Grup sau comunitate: cum creștem cultura în educație

Raluca IACOB
28 ianuarie 2015
Grup sau comunitate: cum creștem cultura în educație jpeg

Practica artei în școală are impact atît asupra elevilor, cît și în comunitate (școală, părinți, comunitate locală în general). Harland et al. (2000) [1] formulează următoarele efecte: un sentiment de împlinire, de entuziasm; mai multe cunoștințe și abilități asociate cu anumite forme artistice; o mai bună înțelegere a unor teme sociale și culturale; dezvoltarea creativității și a abilităților de gîndire; îmbogățirea aptitudinilor expresive și de comunicare; dezvoltare personală și socială; sprijinirea învățării la alte materii; efecte instituționale asupra școlii; noi creații artistice. Acest potențial al artei în școală poate rămîne însă nerealizat dacă nu este conștientizat iar practicile nu sînt integrate într-un proces de învățare instituțională și personală de către cadrele didactice, artiștii și alți profesioniști din domeniul culturii.

Asociația MetruCub – resurse pentru cultură alături de Centrul pentru Educație și Formare „Sintagma”, Fundația Gabriela Tudor, Fundația pentru o societate deschisă și Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „Ion Luca Caragiale” dezvoltă pînă în aprilie 2016 un proiect dedicat culturii în educație. Se vor realiza activități de formare dedicate profesioniștilor din domeniul culturii și celor din educație, discuții pe teme de actualitate, studii și analize despre potențialul culturii cu o dimensiune educațională în România și un site cu multe resurse online și informații despre cei care aduc cultura în școală. Miza proiectului „Susține cultura în educație” este de a susține realizarea unor programe de cultură cu o dimensiune educațională în România prin dezvoltarea unei comunități profesionale dedicate.

De ce e important să se dezvolte o comunitate profesională dedicată culturii în educație?

Există deja inițiative de acest fel. Dincolo de predarea materiilor artistice, fiecare copil care merge la școală a participat cu siguranță măcar la o serbare de final de an unde a cîntat, a dansat sau a recitat o poezie, iar odată cu programul național „Școala altfel” se vede chiar mai clar că activitățile culturale sînt printre preferatele profesorilor, copiilor și părinților. Mai ales ale copiilor. Organizații neguvernamentale și instituții culturale realizează activități în școli și împreună cu acestea, fac mediere și animație culturală, implică copii și tineri în programul lor regulat. Există specializări la nivel de licență și masterat în pedagogia artelor vizuale și pedagogie teatrală și cursuri pentru absolvenții liceelor pedagogice, se predau materii artistice și culturale în învățămîntul obligatoriu și opțional la nivel preuniversitar, tehnici teatrale sînt promovate cadrelor didactice pentru a fi integrate în predarea cu succes la discipline teoretice, cum ar fi matematica sau istoria. O constelație de practici și actori se dezvoltă de la an la an și propune dezbateri esențiale despre rolul creativității în educație, despre lumea pentru care îi pregătim pe copiii și tinerii de azi.

Pentru a transforma acest grup de inițiatori într-o comunitate e nevoie de cîteva lucruri: formularea unui limbaj interdisciplinar accesibil profesioniștilor culturii și educației, cunoaștere reciprocă, schimbul de impresii și cunoștințe, interesul de a învăța unii de la ceilalți, identificarea unor preocupări comune, realizarea unor cercetări și acțiuni de advocacy pentru a contura mai bine domeniul și a-l transforma dintr-o practică într-o temă efectivă de discuție în spațiul public. Un grup care nu este o comunitate va trece pe lîngă o serie de oportunități și este vulnerabil. O astfel de oportunitate este prezența și promovarea culturii în educație ca prioritate de politică publică atît în cultură, cît și educație. Fără o comunitate de profesioniști care să se identifice ca atare, cauza educației culturale, a educației artistice, a activităților culturale cu mize educaționale prezente în alte domenii va depinde de bunăvoința sau interesele punctuale ale unei organizații, administrații publice sau unor părinți interesați. Cei care vor pierde cel mai mult vor fi cei fără posibilități materiale, tinerii din grupuri de risc, școlile din mediul rural, zone subdezvoltate etc. Din punctul de vedere al interesului public și al adresării inegalităților economice și sociale, o comunitate a culturii în educație nu își permite să stea doar pe umerii bunăvoinței aleatorii.

În lipsa unei comunități profesionale dedicate culturii în educație, lucrurile bune și proiectele interesante vor rămîne cunoscute doar unui număr mic de beneficiari și parteneri. Inițiative ale ONG-urilor sau artiștilor independenți vor avea mai puține șanse de a continua sau a se dezvolta. Multe sînt realizate din entuziasm, cu voluntari, dar după o vreme este nevoie de un impuls suplimentar de a continua și de o contribuție financiară atît pentru cei implicați, cît și pentru materiale.  De ce să lăsăm acești oameni și aceste experiențe să se piardă sau să rămînă într-o precaritate materială frustrantă și improprie? De ce să reinventăm roata? De ce să nu dezvoltăm lucrurile care funcționează, să construim? Practicienii culturii în educație au nevoie de formare continuă, însă ocaziile sînt rare spre inexistente în România. Cum altfel, decît prin experiențe formative, discutînd cu alții care fac lucruri similare, te poți dezvolta și poți îmbunătăți propriile experiențe de lucru? Cum altfel, decît prin comparație și în dialog se pot dezvolta instrumente de evaluare a calității actului cultural în educație? Cei care au de cîștigat cel mai mult sînt copiii și tinerii. Calitatea experienței culturale în școală determină parțial percepția asupra culturii în general. Vrem ca tinerii și copiii să fie atrași de artă, să își dorească să se implice și să o acceseze, să se exprime artistic și să aibă experiențe culturale semnificative. Interesul pentru a-i aduce aproape de artă și cultură îi va ajuta atît pe ei, cît și pe noi, cei care lucrînd în organizații sau instituții culturale și educaționale vrem să le transmitem anumite valori care ni se par importante social, vrem să îi educăm pentru a fi cetățeni critici, implicați și informați, vrem să fim în contact cu publicul actual și potențial al creațiilor artistice și, nu în ultimul rînd, să îi sprijinim să ia în considerare cultura ca opțiune profesională.

Susține cultura în educație pune baza unei astfel de comunități. Proiectul poate fi urmărit pe www.culturaineducatie.ro din martie 2015 și pe Facebook, pagina „Sustine cultura în educație”. Proiectul este finanţat prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România.

[1] Harland, J, Kinder, K, Lord, P, Stott, A, Schagen, I, Haynes, J with Cusworth, C, White, R and Paola, R, The Arts in Secondary Schools: Effects and Effectiveness, NFER, Slough, 2000.

Raluca Iacob este manager și facilitator specializat în politici publice culturale, președinte al Asociației MetruCub – resurse pentru cultură. În prezent coordonează proiectul „Susține cultura în educație”.

anunt dilema jpg
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul site: www.dilema.ro
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul șițe: www.dilema.ro
telefoane samsung galaxy s23 ultra jpg
Ai nevoie de un nou smartphone? Comandă telefoane Samsung Galaxy S23 Ultra aici!
Pentru a vedea specificațiile telefonului este necesar să alegi brandul, modelul, condiția estetică a produsului, culoarea și spațiul de stocare.
Depresia jpg
Depresia: semne, simptome și cauze
Sperăm ca această problemă de sănătate să stea cît mai departe de tine.
Header anvelope jpg
Cum să-ți alegi corect anvelopele de iarnă
Dacă pneurile au taloanele prea moi pentru greutatea mașinii.
Păcănele pe bani reali și cazinourile online jpg
Păcănele pe bani reali și cazinourile online
Jocurile de noroc sînt legate de speranța unui cîștig online.
ruj rezistent 24 ore jpg
Christmas tree landscape png
Cadouri de Crăciun pentru cei mai buni prieteni. 3 idei pe care o să le adore și Moșul
Dacă în cercul de prieteni aveți iubitoare de beauty, un calendar advent este o idee minunată.
poza2 jpeg
Industria IT în România: Joburi și Tendințe în Tehnologie
În plus, se observă o creștere a numărului de femei angajate în domeniul IT, ceea ce reflectă o schimbare pozitivă în dinamica forței de muncă în acest sector.
dilema jpg
Cu ce se diferențiază casele de pariuri online
Alegînd o casă de pariuri cu un sistem de suport bine pus la punct, vei depăși mai ușor anumite momente dificile iar problemele pe care le vei întîmpina vor fi rezolvate mai rapid.
pexels andrea piacquadio 941555 jpg
Stresul de sărbători. Cum să îi faci față mai ușor
Amintește-ți că cel mai potrivit cadou pentru mama este, de cele mai multe ori, veselia și buna dispoziție din ziua de Crăciun, cu toată familia la masă.
The Veils Poster Web jpg
Finn & Oigăn, solo
Originar din Londra dar relocat în Noua Zeelandă, Finn Andrews este compozitor și multi-instrumentist.
ILUMA Stardrift KV Landscape jpg
Philip Morris International lansează în România prima ediție limitată IQOS ILUMA – descoperă IQOS ILUMA STARDRIFT
Philip Morris International (PMI) lansează la finalul acestei luni IQOS ILUMA STARDRIFT, prima ediție limitată a celui mai inovator produs din portofoliul său de alternative fără fum.
Grand Hotel Europa  poza 1 jpg
Grand Hotel Europa sau adevărul minciunilor la persoana întîi
Cu atît mai puțin unul în vogă ca autoficțiunea, explorat de nume mari ale ultimelor decenii precum Annie Ernaux sau Karl Ove Knausgård.
foto alex galmeanu jpg
dragostea, regim urban
Poate pentru că dimineața am intrat la loc în mine
ce rol are vitamina e jpg
Top 3 cele mai frecvente probleme ale pielii și cum le poți combate
Nu uita să faci schimbări și în alimentație: consumă produse cu indice glicemic mai scăzut și evită excesul de lactate.
featured image (7) jpg
un parfum clasic de barbati jpg
Idei de cadouri pentru bărbații din viața ta - ce să le dăruiești, în funcție de relația dintre voi
Așa că, o idee bună este să notezi fiecare link pe care ți-l trimite amicul tău, pentru a fi mai ușor să îi găsești cadoul ideal.
DilemaVeche (2) (3) jpg
Aproximativ 33% dintre parfumurile masculine sînt folosite de femei! Ce ingrediente au astfel de parfumuri?
Foarte apreciate sînt și parfumurile orientale pentru bărbați, care au note unice, catifelate, arome de vanilie și alte condimente minunate.
alege o crema pentru tenul uscat jpg
6 produse de îngrijire care să nu îți lipsească din trusa cosmetică
Toate acestea au proprietăți extraordinare și te pot ajuta să îți menții pielea tînără și frumoasă pentru cît mai mult timp.
AM jpg
Depresie
Cum să nu fiu mohorît
caserole mancare unica folosinta snick ambalaje jpg
Caserole pentru mîncare de unică folosință disponibile la Snick Ambalaje
Acest concept este unul care reușește să atragă mulți clienți, consumatori totodată.
Bulucz jpg
Relicve, ustensile
Tocmai îmi vin în minte spălarea picioarelor, Ciubotele lui van Gogh
IQOS x DIPLOMA 5 jpg
Omid Ghannadi, creatorul instalației IQOS x DIPLOMA: Apreciez că sînt companii care se implică atît de vizibil în sprijinul comunității
El este omul din spatele instalației imersive IQOS proiectată special pentru ediția de anul acesta a festivalului DIPLOMA.
Eutanasie
Cum ne-ai învățat să fim atenți

Adevarul.ro

image
Nu suntem egali în fața bolilor: care sunt românii care nu vor plăti suprataxă pe concediu medical
Politicienii și-au făcut calculele și au decis că nu suntem egali în fața bolilor. Mai exact, PSD și PNL lucrează la o ordonanță de urgență prin care încearcă să elimine supraimpozitarea concediilor medicale doar în cazul anumitor pacienți
image
„Lâna de aur”, cel mai scump material textil natural din lume. Firul de Vicuña se vinde la gram, la fel ca aurul
Firul de Vicuña, recoltat o dată la doi sau trei ani în cantități limitate, se distinge ca fiind cel mai rar și scump fir din lume. Cu o grosime de 12 microni, comparabilă cu cea a aurului, este comercializat la gramaj, se vinde la prețuri exorbitante și presupune un proces de producție meticulos.
image
Decizie radicală pentru „Tesla de Cluj”. „Dacă ziceam că e produsă în Elveția, clienții ar fi sărit s-o cumpere cu 450.000 de euro”
Echipa proiectului a luat o decizie importantă: va regândi „Tesla de Cluj” într-o variantă mult mai ieftină. „Probabil că dacă ziceam că mașina este produsă în Elveția, clienții ar fi sărit să o cumpere cu 450.000 de euro”, susține Florin Dehelean, unul dintre investitori

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.