate cînd aceasta este atacată militar este pacifism?
Făcătorii de război – Scrisoare către frații mei în credință creștin ortodoxă jpeg
Făcătorii de război – Scrisoare către frații mei în credință creștin-ortodoxă
Nu există nici un fel de dispută între oameni care să justifice uciderea semenului nostru, căci în orice ucidere de om ucidem ceva esențial din opera lui Dumnezeu.
România pitită de lîngă Ucraina eroică jpeg
România pitită de lîngă Ucraina eroică
România e în linia întîi a UE în fața nebunului sîngeros de la Kremlin, dar se comportă sub conducerea lui Iohannis ca și cum ar vrea să se tragă mai în spate.
Viețile netrăite jpeg
Poveștile de lîngă noi
Fiecare avion duce cu el atîtea istorii de viață cîte locuri are ocupate.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
COVID. Valul patru!
Am pus următorul gînd în colțul meu de rețea: „Fauci are dreptate cînd spune că, dacă vaccinările antivariolă și antipoliomielită ar fi fost însoțite de discuțiile nebunești de acum, aceste teribile boli n-ar fi fost astăzi eradicate. Recunosc, îmi e în continuare cu neputință să înțeleg atitudinile antivaccin...”
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
România analfabeților funcțional
Constatarea mea este că proporția de 44% analfabeți funcțional se verifică și în cazul adulților.
Viețile netrăite jpeg
Izolarea de după izolare
Poate că ochiul „izolatului”, ca și cel al străinului, vede mai mult și e mai cîrcotaș.
Cea mai bună parte din noi jpeg
Filme în care am locuit
Am înțeles cît de adînc reacționăm la familiaritate.
Viețile netrăite jpeg
Slobod la gură. Și la minte
Doi prieteni vechi și deja bătrîni vorbesc despre New York, viață și lume, ca altădată păpușile din Muppets.
Viețile netrăite jpeg
Puterea televizorului
Nemulțumirile au săpat adînc și discursul apocaliptic de la tv le-a alimentat decenii la rînd.
Viețile netrăite jpeg
Viețile netrăite
Înăuntrul nostru sălășluiesc o multitudine de vieți neîncercate.
De la Bacalaureat la dreptul moral jpeg
În apărarea celor 12 milioane de tăcuți
Obiceiul de a-i vitupera civic pe cei care nu răspund convocării la urne este o barbarie odioasă.

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.