„Peleşul se vroia a fi şi «un muzeu»”

29 martie 2011
„Peleşul se vroia a  fi şi «un muzeu»” jpeg

- interviu cu Mircea Alexandru Hortopan (II) -

Dacă prima parte a interviului despre Peleş aducea, în general, lămuriri estetice, cea de-a doua se referă la  istoria sa, statutul său din perspectiva proprietăţii şi a patrimoniului, proiectele şi acţiunile de promovare ale acestuia.

Ne puteţi schiţa o scurtă istorie a vizitării Peleşului, mai ales a etajului (incluzînd şi perioada comunistă, şi pe cea de dinainte de ea, daca se poate)?

Istoria vizitării Peleşului este lungă. Acest castel a fost construit nu numai pentru vacanţe sau pentru ceremoniile Curţii regale, dar şi pentru a constitui un exemplu, o modalitate de instruire pentru public. Aşa cum primele monografii ale Peleşului o spun, încă din 1892, castelul se vroia a fi şi „un muzeu”. Carol I a permis aşadar vizitarea reşedinţei sale, de care era foarte mîndru. Vizitele pentru public însă, într-o formulă extrem de restrînsă, erau organizate de Administraţia Curţii regale, numai pe perioada cît suveranii nu se aflau la Sinaia. Astfel, primele instrucţiuni pentru reglarea vizitelor publice datează din anul 1911. Banii obţinuţi din taxele de vizitare erau folosiţi pentru acţiunile filantropice ale reginei Elisabeta. Mai tîrziu, după moartea lui Carol I, această tradiţie a continuat. Ceva mai restrictiv a fost accesul publicului în timpul domniei lui Carol al II-lea, apoi în anii războiului.

În anul 1948 domeniul regal de la Sinaia a fost naţionalizat. După o perioadă de organizare, Peleşul a fost deschis ca muzeu, în anul 1953. Din păcate, în anii '50, muzeul a fost folosit ca loc predilect de ilustrare a „huzurului în care trăiau regii”. Cînd acea perioadă grea a trecut, încetul cu încetul, muzeul s-a profesionalizat, fiind recunoscut ca cel mai important muzeu de arte decorative de la noi.

În 1975 un mare eveniment a avut loc la Peleş, anume vizita preşedintelui american Gerald Ford. În holul de onoare al castelului s-au semnat instrumentele de ratificare ale tratatului de liber schimb între Statele Unite şi România. La începutul anilor '70, clădirile din zonă, care nu erau patronate de Consiliul Culturii şi Educaţiei Socialiste, ci de Gospodăria de partid, au început să intre în renovare şi modernizare, şi asta în strînsă legătură cu faptul că Foişorul a fost una dintre reşedinţele preferate ale lui Nicolae Ceauşescu. Poate că la vizita lui Ford, Ceauşescu şi-a dat seama cu adevărat de potenţialul de imagine al Peleşului. El a hotărît închiderea şi renovarea castelului. Pe de o parte, pentru că vroia să îl folosească pentru ceremonii oficiale, pe de alta şi pentru că a înţeles (s-a lăsat convins) că acea clădire are nevoie grabnică de renovare, şi patrimoniul artistic din interior, de restaurare. Nu trebuie uitat că, în 1975, castelul nu mai era locuit în mod curent de şase decenii, că lucrările de reparaţii curente fuseseră minime, iar cele două decenii de exploatare ca muzeu aduseseră la Peleş cîteva milioane de vizitatori (!). Prin 1989 lucrările erau în mare terminate, nu total, dar numai schimbarea de regim din decembrie a impulsionat redeschiderea muzelui în iunie 1990. De atunci, peste şase milioane de vizitatori i-au trecut pragul.

A fost ceva din patrimoniul lui, sau al Pelişorului distrus/ îndepărtat de epoca comunistă?

Nu aş acuza regimul comunist de eventualele modificări. Trebuie apreciat faptul că pînzele de mari maeştri constituie acum principalele atracţii ale Muzeului Naţional de Artă, sau obiectele cu mare valoare istorică sînt acum expuse în Tezaurul Muzeului Naţional de Istorie. Este esenţial faptul că tot acest patrimoniu se află în administraţia muzeelor, care sînt instituţii profesioniste pentru păstrarea, cercetarea şi valorificarea patrimoniului.

Cît despre scăpările din timpul renovării Peleşului, ele sînt, poate, inerente. Calitatea materialelor şi a finisajelor din 1883, nu mai poate fi egalată. Oricum, ceea ce s-a făcut atunci, s-a făcut cu materiale de cea mai bună calitate şi cu mână de lucru foarte calificată. Acestea erau posibilităţile atunci, în anii '70 - '80. Rezultatul este demn de admirat. Contează că renovarea de atunci a salvat castelul. Deci, putem fi îngăduitori cu micile nereuşite.

Castelele sînt ale regelui, colecţiile ale statului

Ne puteţi clarifica în privinţa situaţiei actuale a castelului, din punct de vedere al proprietăţii şi patrimoniului (ce e al statului, ce al familiei regale) în momentul de faţă?

Ca urmare a Legii 10/2001, fostul domeniu regal de la Sinaia a fost revedicat de către Majestatea Sa, Regele Mihai. În cele din urmă, în anul 2007, Majestăţii Sale i s-a recunoscut oficial dreptul de proprietate asupra castelelor Peleş şi Pelişor, prin decizia de retrocedare a Ministrului Culturii şi Cultelor. În perioada 2007 – 2010, conform legii, Muzeul Naţional Peleş, instituţie a statului, a putut rămîne cu chirie în cele două castele, iar prin bunăvoinţa Majestăţii Sale, contractul s-a prelungit pe  încă trei ani.

Trebuie menţionat aici că patrimoniul mobil (colecţiile artistice, istorice, memoriale) sînt proprietatea statului. Muzeul, instituţie subordonată Minsterului Culturii şi Patrimoniului Naţional, administrează atât patrimoniul regal, cele două castele şi terasele Peleşului, cît şi patrimoniul statului, bunurile culturale mobile. Este o mare responsabilitate dar şi o mare datorie, morală şi profesională.

Este cel mai vizitat/ printre cele mai vizitate obiective din ţară? Aveţi cumva şi cifre (număr de turişti români/străini)?

Astăzi, Muzeul Naţional Peleş este vizitat de aproximativ 300 000 vizitatori anual. Este, după ieşirea din circuitul muzeal a castelului Bran, cel mai vizitat muzeu din România. Nu avem acum timpul şi spaţiul pentru a sublinia diferenţa dintre un muzeu şi un monument vizitabil.

Este personalul de care dispuneţi suficient, calificat? Sînt fondurile  pe care le aveţi suficiente pentru plata lui, şi pentru alte cheltuieli?

Personalul este total insuficient, atît din punct de vedere al administraţiei şi întreţinerii, cît şi din punct de vedere al celui de specialitate. Şi dacă primul segment funcţionează greu, cel de-al doilea va fi o problemă de perspectivă. Pentru că un specialist are nevoie nu numai de studii adecvate, dar şi de o lungă pregătire de strictă specialitate, de muzeologie (aici mă refer la cele trei profesiuni fără de care muzeul nu poate exista, muzeografi, conservatori şi restauratori). Apoi, de hiper-specializare. Muzeologia ca ştiinţă oferă numai suportul metodic, dar fiecare specialist îşi desfăşoară activitatea într-un anumit cîmp. La Peleş e nevoie şi de istorici şi de istorici de artă, şi de restauratori. Dar cred că e o problemă generală a muzeelor din România. Tinerii sînt din ce în ce mai puţin interesaţi de lucrul în muzee. Această profesiune nu oferă nici pe departe un confort material, o singuranţă a zilei de mîine. În condiţiile schimbării extraordinare a structurii pieţei muncii, puţini tineri se mai simt atraşi de acest domeniu. Există multe posibilităţi şi multe oferte, acum şi din alte state europene.

Se vizitează şi etajul

Cum este promovat/ pus în evidenţă? Ce acţiuni se desfăşoară în incinta sa, ce proiecte există?

Întrebarea dumneavoastră e strîns legată de cea anterioară. Cred cu tărie că e momentul acum, pînă nu e prea târziu, ca instituţiile de cultură să fie tratate cu respect şi cu conştiinţa faptului că au ce ne oferi. Pentru tot ce înseamnă promovare, e nevoie de bani. Nu mulţi, dar e nevoie. Dacă angajaţii unui muzeu se mulţumesc cu salarii minime, nu aşa se pune problema şi cu produsul cultural. Produsul cultural trebuie finanţat. Nu aş vrea să fiu greşit înţeles. Dar după ce în perioada comunistă nu am avut un Minister al Culturii, după 1990 nou înfiinţatul minister a fost, an de an, Cenuşăreasa bugetului. Este, de fapt, scandalos, dar noi ne-am obişnuit cu situaţia asta, o situaţie critică. Nu demult, actualul ministru al culturii făcea o analiză referitoare la cît la sută din PIB pe cap de locuitor alocă diferite state. Cît investesc ele pe cap de locuitor pentru cultură, într-un an. România nu stă bine deloc la capitolul acesta. Absolut deloc. Ba mai mult, se aud din ce în ce mai multe voci de persoane publice care afirmă că...instituţiile muzeale sunt nerentabile (probabil, la fel ca şcolile şi ca spitalele...)!!!

Observaţi că muzeele nu fac încă obiectul unei promovări serioase, profesioniste, ceea ce se întîmplă în alte state europene. Fiecare muzeu se descurcă cum poate, cu posiblităţile locale, cu banii puţini pe care îi are. Gîndiţi-vă bine, ce faceţi cînd plecaţi în concediu? Luaţi ghidul, vedeţi cum ajungeţi la destinaţie, cu ce şi cum călătoriţi şi cum vă mişcaţi în interiorul acelui spaţiu (nu e deloc de neglijat), apoi dedicaţi tot efortul şi atenţia dumneavoastră muzeelor şi monumentelor din zonă. Abia la sfîrşit, dacă într-adevăr consideraţi că merită efortul, vă interesează hotelurile, restaurantele etc. Deci, ce contează mai mult ?

Dar să revenim la acţiunile desfăşurate de Muzeul Naţional Peleş. Principala ofertă a muzelui este vizitarea celor două castele, Peleşul şi Pelişorul. Relativ destul de recent, castelul Peleş este vizitabil în întregime, parterul şi cele două etaje. Parterul este spaţiul sălilor de ceremonii, etajul I al sălii de concerte, al apartamentului regal şi al apartamentelor pentru oaspeţi, iar etajul II ( deschis permanent din anul 2009) este nivelul unde sînt situate atelierul de pictură şi camerele suitei regale. Vizita fiecărui nivel reprezintă o experienţă estetică deosebită, de la fastul şi strălucirea sălilor şi apartamentelor oficiale, la confortul şi intimitatea camerelor de la etajele superioare.

O ofertă deloc de neglijat, este cea reprezentată de expoziţiile temporare, care se succedă, de obicei, la trei luni. Expoziţiile se organizează ţinînd cont de cele două coordonate fundamentale ale muzeului, Peleşul fiind un muzeu istoric-memorial pe de o parte, dar şi un muzeu de artă pe de altă parte. Expoziţiile ce valorifică prima componentă au adus în atenţia publicului personalităţile regilor şi reginelor României, chiar anul acesta fiind dedicată o expoziţie regelui Ferdinand. Dar specificul Peleşului ca muzeu de artă face ca majoritatea expoziţiilor temporare să aibă drept scop ilustrarea bogăţiei şi complexităţii colecţiilor sale. Un proiect extrem de interesant, desfăşurat pe doi ani, a fost suita de expoziţii grupate sub titul „Cochetărie feminină”, chiar recent deschizîndu-se a treia expoziţie, „Mon Boudoir”.
O altă atracţie pentru public este stagiunea permanentă de concerte a muzeului. Concertele sunt oferite publicului destul de des, intrarea la concerte este liberă, iar bucuria noastră e că publicul nu vine numai de pe Valea Prahovei, dar şi din  capitală, din alte zone ale ţării. De obicei concertează aici nume deja consacrate, dar şi foarte multe tinere speranţe. Se continuă astfel tradiţia instituită de regina Elisabeta, cea a seratelor muzicale la castel.

A consemnat Iaromira Popovici

Mircea Alexandru Hortopan este directorul adjunct al Muzeului Naţional Peleş, dublu liceţiat, în istorie, apoi în  istoria şi teoria artei.

anunt dilema jpg
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul site: www.dilema.ro
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul șițe: www.dilema.ro
telefoane samsung galaxy s23 ultra jpg
Ai nevoie de un nou smartphone? Comandă telefoane Samsung Galaxy S23 Ultra aici!
Pentru a vedea specificațiile telefonului este necesar să alegi brandul, modelul, condiția estetică a produsului, culoarea și spațiul de stocare.
Depresia jpg
Depresia: semne, simptome și cauze
Sperăm ca această problemă de sănătate să stea cît mai departe de tine.
Header anvelope jpg
Cum să-ți alegi corect anvelopele de iarnă
Dacă pneurile au taloanele prea moi pentru greutatea mașinii.
Păcănele pe bani reali și cazinourile online jpg
Păcănele pe bani reali și cazinourile online
Jocurile de noroc sînt legate de speranța unui cîștig online.
ruj rezistent 24 ore jpg
Christmas tree landscape png
Cadouri de Crăciun pentru cei mai buni prieteni. 3 idei pe care o să le adore și Moșul
Dacă în cercul de prieteni aveți iubitoare de beauty, un calendar advent este o idee minunată.
poza2 jpeg
Industria IT în România: Joburi și Tendințe în Tehnologie
În plus, se observă o creștere a numărului de femei angajate în domeniul IT, ceea ce reflectă o schimbare pozitivă în dinamica forței de muncă în acest sector.
dilema jpg
Cu ce se diferențiază casele de pariuri online
Alegînd o casă de pariuri cu un sistem de suport bine pus la punct, vei depăși mai ușor anumite momente dificile iar problemele pe care le vei întîmpina vor fi rezolvate mai rapid.
pexels andrea piacquadio 941555 jpg
Stresul de sărbători. Cum să îi faci față mai ușor
Amintește-ți că cel mai potrivit cadou pentru mama este, de cele mai multe ori, veselia și buna dispoziție din ziua de Crăciun, cu toată familia la masă.
The Veils Poster Web jpg
Finn & Oigăn, solo
Originar din Londra dar relocat în Noua Zeelandă, Finn Andrews este compozitor și multi-instrumentist.
ILUMA Stardrift KV Landscape jpg
Philip Morris International lansează în România prima ediție limitată IQOS ILUMA – descoperă IQOS ILUMA STARDRIFT
Philip Morris International (PMI) lansează la finalul acestei luni IQOS ILUMA STARDRIFT, prima ediție limitată a celui mai inovator produs din portofoliul său de alternative fără fum.
Grand Hotel Europa  poza 1 jpg
Grand Hotel Europa sau adevărul minciunilor la persoana întîi
Cu atît mai puțin unul în vogă ca autoficțiunea, explorat de nume mari ale ultimelor decenii precum Annie Ernaux sau Karl Ove Knausgård.
foto alex galmeanu jpg
dragostea, regim urban
Poate pentru că dimineața am intrat la loc în mine
ce rol are vitamina e jpg
Top 3 cele mai frecvente probleme ale pielii și cum le poți combate
Nu uita să faci schimbări și în alimentație: consumă produse cu indice glicemic mai scăzut și evită excesul de lactate.
featured image (7) jpg
un parfum clasic de barbati jpg
Idei de cadouri pentru bărbații din viața ta - ce să le dăruiești, în funcție de relația dintre voi
Așa că, o idee bună este să notezi fiecare link pe care ți-l trimite amicul tău, pentru a fi mai ușor să îi găsești cadoul ideal.
DilemaVeche (2) (3) jpg
Aproximativ 33% dintre parfumurile masculine sînt folosite de femei! Ce ingrediente au astfel de parfumuri?
Foarte apreciate sînt și parfumurile orientale pentru bărbați, care au note unice, catifelate, arome de vanilie și alte condimente minunate.
alege o crema pentru tenul uscat jpg
6 produse de îngrijire care să nu îți lipsească din trusa cosmetică
Toate acestea au proprietăți extraordinare și te pot ajuta să îți menții pielea tînără și frumoasă pentru cît mai mult timp.
AM jpg
Depresie
Cum să nu fiu mohorît
caserole mancare unica folosinta snick ambalaje jpg
Caserole pentru mîncare de unică folosință disponibile la Snick Ambalaje
Acest concept este unul care reușește să atragă mulți clienți, consumatori totodată.
Bulucz jpg
Relicve, ustensile
Tocmai îmi vin în minte spălarea picioarelor, Ciubotele lui van Gogh
IQOS x DIPLOMA 5 jpg
Omid Ghannadi, creatorul instalației IQOS x DIPLOMA: Apreciez că sînt companii care se implică atît de vizibil în sprijinul comunității
El este omul din spatele instalației imersive IQOS proiectată special pentru ediția de anul acesta a festivalului DIPLOMA.
Eutanasie
Cum ne-ai învățat să fim atenți

Adevarul.ro

image
Cât costă minivacanța de 1 Mai-Paște pe Valea Prahovei sau în stațiunea Padina-Peștera
În scurt timp începe minivacanța de 1 Mai-Paște (5 mai 2024), prilej de relaxare și călătorii. Două populare destinații sunt Valea Prahovei și stațiunea Padina-Peștera (Dâmbovița). Ofertele de cazare sunt multiple și variate.
image
Ce ascunde China în Wuhan. Misterele locului de unde a pornit pandemia, dezvăluite de un cunoscut vlogger român VIDEO
Cătălin Stănciulescu, vlogger-ul român devenit celebru pentru în peregrinările sale a făcut interviu cu fratele celebrului baron al drogurilor, Pablo Escobar, a vizitat Wuhan, locul din China de unde a pornit pandemia care a ucis zeci de milioane de oameni.
image
Zboruri din Sibiu, de la 200 de euro biletul. Care sunt destinațiile de vacanță
Se reiau cursele spre cinci destinații de vacanță din această vară, cu un total de zece frecvențe săptămânale, ce vor fi disponibile pentru rezervare la agențiile de turism cu care colaborează aeroportul din Sibiu.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.