„Societatea, în sine, este întotdeauna necreștină“ – interviu cu Jean-Luc MARION

Solène TADIÉ
Publicat în Dilema Veche nr. 871 din 17 - 23 decembrie 2020
„Societatea, în sine, este întotdeauna necreștină“  – interviu cu Jean Luc MARION jpeg

În cartea dvs. recent publicată, Scurtă apologie pentru un moment catolic (Brève apologie pour un moment catholique), atrageți atenția asupra importanței religiei ca piatră de temelie a societăților și a comunităților. Această lucrare se remarcă față de restul lucrărilor dvs. prin accentele sale mai angajate. Ce v-a determinat să o scrieți?

A fost un text ocazional, motivat de dezbaterile din jurul a ce înseamnă laïcité, secularismul, cu ocazia ultimelor alegeri prezidențiale din Franța, din anul 2017. Ceea ce am fost dispus să spun este că nici o societate nu poate exista fără un principiu al comunității. Este exact ceea ce lipsește în toate societățile, atît în SUA, cît și în Europa. Există un deficit de comunitate. Iar rolul creștinilor este de a crea o comuniune dintr-o comunitate aflată în cadrul societăților. (...)

O parte dintre dificultățile cu care ne confruntăm provin din ignoranța și negarea originilor de către societățile care, totuși, au fost constituite pe temelia creștinismului. Este o slăbiciune politică. Negarea rădăcinilor creștine ale societății noastre nu este doar o simplă și slabă opinie, o ideologie, ci este și o greșeală din punct de vedere politic. Înseamnă că nu înțelegem punctele forte care stau la baza societăților noastre. Iată de ce politicienii contemporani sînt atît de proști: nu sînt educați și nu sînt conștienți de natura istorică reală a societăților pe care ar trebui să le conducă.

Problema separării dintre Biserică și stat este, de asemenea, foarte prezentă în toată lucrarea dvs. Ce considerați că este într-atît de problematic la laïcité? De ce preferați conceptul de separare?

Ar trebui să distingem două aspecte distincte. Separarea este un lucru foarte bun, deoarece oferă separarea dintre puterea politică și autoritatea religioasă. Această separare este o descoperire biblică. Israelul antic a fost prima și singura națiune în care a existat o astfel de separare, în timp ce peste tot a existat confuzie între puterea politică (împărat, faraon etc.) și autoritatea spirituală. În cazul lui Israel, regele nu era marele preot. Amîndoi erau supravegheați de profet. Deci separarea este un concept biblic. Iar Biserica trebuie să păstreze pentru totdeauna acest principiu, deoarece de fiecare dată cînd există o alianță a tronului și a altarului, aceasta dăunează Bisericii. Prin urmare, creștinii nu pot fi decît favorabili separării.

Cu toate acestea, acest lucru are puțin sau aproape nimic de-a face cu conceptul francez de laïcité, care vizează combaterea Bisericii Catolice. În Franța s-a folosit acest cuvînt, în timp ce în Germania se spunea Kulturkampf. Aceste concepte au apărut în secolul al XVIII-lea, au traversat întregul secol al XIX-lea, precum și o parte a secolului al XX-lea. Deci laïcité înseamnă opoziția și lupta împotriva Bisericii. Trebuie să fim foarte atenți în a distinge aceste două lucruri. Acum, în Franța, conceptul de laïcité este folosit ca o modalitate de a aborda problemele cauzate de islam, fără însă a se spune cuvîntului pe nume. Este foarte ciudat și nu are nici un sens; este mai mult un slogan politic.

Conceptul de „separatism” apare acum în Franța în noul proiect de lege care vizează problema răspîndirii islamului radical „separatist”. Dar proiectul de lege prevede, de asemenea, o extindere a domeniului laicității, care va avea consecințe grele asupra întregii societăți, inclusiv asupra multor familii catolice, deoarece educația la domiciliu (homeschooling), ca urmare a legislației, va fi interzisă în întreaga țară începînd cu anul viitor. Ce părere aveți despre aceasta?

Conceptul de separatism nu înseamnă nimic. Trebuie spus că există forțe comunitare centrifuge în cadrul societății franceze, ceea ce este adevărat. Dar conceptul de separatism a avut un anumit sens la un moment dat al istoriei, însă aici cu siguranță nu este un concept adecvat. Ceea ce numim separatism în Franța este faptul că există bastioane de comunități musulmane care nu doresc să respecte legile Republicii. Există situații similare și în SUA. Dar, din nou, „separatismul” nu este cuvîntul potrivit pentru a descrie un astfel de fenomen. În ceea ce privește interzicerea educației la domiciliu, este problematic a nu trimite copiii la școală atunci cînd acest lucru este făcut de oameni care refuză să respecte legea Republicii. Evident, catolicii care fac cu copiii lor educație la domiciliu nu se încadrează în această categorie. Deci trebuie identificat cu claritate cui îi este adresată această problemă – adică oamenilor de credință musulmană care refuză să meargă la școală pentru că refuză să accepte însăși Republica. Putem lua măsuri administrative pentru a aborda această problemă, însă nu există nici un motiv pentru a-i include aici și pe catolici, care din principiu nu se opun Republicii. Conceptele imprecise duc la excese inutile. (...)

Am intrat într-o eră post-creștină? Putem ajunge la o secularizare totală în Occident? Sau, întrucît natura urăște pustiirea, există riscul ca noile forme de religiozitate pe care le-am văzut înălțîndu-se în secolul trecut să fie revitalizate și să ajungă să cîștige hegemonia?

Noile religiozități întruchipate de diverse ideologii, precum bolșevismul, nazismul și toate ideologiile totalitare, au fost, încă de la început, mereu substitute ale creștinismului. Dar, într-o perioadă de nihilism, acest fapt devine și mai vizibil.

Societatea, în sine, este întotdeauna necreștină. Sfîntul Augustin a explicat foarte bine acest lucru în Cetatea lui Dumnezeu, pe care ar trebui să o recitim. Problema constă în faptul că există o prăpastie între Biserică și societate. Acest lucru este destul de normal, deoarece Biserica vine de la Dumnezeu, iar societatea nu vrea să se întoarcă la Dumnezeu. Întotdeauna a fost așa și nu este deloc surprinzător. Ceea ce este de fapt surprinzător este că creștinii pot fi surprinși.

O societate nu poate fi niciodată în întregime creștină, deoarece creștinii înșiși nu sînt pe deplin creștini. Atunci de ce ar fi societatea în întregime creștină? Este ridicol să visăm așa ceva. Dacă scopul lui Christos era să facă societatea în întregime creștină, atunci El ar fi făcut-o. Dacă El nu a făcut-o, atunci nu depinde de noi să o facem.

Joseph Ratzinger/Benedict al XVI-lea a prezis o erodare continuă a credinței și a puterii Bisericii Catolice, iar supraviețuirea acesteia a pus-o pe seama dezvoltării unor minorități creative împrăștiate prin Occident. Credeți că creștinismul ar putea dispărea din Occident?

Nu cred deloc că creștinismul dispare din Occident. Creștinătatea a fost întotdeauna minoritară și în conflict. Nu este astăzi situația altfel decît a fost și în trecut. Trecem într-adevăr printr-o perioadă de nihilism radical, dar situația actuală a Bisericii nu este fără precedent. Biserica a fost întotdeauna în opoziție cu ceea ce îl refuză pe Dumnezeu în cadrul societăților, ceea ce este normal.

Dacă credem că o societate poate fi pe deplin creștină, atunci ne înșelăm mereu. Este o iluzie. Evul Mediu, în cele din urmă, a fost o iluzie, așa cum marea perioadă a regilor creștini a fost o iluzie. Acest lucru nu este adevărat – de fapt, ei nu prea erau creștini. Proiectul de structurare a societăților civile conform viziunii ecleziastice a fost răspîndit pe scară largă, dar, în cele din urmă, nu a durat niciodată. Nu sînt critic spunînd asta. Nu este altceva decît o observație.

Atunci cînd a existat o alianță între Biserică și o puternică putere politică, precum în Spania din vremea generalului Franco, acest creștinism s-a dovedit a fi o iluzie. Nu ar trebui să visăm la  așa ceva. Este un lucru bun pentru Biserică să știe că este o minoritate. (...)

Jean-Luc Marion este unul dintre cei mai importanți filozofi în viață, membru al Academiei Franceze, profesor la Divinity School – University of Chicago, laureat al premiului Ratzinger în anul 2020.

interviu de Solène TADIÉ

traducere de Dan SISERMAN

(interviul poate fi citit integral pe https://dansiserman.wordpress.com)

Foto: Jean-Luc Marion 

Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.