Doina Simionescu: absenţa prezentă, linii ale vieţii

27 noiembrie 2016
Doina Simionescu: absenţa prezentă, linii ale vieţii jpeg

Nu am cunoscut-o, nu am cum să o mai fac, nu găsesc multe informații despre această artistă în spaţiul virtual ori în posibile cataloage pe care le-aș putea avea la îndemînă, nu mă aflu în fața unei expoziții de muzeu care să mi-o poată oferi pe de-a întregul, mă găsesc într-o expoziție mică, de galerie, am în mînă un text foarte personal, scris de o curatoare care a fost și prietena artistei, un text care îmi trasează portretul unei artiste elegante, pentru care desenul, fotografia definesc momente ale vieții sale și o însoțesc pe artistă introspectiv; la fel cum, ne explică aceeaşi curatoare, toată această practică artistică respectă ritmurile naturii şi le urmează. Forţa naturii nu opreşte arta, dar o redirecţionează, o ghidează. Desenul, odată descoperită şi creată o grădină, se refugiază într-un desen pur mental, urmat în lumea reală de fotografie, ca document care poate confirma o stare.

Expoziţia Linia copacului, a artistei Doina Simionescu, avînd-o curator pe Liviana Dan, la Galeria Anca Poteraşu din Bucureşti, o văd într-o după-amiază, cînd linia întunericului începe să se instaleze şi să topească toate celelalte linii de lumină, entre chien et loup, timpul propice accidentelor, reveriilor, meditaţiei şi fricilor inexplicabile. Uşa galeriei e deschisă, luminile la etaj aprinse, lumina la parter stinsă, dar biroul, scaunul, soba, se disting încă. În galerie nu e nimeni, iar eu vizitez cele două camere şi holul singură, fac fotografii în tihnă şi mă surprind parcurgînd fărîmele unui jurnal vizual pe alocuri datat – 1972, 1976, 1977... Serii de desene abstracte, în care întrevezi dîrele figurative atunci cînd iei o distanţă necesară. Desene automate, repetitive, care amintesc, pe alocuri, de preocupări artistice ale Getei Brătescu, numeroase încercări, schiţe de nuduri şi diferite scheme încifrate pe hîrtie. Acuarele care ascund o muzică interioară şi mi-l amintesc pe Kandinsky, fotografii al căror focus pare tocmai o ieşire din focus, o atenţie către o anumită simetrie ascunsă, căutarea unei reguli interne a fotografiei.

ds foto 2 JPG jpeg

Dar ceea ce mă surprinde sînt fotografiile în care o ghiceşti chiar pe artistă, fie ea în diferite călătorii, cu prieteni ori alături chiar de Liviana Dan. Pe Magheru, cele două împreună, îmbrăcate în negru şi cu ochelari cu lentile întunecate, ori tot cele două în grădina artistei, din satul Gruiu. Această din urmă fotografie o descoperi dacă faci cîţiva paşi în spate: peretele de acuarele pe hîrtie alăturate are în el o ruptură – o fotografie. Atunci cînd aşezarea lucrărilor în spaţiu obţine o dimensiune concretă, un fir narativ, o coerenţă, curatoarea intervine cu o destabilizare a ordinii şi o integrare a personalului. Un spaţiu personal care să lărgească discursul istoricului de artă, o paranteză pătrată care ar putea părea violentă, dar, din contră, e opusul violenţei.

Curatoarea mărturiseşte la finalul textului său că lucrările artistei se află „sechestrate de un proces”, dar că au existat „două plase de rafie cu mult material secundar pentru această expoziţie”. Cum te raportezi la ceea ce un atelier îţi lasă ca „secundar”? Cum încadrezi schiţele, încercările, ceea ce artistul ar fi dorit să lase, poate, în afara vederii publice? Ai dreptul să „manipulezi” istoria şi le dai un alt statut, de „principal”? Cum gîndeşti o expoziţie fără „lucrări” şi, totuşi, cu „lucrări”, care, odată aşezate într-un spaţiu de expunere, pot deveni la fel de puternice? Cum trasezi liniile unei expoziţii despre o artistă care, o spunem în sfîrşit acum, a murit în primele zile ale lui ianuarie 2016? (de altfel, expoziţia se va încheia la început de ianuarie 2017, cînd se va împlini un an). Să lucrezi cu absenţa unui artist şi, în plus, cu absenţa corpus-ului central al operei acestuia, e o provocare mai mult decît dificilă. O asemenea expoziţie poate fie să taie linii directoare clare, să organizeze materialul găsit în jurul unor anumite teme şi să se raporteze continuu la lucrări principale (deşi absente din expoziţie), fie poate să îşi propună mai mult decît atît, să reconstituie discret liniile vieţii artistei, liniile unei vieţi-artă: să construiască o expoziţie din desen, fotografie, alfabete neînţelese trasate cu peniţe fine, să creeze o expoziţie a vulnerabilităţii. Vulnerabilitate nu doar a curatoarei în faţa unei asemenea întreprinderi, dar şi a artei Doinei Simionescu şi, mai mult decît atît, a vulnerabilităţii privitorului în faţa unei arte bazate pe absenţă.

Cîteva desene, prinse non-invaziv pe pereţii galeriei, lasă o linie de creion să scape din perimetrul foii de hîrtie, chiar pe peretele alb. O linie care îşi continuă drumul pe zid, alături de mesaje – „aud lumina”, „este o linie foarte bună” – scrise de mînă, cu creionul, de către curatoare, pentru a reda, aşa cum mărturiseşte chiar aceasta, „puterea performativă a desenului” Doinei Simionescu. Mesajul iese din desen şi are menirea tocmai de a puncta, prin cuvinte scrise, o estetică a tăcerii şi a izolării artistei într-o lume a sa, cu o dimensiune spirituală proprie.

Înainte să plec din expoziţie şi să închid uşa în urma mea, mă las pironită în semi-întuneric de reflexia luminii pe unul dintre pereţii galeriei şi de un desen pe care această lumină îl face într-un moment unic. Linia copacului – a smochinului din curtea interioară a galeriei – trasează un monument temporar al absenţei şi al evanescenţei, o „lucrare” care închide o expoziţie despre forţa materiei, despre simplificarea realităţii (şi acestea două te determină să îl identifici în expoziţie şi pe Juan Miró, cu care artista construieşte în timpul vieţii o legătură – cîştigă în 1981 premiul Fundaţiei Juan Miró şi participă la acest concurs de desen în repetate rînduri), dar fără uitarea acesteia, din contră.

Linia copacului este o expoziţie despre prietenie, despre absenţă, despre hazardul vieţii care trebuie să se supună regulilor naturii, dar şi o meta-expoziţie, în care curatoarea Liviana Dan stabileşte, în tăcere, cîteva linii ale vieţii unei artiste dispărute, ale cărei căutări o situează într-un spaţiu aflat la întîlnirea dintre mai multe generaţii de artişti români (îi regăsesc aproape, în cîteva puncte, pe Geta Brătescu, dar şi pe Horia Bernea ori Ion Dumitriu, pentru a da doar cîteva nume), dar şi într-un perimetru fertil european şi american, totul învăluit într-o filosofie a vieţii ce se apropie de lumea orientală.

Expoziţia Linia copacului – Doina Simionescu / In Memorian, curator: Liviana Dan este deschisă la Galeria Anca Poteraşu din Bucureşti (Str. Plantelor nr. 58) între 11 noiembrie 2016 şi 8 ianuarie 2017

Foto: Daria Ghiu 

 

ds foto 3 JPG jpeg
anunt dilema jpg
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul site: www.dilema.ro
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul șițe: www.dilema.ro
telefoane samsung galaxy s23 ultra jpg
Ai nevoie de un nou smartphone? Comandă telefoane Samsung Galaxy S23 Ultra aici!
Pentru a vedea specificațiile telefonului este necesar să alegi brandul, modelul, condiția estetică a produsului, culoarea și spațiul de stocare.
Depresia jpg
Depresia: semne, simptome și cauze
Sperăm ca această problemă de sănătate să stea cît mai departe de tine.
Header anvelope jpg
Cum să-ți alegi corect anvelopele de iarnă
Dacă pneurile au taloanele prea moi pentru greutatea mașinii.
Păcănele pe bani reali și cazinourile online jpg
Păcănele pe bani reali și cazinourile online
Jocurile de noroc sînt legate de speranța unui cîștig online.
ruj rezistent 24 ore jpg
Christmas tree landscape png
Cadouri de Crăciun pentru cei mai buni prieteni. 3 idei pe care o să le adore și Moșul
Dacă în cercul de prieteni aveți iubitoare de beauty, un calendar advent este o idee minunată.
poza2 jpeg
Industria IT în România: Joburi și Tendințe în Tehnologie
În plus, se observă o creștere a numărului de femei angajate în domeniul IT, ceea ce reflectă o schimbare pozitivă în dinamica forței de muncă în acest sector.
dilema jpg
Cu ce se diferențiază casele de pariuri online
Alegînd o casă de pariuri cu un sistem de suport bine pus la punct, vei depăși mai ușor anumite momente dificile iar problemele pe care le vei întîmpina vor fi rezolvate mai rapid.
pexels andrea piacquadio 941555 jpg
Stresul de sărbători. Cum să îi faci față mai ușor
Amintește-ți că cel mai potrivit cadou pentru mama este, de cele mai multe ori, veselia și buna dispoziție din ziua de Crăciun, cu toată familia la masă.
The Veils Poster Web jpg
Finn & Oigăn, solo
Originar din Londra dar relocat în Noua Zeelandă, Finn Andrews este compozitor și multi-instrumentist.
ILUMA Stardrift KV Landscape jpg
Philip Morris International lansează în România prima ediție limitată IQOS ILUMA – descoperă IQOS ILUMA STARDRIFT
Philip Morris International (PMI) lansează la finalul acestei luni IQOS ILUMA STARDRIFT, prima ediție limitată a celui mai inovator produs din portofoliul său de alternative fără fum.
Grand Hotel Europa  poza 1 jpg
Grand Hotel Europa sau adevărul minciunilor la persoana întîi
Cu atît mai puțin unul în vogă ca autoficțiunea, explorat de nume mari ale ultimelor decenii precum Annie Ernaux sau Karl Ove Knausgård.
foto alex galmeanu jpg
dragostea, regim urban
Poate pentru că dimineața am intrat la loc în mine
ce rol are vitamina e jpg
Top 3 cele mai frecvente probleme ale pielii și cum le poți combate
Nu uita să faci schimbări și în alimentație: consumă produse cu indice glicemic mai scăzut și evită excesul de lactate.
featured image (7) jpg
un parfum clasic de barbati jpg
Idei de cadouri pentru bărbații din viața ta - ce să le dăruiești, în funcție de relația dintre voi
Așa că, o idee bună este să notezi fiecare link pe care ți-l trimite amicul tău, pentru a fi mai ușor să îi găsești cadoul ideal.
DilemaVeche (2) (3) jpg
Aproximativ 33% dintre parfumurile masculine sînt folosite de femei! Ce ingrediente au astfel de parfumuri?
Foarte apreciate sînt și parfumurile orientale pentru bărbați, care au note unice, catifelate, arome de vanilie și alte condimente minunate.
alege o crema pentru tenul uscat jpg
6 produse de îngrijire care să nu îți lipsească din trusa cosmetică
Toate acestea au proprietăți extraordinare și te pot ajuta să îți menții pielea tînără și frumoasă pentru cît mai mult timp.
AM jpg
Depresie
Cum să nu fiu mohorît
caserole mancare unica folosinta snick ambalaje jpg
Caserole pentru mîncare de unică folosință disponibile la Snick Ambalaje
Acest concept este unul care reușește să atragă mulți clienți, consumatori totodată.
Bulucz jpg
Relicve, ustensile
Tocmai îmi vin în minte spălarea picioarelor, Ciubotele lui van Gogh
IQOS x DIPLOMA 5 jpg
Omid Ghannadi, creatorul instalației IQOS x DIPLOMA: Apreciez că sînt companii care se implică atît de vizibil în sprijinul comunității
El este omul din spatele instalației imersive IQOS proiectată special pentru ediția de anul acesta a festivalului DIPLOMA.
Eutanasie
Cum ne-ai învățat să fim atenți

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.