Iisus copil

Publicat în Dilema Veche nr. 924 din 23 decembrie 2021 – 5 ianuarie 2022
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg

Inima creștinismului este credința în învierea lui Hristos. Epistolele pauline o transmit limpede, preluînd uneori mărturii și imne ale tradiției care primise deja o expresie comunitară. Cultul originar are în centrul său „frîngerea pîinii”, iar ca sărbătoare anuală – Învierea. Față de această centralitate a Învierii, ar putea părea că Nașterea nu avea o pondere similară, deși Fiul lui Dumnezeu intră în istorie și devine „Fiul al Omului” prin nașterea Sa la Betleem. Totuși, mărturii timpurii atestă că peștera din Betleem era cunoscută și că Nașterea ajunge treptat, alături de Botez, o sărbătoare teofanică.

Două Evanghelii sinoptice ne luminează acest moment inaugural. Adresîndu-se mediilor diferite, ele propun genealogii distincte: Matei insistă asupra legitimității davidice, iar Luca asupra unei succesiuni universale. În episodul nașterii după Matei, personajul principal e Iosif, pe cînd, la Luca, atenția este îndreptată asupra Fecioarei Maria. Însă în ambele cazuri, Dumnezeu le cere consimțămîntul, așteaptă această receptivitate fundamentală din partea libertății umane. Nașterea însăși a Fiului lui Dumnezeu din Fecioara Maria este un act divin suprem de respectare a libertății omului. Întîi de toate, pentru că Dumnezeu S-a întrupat ca prunc, preferînd o cale firească de intrare deplină în istorie, fără să pună libertatea oamenilor în fața imposibilității de a se manifesta. Căci în loc să apară dintr-o dată, cu puterea unui miracol de netăgăduit și invincibil, a ales să se înfățișeze în condiția umană cea mai fragilă, expusă tuturor îndoielilor și gesturilor de putere. Teofania supremă este copilul Iisus, Dumnezeu adevărat și om adevărat, dar nu mai puțin prunc, care, ca toți nou-născuții, nu spune nimic. Întruparea este elocvența divină absolută. În jurul său se pune în mișcare întreg universul receptiv în fața acestui paradox: cohortele doxologice îngerești, magii ca receptacole ale revelației cosmice, astrele, păstorii ca membrii marginali ai poporului ales.

Apărînd ca un prunc nevinovat, Fiul lui Dumnezeu, care Se naște veșnic din Tatăl, își păstrează în umanitatea asumată calitatea de fiu, iar, pe de altă parte, prin umanitatea Sa reală, asumă și temporalitatea. De fapt, restaurează sensul timpului, ca interval al progresiei revelației, și îl împlinește. Vestit de îngeri, copilul Iisus este semnul că timpul nu mai e asociat doar cu moartea, ci devine vector al creșterii, are un sens, e locuit de speranță. Acolo, în ieslea din Betleem, speranța oamenilor a dobîndit chip: fragil și discret, un chip care se înfățișează spre a fi primit și ocrotit, pentru a crește și a se împlini.

În episodul prezenței lui Iisus la Templu, cînd avea doisprezece ani, între învățații cărora le explică Legea într-un mod surprinzător și de netăgăduit, conștiința de sine totală se afirmă pentru prima dată: copilul știe cine este și că se află în „casa Tatălui” Său. În biografia de pînă la Botez, e singurul moment cînd Iisus vorbește, înfățișîndu-se ca un copil divin. Spre deosebire de sobrietatea hieratică a tablourilor de copilărie din Evangheliile sinoptice, literatura apocrifă răspunde abundent întrebărilor pe care ni le-am putea pune despre copilăria Fiului lui Dumnezeu. Dacă în tradiția sinoptică întîlnim evenimentul Nașterii și un copil care așteaptă răbdător să ajungă la vîrsta misiunii Sale, în Evangheliile apocrife copilul Iisus face miracole la tot pasul, încă din iesle, dar și pedepsește nemilos, aproape reflex, pe orice intră în tensiune cu activitatea sa. Contrastul cu textele canonice este aici complet, nu doar sub raportul cantității de fabulos, ci mai ales dinspre semnificația acestei copilării. Dar sensul ei deplin se va dezvălui abia atunci cînd Iisus însuși va spune: „dacă (...) nu veți fi ca acești copii, nu veți intra în Împărăția cerurilor” (Matei 18, 3). El răstoarnă prejudecata adulților, pe care-i cheamă la o a doua naștere spre a fi copii ai Tatălui: „înțelesul copilăriei noastre – scria Clement Alexandrinul – este primăvara întregii noastre vieți, e Adevărul dinlăuntrul nostru, care nu îmbătrînește, și felul nostru de a fi, străbătut de acest Adevăr”.      

Bogdan Tătaru-Cazaban este cercetător în istoria religiilor. A publicat recent Inteligența inimii. Schițe pentru un portret al virtuții (Editura Spandugino, 2021).

Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.
image png
Tramvaie
Timpul de așteptare e afișat electronic și calculat la secundă.

Adevarul.ro

image
Paradisul care atrage turiști români cu prețuri neschimbate de 10 ani. „Numai la noi se practică japca”
Românii aleg demulte ori să-și petreacă vacanțele în străinătate, în special vara, spre disperarea hotelierilor care se plâng de lipsa clienților. Însă, în foarte multe cazuri, turistul român face această alegere pentru că, nu e un secret, un sejur în străinătate e mai ieftin decât în propria țară
image
Radonul, ucigașul invizibil din Ardeal. Medic: „Se atașează de aerosol și rămâne la nivelul de 1-1,5 m înălțime, exact unde respiră copiii”
A crescut numărul cazurilor de cancer pulmonar la nefumători, iar un motiv este iradierea cu radon, un gaz radioactiv incolor și inodor foarte periculos pentru sănătate dacă se acumulează în clădiri.
image
Căutătorii de artefacte milenare. Fabuloasele noi descoperiri ale detectoriştilor, arheologii amatori plini de surprize
Înarmaţi cu detectoare de metal, colindând locuri numai de ei ştiute din ţinutul Neamţului, arheologii amatori au reuşit, graţie hazardului şi perseverenţei, să aducă la lumină vestigii din vremuri trecute

HIstoria.ro

image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.
image
Un proces pe care CIA l-a pierdut
În toamna lui 1961, CIA se mută din Washington în noul şi splendidul sediu de la Langley, Virginia.
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.