Probleme ale (in)culturii religioase

Publicat în Dilema Veche nr. 838 din 12 - 18 martie 2020
„Li se fac regulat probleme profesorilor care îndrăznesc să vorbească în clasă despre Biblie“ – interviu cu François BOESPFLUG jpeg

Într-un interviu publicat de curînd în Dilema veche, profesorul François Bœspflug arăta ce necesară e, în lumea occidentală, o cultură a imaginii religioase, o cultură privind religiile în genere. Dar vorbea şi despre opoziţia laicităţii tari faţă de predarea oricărui curs de instruire în materie. Anul trecut, Isabelle Saint-Martin, istoric de artă şi specialist al faptului religios, director de studii la École Pratiques des Hautes Études, a publicat volumul Peut-on parler des religions à l’école? Plaidoyer pour l’approche des faits religieux par les arts (Se poate vorbi despre religii în şcoală? Pledoarie pentru abordarea faptelor religioase prin arte). Se vede iarăşi că subiectul e spinos, e un subiect-problemă. Autoarea analiza beneficiile, dificultăţile, şansele de punere în operă a proiectului. Merită, poate, să comparăm starea chestiunii în Franţa şi în România.

În amîndouă există, în societatea mare, un vid de cultură religioasă. În amîndouă s-a pus, la sfîrşitul secolului trecut, problema remedierii lui. Prin deceniul al optulea, tot mai multe voci constatau că laicitatea ţeapănă făcuse din Franţa o societate nu doar „decreştinată“, ci ignorantă a oricăror date privind religia/religiile. În România, comunismul impusese aceeaşi dispariţie din mentalul comun şi din spaţiul public. În amîndouă s-a pledat pentru a readuce în memorie acest continent dispărut. Acum apar deosebirile.

Instruire asupra faptului religios sau instruire religioasă? În Franţa, proiectul priveşte predarea tematicii religioase ca element de cultură, ca sumă de cunoştinţe, printre altele, ţinînd de ştiinţele omului. Fără ele, patrimoniul Europei şi al lumii – istorie şi istorie a mentalităţilor, literatură sacră şi laică, arte, monumente, gîndire premodernă – le-ar rămîne tinerilor (şi le rămîne) de neînţeles, străin sau supus oricăror interpretări deviante. Se urmăresc aşadar informarea şi înţelegerea unor date de cultură, nu adeziunea religioasă. Şcoala îşi respectă specificul în raport cu instruirea oferită de instituţiile religiei.

Dar, chiar aşa, proiectul stîrneşte opoziţie, spaime, inconfort. Apar temeri că laicitatea ar fi astfel lezată, atacată insidios, ca şi cum a şti despre ce e vorba în Cina cea de taină a lui Leonardo te-ar transforma într-un duşman potenţial al Republicii. Se invocă posibilităţi de implicare emotivă, de atragere a elevilor într-o religie ori într-un grup (închis, extremist) religios ori parareligios. Cînd, mai degrabă, tocmai incultura în domeniu îi face vulnerabili la parareligios, bricolaje, extremisme pe acei tineri care au gustul difuz al unui „dincolo“. Opoziţia vine din indiferenţa faţă de religios care, ignorîndu-i consistenţa, a fost învăţată să-l creadă plin de pericole.

În România, după 1989, introducerea disciplinei Religie în şcoli apărea, dimpotrivă, ca un semn de libertate, o detaşare de totalitarismul ateu, o datorie socială susţinută de Biserică şi de majoritatea românilor. Ea a şi fost pusă în practică – în variante asupra cărora s-a tot discutat. Dilema veche a publicat o sumă de articole despre subiect, i-a dedicat chiar, în 2012, un număr tematic. Şi în România, educaţia religioasă e un subiect-problemă. Dar în alt fel.

Aşa cum a fost promovată de Biserică (şi acceptată de stat, dornic de acord cu Biserica), instruirea în domeniu prezintă religia ca fiind mai ales: agent de terapeutică socială (vindecă de ateism, învaţă morala creştină, susţine valori tradiţionale, precum cea a familiei), marcă identitară (sîntem români, adică majoritar ortodocşi, cultura română a fost puternic marcată de ortodoxie), cale de spiritualitate (înveţi să fii credincios şi, ca atare, devii familiar celor înalte, eşti bine orientat în viaţă). Accentul cade nu atît pe înţelegere, cît pe convingere, de vreme ce tezele sînt prestabilite. Trebuie doar ilustrate. Ilustrate din punct de vedere ortodox, căci e vorba despre „valorile credinţei creştine şi ale spiritualităţii româneşti“, cum se declară în motivaţia BOR pentru predarea orei de religie. Se expun doctrina, ritualul, normele de conduită, ceea ce e valoros, căci a le cunoaşte face parte din cultură. Dar predarea are preponderent ton „îmbisericit“, ca şi cum şcoala ar fi, pentru această materie, o prelungire a Bisericii.

Cît loc primeşte, aici, studiul diversităţii religioase a lumii? Cît loc primesc cunoaşterea textelor, tensiunea implicată în tematica credinţei, cercetarea discernută a istoriei religioase, prezentarea simbolismului religios, distincţia între rafinamentele artei sacre şi kitsch-ul prosper, mutaţiile religiosului în lumea comunicării globale? Cît loc primesc judecata, analiza, interpretarea? S-a propus, drept alternativă, să se predea în şcoli studiul faptului religios sau studiul comparat al religiilor. Dar există profesori pentru aşa ceva?

Ce fel de profesori de religie? În Franţa, asta e o problemă. Trebuie pregătite cadre într-o materie care a devenit străină pentru mediul didactic. Pe de altă parte, abordarea de tip cultural îndeamnă la un tratament ecumenic al religiilor, cu atenţie desigur pentru ramurile creştine occidentale, strîns îmbinate cu istoria locului. Problema nu e nici deschiderea ecumenică, nici disciplina studiului obiectiv. Problema e gustul pentru specificul faptului religios, pentru amplitudinea lui definitorie, ireductibilă la socio-cultural.

În România, profesori de religie sînt preponderent cadre formate în învăţămîntul teologic. Formaţia le dă experienţa faptului religios, le dă cunoaşterea doctrinei şi a practicii creştine. Dar nu sînt dese cazurile de profesori care să aibă interesul înţelegerii şi pentru alte religii decît creştinismul (răsăritean). Există, sînt de admirat, fac mult bine, dar sînt puţini. Biserica Ortodoxă Română susţine că dialogul cu alte religii e fertil spiritual. Să sperăm că această temă va deveni şi atitudine de predare a religiei. Altfel, nici cunoaşterea fenomenului religios, nici încărcătura de universal, prezentă în tradiţiile lumii, nici atitudinea respectuoasă faţă de alte religii/confesiuni, toate acestea nu vor figura ca urmări benefice (şi nădăjduite) ale instruirii şcolare în materie de religie.

În sfîrşit, problema libertăţii de gîndire. Se aud din cînd în cînd voci care susţin că religia ca materie şcolară ar ataca libertatea de gîndire a elevului. Dar ca să ai această libertate trebuie mai întîi să înveţi să gîndeşti. Studiul religiei ajută la asta. Religiile au experienţa temelor paradoxale, cuprind exerciţii ale intelectului reflexiv şi contemplativ. Desigur, e nevoie ca elevului să i se atragă atenţia asupra lor, nu să fie îndopat cu excelenţa de paradă a propriei religii. Pe urmă, ca să ai libertate de gîndire trebuie să ştii pe ce date gîndeşti. A respinge cunoaşterea tematicii religioase te mărgineşte în libertatea ta, nu o conservă. Să fie oare de preferat o libertate de gîndire incultă uneia cît de cît cultivate?

Nu ştiu care e soluţia potrivită pentru predarea religiei în şcoli. Însă cîştigă teren conştiinţa că o cultură religioasă e necesară în modernitatea tîrzie, iar dezbaterile asupra problemelor ei se înmulţesc. 

Anca Manolescu este cercetător în domeniul antropologiei religioase.

Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.