Șocurile premiate

14 septembrie 2012
Șocurile premiate jpeg

Cele trei pelicule furnizoare de șoc și controversă ale Mostrei: The Master, Pieta și Paradise Faith s-au regăsit printre cîștigătoare. Toate trei vorbesc într-un fel sau altul despre credință și dărîmă, mai voalat sau de-a dreptul brutal, tabu-uri religioase. Prospețimea viziunii constă în faptul că nimeni nu e în siguranță - nici secta lui Tom Cruise care a rezistat atîta vreme lupei cinema-ului, nici temelia creștinătății, catolicismul.

Juriul condus de Michael Mann i-a dat Leul de Aur lui Kim Ki-duk pentru Pieta. Coreeanul a revenit anul trecut la cinema după trei ani de pauză în urma unui incident din platourile de la Dream. Atunci actrița Lee Na-young era să moară în timpul filmării scenei unei sinucideri prin spînzurare. Ki-duk și-a făcut revenirea anul trecut la Cannes cu cel mai nevandabil film din carieră, în condițiile în care „băiatul rău” al cinema-ului sud-coreean n-a fost niciodată un cineast ușor de marketat în țara sa, chit că în Occident s-a bucurat de un succes constant. Arirang, făcut anul trecut, era un documentar filmat în stil experimental în care regizorul, într-un spațiu închis, monologa despre întreaga sa carieră și despre impasul în care ajunsese. Și nu trecea nimic sub tăcere. Criza declanșată aparent de incidentul de coșmar își dezvăluie rădăcinile mai profunde în trădarea pe care o simte cineastul din partea industriei locale, a producătorului, a publicului chiar. Arirang are o scenă paroxistică în care Ki-duk își înjură și blesteamă publicul și cîntă gutural un cîntec popular, de inimă albastră, „Arirang”, al femeii părăsite. Arirang i-a adus premiul secțiunii Un certain regard la Cannes, iar Pieta i-a adus Leul mult rîvnit, la a patra participare în competiția de la Veneția. S-a vorbit enorm despre film, ca fiind probabil cea mai brutală și mai viscerală peliculă a ediției. Povestea unui cămătar pe nume Kang-do (Lee Jung-jin), care atunci cînd clienții săi, mici întreprinzători, nu își pot plăti datoriile, îi schilodește și își încasează banii din asigurările lor de sănătate. Moarte nu e profitabilă, sadismul e și el în fond inutil. Viața lui Kang-do e la fel de goală ca expresia de pe chipul său, fără auto-indulgență, fără lux. Filmul sud-coreeanului livrează doza de șoc: personajul său trăiește într-o rutină disturbantă în care mănîncă multă carne, a unor animale sacrificate de el însuși în cada de baie lăsînd în urmă măruntaie însîngerate, și se masturbează în apartamentul său gol. O rutină perfectă pînă cînd în viața lui intră o femeie (Cho Min-soo) care îi mărturisește că e mama lui, cea care l-a abandonat cînd el era un bebeluș și îl imploră să o ierte. Pe cît de mult s-a vorbit despre violența extremă a filmului, tot atît de dezbătut a fost curentul de umanitate profundă care străbate malaxorul care este universul lui Kang-do. Imaginea blasfemiatoare a posterului citează celebra statuie a lui Michelangelo, mama, în stranii veștminte de mireasă, și fiul ei, Kang-do, înlocuind divina familie. Surpriza profunzimilor acestui film a reverberat îndelung la Lido, iar la petrecerea coreeană, singura la care am aterizat, complet din întîmplare, Ki-duk părea fericit, pe deplin împăcat cu sine. Pe scena Mostrei, cu Leul în mînă, sud-coreeanul a cîntat! Din nou „Arirang”, spunînd că e cîntecul pe care oamenii din țara lui îl cîntă atunci cînd sînt profund nefericiți, dar și atunci cînd sînt pe deplin fericiți.

Un alt premiat care a făcut valuri mari în lagună a fost austriacul Ulrich Seidl, prezent în competiție cu al doilea film din „trilogia Paradisului”: trei povești a trei femei din aceeași familie. Austriacul a plănuit în cele mai mici detalii controversa și pînă în prezent i-a ieșit perfect: a fost prezent mai întîi la Cannes cu Paradise Love, un film despre turismul sexual practicat de femeile occidentale în Africa. Prin excelență regizor al sordidului, Seidl a stîrnit reacții extreme: unii dintre cei care au văzut filmul au cerut ca austriacului să i se interzică să mai facă filme și să îi fie arse toate peliculele. Astfel, după ce și-a minat cu grijă terenul, Seidl a venit la Veneția în competiție cu al doilea film, Paradis Glaube/ Paradise Faith. Eroina acestei a doua versiuni „paradisiace” este o catolică ferventă pe nume Anna Maria, sora protagonistei din Paradise Love, membră a unei grupări catolice extremiste cu misiune declarată de a „face ca Austria să fie din nou o țară catolică”. La fel ca sora ei, Anna Maria, care lucrează în domeniul radiologiei, își începe vacanța de vară pe care o dedică misionarismului. Își începe zilele autoflagelîndu-se, biciuindu-și spatele gol și legîndu-se cu o centură cu spini. Umblă prin casă în genunchi spunînd rugăciuni, iar serile adoarme cu privirea încărcată de adorație la crucifixul Mîntuitorului. Colindă pînă tîrziu mahalalele obscure ale Vienei vizitînd imigranți mizeri pe care încearcă să îi aducă la credință cu ajutorul unei statui de ghips a Fecioarei, înaltă de un metru, pe care o poartă într-un sac special, ca pe un instrument muzical. Scenele din casele acestora sînt fragmentele unui infern cît se poate de plastic, infinit repetitiv și nuanțat, de boarfe risipite, alcoolism, depravare, pe care Seidl îl încarcă la extrem cu tensiune sexuală și cu umorul său negru coroziv ce arde sentimentul fatalității ca un acid. Revenirea soțului musulman și invalid al Mariei în casa conjugală, pe nepusă masă, va declanșa un război domestic în care este speculată inversarea rolurilor în fundamentalismul religios, de astă dată musulmanul fiind cel ce respinge ortodoxia extremă a creștinului. Maria Hofstatter, actriță de marcă a lui Seidl (Dog Days, Import Export) încoace, plonjează adînc și eroic, ai zice fundamentalist, în rolul Annei (trecînd real prin toate autoflagelările și prin toate cursele în genunchi) și crează un personaj bizar, pe cît de grotesc pe atît de sincer atașant care îți produce, pe rînd, uimire, greață, accese de rîs sardonic, revoltă, dar pe care în paralel cu sinusoida fervorii sale religioase îți vine uneori să îl iei în brațe. Apoteoza e scena unei încleștări între soți. Umorul lui Seidl atinge și el aici un apogeu al cruzimii care străpunge armura Annei Maria și îi dinamitează paradisul. Filmul e construit pe un paralelism subtil: al imaginii, situațiilor în care sînt puse personajele, unele ecoul celorlalte. În peregrinările ei Anna Maria aude într-o noapte într-un parc gemete și se pomenește în fața unei orgii în toată regula, o frescă pulsîndă a măruntaielor celor mai bestiale ale Austriei pe care Anna dorește sincer să o mîntuiască. Mai apoi, în scena cea mai controversată a ediției, intimitatea cu crucifixul de la început devine cu adevărat carnală cînd Anna îl dă jos de pe perete și se masturbează cu el. Carnalitatea nu obturează însă cu totul adorația sau impresia că există un firesc în împlinirea iubirii ei sacre. În felul acesta, cel mai neliniștitor lucru legat de filmul lui Seidl e imposibilitatea de a înțelege ceea ce crede autorul despre personajele sale. A desenat monștri sau sfinți? În afara viziunii obsesive și a ochiului perfect calibrat pe grotesc (fie el al degenerării, al neputinței, pulsiunilor animalice, sau a marilor pasiuni și a vastelor deznădejdi), există o porțiune impenetrabilă a viziunii acestui provocator care face ca sublimul și infernalul să fie ambele în ochiul privitorului. Declarația lui Ulrich Seidl după proiecție: „aștept reacția Vaticanului”. Pînă una alta, presa italiană a vuit prompt declarînd că filmul e un adevărat „scandal”, iar austriacul s-a declarat satisfăcut. Finalul apoteotic al controversei lui programate ar trebui să fie proiecția lui Paradise Hope plănuită la Berlinală în 2013.

Pare că focusul religios e abia la început, dacă stăm să ne gîndim că TIFF-ul din 2012 a fost de-a dreptul vizionar cu secțiunea „Oameni și zei”, căci după competiția de la Veneția, noul film al lui Cristian Mungiu, După dealuri, premiat la Cannes și înscris în cursa pentru Oscaruri și ce se poate anticipa legat de Berlin, pare abia începutul unei radiografieri nemiloase a zonelor sensibile ale religiei, în care fundamentalismul este zugrăvit în nuanțe noi, complet diferite de cele pe care le știm.

anunt dilema jpg
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul site: www.dilema.ro
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul șițe: www.dilema.ro
telefoane samsung galaxy s23 ultra jpg
Ai nevoie de un nou smartphone? Comandă telefoane Samsung Galaxy S23 Ultra aici!
Pentru a vedea specificațiile telefonului este necesar să alegi brandul, modelul, condiția estetică a produsului, culoarea și spațiul de stocare.
Depresia jpg
Depresia: semne, simptome și cauze
Sperăm ca această problemă de sănătate să stea cît mai departe de tine.
Header anvelope jpg
Cum să-ți alegi corect anvelopele de iarnă
Dacă pneurile au taloanele prea moi pentru greutatea mașinii.
Păcănele pe bani reali și cazinourile online jpg
Păcănele pe bani reali și cazinourile online
Jocurile de noroc sînt legate de speranța unui cîștig online.
ruj rezistent 24 ore jpg
Christmas tree landscape png
Cadouri de Crăciun pentru cei mai buni prieteni. 3 idei pe care o să le adore și Moșul
Dacă în cercul de prieteni aveți iubitoare de beauty, un calendar advent este o idee minunată.
poza2 jpeg
Industria IT în România: Joburi și Tendințe în Tehnologie
În plus, se observă o creștere a numărului de femei angajate în domeniul IT, ceea ce reflectă o schimbare pozitivă în dinamica forței de muncă în acest sector.
dilema jpg
Cu ce se diferențiază casele de pariuri online
Alegînd o casă de pariuri cu un sistem de suport bine pus la punct, vei depăși mai ușor anumite momente dificile iar problemele pe care le vei întîmpina vor fi rezolvate mai rapid.
pexels andrea piacquadio 941555 jpg
Stresul de sărbători. Cum să îi faci față mai ușor
Amintește-ți că cel mai potrivit cadou pentru mama este, de cele mai multe ori, veselia și buna dispoziție din ziua de Crăciun, cu toată familia la masă.
The Veils Poster Web jpg
Finn & Oigăn, solo
Originar din Londra dar relocat în Noua Zeelandă, Finn Andrews este compozitor și multi-instrumentist.
ILUMA Stardrift KV Landscape jpg
Philip Morris International lansează în România prima ediție limitată IQOS ILUMA – descoperă IQOS ILUMA STARDRIFT
Philip Morris International (PMI) lansează la finalul acestei luni IQOS ILUMA STARDRIFT, prima ediție limitată a celui mai inovator produs din portofoliul său de alternative fără fum.
Grand Hotel Europa  poza 1 jpg
Grand Hotel Europa sau adevărul minciunilor la persoana întîi
Cu atît mai puțin unul în vogă ca autoficțiunea, explorat de nume mari ale ultimelor decenii precum Annie Ernaux sau Karl Ove Knausgård.
foto alex galmeanu jpg
dragostea, regim urban
Poate pentru că dimineața am intrat la loc în mine
ce rol are vitamina e jpg
Top 3 cele mai frecvente probleme ale pielii și cum le poți combate
Nu uita să faci schimbări și în alimentație: consumă produse cu indice glicemic mai scăzut și evită excesul de lactate.
featured image (7) jpg
un parfum clasic de barbati jpg
Idei de cadouri pentru bărbații din viața ta - ce să le dăruiești, în funcție de relația dintre voi
Așa că, o idee bună este să notezi fiecare link pe care ți-l trimite amicul tău, pentru a fi mai ușor să îi găsești cadoul ideal.
DilemaVeche (2) (3) jpg
Aproximativ 33% dintre parfumurile masculine sînt folosite de femei! Ce ingrediente au astfel de parfumuri?
Foarte apreciate sînt și parfumurile orientale pentru bărbați, care au note unice, catifelate, arome de vanilie și alte condimente minunate.
alege o crema pentru tenul uscat jpg
6 produse de îngrijire care să nu îți lipsească din trusa cosmetică
Toate acestea au proprietăți extraordinare și te pot ajuta să îți menții pielea tînără și frumoasă pentru cît mai mult timp.
AM jpg
Depresie
Cum să nu fiu mohorît
caserole mancare unica folosinta snick ambalaje jpg
Caserole pentru mîncare de unică folosință disponibile la Snick Ambalaje
Acest concept este unul care reușește să atragă mulți clienți, consumatori totodată.
Bulucz jpg
Relicve, ustensile
Tocmai îmi vin în minte spălarea picioarelor, Ciubotele lui van Gogh
IQOS x DIPLOMA 5 jpg
Omid Ghannadi, creatorul instalației IQOS x DIPLOMA: Apreciez că sînt companii care se implică atît de vizibil în sprijinul comunității
El este omul din spatele instalației imersive IQOS proiectată special pentru ediția de anul acesta a festivalului DIPLOMA.
Eutanasie
Cum ne-ai învățat să fim atenți

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.