În intimitatea rugii

Publicat în Dilema Veche nr. 832 din 30 ianuarie - 5 februarie 2020
În intimitatea rugii jpeg

În intimitatea literară a rugii îl atrage pe cititor cel mai recent volum al Ioanei Pârvulescu: Dialoguri secrete. Cum se roagă scriitorii şi personajele lor. Cu desene de Mihail Coşuleţu, Humanitas, 2018, bestseller la Tîrgul Gaudeamus 2018.

Intimitate literară fiindcă, de-a lungul a treizeci şi şapte de capitole, Ioana Pârvulescu pătrunde cu instrumentele îndelung exersate ale cărturarului (scriitor, istoric şi critic literar) în lumea cîte unui autor antic sau modern (mai mult de jumătate dintre ei sînt moderni) pe urmele unei teme aparte, proprie interiorităţii umane: cea a unei transcendenţe căreia i te poţi adresa. E o temă proaspătă, aproape stranie în aerul timpului nostru, o temă plină de cărări, reamintiri şi sensuri. E aşa mai cu seamă prin felul cum cercetătoarea şi-o construieşte. Nu literatura „oficială“ a rugii, cea explicit religioasă, foarte bogată poetic, larg folosită şi comentată odinioară, e materialul ei de studiu. Nu e nici registrul mistic al rugii, deşi acesta rămîne discret, aluziv prezent. E vorba, în carte, despre invocaţii cu sunet foarte personal, avînd ascuţişul, libertatea de gînd şi de referinţe specifice unor inşi care trăiesc din cuvînt şi au un angajament public faţă de el. E vorba despre voci ale Individului, fie că ele se ţin mai aproape sau mai departe de reperele culturii religioase ale vremii lor: de la Platon, Lucreţiu, Epictet la Pascal, Lamartine, Creangă, Dostoievski, Cioran, Toni Morrison. Ni se perindă, în capitolele cărţii, variante ale unei instanţe superioare: creditată ori căutată, nădăjduită, pusă la încercare, aşezată bonom la măsura individului ori chemată din depărtarea ei nemăsurată, concepută ca pol al invocaţiei, ca ipoteză, ca absenţă, ca prezenţă familiară, ca fundament moral, ca partener de care omul trebuie să aibă grijă. Intenţii, niveluri, tonuri ale rugii: iată ce ne arată studiul. Convocînd, desigur, diferite universuri mentale, culturale, diferite concepţii ale realului.

Studiu, într-adevăr, fiindcă evocările nu apasă pe clapa sentimentală ori psihologizantă a fenomenului. Sobrietatea se îmbină, aici, cu fineţea analizelor. Graţia fiecărei pagini e susţinută de o documentaţie solidă privitoare la autorul în cauză, la atmosfera istorică şi socio-culturală a epocii şi a spaţiului lui de cuvînt. Detaliul, cules cu multă pricepere, da, e din plin prezent; dar el e savuros, sporind regia care pune în lumină autorul/personajul şi modul lui de a-şi lansa chemarea. De fiecare dată, tema e abordată prevenitor şi ingenios, prin ocoluri de detectare, excurs expresiv, marcare a unui spaţiu în care pasajul analizat să se audă cît mai proaspăt, în care interpretările propuse să convingă. Procedeul face parte din stilul Ioanei Pârvulescu, din comentariul plin de sensibilitate literară şi umană cu care îşi tratează materia. În fiecare capitol, asistăm la o nouă regie, întîlnim un nou personaj, o nouă „dispoziţie“ a rugii.

E ceea ce constituie al doilea aspect de „intimitate literară“ al volumului. De astă dată, el se referă nu la autorii investigaţi, ci la autoare. Ioana Pârvulescu declară că a făcut propria alegere de scriitori interogaţi, că ne propune, în această privinţă, o listă subiectivă. Dar e mai mult decît atît. Construind în fiecare capitol o regie specială de cercetare, ea face din fiecare autor un personaj propriu, îl creează ca atare, ni-l înfăţişează potrivit unui portret în care tuşa ei personală e evidentă (trasată, desigur, cu ajutorul unor temeinice consideraţii academice). Aşadar, o dublă intimitate literară: autorii analizaţi şi autoarea cărţii, prin priceperea cu care le-a croit profilul, se reunesc în spaţiul unei tematici care îi interesează, pe care o socotesc importantă, dacă nu de la sine înţeleasă pentru omenesc.

11 wc leo tolstoy 1897 black and white 37767u jpg jpeg

Între „personajele“ cărţii apar, datorită regiei literare a Ioanei Pârvulescu, legături neaşteptate. De pildă, aşa mi s-a părut că se întîmplă pentru Tolstoi, Caragiale, Rilke. Deşi pe tonuri, evident, foarte diferite, toţi trei îmbină familiaritatea destinsă cu divinul şi sugestia unei transcendenţe tari. Într-un fel sau altul, toţi trei fac semn către acea stare în care omul presimte ştergerea de sine în proximitatea Preaîndepărtatului. Karataev din Război şi pace pune asupra dezordinii, războiului şi morţii egalitatea unei bunătăţi, a unei linişti, care iese din scara lumii şi a individului, care vine de undeva de foarte sus.

Rilke, asemenea lui Angelus Silesius, tradus de Ioana Pârvulescu, asemenea lui Paul Celan mai tîrziu, inversează raportul divin – uman. „Vecinului“ de dincolo de lume îi oferă grija, căldura dialogului, poate chiar ceva din suflul omului. Dar consistenţa rugii stă în faptul că raportul e inversat şi totodată menţinut în prima lui ierarhie. Omul care se oferă să-i ţină de urît lui Dumnezeu, să-l vindece de singurătate, trebuie să fie „capabil metafizic“ de asta. Trebuie să fi ajuns „nimeni“ pare să spună, alături de atîţia mistici, Rilke. O fiinţă în care trăsăturile, identităţile mărginitoare s-au dizolvat, ea s-ar putea învecina cu Cel pe care nici un nume nu îl cuprinde. E ceea ce sugerează Ioana Pârvulescu asociind poemul săpat pe mormîntul poetului şi un pasaj din Cartea orelor.

În sfîrşit, Caragiale: aici „regia“ Ioanei Pârvulescu e şi mai ingenioasă, şi mai expresivă. Comentînd Ruga spiritistului, poem parodic adresat lui B.P. Hasdeu, ea separă cîteva versuri care au alt sunet. „Există un moment în care rugăciunea se întoarce asupra lui Caragiale însuşi“, pare să ia propria lui voce. Acolo „rîsul este ecoul eternităţii şi al înălţimii, al lumii superioare“, spune ea. Iată pasajul: „Şi să mă văz rîzînd mereu, / Rîzînd din tot înaltul“.

Se ştie, cînd Caragiale îl pomeneşte pe Dumnezeu, el o face de obicei cu o familiaritate fără fasoane, fără protocolul reverenţelor, ca pe un apropiat. Sub tonul dezinvolt stă însă o seriozitate fără breşă, o credinţă de la sine înţeleasă în Atotţiitor (explicită, de pildă, în textul „Noi şi Biserica“). Mai larg vorbind, în tot ce scrie nu dă pe faţă Caragiale relativul lumii, nu-i arată el insuficienţa (şi prin asta dependenţa de un Altul)? Expusă umorului său, orice realitate „de aici“ pare să nu ţină pînă la capăt, oricare e depăşită printr-o bine dispusă distanţă. Pentru Caragiale, lumea în realitatea ei (relativă) e de tratat cu bună chibzuinţă, responsabilitate, pragmatism  (o dovedesc, printre atîtea altele, textele despre 1907, despre educaţie, despre „Instituţiile de artă“). În relativul ei, în schimb, lumea e de tratat printr-un rîs care nu ia niciodată nuanţă de cruzime. Rîsul lui Caragiale se aplică asupra lumii şi constată/dovedeşte că nimic din ea nu are realitate tare. Rîsul pune lumea la locul ei, o judecă din punctul de vedere al absolutului. Versurile alese de Ioana Pârvulescu pot fi, cred, emblema lui Caragiale, a bine dispusei lui priviri „din polul plus“.

Iată trei variante literare moderne de parrhesia, acea vorbire francă, liberă, directă cu Interlocutorul absolut. Sînt doar cîteva dintre inflexiunile rugii pe care le aflăm graţie acestei fermecătoare şi consistente cărţi.

Anca Manolescu este cercetător în domeniul antropologiei religioase.

Foto: Lev Tolstoi (wikimedia commons) 

Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.