Pe 13 septembrie s-au împlinit 200 ani de la nașterea pianistei și compozitoarei Clara Schumann, una dintre marile personalități ale secolului al XIX-lea din domeniul muzicii culte, cu o poveste de viață cel puțin la fel de palpitantă precum cariera pe care a avut-o.

Clara Wieck, căsătorită cu marele compozitor romantic german, Robert Schumann, a fost una dintre marile virtuoze ale pianului din veacul al XIX-lea; ea este, de altfel, cea care a introdus cutuma ca solistul să cînte la pian pe dinafară întregul repertoriu, fără a avea nicio partitură pe notieră. Cariera ei s-a desfășurat pe parcursul a mai bine de 6 decenii – a debutat la vîrsta de doar 9 ani, fiind considerată în epocă un copil-minune. La 18 ani, s-a îndrăgostit de Robert Schumann, care fusese elevul tatălui ei și cei doi s-au hotărît să se căsătorească; însă profesorul Wieck s-a opus cu tărie acestui mariaj, considerîndu-l pe tînărul compozitor nepotrivit pentru fiica sa. Cei doi însă nu au renunțat, l-au acționat chiar în justiție pe Wieck și, în fine, trei ani mai tîrziu, în 1840, s-au căsătorit. Această poveste de iubire i-a marcat însă profund pe cei doi artiști: în mod cert, lucrările lui Robert Schumann au purtat amprenta acestei experiențe personale și se pare că tensiunea trăită în acea perioadă i-a și declanșat boala nervoasă care avea să-i curme viața în 1856, la doar 46 ani.

Iubirea dintre Clara și Robert Schumann a rămas legendară, un simbol pentru o epocă romantică; deși i-a supraviețuit soțului încă 40 ani (ea s-a stins din viață în 26 martie 1896), nu s-a mai recăsătorit niciodată și a dorit să fie înmormîntată lîngă el; aceasta, în ciuda zvonurilor legate de o relație între ea și un alt mare compozitor, Johannes Brahms, la lansarea și afirmarea căruia familia Schumann a contribuit, de altfel, foarte mult. Tînărul Brahms, cu 14 ani mai mic decît Clara, a fost, se pare, îndrăgostit de celebra pianistă, însă ea nu a depășit niciodată limita unei prietenii artistice, între doi muzicieni de mare calibru.

Clara Schumann a avut o viață concertistică foarte intensă, cu turnee în întreaga Europă; în același timp, a avut o familie cu 8 copii de care a avut grijă, în cea mai mare parte a vieții, singură. În calitate de profesoară, în ultimii ani ai vieții, a contribuit mult la dezvoltarea tehnicii pianistice moderne predate elevilor săi. Și, în plus, a fost și o talentată compozitoare: a lăsat mai multe opusuri, care au protagonist, de regulă, pianul; printre ele, și un foarte inspirat concert pentru pian și orchestră.

În mod cert, Clara Schumann a fost una dintre femeile excepționale ale timpului său, iar aniversarea ei de anul acesta a fost marcată atît în stagiunile de concert, cît și prin apariții discografice care i-au fost dedicate.

În 5 iulie 2019, la casa britanică Decca a apărut un disc cu lucrări de Clara Schumann, înregistrat de pianista britanică de culoare Isata Kanneh Mason. A fost un debut discografic pentru această pianistă de 23 ani, încă masterandă a Academiei Regale de Muzică din Londra, dar cu o intensă viață de concert în Marea Britanie și Statele Unite ale Americii. Dacă acest nume vă sună cunoscut, nu este întîmplător: Isata beneficiază de popularitate prin asociere cu fratele ei, violoncelistul Sheku Kanneh Mason, care a devenit celebru cînd a cîntat la nunta prințului Harry al Marii Britanii cu Meghan Markle, în 2018, eveniment urmărit la nivel global de miliarde de oameni.

Iată o situație neobișnuită: familia Mason are 7 copii, Isata fiind sora cea mai mare; toți copiii studiază muzica și toți sînt foarte talentați, cu rezultate la nivel național și internațional. Și părinții au studiat muzica, însă nu la un nivel profesionist; mama, originară din Sierra Leone, a fost asistent universitar la Facultatea de litere din Birmingham, iar tatăl, originar din Antigua, lucrează în managementul unui cunoscut lanț hotelier.

Încă de la lansare, discul Isatei Kanneh Mason s-a plasat pe primul loc în vînzările de discuri cu muzică clasică din Marea Britanie – e, desigur, și un efect  al popularității de care se bucură fratele Isatei. Însă e chiar interesant să verifici dacă doi frați pot fi la fel de talentați, la acest nivel înalt profesional; iar revista Gramophone a considerat deja debutul Isatei drept “încîntător”, și mai mult, că dacă ar fi să alegi un singur disc cu muzica Clarei Schumann, discul Isatei este o opțiune sigură și de calitate.

Găsim pe acest album lucrări pentru pian solo de Clara Schumann: 3 romanțe op. 11, Scherzo nr. 2 op. 14, 3 romanțe op. 22, Sonata în sol minor și două transcripții realizate de Clara după lieduri ale soțului ei, Widmung din ciclul Myrthen și Mondnacht din ciclul Liederkreis. Alături de acestea, Concertul op. 7 pentru pian și orchestră, înregistrat de Isata Kanneh Mason alături de Orchestra Filarmonicii Regale din Liverpool, cu o dirijoare la pupitru, Holly Mathieson.

Mie mi s-a părut emblematică pentru acest disc piesa Mondnacht, în care sensibilitatea, inteligența și capacitatea Isatei de a realiza un piano aproape eteric transpar cu multă forță.

Este cert că Isata Kanneh Mason este o pianistă foarte talentată, cu tehnică și expresivitate, și căreia i se potrivește foarte bine repertoriul romantic. Rămîne de văzut dacă va trece testul rezistenței într-o lume atît de competitivă, cum este cea a muzicii culte de astăzi.

Discul pianistei britanice, cu lucrări de Clara Schumann, a difuzat de Radio România Muzical și poate fi reascultat aici

Cristina Comandașu este critic muzical.