Critica ritualismului

Publicat în Dilema Veche nr. 885 din 25 - 31 martie 2021
Critica ritualismului jpeg

În două articole recente, dl Petre Guran se referea la raportul între semnificaţia spirituală, mistică a botezului şi aspectul lui de ritual. Cu acribie savantă şi fineţe interpretativă amintea că împrejurări istorice şi modificări de mentalitate au putut conduce uneori la inversarea dreptului raport. Cînd creştinismul preia şi rolul de religie oficială, de religie a Imperiului, actele vizibile – împlinite după un tipic care ajunge să fie socotit imuabil – tind, cîteodată, să lase în umbră eficacitatea interioară, comunicarea verticală de har. Ba mai mult, pentru unii credincioşi, reţeta rituală, corect urmată, ar decide asupra împlinirii spirituale a tainei, şi-ar subsuma-o, dacă nu cumva ar înlocui-o. Azi creştinismul e mai uşurat de haina lui socială, ceea ce – spune dl Guran – ar fi un prilej să fie repusă în lumină semnificaţia centrală a botezului, caracterul lui de „iniţiere mistică”.

Articolele sale atrag atenţia asupra unei teme importante în orice tradiţie spirituală. Pretutindeni există tensiune între credinţa vie şi ritualism. Există ispita de a reduce relaţia cu divinul la gestică ceremonială, la procedură bătută în cuie, la act pe cît de precis detaliat, pe atît de exterior. Şi în orice tradiţie există critică a ritualismului, opoziţie faţă de el, redresare a raportului între trăirea spirituală şi cultul exterior. În tradiţia ebraică, tema e centrală, e dezbătută tumultuos de-a lungul textelor biblice, străbate întreaga viaţă a comunităţii.

Acolo, experienţa pustiei şi a itineranţei înseamnă – simbolic, dar şi existenţial – dialog intim al omului/poporului cu Dumnezeu. Înseamnă întîlnirea lor nupţială, aventură unitivă. „Iată, Eu o voi atrage şi o voi duce în pustiu şi voi vorbi inimii ei“ (Osea 2, 14). Cînd postura sedentarizării prevalează, cînd omul se instalează în certitudini şi reţete de cult, Dumnezeu dă năvală peste el, îl ameninţă rectificator, îl dislocă din simulacrul de sacru pe care omul l-a fabricat pentru a-l dezvolta mai ales pe orizontala socială. Dumnezeu îşi interpelează interlocutorul cu pasiunea unui îndrăgostit. Vrea să-şi imprime cuvîntul şi suflul pe inima profundă, spiritual receptivă, pe „inima de carne” a omului. „Voi lua din trupul vostru inima cea de piatră şi vă voi da inimă de carne. Pune-voi înăuntrul vostru Duhul Meu şi voi face ca să umblaţi după legile Mele şi să păziţi şi să urmaţi rînduielile Mele” (Iezechiel 36, 26-27). Da, există prescripţii, reguli comportamentale, există ritual şi proiect al templului, decretate de sus. Dar toate sînt suport simbolic, destinat să semnifice – nu să înlocuiască – suflul Duhului care vizează adîncul uman, transformarea inimii în loc nemărginitor al infinitului divin.

În Omilii la Exod, Origen are o observaţie foarte fină. Tablele Legii, lista esenţială a poruncilor primită de Moise pe Sinai, nu încep cu proclamarea unei norme, nici cu indicaţii rituale. Încep cu expresia de sine a libertăţii divine, a lui Dumnezeu eliberatorul: „Eu sînt Domnul Dumnezeul tău, Care te-a scos din pămîntul Egiptului şi din casa robiei” (Exod 20, 2). Credinciosul şi comunitatea trebuie să facă faţă acestui Dumnezeu eliberator, să se menţină, ca fiinţe libere, în aerul libertăţii Lui. Poruncile nu sînt decît indicaţii ajutătoare pentru această postură. Nu sînt garanţii, chitanţe de achiziţie pentru bunul raport cu divinul. Biblia ebraică pune puternic în lumină două funcţii: preotul şi profetul. Primul împlineşte un ritual care pune umanul în comună vibraţie cu lumea cerească, dar care poate risca să decadă insidios în ritualism şi sedentarizare. Profetul rosteşte chemările la întîlnirea cu Dumnezeu, cu libertatea şi misterul lui.

Lupta împotriva ritualului autosuficient e continuă în Biblia ebraică. De la reticenţa lui Dumnezeu de a-şi stabili prezenţa într-un sanctuar stătător (II Regi 7, 4-6) pînă la strigătele Lui furioase împotriva unui ceremonial împlinit doar cu buzele (Isaia 1, 1-16), tema revine iar şi iar. Or, în această luptă, credinciosul îi stă alături lui Dumnezeu. Tradiţia şi experienţa religioasă ebraică au curajul de a se concentra pe acest efort, nu se dau în lături să-i îndure interpelările, să-şi rafineze conştiinţa spirituală pe tăişul Textului. Mai tîrziu, în gîndirea rabinică, anumite interpretări privesc ritualul drept „împodobire” a omului pentru a fi plăcut lui Dumnezeu. Într-un pasaj midraşic, poruncile şi elementele de ritual al rugii sînt asemănate cu nişte ornamente, ca în împrejurarea în care „un rege i-a spus soţiei sale: «Împodobeşte-te cu toate bijuteriile ca să te doresc»”. Semnificaţia ritualului e aici nupţială, pasionat unitivă.

Islamul cunoaşte şi el, desigur, tensiunea între credinţa vie şi ritualism, între verticala mistică şi orizontalizarea socială a religiei. Mohammed Arkoun, un important specialist în civilizaţie musulmană, vedea fundamentalismul actual ca avîndu-şi rădăcinile în etapa, foarte timpurie, de „etatizare a islamului”, cînd noua revelaţie e folosită pentru legitimarea puterii temporale şi dominaţie asupra societăţii. Profetul, spune Arkoun, „punea în operă o ordine politică imediat şi adecvat articulată cu semnificaţia raportului trăit cu Dumnezeu”. Însă, curînd, Omeiazii şi succesorii lor organizează un stat imperial foarte vast, unde prescripţiile credinţei sînt transformate în cod juridic, în „Lege religioasă” cu întrebuinţare seculară. Se construieşte un „islam oficial” care recurge la operaţia inversă: „sacralizează şi transcendentalizează” legea seculară, formulată în termeni religioşi. Creativitatea simbolică, libertatea interpretărilor Cărţii, ritualul subsumat elanului unitiv nu dispar, desigur. Ele sînt lotul vieţii de credinţă, mai ales al unor contemplativi şi al confreriilor mistice. Poezia şi doctrinele misticii musulmane alcătuiesc o vastă literatură (din care au tradus, la Editura Kriterion, Luminţa Munteanu şi George Grigore). Iată un pasaj din Cartea înlăuntrului a lui Rûmî (secolul al XIII-lea), spiritual şi poet mistic celebru: „Rugăciunea prescrisă are un început şi un sfîrşit, iar orice lucru care are început şi sfîrşit e corp... Dar sufletul rugăciunii e lipsit de condiţionări şi e nemărginit, nu are nici început nici sfîrşit... Sufletul rugăciunii pregăteşte fiinţa pentru cufundarea în Dumnezeu. Acolo toate formele rămîn în afară. Nu mai e loc atunci în suflet nici măcar pentru Gabriel care e spirit pur”.

În ceea ce priveşte spaţiul indian, amintesc, fără a insista asupra unor lucruri binecunoscute, că ceea ce risca să ajungă uscat ritualism vedic a fost echilibrat prin apariţia Upanişadelor, care se concentrează pe actualizarea sinelui adînc şi identitatea lui cu Sinele absolut (Radu Bercea a tradus, însoţite de un studiu introductiv, cîteva dintre Cele mai vechi Upanişade).

În creştinism, comunicarea harului, suflarea Duhului Sfînt sînt teme centrale, puternice, omniprezente. Din ele se hrănesc reflecţia, ritualul, viaţa credinţei. Aşa fiind, nu vom fi oare atenţi la faptul că, şi în alte tradiţii, ritualismul nu are ultimul cuvînt, că suflarea Duhului îşi arată şi acolo nemărginirea, că şi acolo credincioşii refuză să-i zăgăzuiască libertatea?

Anca Manolescu este cercetător în domeniul antropologiei religioase.

Foto: Rûmî (wikimedia commons)

Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.