Corupţii ca persoane

Publicat în Dilema Veche nr. 747 din 14-20 iunie 2018
Corupţii ca persoane jpeg

Una dintre temele persistente ale Papei Francisc este condamnarea corupţiei. El denunţă „cancerul“ mafiilor care, spune el, reduce la masă exploatată, prostituţie, teamă o mulţime de oameni pe întinsul lumii. „Mafioţii nu pot face aşa ceva, nu pot să facă din fraţii noştri nişte sclavi. Să ne rugăm Domnului să convertească inimile acestor persoane!“ (cf. Vatican News, 26.05.2018) În cîteva rînduri, el a mers chiar mai departe: i-a îndemnat la căinţă pe mafioţi, ameninţîndu-i că, în lipsa ei, riscă infernul, damnarea. Un departament al Vaticanului a fost însărcinat să conducă reflecţia asupra posibilităţii de excomunicare din Biserică a acelora care nu se rectifică. Alături de îndemnuri adresate societăţii şi guvernelor, alături de gesturi de fraternitate, de politici umanitare anticorupţie, Papa face apel la dimensiunea de „rigoare“ aparţinînd propriu-zis credinţei: la judecata sufletelor în faţa lui Dumnezeu şi a Bisericii. Se adresează mafioţilor ca unor persoane puse în faţa responsabilităţii lor în această lume şi în cealaltă.

De curînd, Vatican News anunţa vizita Papei în Sicilia, în septembrie, cînd se comemorează moartea Părintelui Giuseppe Puglisi. Preot foarte activ în rîndul tinerilor sicilieni, pe care, în numele valorilor Evangheliei, îi îndemna să nu cedeze reţelelor criminale, Părintele Pino ducea „în teren“ o luptă deschisă împotriva Mafiei. Voia să interzică şefilor mafioţi participarea la procesiunile şi la celebrările religioase, ceea ce ar fi echivalat cu blamul şi excluderea lor publică din comunitatea de credinţă. El a fost ucis pe 15 septembrie 1993, la un an şi ceva după asasinarea judecătorilor Giovanni Falcone şi Paolo Borsellino. Beatificarea sa, în 2013, a pus cîteva probleme canonice, nelipsite de un anumit pigment, ce e drept tragic: fusese „martirizat“ nu de „duşmani“ ai credinţei, ci de nişte „buni“ catolici mafioţi. Papa a evocat în multe rînduri curajul, credinţa activă ale preotului sicilian, din care îndeamnă să se facă un model.

Papa Francisc se referă aşadar nu doar la un fenomen de societate, combătut în numele valorilor creştine. El se referă la persoane şi la statura lor totală. Se referă la victime, a căror demnitate − nu numai strict umană, ci de sursă divină − este batjocorită, mutilată. Se referă la eroii credinţei şi la cei activi care fac să transpară, prin actele, generozitatea şi curajul lor, modelul lui Christos. Se referă la agresori, al căror suflet are nevoie de o radicală redresare. Papa Francisc se referă la conştiinţe, la trezia lor în lumina credinţei.

Există voci care socotesc că mesajul Papei se concentrează prea mult pe social, pe problemele imediatului, pe reformarea lui „aici“. Totuşi, nici una dintre chemările lui nu este lipsită de reper transcendent, de direcţie verticală. De vreme ce se adresează – cu fervoare, cu prospeţime – conştiinţelor, de vreme ce se adresează persoanei referite la Christos, el face operă spirituală. Aplicată în teren.

A existat un moment cînd Biserica Ortodoxă Română s-a declarat şi ea împotriva corupţiei. În februarie 2017, cînd protestatarii umpleau Piaţa Victoriei, Biserica a susţinut o temă opusă puterii PSD care încerca să-şi legalizeze malversaţiunile. A pledat pentru continuarea luptei anticorupţie, dreptate socială, dialog. („Imparţială“, BOR a dat totuşi credit atunci şi discursului Puterii, adăugînd că „folosirea penitenciarelor nu trebuie confundată cu exterminarea“, ceea ce exagera pînă la tragic un argument marionetă de care PSD a uitat de mult.) De atunci încoace, iliberalismul, presiunile asupra Justiţiei, atacurile la DNA s-au acutizat. Ba PSD anunţă chiar (scriu pe 7 iunie) autobuze, detaşamente, mobilizare (prin dependenţă economică şi demagogie): organizează, împreună cu ofensiva corupţilor, o demonstraţie anticorupţie. În tot acest interval, Biserica nu a mai reacţionat.

Dar, chiar atunci cînd a făcut-o, în februarie 2017, mesajul ei nu se adresa persoanei, nu se adresa conştiinţelor. În comunicatul ei de presă, Biserica Ortodoxă Română se recomanda ca „factor al păcii sociale“; declara că „hoţia şi furtul degradează societatea în plan moral şi material“, îndemna la „rugăciuni pentru pacea şi unitatea poporului român, pentru înnoirea vieţii morale şi spirituale a societăţii româneşti“. Vehicula generalităţi înălţătoare, pline de bunăvoinţă verbală. Dar „inofensive“. Neangajante pentru conştiinţa persoanei, pentru judecata de sine a indivizilor.

Poate că persistă, în stilul de discurs al Bisericii, unele stîngăcii de comunicare cu lumea largă. Dar, dincolo de asta, rămîne totuşi de mirare că persoana şi conştiinţa ei nu sînt ţinta principală atunci cînd Biserica îşi dă mesajul către societatea mare. În fond, creştinismul răsăritean susţine că tema persoanei – destinul spiritual al fiecărui suflet – este domeniul lui privilegiat, este capitolul în care poate aduce mesajul specific, de mare preţ, al credinţei. Creştinismul răsăritean pune accent pe capacitatea lui de a vedea în fiecare fiinţă umană pe Cel care îşi oglindeşte, îşi imprimă acolo chipul. Cheamă la redresare luînd ca reper acest Chip.

Da, ştiu: e ridicol să chemi la rectificare interioară pe dl Dragnea şi pe tovarăşii lui de interese, pe soţii lui penali. Dar credinţa riscă ridicolul de a-şi adresa mesajul fiecărui suflet. Iisus, cel dintîi, riscă şi aruncă sămînţa cuvîntului lui pe orice sol, pe pămîntul interior al oricărei fiinţe. Chemarea e făcută tuturor, răspunsul aparţine fiecăruia. Iisus nu s-a adresat categoriilor colectivului. În faţa mulţimilor, în faţa oponenţilor, în faţa apropiaţilor, s-a adresat mereu interiorităţii umane, responsabilităţii ei în lumea de aici şi în cealaltă.

Dacă Biserica Ortodoxă vrea să-şi iradieze mai viu prezenţa în societatea mare, nu e oare potrivit să-şi îndrepte în primul rînd atenţia, chemarea, mesajul către persoană, să stîrnească examenul de sine al individului? Creştinismul, religia în genere vorbesc mult despre comunitate, comuniune; dar acestea se construiesc pe oameni vii, pe conştiinţe treze, nu pe categoriile colectivului. Desigur, rostul Bisericii este preponderent non-mundan. Ea are în grijă destinul spiritual al persoanei credincioase. Dar acest destin se joacă nu numai „dincolo“, ci şi aici, încă de aici. Şi nu numai în spaţiul Bisericii ori în intimitatea rugii, ci şi în actele vieţii sociale. Pe urmă, chemarea la luciditate, la interogaţia de sine poate avea ecou în orice suflet, angajat sau neangajat religios. Poate fi semnificativă pentru mulţi. Pentru binele comun, nu ar fi oare folositor ca Biserica să se adreseze public fiecărei conştiinţe, fiecărui „tu“, libertăţii şi responsabilităţii lui? 

Anca Manolescu este cercetător în domeniul antropologiei religioase. Cea mai recentă carte publicată e Modelul Antim, modelul Păltiniş. Cercuri de studiu şi prietenie spirituală, Humanitas, 2015.

Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.