Bruegel, regizorul

Erwin KESSLER
27 aprilie 2012
Bruegel, regizorul jpeg

Odată pictat, un frumos asfinţit de soare dă cel mai probabil o mîndreţe de kitsch. La fel se întîmplă cu mii de alte imagini minunate din natură care, atunci cînd sînt reproduse în artă, coboară sublimul în prost gust. Dar ce se întîmplă atunci cînd arta reproduce chiar frumosul din artă, cînd filmul reproduce frumosul din pictură, cînd „Purtarea Crucii” de Bruegel (1564) este reprodusă în Moara şi Crucea lui Lech Majewski (2011)? Se întîmplă exact acelaşi lucru, întrucît cultura ne-a devenit o a doua natură. Parte constitutivă a acestei naturi, lucrarea lui Bruegel este ca un asfinţit de soare, iar reproducerea ei (super-analitică, tehnologizată, informată etc.) nu evită acel kitsch intelectual care ia ochii cu sclipiciul subiectelor mari tratate în manieră grandioasă. Filmul lui Majewski face parte dintr-o serie de întreprinderi culte, pline de bune intenţii şi bunăcredinţă, venite din partea acelora care cred cu tărie în puterea artei mari şi frumoase de a ne mîntui şi, în consecinţă, întorc spatele artei urîte şi mici a zilelor noastre, refugiindu-se în aura capodoperelor de altădată.

Producţiile acestora alimentează reveriile snoabe ale vizitatorilor muzeelor ce caută în nimbul artei apuse un antidot la precaritatea cotidianului actual, şi se îneacă astfel în evazionism romanţios şi în spiritualitate searbădă. De la „Agonie şi extaz” unde Michelangelo este tras la kitsch, pînă la filmele despre Caravaggio sau Vermeer, această piaţă a marilor valori artistice devenite mici pilule contra-receptive s-a amplificat treptat, prin corelare cu creşterea exponenţială a muzeificării consumiste a culturii şi a fetişizării sale printr-un marketing agresiv. Gadgeturile tehnice recente, care permit animarea personajelor unui tablou, au dus mai departe această reificare, către performanţele exhibiţioniste de culturofagie video, de tipul Bill Viola sau Peter Greenaway. Arta marilor maeştri a devenit astfel un bun consumabil la scară globală, trăit cu mai mare intensitate întru copia/reproducerea sa virtuală decît ca original.

Simptomatic, filmul lui Majewski, reconstruirea dinăuntru a tramei-dramei tabloului, se încheie în sala Bruegel de la Kunsthistorisches Museum din Viena, acolo unde se află originalul, pe care îl exaltă şi totodată îl pune la locul său în acest fel, ca într-un clip publicitar de o durată insuportabilă. Numai că, deşi însetată de frumos şi de bine, privirea lui Majewski este doar intens fetişistă, ca privirea oricărui profan. În realitate, în sala Bruegel de la Kunsthistorisches, unde se află cea mai mare şi cea mai entuziasmantă colecţie de capodopere ale maestrului flamand, Purtarea Crucii, un mix subtil de clişee anterioare, de secol XV, este pur şi simplu obliterată de eclatantele panouri care îl definesc pe Bruegel, printre care „Iarna” (şi tot ciclul anotimpurilor) ori „Nunta ţărănească” sau „Chermeza în sat”. În „Purtarea Crucii”, Bruegel a făcut ceea ce a ştiut el cel mai bine pînă la un moment dat: să asambleze într-un tot coerent elemente disparate preluate îndeosebi de la predecesorul său, Bosch (pe care l-a mimat într-atît de consecvent şi market-aware, cum s-ar spune azi, încît a fost, mult timp, supranumit noul Bosch), dar şi de la contemporanii aceluia, precum Bouts, Hugo van der Goes sau Memling, sau direct de la marii lor înaintaşi, Robert Campin şi Jan van Eyck. Căci Bruegel era un arhaizant, un regresiv militant. În secolul în care pictura flamandă emula Renaşterea italiană, prin artiştii romanizanţi, Bruegel regăseşte grotescul, patosul şi brutalitatea frustă a goticului neerlando-german. Figurile patibulare şi gesturile deşănţate ale personajelor sale nu vin din măsura şi graţia apolinică a Renaşterii italiene, ci din întunecimea unui fond violent, gregar şi murdar, în care colcăie viziunile anonimilor olandezi de secol XV şi gestica grobiană a unor germani mai degrabă uitaţi, precum Hans Multscher.

Majewski face din Bruegel un fel de Rubliov tarkovskian: un martor umanist, sensibil, tăcut dar elocvent, al istoriei timpului său, iar din acest punct de vedere perspectiva regizorului polonez nu trece mai departe de narcisismul intelectualist, pasiv şi nombrilist, al predecesorului său sovietic. Lentoarea, depănarea grea (pasămite de sensuri) a acţiunii şi a fiecărei mişcări din film, împreună cu o anume vidare teatrală a personajelor, care par să plutească, participînd la film parcă în virtutea inerţiei, toate sînt mecanisme prin care se doreşte să fie redată importanţa faptelor, caracterul lor decisiv, preţios, profund. Numai că Bruegel nu a fost deloc Rubliov, şi nici Majewski nu e Tarkovski. Pentru Majewski, reconstruirea (ca în documentarele senzaţionaliste de pe Discovery) a cotidianului medieval, cu promiscuitatea şi discrepanţele acestuia (de la împărţire caselor între oameni şi dobitoace, care dormeau laolaltă, pînă la execuţiile sumare, urmate de curăţarea cadavrelor de către corbi),  pare un lung şir de locuri comune conspectate din diverse surse. Efortul e lăudabil, dar rezultatul nu. Mai ales în momentele în care Bruegel însuşi este înfăţişat schiţînd „după natură” scene din tabloul său care, de fapt, sînt copiate sau pastişate după predecesorii săi, după şabloanele acestora sau după gravurile unor Schongauer, Maeştrii E.S., bxg sau Hausbuchmeister, cei care au descris, primii, acel amplu repertoriu de negustori, beţivi, bătăuşi, ţărani deşucheaţi, copii năstruşnici şi femei uşoare din care Bruegel şi-a alcătuit potpuriul un secol mai tîrziu.

Penibilul „reconstruirii” pseudo-observaţiei bruegeliene după natură este atins în insistenţa asupra motivului ajuns din tablou chiar şi în titlu - moara cocoţată absurd chiar în vîrful-vîrfului de munte, trasă parcă-n ţeapă de piatra pe care stă, motiv pe care Bruegel l-a împrumutat, fără nici un amendament propriu, direct de la Bosch. La fel, trăsătura compoziţională a tabloului care sare în ochi, forfota permanentă a unei umanităţi foşgăitore într-un peisaj ce se întinde la infinit, cu un Iisus mic şi indistinct, purtîndu-şi crucea, pierdut undeva în mijlocul mulţimii, nu reprezintă nici pe departe o inovaţie bruegeliană, ci preluarea tale-quale a unei formule dezvoltate de către Bosch (pe o mai veche structură eyckiană), vulgarizată ulterior de-a dreptul luxuriant de urmaşii săi (de un Pieter Huys sau Herri met de Bles, de pildă), ale căror lucrări au inundat piaţa olandeză în a doua jumătate a secolului XVI, influenţînd, fără doar şi poate, chiar opţiunea lui Bruegel pentru schemele neo-gotice.

Preocupat să-l facă pe Bruegel observator şi cercetător (ceea ce nu era, el fiind la acest capitol un remarcabil colportor şi combinator) şi convins de umanismul acestuia (care nu lipsea cu desăvîrşire, dar era, oricum, contrar umanismului renascentist), lui Majewski i-a scăpat tocmai nucleul tare al operei lui Bruegel: filozofia sa. Chiar dacă a perpetuat schemele constructive şi motivele anecdotice ale predecesorilor săi, Bruegel a întors de-andoaselea poziţia acestora faţă de lume: peisajul universal al lui Jan van Eyck, în care se derulează patimile lui Hristos, întins ca geografie către infinit şi cuprinzînd, ca antropologie, toate tipurile de umanitate, punctează, deşi eclatant, un loc comun: istoria mîntuirii se întîmplă pretutindeni şi mereu. Este o poziţionare tradiţională, confortabilă de fapt, optimistă şi oarecum filistină, ferită de anxietăţi. Tot infinit, dar pradă unui horror vacuui, peisajul universal al lui Bruegel este la fel de cuprinzător, dar în el momentul şi motivul jertfei christice ajunge infinitezimal, inobservabil aproape. El nu se integrează în lume, ci este devorat de aceasta, aneantizat, digerat în sucul gastric al agitaţiei şi nepăsării generale. Vizibilă în Purtarea Crucii de la Kunsthistorisches, această poziţionare angoasată este cu adevărat remarcabilă doar în Căderea lui Icar de la Bruxelles, acolo unde, din cel ce provoacă soarta, limita şi tragedia cu aripile-i de pene şi ceară cu care aspiră spre zenit, nu mai sînt vizibile decît două picioruşe subţiri, într-un colţ, înghiţite de tălăzuirea neostoită a mării, în timp ce prim-planul este ocupat de un uriaş, cu adevărat gargantuesc trup de ţăran ce întoarce cu plugul brazdele grele de pămînt ale ogorului ce-i absoarbe toată energia şi atenţia. Plescăitul făcut de căderea celui ce sfidase condiţia omenească este, pentru plugar, insesizabil. Icar dispare, nevăzut, neauzit, inutil: un caraghios, un intelectual în minus. „Purtarea Crucii”, cu Iisusul său digerat în burta mulţimii, poartă acelaşi discurs bruegelian – pesimist, existenţialist, modern într-un sens damnat, post-renascentist deja. Dar Majewski, polonez, catolic, calofil şi consumist, nu are apetenţă pentru această filozofie crudă şi dură şi de aceea preferă să ne redea (şi să falsifice, astfel) un Bruegel pitoresc, prin care transpiră regizorul însuşi: un simplu, inofensiv creator de divertisment cult, care filmează cu penelul.

Erwin Kessler
este istoric de artă.

Filmul “Moara de vânt şi crucea” al regizorului Lech Majewski va fi prezentat în cadrul Festivalului Filmului European, marţi,  8 mai, ora 21:00, la Cinemateca Eforie. Mai multe detalii pe www.ffe.ro. Cea de-a XVI-a ediție a Festivalului se desfăşoară în București (3 - 13 mai), Brașov (10 - 13 mai), Timișoara (17 - 20 mai), Tîrgu-Mureș (17 - 20 mai) și Iași (24 - 27 mai).

 

anunt dilema jpg
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul site: www.dilema.ro
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul șițe: www.dilema.ro
telefoane samsung galaxy s23 ultra jpg
Ai nevoie de un nou smartphone? Comandă telefoane Samsung Galaxy S23 Ultra aici!
Pentru a vedea specificațiile telefonului este necesar să alegi brandul, modelul, condiția estetică a produsului, culoarea și spațiul de stocare.
Depresia jpg
Depresia: semne, simptome și cauze
Sperăm ca această problemă de sănătate să stea cît mai departe de tine.
Header anvelope jpg
Cum să-ți alegi corect anvelopele de iarnă
Dacă pneurile au taloanele prea moi pentru greutatea mașinii.
Păcănele pe bani reali și cazinourile online jpg
Păcănele pe bani reali și cazinourile online
Jocurile de noroc sînt legate de speranța unui cîștig online.
ruj rezistent 24 ore jpg
Christmas tree landscape png
Cadouri de Crăciun pentru cei mai buni prieteni. 3 idei pe care o să le adore și Moșul
Dacă în cercul de prieteni aveți iubitoare de beauty, un calendar advent este o idee minunată.
poza2 jpeg
Industria IT în România: Joburi și Tendințe în Tehnologie
În plus, se observă o creștere a numărului de femei angajate în domeniul IT, ceea ce reflectă o schimbare pozitivă în dinamica forței de muncă în acest sector.
dilema jpg
Cu ce se diferențiază casele de pariuri online
Alegînd o casă de pariuri cu un sistem de suport bine pus la punct, vei depăși mai ușor anumite momente dificile iar problemele pe care le vei întîmpina vor fi rezolvate mai rapid.
pexels andrea piacquadio 941555 jpg
Stresul de sărbători. Cum să îi faci față mai ușor
Amintește-ți că cel mai potrivit cadou pentru mama este, de cele mai multe ori, veselia și buna dispoziție din ziua de Crăciun, cu toată familia la masă.
The Veils Poster Web jpg
Finn & Oigăn, solo
Originar din Londra dar relocat în Noua Zeelandă, Finn Andrews este compozitor și multi-instrumentist.
ILUMA Stardrift KV Landscape jpg
Philip Morris International lansează în România prima ediție limitată IQOS ILUMA – descoperă IQOS ILUMA STARDRIFT
Philip Morris International (PMI) lansează la finalul acestei luni IQOS ILUMA STARDRIFT, prima ediție limitată a celui mai inovator produs din portofoliul său de alternative fără fum.
Grand Hotel Europa  poza 1 jpg
Grand Hotel Europa sau adevărul minciunilor la persoana întîi
Cu atît mai puțin unul în vogă ca autoficțiunea, explorat de nume mari ale ultimelor decenii precum Annie Ernaux sau Karl Ove Knausgård.
foto alex galmeanu jpg
dragostea, regim urban
Poate pentru că dimineața am intrat la loc în mine
ce rol are vitamina e jpg
Top 3 cele mai frecvente probleme ale pielii și cum le poți combate
Nu uita să faci schimbări și în alimentație: consumă produse cu indice glicemic mai scăzut și evită excesul de lactate.
featured image (7) jpg
un parfum clasic de barbati jpg
Idei de cadouri pentru bărbații din viața ta - ce să le dăruiești, în funcție de relația dintre voi
Așa că, o idee bună este să notezi fiecare link pe care ți-l trimite amicul tău, pentru a fi mai ușor să îi găsești cadoul ideal.
DilemaVeche (2) (3) jpg
Aproximativ 33% dintre parfumurile masculine sînt folosite de femei! Ce ingrediente au astfel de parfumuri?
Foarte apreciate sînt și parfumurile orientale pentru bărbați, care au note unice, catifelate, arome de vanilie și alte condimente minunate.
alege o crema pentru tenul uscat jpg
6 produse de îngrijire care să nu îți lipsească din trusa cosmetică
Toate acestea au proprietăți extraordinare și te pot ajuta să îți menții pielea tînără și frumoasă pentru cît mai mult timp.
AM jpg
Depresie
Cum să nu fiu mohorît
caserole mancare unica folosinta snick ambalaje jpg
Caserole pentru mîncare de unică folosință disponibile la Snick Ambalaje
Acest concept este unul care reușește să atragă mulți clienți, consumatori totodată.
Bulucz jpg
Relicve, ustensile
Tocmai îmi vin în minte spălarea picioarelor, Ciubotele lui van Gogh
IQOS x DIPLOMA 5 jpg
Omid Ghannadi, creatorul instalației IQOS x DIPLOMA: Apreciez că sînt companii care se implică atît de vizibil în sprijinul comunității
El este omul din spatele instalației imersive IQOS proiectată special pentru ediția de anul acesta a festivalului DIPLOMA.
Eutanasie
Cum ne-ai învățat să fim atenți

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.