Comunități ale autolimitării

Publicat în Dilema Veche nr. 861 din 8 - 14 octombrie 2020
Comunități ale autolimitării jpeg

În volumul său Facebook. Fabrica de narcisism, publicat în 2015, Teodor Baconschi semnala, în subcapitolul „Etica autolimitării“, o posibilă cale de ieșire din starea de spirit consumeristă care acaparează globul pe zi ce trece. El identifica într-o primă etapă această cale cu numele unei mișcări de societate preponderent americane, transition town, în cadrul căreia mici comunități umane defineau standarde de consum energetic care să le ofere autonomie față de marea industrie producătoare de energie. În paginile dedicate fenomenului, pe care îl descria cu simpatie, identifica și un caz românesc: Școala de la Bunești. Am primit atunci cu uimire și gratitudine mențiunea modestului nostru experiment (conceput împreună cu arh. Ana-Maria Goilav) de arhitectură cu materiale vernaculare între încercările de a ieși din impasul unei civilizații supratehnologizate. În urma vizitei recente la Școala de la Bunești, îi datorez un răspuns lui Teodor Baconschi.

Subcapitolul cărții lui Teodor Baconschi se deschidea simbolic cu vestea sinuciderii vestitului actor Robin Williams. Teodor Baconschi ne prevenea astfel că, în lipsa unei autolimitări controlate și asumate, se iscă la un moment dat forme de autolimitare bruște și tragice: pierderea sensului existenței. Întreaga societate a Occidentului este, sub diferite forme de excese consumeriste, amenințată de sinucideri individuale sau chiar de o metaforică sinucidere colectivă. Prototipul acestei crize este vedeta publică aflată permanent la mîna gusturilor publicului aducător de venit, care-și manifestă cu sadism asupra vedetei foamea de spectacol. Facebook-ul democratizează această presiune și o extinde asupra tuturor celor care se expun preferințelor și exprimării necontrolate ale unui public anonim. Teodor Baconschi se înscria, prin această carte, într-o serie de gînditori europeni sau americani care, reluînd tema declinului Occidentului, nu se mulțumeau cu o notă fatalistă și de autodetestare, ci imaginau alternative și încercări de ieșire din impasul unei societăți care nu-și mai asumă o identitate civilizațională.

Originile recente ale acestei teme a autolimitării le regăsim în conștientizarea crizei ecologice pe care o produce umanitatea într-o progresie demografică geometrică, epuizînd rapid resursele de hrană și energie ale planetei. Prima voce puternică a acestei noi conștiințe a aparținut etologului Konrad Lorenz (Cele opt păcate capitale ale omenirii civilizate, carte publicată în 1973). Apoi tema a revenit cu mai mare intensitate sub pana scriitorului și disidentului politic Aleksandr Soljenițîn prin formula „autolimitarea omului” (Discursul rostit la Academia Internațională de Filozofie din Lichtenstein – septembrie 1993). Primul vedea nevoia acestei autolimitări umane ținînd cont de expansiunea urbană și industrială, care restrîngea tot mai grav spațiul naturii (ceea ce el numea „consumarea/epuizarea spațiului vital”), al doilea vedea necesitatea autolimitării pentru a evita groaznicele conflicte umane care au brăzdat secolul al XX-lea, războaie civile și războaie mondiale deopotrivă, continuate de regimuri totalitare genocidare. Amîndoi autorii au identificat corect că ceea ce pare o problemă a Occidentului a devenit o problemă a lumii întregi și că gîndirea geopolitică în blocuri de confruntare nu face decît să adîncească criza fiecărui bloc în parte. Erau confruntați prin această viziune toți cei care imaginaseră falii civilizaționale fatidice, deopotrivă Huntington sau Fukuyama, cît și, prin anticipație, Dughin. Confruntările ideologice premerg celor politice și militare, așa cum gîndul pregătește fapta. Singurul gînd care întoarce acțiunea umană de la impactul asupra congenerului la impactul asupra propriei persoane este autolimitarea. E singura ieșire din spirala violenței. Problema autolimitării constă în faptul că, în societatea consumeristă, ea nu este o valoare socială, ci mai degrabă o sperietoare a sistemului economic bazat pe consum. Sistematic, politicile economice ale statelor naționale pariază pe creșterea consumului pentru a stimula creșterea economică. Creșterea economică bazată pe împrumuturi asupra viitorului este aspru criticată de diferiți gînditori ai economiei. Autolimitarea trebuie să cunoască și o dimensiune economică, iar pentru ca să aibă impact ecologic trebuie să devină o valoare socială măcar în sînul unor micro-comunități care să formuleze cu precizie mecanismul autolimitării și să-l încurajeze social.

Ceea ce s-a adăugat problematicii autolimitării în secolul al XXI-lea este dificultatea de a atinge un consens social în multe aspecte ale acestei crize ecologico-sociale: schimbarea climatică, criza refugiaților, gestionarea resurselor de hidrocarburi, legitimitatea extinderii sistemului liberal-democratic în societăți fără baze culturale europene, sancționarea derapajelor totalitare ale anumitor state cu rol mare în sistemul economic global. Un fenomen deplîns de mulți gînditori este părăsirea fundamentelor civilizației occidentale chiar în zona geografică a Occidentului și a extensiilor sale transatlantice, iar între acestea în mod special a sistemelor etice iudeo-creștine. Rod Dreher imaginează, în The Benedict Option, structuri sociale autonome ale creștinilor, comunități euharistice extinse la aspecte tot mai diverse ale conviețuirii și care să ofere deci creștinilor un univers social adaptat valorilor lor.

Separarea religiei de stat a dus la o excludere ilegitimă a sentimentului religios și a identității religioase din spațiul public. Or, spațiul public fiind parte a vieții fiecărui individ, orice definire restrictivă a spațiului public aduce atingere libertății individuale. Avînd în vedere conflictul care a apărut între iluzoria neutralitate a spațiului public și drepturile individuale, cu inevitabile expresii comunitare, este amenințată capacitatea societăților politice de a ajunge la consens asupra a ceea ce ar trebui să fie spațiul public. Astfel, pe lîngă aspectul ecologic și economic al comunităților autolimitării, apare și o manifestare propriu-zis socială, anume șansa de a crea comunități locale care să obțină un consens asupra valorilor comune și să atenueze în felul acesta conflictul în privința definirii spațiului public.

Cum scapă astfel de entități de acuzația de secesionism pur și simplu? Răspunsul ar putea fi: prin obiectivul autolimitării. Aceste comunități nu au ca scop să sustragă resurse societății politice mai mari în sînul căreia apar, devenind competitori ai acesteia, ci dimpotrivă, prin consumul mai mic de resurse, să diminueze presiunea asupra statului ca distribuitor de „bunăstare”.

Sub formă de comunități localizate geografic sau de comunități urbane informale care se regrupează în jurul unui set de valori proprii grupului și de activități decurgînd din aceste valori, comunitățile autolimitării beneficiază de un sentiment mai solid de încredere reciprocă între membrii grupului, de o mai mare legitimitate a conducătorilor lor și de un nivel de eficacitate mai mare în gestionarea treburilor comunitare. În plus, aceste comunități ale autolimitării păstrează permanent deschisă și neconflictuală opțiunea ieșirii din comunitate. Mobilitatea economică în sînul Uniunii Europene a produs transformări identitare, ieșiri din comunități naționale, dar și reconfigurări demografice etno-confesionale pe teritoriul altor state membre. Același lucru este anticipabil la nivel micro-comunitar, al grupului dedicat exercițiului autolimitării.

Astfel de comunități ale autolimitării preiau din sarcina socială a statelor naționale găsind soluții intracomunitare la probleme foarte delicate, cum este singurătatea persoanelor de vîrsta a treia, izolarea dintre generații, victimele concurenței prea dure de pe piața muncii, acompanierea psihologică a suferinzilor. Empatia activă este una dintre valorile de bază ale unor astfel de comunități.

Pandemia mondială a anului 2020 aruncă o lumină nouă asupra acestor comunități, întrucît ele se pot izola mai ușor de ansamblul societății globalizate, iar pe baza valorilor comune pot decide măsuri intracomunitare mai eficiente. În cele din urmă, autarhia acestor comunități este ea însăși o barieră în calea răspîndirii virusului, dar și o modalitate de gestionare neconflictuală a diferențelor de viziune în combaterea virusului.

Comunitățile autolimitării apar ca expresie a crizei sociale a lumii occidentale, dar și ca o reacție de tip sistem imunitar, producînd poate nucleul regenerării societății occidentale.

Petre Guran este dr. în istorie bizantină al École des Hautes Etudes en Sciences Sociales, cercetător la Institutul de Studii Sud-Est Europene al Academiei Române.

Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.

Adevarul.ro

image
Germania a arestat doi cetăţeni ruşi care ar fi conspirat să atace o bază militară americană
Doi cetățeni ruși au fost arestați în sudul Germaniei, fiind suspectați că au plănuit atacuri de sabotaj împotriva unor instalații militare americane, au anunțat joi procurorii germani.
image
O româncă se judecă de zece ani cu Elon Musk. Inițialele numelui său sunt pe acumulatorii mașinilor Tesla Model S
Brașoveanca Cristina Bălan a fost un inginer de mare viitor la Tesla, dar a fost concediată pentru că a atras atenția asupra unor defecte de fabricație. După zece ani încă se judecă cu Elon Musk
image
Cum arată interiorul „celei mai scumpe case” din lume, cu 100 de camere. Pentru ce sumă fabuloasă este scoasă la vânzare VIDEO
Castelul vast Chateau d'Armainvilliers din Seine-et-Marne, Franța, considerat a fi cea mai scumpă casă din lume, este scos la vânzare pentru 363 de milioane de lire sterline, potrivit Express.co.uk.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.